Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:36

Van hetzelfde geld als alle andere mensen die het recht hebben om in Nederland te wonen.
Ze krijgen een bijstandsuitkering totdat ze werk hebben gevonden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:41

Elisa2 schreef:
Waar betaald ie dat van dan?

Goede keuze Anjali! Beheer van de wolf was voor mij ook een belangrijke.

Mijn Syrische buurman werkt / verdient meer dan ik… met hem vele anderen. En zij die niet kunnen werken krijgen een uitkering. Net als de autochtone Nederlanders. Die trouwens ook urgentie krijgen als ze dakloos zijn.

De meeste uitkeringen van de overheid gaan nog steeds naar Nederlanders hoor. Al die oude mensen met een afbetaald koophuis een enorm pensioen krijgen lekker ook AOW. Idem dito voor de afgekeurde mensen daar zitten net zo goed uitkeringstrekkers tussen net als tussen de asielzoekers…
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 08-11-25 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:42

Ja dus ze krijgen alles..zonder er ooit voor gewerkt te hebben.

Prima, maar dan hebben ze nog geen recht op voorrang wat betreft het toegewezen krijgen van een sociale huurwoning vind ik.

Ben wel blij dat D66 in ieder geval wil aanpakken dat deze mensen sneller aan het werk kunnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:42

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Goede keuze Anjali! Beheer van de wolf was voor mij ook een belangrijke.

Mijn Syrische buurman werkt / verdient meer dan ik… met hem vele anderen. En zij die niet kunnen werken krijgen een uitkering. Net als de autochtone Nederlanders. Die trouwens ook urgentie krijgen als ze dakloos zijn.

De meeste uitkeringen van de overheid gaan nog steeds naar Nederlanders hoor.

Logisch he? aangezien dat nog steeds de grootste bevolkingsgroep is..

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:43

Elisa2 schreef:

Van zijn baan als ICT-er. Wij zijn heel blij met onze "Ahmed".

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:43

Elisa2 schreef:

Dus Nederlands mensen die niet werken mogen ook geen sociale huurwoning?

Die krijgen namelijk net zo goed alles.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:45

Maar wat is het alternatief dan?
Ze naar werk laten zoeken terwijl ze op straat leven?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:45

Saga schreef:
Maar wat is het alternatief dan?
Ze naar werk laten zoeken terwijl ze op straat leven?

Ze laten uithongeren en doodschieten in oorlogsgebied! Hebben wij er geen last van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:48

Nee hoor, gewoon in balans zijn met wat er binnen komt..wat er binnen komt eerst goed begeleiden naar integratie, werken, huis etc. En dan pas weer meer mensen laten binnenkomen, nu loopt alles in de soep omdat er teveel aanwas is en dat gaat ten koste van iedereen.

En dat weet de politiek natuurlijk ook maar al te goed, daarom staat dit bij alle partijen op de agenda.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:49

Elisa2 schreef:
Nee hoor, gewoon in balans zijn met wat er binnen komt..wat er binnen komt eerst goed begeleiden naar integratie, werken, huis etc. En dan pas weer meer mensen laten binnenkomen, nu loopt alles in de soep omdat er teveel aanwas is en dat gaat ten koste van iedereen.

En dat weet de politiek natuurlijk ook maar al te goed, daarom staat dit bij alle partijen op de agenda.

Ja en wat jij noemt is vooral wat linkse partijen als oplossing bedacht hebben…

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:49

Daarom ben ik het overigens ook mee eens, dat de begeleiding richting een goede toekomst beter moet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:52

Saga schreef:
Daarom ben ik het overigens ook mee eens, dat de begeleiding richting een goede toekomst beter moet.

Ja! Snellere en strengere selectie. Mensen direct verplichten taalcursussen te geven (Engels en Nederlands). En zo snel mogelijk weg uit het AZC zodat ze kunnen integreren doormidden van werk en studie. Als ze slim zijn dan bieden ze gunstige trajecten aan voor sectoren met tekorten zoals de zorg.

Dan krijg je mensen die meedraaien en bijdragen. Zoals er nu met asielzoekers omgegaan wordt dan is het best logisch dat er af en toe één flink ontspoord.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:54

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Ja en wat jij noemt is vooral wat linkse partijen als oplossing bedacht hebben…

Ik ben niet steeds bezig met de hokjes "links en rechts" en vind dat zelf ook totaal niet constructief om te lezen. Iedere partij heeft net weer een iets ander idee en het een hoeft het ander niet perse uit te sluiten.

Feit is en blijft gewoon dat het zoals het nu gaat niet goed gaat.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:55

Hoe weet jij dat ik niet heb gespaard? :')

Op mijn 15e begonnen met een bijbaantje bij de Lidl. Toen ik 18 was BBL gaan doen en 24-uur bij de Lidl. Toen ik 20 was 38 uur gaan werken en sinds 2 jaar werk ik +/- 50 uur. (Ben nu ook aan het werk). Voor sociale huur kom ik niet aan aanmerking. + Waar betaald Achmed die sociale huur van dan?

In je eentje kan je met geluk zo'n 2 ton lenen wat betekend dat ik 150.000 euro gespaard moet hebben. Lijkt me wat overdreven in je eentje als je ook nog een sociaal leven en hobby's wil hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:01

Esaqar schreef:

Op mijn 15e begonnen met een bijbaantje bij de Lidl. Toen ik 18 was BBL gaan doen en 24-uur bij de Lidl. Toen ik 20 was 38 uur gaan werken en sinds 2 jaar werk ik +/- 50 uur. (Ben nu ook aan het werk). Voor sociale huur kom ik niet aan aanmerking. + Waar betaald Achmed die sociale huur van dan?

In je eentje kan je met geluk zo'n 2 ton lenen wat betekend dat ik 150.000 euro gespaard moet hebben. Lijkt me wat overdreven in je eentje als je ook nog een sociaal leven en hobby's wil hebben.

Ahmed werkt vaak gewoon? En anders krijgt hij een uitkering waar jij ook recht op hebt.

En dat jij geen huis kan kopen heeft echt niks te maken met het asielbeleid. Maar met hoe rechts omgegaan is met het woningtekort.

Saga

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:03

Het wordt wel heel erg veel herhaling zo.
Ik heb het idee dat dit soort (feitelijke) informatie niet blijft hangen, bewust of onbewust.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:05

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Dus Nederlands mensen die niet werken mogen ook geen sociale huurwoning?

Die krijgen namelijk net zo goed alles.

Ja, hoe zit het dan met Nederlanders die “niets bijdragen?” Moet je per sé iets bijdragen om in Nederland te wonen? Ik heb wat fragmenten van Rutger en de uitkeringstrekkers gezien. Mogen Nederlanders wél niks bijdragen?

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:06

MarlindeRooz schreef:
Esaqar schreef:

Ahmed werkt vaak gewoon? En anders krijgt hij een uitkering waar jij ook recht op hebt.

En dat jij geen huis kan kopen heeft echt niks te maken met het asielbeleid. Maar met hoe rechts omgegaan is met het woningtekort.

"vaak"

Waarom zou hij recht hebben op een uitkering wanneer hij daar nooit wat voor heeft gedaan? :')
Ik heb inmiddels duizenden euro's aan belastinggeld betaald (en dat doe ik helaas nog steeds) maar wordt nog steeds vanuit alle kanten genaaid.

@Saga, naja of mensen die niet in dezelfde situatie zitten kunnen zich niet voorstellen hoe k*t deze situatie is. ;)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:08

Saga schreef:
Het wordt wel heel erg veel herhaling zo.
Ik heb het idee dat dit soort (feitelijke) informatie niet blijft hangen, bewust of onbewust.

Klopt. Je kan uitleggen tot je een ons weegt.

Saga

Of mensen die prima weten hoe het is om in die situatie te zitten hebben genoeg empathie om het beter te willen voor iedereen i.p.v alleen voor zichzelf.

Maar ook vanuit mij de vraag: Sta je dan wel achter de regel dat in NL geboren mensen een bijstandsuitkering ontvangen? Of een ziekteuitkering?

Elisa2

NPS:
Ik vindt van wel, als je gezond bent moet je gewoon werken..of je nu Nederlander bent of buitenlander..voor niets gaat de zon op. In geen enkel land dus waarom zou dat hier wel zo zijn? Als mensen niet gezond zijn of met pensioen zijn dan vind ik het wat anders. Maar dat zijn degenen die wel willen maar niet kunnen.

Saga

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:09

Elisa, denk jij dan dat statushouders hier hun leven lang een bijstandsuitkering krijgen zonder iets terug te hoeven doen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:10

Esaqar schreef:
MarlindeRooz schreef:

"vaak"

Waarom zou hij recht hebben op een uitkering wanneer hij daar nooit wat voor heeft gedaan? :')
Ik heb inmiddels duizenden euro's aan belastinggeld betaald (en dat doe ik helaas nog steeds) maar wordt nog steeds vanuit alle kanten genaaid.

@Saga, naja of mensen die niet in dezelfde situatie zitten kunnen zich niet voorstellen hoe k*t deze situatie is. ;)

Ik snap het wel, werken moet lonend zijn en het is heel zuur om niet vooruit te kunnen komen in het leven terwijl je hard werkt maar alles steeds duurder wordt en huizen onbetaalbaar zijn en er uberhaupt geen zicht is op een woning.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:11

Saga schreef:
Elisa, denk jij dan dat statushouders hier hun leven lang een bijstandsuitkering krijgen zonder iets terug te hoeven doen?

In 2022, de laatste tellingen had 55% een bijstandsuitkering..dus ja, ik denk dat er teveel te lang in de bijstand zitten.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:11

Esaqar schreef:

Ik zit in dezelfde situatie en word moe van deze standaard woorden die feitelijk ook nog eens van geen kant kloppen.

Ik heb trouwens ook 2x pvv gestemd in het verleden dus ik ben ook niet echt links als dat dan weer als tegen argument word gebruikt (al heb ik nu D66 gestemd en vinden rechtse mensen dat wel weer links). Dat is ook een hele makkelijke namelijk. :Y)