Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:29

MCE schreef:
Karl66 schreef:
Dit is alweer oud nieuws, dat gaat echt geen invloed hebben.

inderdaad: na drie uur en 3 uur en 50 min. alweer oud nieuws
de tijd vergaat snel

Als je alles zo op een rij ziet staan, vind ik het toch enorm ontluisterend . Met name het bewust niet informeren vd 2de Kamer, besloten id ministerraad, vind ik heel ontluisterend.
Zowel de VVD als D66 hebben hier volop aan mee gedaan en ook Mark Rutte was volledig op de hoogte. :r

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:41

pien_2010 schreef:
Als je alles zo op een rij ziet staan, vind ik het toch enorm ontluisterend . Met name het bewust niet informeren vd 2de Kamer, besloten id ministerraad, vind ik heel ontluisterend.
Zowel de VVD als D66 hebben hier volop aan mee gedaan en ook Mark Rutte was volledig op de hoogte. :r

Wat ik vooral ontluisterend vind is dat een groot deel van de Nederlandse bevolking dit ook nog eens gewoon steunt. Ik begin steeds meer te geloven dat het Nederlandse volk het lafste volk van Europa is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 18:07

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:

Wat ik vooral ontluisterend vind is dat een groot deel van de Nederlandse bevolking dit ook nog eens gewoon steunt. Ik begin steeds meer te geloven dat het Nederlandse volk het lafste volk van Europa is.

Dat weet ik niet, maar onder leiding van Mark Rutten lijkt het wel, of de democratische waarden en normen verschraald zijn. Het CDA heeft daar natuurlijk ook aan mee gedaan (die was ik vergeten) en dan vinden politici het vreemd dat mensen hun overheid niet vertrouwen. Hoezo %)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 18:09

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:

Daar heeft lafheid niets mee te maken Loretta.

Karl66

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 18:20

Het heeft niet zoveel met laf te maken, het heeft ermee te maken dat de overgrote meerderheid van Nederland er niet door getroffen is en het dus niet als hun probleem zien.

Zowel de VVD, D66, CDA en de CU zijn hier alle vier verantwoordelijk voor. Maar ze zijn demissionair geworden en politiek gezien hebben ze dus boete gedaan. Daarom gaat dit geen politieke gevolgen krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 18:39

Ik denk dat je gelijk hebt Karl66. Het grootste deel van NL denkt gewoon niet verder dan de eigen voordeur of denkt niet (dat is ook nog een groot deel, vergeet dat niet)
Daarbij: Wat is het alternatief in het midden? Veel van de denkende mensen stemmen strategisch. Zolang de eigen partij Rutte niet laat vallen blijft ie gewoon zitten.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 19:04

https://www.nu.nl/politiek/6129068/kamer-wil-snel-debat-over-achterhouden-informatie-rond-toeslagenaffaire.html schreef:
Ook Kaag wilde nog niets zeggen tot het debat. Ze kon zich bovendien niet herinneren of ze bij de bewuste kabinetsvergaderingen waarop werd besloten de Kamer niet te informeren aanwezig was.

Kaag heeft al flink wat lessen bij Rutte gevolgd zo te horen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 19:34

Exitium schreef:
Kaag heeft al flink wat lessen bij Rutte gevolgd zo te horen.

Om eerlijk te zijn denk ik meer en meer dat Kaag een Rutte in mantelpakje is.
Bij dat debat over die Omtzigt notitie was ze ook een week stil. Ze heeft er vervolgens wel heel handig gebruik van gemaakt om zelf een sterkere onderhandelingspositie te verkrijgen. Nu komt het haar zelf ook niet uit om hier iets over te zeggen aangezien ze zelf ook boter op haar hoofd heeft.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:18

Karl66 schreef:
Het heeft niet zoveel met laf te maken, het heeft ermee te maken dat de overgrote meerderheid van Nederland er niet door getroffen is en het dus niet als hun probleem zien.

Het treft ze niet totdat het ze wel een keer treft. Dat kan dan op een totaal ander vlak zijn dan toeslagen. Het blijft gewoon vreselijk kortzichtig van de overgrote meerderheid.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:29

Ik vind het veel erger dat het CDA haar eigen Kamerlid tegenwerkt.

Maar dit speelt nu al 12 jaar. Behalve de partijen die nooit hebben geregeerd, zijn het allemaal verliezers.

Wat stemmen betreft: dan vallen VVD, CDA, D66 en PvdA af van de grote partijen, die zijn de laatste 12 jaar allemaal regeringspartij geweest.
Dan blijft er niet veel over. PVV en FvD en de kleine (geloofs) partijen vallen voor mij sowieso af. Dan moet je toch keuzes maken.
Ik ben persoonlijk niet getroffen door de toeslagen-affaire. Ik vind het vreselijk voor de slachtoffers, het moet goed en netjes afgehandeld worden. Maar om daarom niet op één de genoemde partijen te stemmen, is voor mij geen keuze.
Er zijn voor mij, andere redenen om op een partij te stemmen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:38

Dat ben ik helemaal met je eens hoor Electra, je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om binnen een partij een verandering te bewerkstelligen en dat doe je niet door met je voeten te stemmen.

Wat ik wel opvallend vind is dat er één partij de grote afwezige is in dit verhaal, de CU, die hoor je niet, die zie je niet en op de één of andere manier blijft deze affaire totaal niet aan ze kleven, terwijl ze toch echt in het kabinet zitten en toch echt met de andere partijen mee hebben gestemd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:40

Karl66 schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens hoor Electra, je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om binnen een partij een verandering te bewerkstelligen en dat doe je niet door met je voeten te stemmen.

Wat ik wel opvallend vind is dat er één partij de grote afwezige is in dit verhaal, de CU, die hoor je niet, die zie je niet en op de één of andere manier blijft deze affaire totaal niet aan ze kleven, terwijl ze toch echt in het kabinet zitten en toch echt met de andere partijen mee hebben gestemd.

Waarschijnlijk omdat ze zo klein zijn ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:43

Karl66 schreef:

Nou dat is niet helemaal waar; CU heeft ervoor gekozen niet met Rutte in een kabinet te gaan zitten. In 1 van de interviews heb ik Segers horen zeggen dat hij in die periode ook dingen heeft moeten doen waar hij niet achter stond. Dat kan ik nu wel plaatsen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:45

Het is een zooitje. Ik vind dat we moeten escaleren. We hebben nog een koning (als die niet in Zuid-Afrika, Griekenland of op zn zeiljacht zit :+ )

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:57

Seegers vind ik een lafaard. Nooit in al die jaren hem gehoord.
Pas toen de grond te heet werd ;)

Ik wil helemaal geen escalatie met alle problemen rondom Corona en de economische gevolgen.
Ik wil z.s.m. een kabinet, zodat er weer beslissingen genomen kunnen worden.
Tenslotte hebben we gestemd.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 21-04-21 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:59

Als Seegers toen zaken heeft moeten doen waar hij niet achter kon staan, dan had hij toen uit het kabinet moeten stappen. Dat heeft hij niet gedaan en dus is hij net zo medeschuldig als de andere ministers. Dat heeft trouwens verder helemaal niks te maken met het feit dat hij nou niet met Rutte in een kabinet wil gaan zitten. Sterker nog, hij is al aan het voorsorteren om toch weer te kunnen gaan onderhandelen.

Citaat:
In een speech op een congres van zijn partij herhaalde Segers zijn uitsluiting niet, maar handhaaft zijn pleidooi dat er ‘echt een omslag moet komen’.

https://www.ad.nl/politiek/segers-na-ui ... ~a6eb3a2c/

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 00:24

Electra63 schreef:
Seegers vind ik een lafaard. Nooit in al die jaren hem gehoord.
Pas toen de grond te heet werd ;)

Ik wil helemaal geen escalatie met alle problemen rondom Corona en de economische gevolgen.
Ik wil z.s.m. een kabinet, zodat er weer beslissingen genomen kunnen worden.
Tenslotte hebben we gestemd.

De corona aanpak kwakkelt wel gewoon verder. Vanaf het begin van de crisis was dat al niet veel soeps. En nu dat ze demissionair zijn rommelen ze gewoon verder. En Seegers zal binnenkort ook wel weer een draai maken zoals het een echt politicus betaamt. Hoe dat dan intern bij de CU valt is ook net zo fluide als het maar zijn kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:27

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:46

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:50

Relaxed schreef:
https://nos.nl/artikel/2377763-hooglera ... -doen.html

Ik vind dit allemaal nogal wat, volgens mij staan we onderhand op het punt dat de hele tweede kamer maar beter vervangen kan worden, wat een bende :n

2e kamer is het probleem juist niet, ministers/kabinet is het probleem. Of beter kabinet heeft probleem met de 2e kamer, omdat daar nog steeds mensen in zitten die het lef hebben de wettelijk vastgelegde taak van die 2e kamer goed te willen uitvoeren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:06

Relaxed schreef:
https://nos.nl/artikel/2377763-hooglera ... -doen.html

Ik vind dit allemaal nogal wat, volgens mij staan we onderhand op het punt dat de hele tweede kamer maar beter vervangen kan worden, wat een bende :n

Volgens mij doet de regering aan vertragen, achterhouden, geheimhouding etc. De Tweede Kamer vraagt al heel lang om informatie, heeft ook het recht om geinformeerd te worden, maar regering ligt meer dan dwars als het om informatie delen gaat.
Conclusie: regering weg, die is fout en ondemocratisch bezig.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:06

Electra63 schreef:
Wie heeft belang bij dat lekken naar de pers?

Inplaats van House of cards is het nu. Wie is de Mol?

Toch wel amusant dat het kabinet nu zelfs elkaar niet meer kan vertrouwen. :D :D

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:10

Babootje schreef:
Het is een zooitje. Ik vind dat we moeten escaleren. We hebben nog een koning (als die niet in Zuid-Afrika, Griekenland of op zn zeiljacht zit :+ )

''We moeten escaleren'', leg eens uit want deze snap ik echt niet. En wat heeft de koning(met een sneer erbij) voor rol in dat ''escaleren''?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:14

Babootje schreef:
Karl66 schreef:

Nou dat is niet helemaal waar; CU heeft ervoor gekozen niet met Rutte in een kabinet te gaan zitten. In 1 van de interviews heb ik Segers horen zeggen dat hij in die periode ook dingen heeft moeten doen waar hij niet achter stond. Dat kan ik nu wel plaatsen.

Ach gossie, de christelijke deugdzaamheid is wankel. Die pas je toe naar behoefte, niet principieel. Wat een dodo met zijn dingen 'moeten'? doen . Stond Rutte naast m met stemmingen en een geladen pistool op zijn hoofd, kom op Segers. Je moest niets, je stemde vrijwillig in met dingen waar je nu van zegt dat je er niet achter stond.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:39

Het zou maar zo kunnen dat het lekken uit de omgeving van Rutte komt. Op die manier haalt hij de druk over zijn handelen rondom Omzigt weg en betrekt hij er Kaag en Hoekstra bij.