Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 09:07

IMANDRA schreef:
Gnome schreef:
Nouja blijkbaar zijn de verschillen te groot om tot een compromis te kunnen komen. Dat kunnen zij beter beoordelen dan ik. Anders zouden D66 en Forum ook prima samen kunnen werken bijv. Of een SGP.

Dat is helemaal niet bekeken. Daar gaat Yesilgöz vanuit maar er is helemaal geen poging gedaan om dichter bij elkaar te komen. Alleen een verkenningsgesprek waarbij het niet verder ging dan campagne praat vanuit de VVD. Geen oprechte “nou als jij x wil opgeven dan ben ik bereid y op te geven, want ik wil mijn kiezers graag z geven.”

En zo extreem is het niet —de partijen hebben praktisch gezien al eens 4 jaar samengewerkt in een kabinet. Dus dan zullen de verschillen niet onoverkomelijk zijn, gezien het Rutte wel was gelukt ;). FvD is echt een ander verhaal. Andere redenen om niet mee samen te werken ook…

Inderdaad. En vergeet niet dat intern de vvd het ook hier niet mee eens was. Verschillende regionale leden hebben zich uitgesproken, jong vvd was het hier niet mee eens en ook een nationaal lid (naam even kwijt) vond dat tijdens de campagnetijd dat Yeşilgöz dit niet zo hard moest roepen.
Ja nu blijven ze erbij. Maar het had nooit beloofd moeten worden, vvd zet hiermee zich op dezelfde voet als een populistische partij. Kom uit een trouwe vvd familie maar zij stappen nu allemaal tijdelijk over naar d66 omdat ze dit niet fatsoenlijk vinden.

Ze zijn alleen maar bezig met de volgende verkiezingen maar ze moeten eens uit de verkiezingshouding komen en fatsoenlijk regeren.

Gnome

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 09:21

Wanneer heeft VVD dan met GL in een kabinet gezeten? Ze hebben in het verleden wel met PvdA gezeten maar met GL erbij ga je logischerwijs toch nog verder naar links als partij en volgens de laatste cijfers is VVD meer rechts geworden toch? Dan is het naar mijn idee helemaal geen vergelijkbare situatie meer.

Maargoed ik geef het op. Blijkbaar moet GlPvdA perse in het kabinet komen en heeft VVD zich maar aan te passen. Ik wacht wel gewoon af wat de partijen zelf besluiten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 10:23

Gnome schreef:
Wanneer heeft VVD dan met GL in een kabinet gezeten? Ze hebben in het verleden wel met PvdA gezeten maar met GL erbij ga je logischerwijs toch nog verder naar links als partij en volgens de laatste cijfers is VVD meer rechts geworden toch? Dan is het naar mijn idee helemaal geen vergelijkbare situatie meer.

Maargoed ik geef het op. Blijkbaar moet GlPvdA perse in het kabinet komen en heeft VVD zich maar aan te passen. Ik wacht wel gewoon af wat de partijen zelf besluiten.

Gezien de partijen letterlijk samen zijn gegaan, zal dat wellicht wel meevallen. En dan nog, je weet het niet voordat je het probeert lijkt me.

PVV is ook nogal anders maar toch was het daar -soort van- ook mee gelukt. Waren die theoretisch gezien sociaal niet ook heel erg links?

Daarbij, zowel GL/PvdA als VVD zullen zich moeten aanpassen in zo’n kabinet. Alleen de VVD weigert dat te doen, de GL/PvdA doen vooralsnog niet zo moeilijk.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 10:41

Gnome schreef:

Maar het is toch uberhaupt heel raar dat we in een coalitie land plots het logisch vinden dat bepaalde partijen te ver uit elkaar liggen in het politieke spectrum? Ik vind het meer campagneretoriek dan dat het echt logisch is. Het is ook niet in het landsbelang zo te redeneren. En voor een partij die altijd gedegen was, vind ik dat heel teleurstellend.

De VVD handelt al tijden niet meer in het landsbelang, het begon toen zij in 2023 het kabinet bewust hebben laten klappen en de deur hebben open gezet voor de pvv. Ook intern zijn leden het absoluut niet mee eens.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 10:47

Ik zou het overigens een ander verhaal vinden als de partijen in een hokje waren gestopt, alles goed doorgenomen en er ondanks pogingen toch niet uit waren gekomen. Maar nu houdt de VVD gelijk al de poot stijf zonder ook maar enigszins een gesprek te hebben om te kijken hoe flexibel die partijgrenzen liggen bij bepaalde beleidspunten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 11:21

Veel VVD stemmers zitten niet tenwachren op een coalitie met PVDA/GL.
Ik denk dat dat andersom ook voor veel D66 kiezers geldt. Die zitten niet te wachten op een coalitie met JA21.

Als VVD niet hoeft te buigen. Waarom moet D66 dat dan wel doen?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 11:44

Loretta schreef:
Veel VVD stemmers zitten niet tenwachren op een coalitie met PVDA/GL.
Ik denk dat dat andersom ook voor veel D66 kiezers geldt. Die zitten niet te wachten op een coalitie met JA21.

Als VVD niet hoeft te buigen. Waarom moet D66 dat dan wel doen?

Niks moet. Als het niet gaat, komen er weer nieuwe verkiezingen. Je hoort mij niet zeggen dat D66 dat moet. Ik lees hier alleen constant dat VVD moet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 11:55

Omdat VVD in het tijdperk voor Yesilgoz altijd wel wilde praten c.q. onderhandelen met verschillende partijen. CU staat ook ver van de VVD.
En als je wel met PVV en BBB een regering wil vormen, dan is uitsluiting van GL/PvdA een beetje raar.
Maar wellicht door de lobby/invloed van Israel?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 12:06

ik denk dat PVV en BBB veel dichterbij de standpunten van VVD liggen dan GL. Maar dat is een aanname van mij :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 12:08

juval schreef:
ik denk dat PVV en BBB veel dichterbij de standpunten van VVD liggen dan GL. Maar dat is een aanname van mij :)

Heb het idee dat PVV op papier veel socialer is dan dat ze in de praktijk stemmen met moties etc. Schiet dan ook niet op.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 12:14

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... links-pvda

Maar VVD-stemmers zijn juist weer minder toeschietelijk geworden ten opzichte van zo'n middenkabinet. Zij vinden zo'n kabinet, waarin samengewerkt moet worden met GroenLinks-PvdA, nóg minder acceptabel dan vorige week donderdag, van 23 procent toen naar 18 procent nu.

De VVD heeft er in de verkiezingen een belangrijk punt van gemaakt om ná de verkiezingen niet te zullen samenwerken met GroenLinks-PvdA. Een verkiezingsbelofte die de liberalen niet willen breken. En de VVD-stemmers zijn dat met de partij eens.

Van de VVD-kiezers wil 66 procent liever de oppositie in dan met GroenLinks-PvdA samenwerken in een kabinet.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 12:16

Lijkt me dus zeer onverstandig van VVD om 82% van je achterban te negeren en wel in een middenkabinet te stappen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 12:21

het is gewoon best dom van PvdA geweest om samen met GL te gaan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 12:25

juval schreef:
het is gewoon best dom van PvdA geweest om samen met GL te gaan.

Eerlijk gezegd geen idee of het dan de formatie wel makkelijker had gemaakt want ik ga ervan uit dat ze dan ook minder zetels hadden gehad en dan had je er weer een partij bij moeten vinden. Zou niet zo weten wie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 12:49

De verkiezingsuitslag maakt het gewoon erg lastig om een gedegen kabinet te vormen.

Indien D66 in een coalitie met JA21 zal ze dat zeker door de achterban niet in dank worden afgenomen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 12:53

fransje23 schreef:
De verkiezingsuitslag maakt het gewoon erg lastig om een gedegen kabinet te vormen.

Indien D66 in een coalitie met JA21 zal ze dat zeker door de achterban niet in dank worden afgenomen.

Nee staat inderdaad in dezelfde link ook informatie over D66. Ik moet het allemaal nog maar zien gebeuren dan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 13:20

Gnome schreef:
Niks moet. Als het niet gaat, komen er weer nieuwe verkiezingen. Je hoort mij niet zeggen dat D66 dat moet. Ik lees hier alleen constant dat VVD moet.

Ik vind dit wat te makkelijk, we zitten met enorme problemen en die moeten opgelost worden. Dus in het landsbelang mag er best wat beweging in komen.

Maar wat ik al eerder schetste, ik denk aan een minderheidskabinet van D66, CDA en VVD.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 13:29

Problemen die vooral groter zijn geworden.

Is er eigenlijk iets structureel opgelost door het kabinet Schoof?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 13:33

Electra63 schreef:

Volgens mij 1 klein onbelangrijk ding, was gisteren bij Even tot hier. Maar ik heb niet onthouden wat het precies was.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 13:48

Gnome schreef:
Lijkt me dus zeer onverstandig van VVD om 82% van je achterban te negeren en wel in een middenkabinet te stappen.

Ik denk dat dat er geheel vanaf hangt hoe de samenwerking eruit ziet. Als die kiezers wel het idee hebben dat ze erop vooruit zijn gegaan, de VVD wat kernpunten kan bemachtigen in zo'n akkoord, dan lijkt het me helemaal niet zo'n issue.

Ik denk dat 90% van de kiezers geen idee hebben wat zo'n partij precies uitvoert dus als ze het gevoel hebben beter af te zijn, dan maakt het niet zo veel uit wat voor kabinet het wordt. En trouwens, niet dat het afgelopen rechtse kabinet nou zo 'n succes is geweest...

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 14:23

Gnome schreef:

Vergis je niet - VVD is een flink aantal meer gematigde kiezers kwijtgeraakt door deze radicalere koers. Die zijn weer terug naar CDA of D66 gegaan. VVD heeft het laagste aantal zetels ooit sinds 1971(!!). Als ze weer een meer gematigde koers gaan voeren, zoals ze altijd hebben gedaan voor Yesilgoz, zit de kans erin dat ze in ieder geval een deel van de gematigde kiezers weer terugwinnen.

En daarbij, de beste kans om veel van je beleid toch door te laten komen is in een coalitie. Als je achterban liever wil dat je liever met radicale, onervaren en antirechtsstatelijke partijen gaat regeren dan met degelijke, niet-radicale partijen die inhoudelijk ver van je af staan, kan je je afvragen hoe blij je nog moet zijn met je achterban en de redenen die ze hadden om op je te stemmen.

En wat IMANDRA zegt. D66 is economisch best liberaal, op dat vlak hebben VVD en D66 elkaar prima kunnen vinden. GL/PvdA zal flink moeten inbinden op economisch vlak om samen met D66, VVD en CDA te regeren. Ik vind die angst om met GL/PvdA te regeren erg onterecht merk ik.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 14:25

Benzz schreef:
Electra63 schreef:

Volgens mij 1 klein onbelangrijk ding, was gisteren bij Even tot hier. Maar ik heb niet onthouden wat het precies was.

Ik ook niet! 130 op de snelweg ofzo? Was een goede aflevering en ik werd er zelfs een beetje emotioneel van omdat ik dus heel verdrietig word van dit stukje cultuur wat gesloopt word….

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 14:54

Ik geef 't op. Succes ermee hier. We horen het vanzelf wel wat het wordt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 15:08

Gnome schreef:

Wat geef je op? Niemand hoeft het klakkeloos met je eens te zijn toch? Omgekeerd net zo goed niet.

Vind het prima als je een andere mening hebt. Geen behoefte aan om dat te veranderen. Geen van onze meningen is juist danwel verkeerd.

Je hoeft niets op te geven. Want er is ook niets te winnen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 17:09

Raineri schreef:
Gnome schreef:

Wat geef je op? Niemand hoeft het klakkeloos met je eens te zijn toch? Omgekeerd net zo goed niet.

Vind het prima als je een andere mening hebt. Geen behoefte aan om dat te veranderen. Geen van onze meningen is juist danwel verkeerd.

Je hoeft niets op te geven. Want er is ook niets te winnen.

De hoop op een discussie waarbij men eens niet in hetzelfde kringetje blijft ronddraaien? Een keer iets anders dan die paarse komkommer? ;)