Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:11 september 2025/Nieuwe Oogst
Nederland nog langer op slot en verlaging beschermde status wolf zal nog langer op zich laten wachten.
Een falende overheid die de burgers niet beschermd
---
De Tweede Kamer blokkeert een verdere behandeling van een reeks landbouwdossiers door demissionair minister Femke Wiersma en demissionair staatssecretaris Jean Rummenie van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. De landbouwcommissie stemde donderdag in meerderheid voor het controversieel verklaren van deze onderwerpen.
Grote dossiers die nu tijdelijk of voor langere termijn niet verder worden behandeld, zijn het Convenant dierwaardige veehouderij, het vervangen van de kritische depositiewaarde in de stikstofwet, een grondgebonden melkveehouderij, een nieuwe derogatie en de verdere uitwerking van het agrarisch natuurbeheer.
Daarnaast zijn door de Kamer diverse natuuronderwerpen op de lange baan geschoven. Het gaat onder meer om het verlagen van de beschermde status van de wolf, de jacht en het faunabeheer. Ook voorstellen over kraamkooien, oneerlijke handelspraktijken en genetische veredelingstechnieken zijn controversieel verklaard.
Niet hoog gespannen
Na het stikstofdebat van woensdag werd al duidelijk dat veel partijen weinig vertrouwen hebben in het beleid van Wiersma. De verwachtingen over de stikstofplannen die op Prinsjesdag worden gepresenteerd, zijn dan ook niet hoog gespannen. Dat de Kamer de bewindsvrouw nu grotendeels buitenspel zet, komt dan ook niet als een verrassing.
De controversieel verklaring geldt in ieder geval tot het aantreden van de nieuwe Tweede Kamer op donderdag 6 november. In de nieuwe samenstelling kan besloten worden dossiers weer van de lijst met controversiële onderwerpen te halen. Demissionair minister Wiersma kan er dan ook weer meer verder.
De plannen van de ministeriële commissie Economie en Natuurherstel die op Prinsjesdag worden gepresenteerd, worden nog wel onderwerp van een Kamerdebat. Deze wordt op korte termijn nog ingepland.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2025/ ... OYWuwqTODA
Kinke schreef:Little_Gift schreef:Ook niet bijster slim om hem dan maar los te laten en het op zijn eentje te moeten rooien...
Ze waren goed bezig met de wolf afweren, de hond dan maar "voor de wolven gooien" door die er alleen op weg te laten rennen, is echt niet slim.
Plus, we moeten ook niet vergeten dat er ook mensen zijn die héél graag aandacht krijgen door te claimen dat ze geconfronteerd werden door een wolf of slachtoffer werden van verlies/aanval door een wolf.
Helaas zijn 90% van de meldingen wel echt natuurlijk maar die 10% die het doen voor de aandacht en het perse op een wolf claimen, mogen we ook niet vergeten.
mooi voorbeeld van de schuld op die vrouw schuiven
en opmerkingen als: ik zou de hond nooit hebben losgelaten, ik snap niet waarom ze die hond hebben losgelaten….allemaal onnodig om te zeggen. Je was er niet bij, je weet niet eens wat je zelf zou hebben gedaan. Er stond gewoon een 2de persoon bij die de wolf probeerde te verjagen, wat dus blijkbaar geen enkel resultaat gaf
Anne_GTI schreef:Midden in Zuidbroek! Daar hoort zo'n wolf niet te lopen. Het is niet aan de rand van de kroondomijnen ofzo. Dan zou ik het uitstapje van de wolf misschien nog iets kunnen snappen.
Kinke schreef:je geeft toch echt zelf een waarde oordeel….'niet bijster slim om hem los te laten….'
En wat hebben 'mensen die heel graag aandacht krijgen door te claimen dat ze geconfronteerd worden met een wolf…..' met het verhaal van deze persoon te maken?
Waar geef jij dan de tip dat mensen hun hond de volgende keer niet moeten loslaten? Ik zie geen tip. En ik weet niet hoe het in Belgie is, maar in Nederland stikt het van de info dat je je hond moet aanlijnen. En in dit geval kon de hond dus helemaal niks meer beginnen omdat deze helemaal strak gedraaid zat aan de lijn. Dus volgens jou was de hond loslaten niet bijster slim (dom dus?). Ik zie juist allemaal oordelen in jouw reactie