Electra63 schreef:@ Emma,
Ik heb dit ook al vaker gehoord op de Nederlandse TV door de verschillende experts.
Ook dat in Molenbeek de huizen goedkoop waren en dat het voor veel inwoners met een laag inkomen of uitkering toen gemakkelijk was daar een huis te kopen. Daardoor wonen daar zoveel moslims en allochtonen op zo'n klein stuk bij elkaar.
Brussel is in verschillende componenten opgesplitst en deze werken niet of weinig samen, o.a. door het taalprobleem en de verschillende verantwoordelijkheden, begreep ik.
Daarbij heb ik inderdaad ook al vaker gehoord, dat de Nederlandse wijkagent de oren en ogen is van de wijk. En dat deze vaak de "foute" mensen in kaart heeft. Dit in tegenstelling tot wijken in Brussel en Parijs, daar is geen wijkagent zoals in Nederland.
Brussel heeft wel wijkagenten.
En over die verdeeldheid postte ik wat meer info:
Yasmine schreef:Groot deel van de reden waarom ze naar Brussel komen, is omdat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest uit 6 politiezones bestaat en het dus gewoon een gigantisch zootje ongeregeld is. Daarnaast bestaat het Brussels Gewest uit 13 gemeenten met iedere een eigen burgemeester. De ene gemeente is franstalig, de andere nederlandstalig. Het is er allemaal één pot nat, slecht gecentraliseerd en er is geen overzicht. Dat zorgt ervoor dat mensen gemakkelijk hun gang kunnen gaan.
Daarnaast mag je niet vergeten: Brussel is het centrum van Europa. Je hebt hier ontzettend veel internationale bedrijven die hier hun hoofdzetel hebben, er is een Europese wijk met allemaal expats én je hebt hier de hoofdzetel van de Europese Commissie. Ideaal doelwit voor terroristen dus.