Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:37

Nou ja ik kan me voorstellen dat als je tegen iemand zegt : Je mag geen koeien doodmaken, ik weet wel niet zeker of jij persoonlijk dat doet maar ik weet zeker dat jouw overgrootopa dat wel deed en dat maakt jou indirect een koeiendoodmaker en daarom vind ik jou niet leuk"
en het blijkt dat de overgrootopa van die persoon dat óók deed maar die persoon doet net alsof dat niet zo is, sterker nog, die persoon zegt 'wat mijn overgrootopa deed heeft niks met mij te maken' dan vind ik dat wel een beetje suffig..
zeg dan op zn minst: 'ja mijn overgrootopa deed dat ook en ik neem daar afstand van en ook binnen mijn familie praten we daarover (of iets van die strekking)...

Ik vind de kinderen en dieren vergelijkin niet helemaal opgaan hier omdat dat toch een soort 2 verschillende dingen zijn.
Het voorbeeld hierboven gaat over slavenhandelaren en slavenhandelaren.. niet over kinderen en dieren..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:03

Karl66 schreef:
Aldoor dat gejammer dat zij ook slaven hebben gehad, met als conclusie dat ze niet moeten zeuren en er niks aan de hand is.

Karl je slaat door, ik zeg nergens dat ze niet moeten zeuren. Alleen dat ze eisen dat fouten uit het verleden erkend worden, dat is tweerichtingsverkeer . En zo werkte het blijkbaar drie jaar geleden bij Akwasi nog niet, ook bij Nederland niet maar waar er nu in ons land word gekeken over hoe en wat aanpassen komt er van Ghanese kant geen enkele reactie en ook dat mag vermeld worden. Indien je gelijke monniken gelijke kappen wil dan gedraag je er ook naar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:09

Karl66 schreef:
Aldoor dat gejammer dat zij ook slaven hebben gehad, met als conclusie dat ze niet moeten zeuren en er niks aan de hand is.

Ten eerste jammer ik niet. Te tweede zeg ik nergens dat iets niet of juist wel benoemd mag of moet worden.
Slavernij is oud. Werd bij de Noormannen en Vikingen gedaan, bij de inheemse Amerikaanse stammen (indianen dus). Bij heel veel volkeren. Dat is gewoon zo.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:11

Magrathea schreef:

Als paardenliefhebber vind ik dat ook nog wel een leuk idee ook.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:21

Er is veel aan de hand Karl. Er wordt gediscrimineerd en er wordt etnisch geprofileerd. Soms is dat ellendig, pijnlijk, hard, onterecht, vreselijk en kwetsend.
Soms is het wat het is, en niet groter dan dat. Mijn voorbeeld over de Moren en slavernij was om aan te geven dat slavernij geen NL uitvinding is. Het is zo oud als de mensheid en het is fout. Maar wij kunnen niet ongedaan maken wat gedaan is in het verleden. Ik kan ook geen afstand nemen van iets wat 300 jaar geleden gebeurd is. Dat is geen zeuren, dat is benoemen hoe dingen feitelijk zijn. Wij moeten onze ogen niet sluiten voor feiten en we moeten onze oren niet laten hangen naar degenen met de grootste bek. Zelf blijven nadenken, kritisch zijn op ons eigen gedrag.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:26

rien10 schreef:
Karl66 schreef:

Ten eerste jammer ik niet. Te tweede zeg ik nergens dat iets niet of juist wel benoemd mag of moet worden.
Slavernij is oud. Werd bij de Noormannen en Vikingen gedaan, bij de inheemse Amerikaanse stammen (indianen dus). Bij heel veel volkeren. Dat is gewoon zo.

Mee eens in de zin dat het een feit is. We moeten niets verzwijgen en perspectief in beeld houden. Wat ook een feit is, is dat de zwarte bevolking nog steeds de schade ondervindt van het feit dat witte mensen ooit besloten in zwarte slaven te handelen. Dit is (naar mijn weten) niet zo bij Vikingen of andere bevolkingsgroepen.
Ten verduidelijking (wat ik voel nu al aan dat deze opmerking gaat komen). Wij hoeven ons niet te schamen dat dit is gebeurd. We kunnen wel helpen met dingen rechtzetten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:33

Ik heb het idee dat er meerdere bevolkingsgroepen zijn die elkaar discrimineren en anderen als minderwaardig zien..

Overigens... begonnen de witte mensen met slaven handelen of konden ze die in eerste instantie van de zwarte bevolking kopen? ik meen zoiets gelezen te hebben..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:35

Danique_G Ik denk ook dat het feit dat zwarte mensen slaaf waren bij witte mensen gezorgd heeft voor een stempel "wit is beter dan zwart" of "zwart is de bediende van wit". Dat is helaas nog steeds niet weggesleten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:56

Magrathea schreef:
Wat, nee? Ik zou willen dat er een toezegging komt vanuit de overheid dat er nu écht werk gemaakt gaat worden van institutioneel racisme. Dat men een keer gaat luisteren en oplossingen gaat zoeken (dus: Rutte die de de kopstukken van de BLM-beweging uitnodigt in het Catshuis - ok, wellicht op een later tijdstip gezien de pandemie, maar de afspraak kun je maken). (Ik noem dit specifiek omdat dat in mijn ervaring is wat er gebeurt als er maatschappelijke onrust is - zie ook de boerenbeweging, klimaatactivisten etc.) Dan voelen deze mensen zich gehoord, serieus genomen, en dat gaat een hoop rust brengen.
En dat de mensen die steeds zo boos worden op de BLM-beweging eens stoppen met het bagatelliseren van het probleem. Je hoeft echt niet gelijk tussen de demonstranten te gaan staan maar op zijn minst zeggen "ok, ik zie dat er een probleem is, en ik ga kritisch naar mezelf kijken zodat ik in elk geval geen onderdeel ervan ben" is toch niet zoveel gevraagd?

Dan ben ik blij. Maar dat lijkt al teveel voor sommigen :o

Dat gesprek op het Catshuis gaat er iniedergeval komen.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... n-racisme/

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:13

Ik voel me totaal niet verantwoordelijk voor de slavernij en heb totaal niet het idee dat ik er op aangesproken wordt omdat ik blank ben. Ik vind daarnaast ook nog eens dat het juist West Europa is geweest, die de slavernij heeft afgeschaft. En, dat was dan een voordeel van het kolonialisme, dat ook aan de rest van de wereld op heeft kunnen leggen. Maar tegelijkertijd kan je toch prima zeggen dat wij fout zijn geweest met onze industriële vorm van slavernij en dat je dan niet gelijk naar anderen hoeft te wijzen om dat niet toe te geven.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:41

rien10 schreef:
Danique_G Ik denk ook dat het feit dat zwarte mensen slaaf waren bij witte mensen gezorgd heeft voor een stempel "wit is beter dan zwart" of "zwart is de bediende van wit". Dat is helaas nog steeds niet weggesleten.

Mooie aanvulling. Overigens, ik heb ook nooit gemerkt dat ik beschuldig ben voor de daden van mijn voorouders. Misschien een enkele extremist maar dat heb je altijd.

Ik denk ook dat racisme iets is wat in elk mens voorkomt. In mexico werden soms stammen afgeslacht door andere stammen omdat ze een andere neus hebben. Of bij vogels en paarden. Ze blijven liever bij dieren die dezelfde kleur hebben. Ik denk dat racisme nooit compleet van de kaart geveegd kan worden. Maar racisme is zeker niet de standaard. Ik wil het niet bagatelliseren ondanks dat wij ook gewoon dieren zijn. Uiterlijke verschillen hoeven niet te leiden tot andere rechten of benadering. En daarom vind ik soms het argument dat andere groepen ook racistisch zijn zinloos. Natuurlijk zijn ze er. We zijn mensen. Maar dat sluit niet uit dat je alsnog aan jezelf kunt werken.

Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 20:14

Karl66 schreef:
Ik voel me totaal niet verantwoordelijk voor de slavernij en heb totaal niet het idee dat ik er op aangesproken wordt omdat ik blank ben. Ik vind daarnaast ook nog eens dat het juist West Europa is geweest, die de slavernij heeft afgeschaft. En, dat was dan een voordeel van het kolonialisme, dat ook aan de rest van de wereld op heeft kunnen leggen. Maar tegelijkertijd kan je toch prima zeggen dat wij fout zijn geweest met onze industriële vorm van slavernij en dat je dan niet gelijk naar anderen hoeft te wijzen om dat niet toe te geven.

Helemaal mee eens, maar 1 klein dingetje: de toenmalige heersers waren fout, en ja , mee eens. Maar niet ''wij'', die nu leven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 20:46

Nou, dat kleine dingetje is niet klein, en het is geen dingetje. Toen waren de mensen niet fout, maar fantastisch slimme handelaren, helden, makers van de maatschappij.
Het perspectief van nu maakt hen fout.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:08

Dat we er aan herinnerd worden dat er nog steeds grapjes gemaakt worden die niet kunnen en dat er gediscrimineerd wordt zonder dat men er van bewust van is. Vind ik goed. Maar ik vind het ook doorslaan ik houd de Duitsers van nu toch ook niet verantwoordelijk voor wat in de oorlog is gebeurd. Samen opbouwen en verder gaan. Niet klakkeloos beelden verwijderen. Niet dat ik vind dat alles moet blijven integendeel. Niet blijven verwijten maar wel laten merken wat niet goed voelt. Ik heb wel een beetje het gevoel dat iedereen zielig is.
Ik heb mijn vader nooit echt gekend omdat deze vroeg tijdig is overleden vader dag dan maar afschaffen! Deze dag is voor mij heel pijnlijk.
Nee, natuurlijk niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:30

De acties zijn enerzijds bewustwording en anderzijds leiden ze enorm af. Inmiddels staat ergens een dorpsschild ter discussie omdat de heilige Mauritius (zwart) er op afgebeeld staat. Dat is gewoon actief zoeken naar potentiele black-face plaatjes en dan bashen.
Ook was er ingebroken in een basisschool en oude ABC tegeltjes (N, neger) beklad. Dat had vast ook anders gekund ipv inbreken?
Nu is inmiddels ook een groep de discussie over pizza hawai begonnen omdat deze ook ontstaan is uit onderdrukking. Wellicht terecht maar geeft ook veel ergernis.

Dan verzand een groter doel al snel in pietluttigheden voordat het grotere doel bepaald is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:51

Pizza Hawaï? %)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:32

dat zoeken naar pietluttigheden is volgens mij gewoon een signaal dat er sprake is van heel veel slachtofferschap. En daar moeten we aan werken, met beide partijen overigens. Niet de pietluttigheden afschaffen, want als je je slachtoffer voelt (los van of dat terecht is, daar heb ik het in deze post niet over) blijf je overal bevestiging zien van je slachtofferschap

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:42

Het wordt tijd dat de mensen die overal beledigingen in zien en zich gekwetst voelen door dingen uit de verre geschiedenis, een goeie psych opzoeken. Dat zou normale mensen die blijven hangen in slachtoffergedrag ook geadviseerd worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:59

Er IS ook nog gewoon sprake van racisme. Daar moet eerst wat aan gedaan worden. Dat moet ook serieus genomen worden en opgepakt worden. Zolang dat er is zullen mensen zich ook slachtoffer blijven voelen, en terecht.
En tegelijkertijd moet de weerbaarheid aangepakt worden. Maar de schuld volledig bij het slachtoffer leggen is onzin.

Dat is als zeggen tegen een kind dat gepest wordt "ja, dan moet je maar weerbaarder worden, stel je niet zo aan"
Weerbaarheid is 1, maar het pesten (racisme) weghalen is wel essentieel in dat verandertraject.
En dat doe je niet door het verleden te verwijderen, maar door te kijken wat er in het heden nog niet goed gaat, dat te veranderen en het verleden te erkennen.

De vergelijking van Vienna over de duitsers slaat ook volledig lam. Want de duitsers zijn al publiekelijk als "fout" neergezet, er zijn nergens meer culturele dingen blijven hangen uit het nazi-tijdperk. Als de nazi's hadden gewonnen en we er 50 jaar later achter waren gekomen dat wat er gebeurt was fout was geweest, hadden we dit gesprek ook gehad met de mensen die onderdrukt waren door de duitsers.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:02

Ik denk dat die kleine veranderingen vanzelf voortvloeien uit een meer inclusieve samenleving. De vraag is dan, is zo'n actie deel van de weg naar de oplossing of een gevolg ervab

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:04

ik denk eerder dat zo'n actie verwijdert van de oplossing. Mensen krijgen minder begrip door dit soort dingen. Er ontstaat irritatie en verwijdering.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:13

secricible schreef:
ik denk eerder dat zo'n actie verwijdert van de oplossing. Mensen krijgen minder begrip door dit soort dingen. Er ontstaat irritatie en verwijdering.

Precies.

Zou daardoor juist veel minder openstaan voor mensen met 'n andere afkomst, want grappen maken mag niet, ze zien overal beledigingen in en trekken de racismekaart.

Terwijl ik voorheen Surinamers/Antillianen beschouwde als one of us, zie ik ze nu als vreemdelingen waar ik beter uit de buurt kan blijven om niet op hun veel te lange tenen te trappen met mijn tactloosheid.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:41

elnienjo schreef:
secricible schreef:

Precies.

Zou daardoor juist veel minder openstaan voor mensen met 'n andere afkomst, want grappen maken mag niet, ze zien overal beledigingen in en trekken de racismekaart.

Terwijl ik voorheen Surinamers/Antillianen beschouwde als one of us, zie ik ze nu als vreemdelingen waar ik beter uit de buurt kan blijven om niet op hun veel te lange tenen te trappen met mijn tactloosheid.

Misschien moet je dan gewoon iets meer tact tonen, zo moeilijk is het niet om rekening te houden met elkaar. Dat je wel eist van anderen dat ze zich volledig naar jouw wensen aanpassen, maar met hen geen rekening wil houden is toch ook raar? Waarom moet dat alleen van de andere kant komen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:42

Ik denk altijd maar: Ik behandel de medemens zoals ik zelf behandeld wil worden

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:52

Rinske schreef:
Misschien moet je dan gewoon iets meer tact tonen, zo moeilijk is het niet om rekening te houden met elkaar. Dat je wel eist van anderen dat ze zich volledig naar jouw wensen aanpassen, maar met hen geen rekening wil houden is toch ook raar? Waarom moet dat alleen van de andere kant komen?

Ik ben het deels met je eens. Anderzijds, ALLES wat je zegt ligt ondertussen onder een vergrootglas.

Kritiek op Halsema omdat je de demonstratie onverantwoord vindt? Racist!
Het woord blank gebruiken ipv wit? Racist!
Onwettigheden die rondom dit thema spelen (inbraken, vernieling) veroordelen? Racist!
Het woord slaaf gebruiken ipv "tot slaaf gemaakte medemens"? Racist!

Ik merk ook wel dat ik het onderwerp erg moeilijk begin te vinden en dat je erg op je tenen gaat lopen in een gesprek.