Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karl66 schreef:Aldoor dat gejammer dat zij ook slaven hebben gehad, met als conclusie dat ze niet moeten zeuren en er niks aan de hand is.
Karl66 schreef:Aldoor dat gejammer dat zij ook slaven hebben gehad, met als conclusie dat ze niet moeten zeuren en er niks aan de hand is.
Magrathea schreef:[ Afbeelding ]
rien10 schreef:Karl66 schreef:Aldoor dat gejammer dat zij ook slaven hebben gehad, met als conclusie dat ze niet moeten zeuren en er niks aan de hand is.
Ten eerste jammer ik niet. Te tweede zeg ik nergens dat iets niet of juist wel benoemd mag of moet worden.
Slavernij is oud. Werd bij de Noormannen en Vikingen gedaan, bij de inheemse Amerikaanse stammen (indianen dus). Bij heel veel volkeren. Dat is gewoon zo.
Magrathea schreef:Wat, nee? Ik zou willen dat er een toezegging komt vanuit de overheid dat er nu écht werk gemaakt gaat worden van institutioneel racisme. Dat men een keer gaat luisteren en oplossingen gaat zoeken (dus: Rutte die de de kopstukken van de BLM-beweging uitnodigt in het Catshuis - ok, wellicht op een later tijdstip gezien de pandemie, maar de afspraak kun je maken). (Ik noem dit specifiek omdat dat in mijn ervaring is wat er gebeurt als er maatschappelijke onrust is - zie ook de boerenbeweging, klimaatactivisten etc.) Dan voelen deze mensen zich gehoord, serieus genomen, en dat gaat een hoop rust brengen.
En dat de mensen die steeds zo boos worden op de BLM-beweging eens stoppen met het bagatelliseren van het probleem. Je hoeft echt niet gelijk tussen de demonstranten te gaan staan maar op zijn minst zeggen "ok, ik zie dat er een probleem is, en ik ga kritisch naar mezelf kijken zodat ik in elk geval geen onderdeel ervan ben" is toch niet zoveel gevraagd?
Dan ben ik blij. Maar dat lijkt al teveel voor sommigen
rien10 schreef:Danique_G Ik denk ook dat het feit dat zwarte mensen slaaf waren bij witte mensen gezorgd heeft voor een stempel "wit is beter dan zwart" of "zwart is de bediende van wit". Dat is helaas nog steeds niet weggesleten.
Karl66 schreef:Ik voel me totaal niet verantwoordelijk voor de slavernij en heb totaal niet het idee dat ik er op aangesproken wordt omdat ik blank ben. Ik vind daarnaast ook nog eens dat het juist West Europa is geweest, die de slavernij heeft afgeschaft. En, dat was dan een voordeel van het kolonialisme, dat ook aan de rest van de wereld op heeft kunnen leggen. Maar tegelijkertijd kan je toch prima zeggen dat wij fout zijn geweest met onze industriële vorm van slavernij en dat je dan niet gelijk naar anderen hoeft te wijzen om dat niet toe te geven.
secricible schreef:ik denk eerder dat zo'n actie verwijdert van de oplossing. Mensen krijgen minder begrip door dit soort dingen. Er ontstaat irritatie en verwijdering.
elnienjo schreef:secricible schreef:ik denk eerder dat zo'n actie verwijdert van de oplossing. Mensen krijgen minder begrip door dit soort dingen. Er ontstaat irritatie en verwijdering.
Precies.
Zou daardoor juist veel minder openstaan voor mensen met 'n andere afkomst, want grappen maken mag niet, ze zien overal beledigingen in en trekken de racismekaart.
Terwijl ik voorheen Surinamers/Antillianen beschouwde als one of us, zie ik ze nu als vreemdelingen waar ik beter uit de buurt kan blijven om niet op hun veel te lange tenen te trappen met mijn tactloosheid.
Rinske schreef:Misschien moet je dan gewoon iets meer tact tonen, zo moeilijk is het niet om rekening te houden met elkaar. Dat je wel eist van anderen dat ze zich volledig naar jouw wensen aanpassen, maar met hen geen rekening wil houden is toch ook raar? Waarom moet dat alleen van de andere kant komen?