Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:03

nps schreef:
juval schreef:
linksom of rechtsom zal het uiteindelijk toch door de burger betaald moeten worden. Als je het bij de bedrijven gaat halen komt dat toch automatisch weer terug in de prijzen van producten of diensten.

Maar als dat prijzen of producten zijn waar de burger toch al niet zoveel aan heeft, zoals ongezond eten, wegwerpproducten, fast fashion of producten die zeer veel impact hebben op milieu, dan lijkt me dat een heel stuk minder erg dan het laten stijgen van dingen die essentieel zijn voor een gezonde, fijne maatschappij en voor íedere burger. Je kan kiezen als kabinet wat je wil dat duurder wordt.

maar er zijn toch legio minima afhankelijk van de 'goedkope' wat jij noemt wegwerpproducten. Ik ben heel blij dat er winkels als action bestaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:05

Ik dacht iid hetzelfde, Juval. Bij de Action koop je schoonmaakmiddel, wasmiddel en shampoo voor een fractie van de prijs in de supermarkt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:11

Het gaat er mij niet om waar ik liever wel of geen BTW-verhoging op heb. Het gaat er om dat er een akkoord was gesloten om de BTW op boeken en sport niet door te laten gaan, en dat de PVV nu onder dat akkoord uit wil. Ze hebben de afgelopen jaren meerdere malen luid kritiek gehad op de "niet betrouwbare overheid", en nu doen ze zelf precies hetzelfde.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:15

_San87_ schreef:
nps schreef:

Geen van beide. Niet ophalen bij zeer belangrijke dingen voor de burger, maar eerder zoeken in het bedrijfsleven. BTW omhoog op ongezond, vet eten vol suiker. BTW omhoog op action, BTW omhoog op troep die de burger echt niet nodig heeft. Sport en cultuur heeft de burger wél nodig, is essentieel.

Wat is precies die troep die de burger niet nodig heeft?

Dat criterium is echt veel te arbitrair.

Er zijn heel veel andere dingen dan kunst en cultuur te bedenken. Ongezond eten is de eerste die bij me opkomt. Obesitas is de laatste tijd verdrievoudigd. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/10 ... %20procent. Afhankelijk van de action? Komop hee, er liggen echt heel, heel veel dingen die men toch echt niet direct nodig heeft. Er zijn legio alternatieven om goedkoop te shoppen (tweedehands, kringloopwinkel, weggeefplekken). Maar dat is ook weer die mate van spul waar men denkt recht op te hebben of niet zonder te kunnen. Ik denk écht dat dat best een beetje minder kan en dat we niet doodgaan van de honger of intens verdrietig zijn zonder onze 1 euro kaarsenhoudertjes van de Action.

Laten we als uitgangspunt nemen - laten we BTW verhogen op producten waarvan bewezen is dat deze nadelig zijn voor de gezondheid en obesitas verhogen. Op producten die veelal vanuit lageloonlanden met slechte arbeidsomstandigheden worden geimporteerd, gericht zijn op veel en snel verkopen, bijdragen aan het wereldwijd afvalprobleem en de gedachte van snel consumeren en alles voor een paar euro nieuw kunnen kopen. Met deze uitgangspunten kan je prima dingen verzinnen die het volk niet direct raken op punten die echt belangrijk zijn (sport heeft ook een enorme verbindende en culturele functie bijvoorbeeld).

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:19

_San87_ schreef:
Ik dacht iid hetzelfde, Juval. Bij de Action koop je schoonmaakmiddel, wasmiddel en shampoo voor een fractie van de prijs in de supermarkt.

Inderdaad, ze hebben de blokker weg geconcurreerd door de uitdagende prijsstelling, dus de keten is wel een soort van essentieel geworden in het segment tussen schuursponsjes en hapjespannen voor minder vermogende shoppers. En handige dingetjes voor bij de paarden ook nog :j .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:23

nps schreef:
_San87_ schreef:

Wat is precies die troep die de burger niet nodig heeft?

Dat criterium is echt veel te arbitrair.

Er zijn heel veel andere dingen dan kunst en cultuur te bedenken. Ongezond eten is de eerste die bij me opkomt. Obesitas is de laatste tijd verdrievoudigd. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/10 ... %20procent. Afhankelijk van de action? Komop hee, er liggen echt heel, heel veel dingen die men toch echt niet direct nodig heeft. Er zijn legio alternatieven om goedkoop te shoppen (tweedehands, kringloopwinkel, weggeefplekken). Maar dat is ook weer die mate van spul waar men denkt recht op te hebben of niet zonder te kunnen. Ik denk écht dat dat best een beetje minder kan en dat we niet doodgaan van de honger of intens verdrietig zijn zonder onze 1 euro kaarsenhoudertjes van de Action.

Laten we als uitgangspunt nemen - laten we BTW verhogen op producten waarvan bewezen is dat deze nadelig zijn voor de gezondheid en obesitas verhogen. Op producten die veelal vanuit lageloonlanden met slechte arbeidsomstandigheden worden geimporteerd, gericht zijn op veel en snel verkopen, bijdragen aan het wereldwijd afvalprobleem en de gedachte van snel consumeren en alles voor een paar euro nieuw kunnen kopen. Met deze uitgangspunten kan je prima dingen verzinnen die het volk niet direct raken op punten die echt belangrijk zijn (sport heeft ook een enorme verbindende en culturele functie bijvoorbeeld).

Noem ze dan? Want dat zie ik je niet doen.

Ik zie echt niet wat er bewezen slecht is aan je handdoeken bij de Action kopen omdat je die van de Walra niet kunt betalen. Of je schoonmaakmiddel voor soms minder dan de helft bij de Action te kopen. De Action verkoopt heel veel meer dan enkel kaarsenhoudertjes en interieur deco, he.

Je verhoogde btw op ongezonde etenswaren kan ik prima volgen. Btw verhoging op enkel de Action als keten, of producten waarvan jij vindt dat ze niet nodig zijn, nee, dat slaat compleet nergens op.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 13-02-25 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:24

juval schreef:
linksom of rechtsom zal het uiteindelijk toch door de burger betaald moeten worden. Als je het bij de bedrijven gaat halen komt dat toch automatisch weer terug in de prijzen van producten of diensten.

Misschien halen bij grote bedrijven en vooral dan de aandeelhouders ( vriendjes van vvd) die hebben weer 1,5 miljard gekregen, per jaar!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:31

BigOne schreef:
juval schreef:

Misschien halen bij grote bedrijven en vooral dan de aandeelhouders ( vriendjes van vvd) die hebben weer 1,5 miljard gekregen, per jaar!

mee eens, maar het risico dat die bedrijven dan met al hun werkgelegenheid en belastingen naar het buitenland verkassen is reëel.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:40

Alleen bij een mate van belastingverhoging zullen ze niet gelijk allemaal vertrekken. Er zijn ook nog zaken zoals infrastructuur en de toegang tot geschoold personeel die een rol spelen bij het vestigingsklimaat en waarvoor betaald mag worden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:42

Er komt op den duur wel een hogere winkelprijs voor ongezond voedsel, maar de geesten zijn er nog niet rijp voor. Daarbij komt dat een heel groot deel van de pvv stemmers thuis een frituurpan heeft en graag een bitterballetje eet bij de halve liter bier (overdrachtelijk bedoeld). Er zal een herschikking moeten komen van de verdeling van prijzen voor gezond en ongezond eten. Het is natuurlijk al van de pot gerukt dat je tegenwoordig bijna twee euro betaalt voor een kilo appels en dat zijn dan de goedkoopste.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:45

_San87_ schreef:
Ik zie echt niet wat er bewezen slecht is aan je handdoeken bij de Action kopen omdat je die van de Walra niet kunt betalen. Of je schoonmaakmiddel voor soms minder dan de helft bij de Action te kopen. De Action verkoopt heel veel meer dan enkel kaarsenhoudertjes en interieur deco, he.
Je verhoogde btw op ongezonde etenswaren kan ik prima volgen. Btw verhoging op enkel de Action als keten, of producten waarvan jij vindt dat ze niet nodig zijn, nee, dat slaat compleet nergens op.

De Action is een voorbeeldje - laat ik het anders formuleren - BTW verhogen op niet-essentiele (en wat dat exact is, is inderdaad een lastige, maar huis-aankleedgoed zou een goede kunnen zijn) uit lage-loonlanden geimporteerde producten met een korte levensduur en een hoge milieu-impact (denk ook de sheins en de temu's van de wereld). Maar het waterdicht maken van deze definitie is lastig, die volg ik, en wat wel, wat niet ook. Wat men echt nodig heeft is, is inderdaad een hele goede vraag om te stellen - ik denk dat we met minder kunnen dan we nodig denken te hebben. Heel hoogover wil ik duidelijk maken dat er echt andere keuzes gemaakt kunnen worden betreft BTW verhoging. We kunnen best een Amerikaatje doen - importtarieven verhogen vanuit niet-EU landen die niet voldoen aan "onze" regelgeving.

@juval - boeiend, dan gaan ze maar ergens anders heen waar ze lekker mogen vervuilen, geld mogen aftroggelen van de burger of onethisch mogen produceren. Waarom willen we poedersuiker hier houden?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:57

omdat het ook geld in het laatje met belastingen en werkgelegenheid. Het zijn ook niet per definitie vervuilende bedrijven. Je kan zeggen dat het allemaal VVD vriendjes zijn, maar het zijn denk ik ook wel belangrijke peilers in onze economie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 15:31

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 18:19

Ik vind het zo apart dat 'politiek rechts' steeds met hetzelfde argument op de proppen komt wanneer wordt geopperd grootverdieners zwaarder te belasten: "maar dan vertrekken ze naar andere landen". Altijd hetzelfde argument.

Terwijl er zooo veel meer facetten aan een keuze voor een vestigingsland zitten dan belastingen. Natuurlijk speelt het een significante rol, maar zoals Loretta ook zei is er ook nog de toegang tot geschoold personeel en infrastructuur (fysiek én digitaal), maar ook politiek klimaat, wet- en regelgeving, kansberekeningen van bedrijfsspionage en sabotage... Dat speelt echt allemaal mee. ASML pakt echt niet zomaar z'n gebouwtjes hier op om ze ergens in Bulgarije of Slovenië neer te strooien, waar de belastingen en wet- en regelgeving misschien gunstiger zijn maar de fysieke en digitale beveiliging, infrastructuur en hoogopgeleide techneuten niet zomaar voorhanden zijn. En ja, dan kan zo'n belastingverhoging bijdragen aan het gesprek van relocatie, maar het is echt niet "belastingverhoging = direct gegarandeerd vertrek" zoals het wordt gebracht.

Het is natuurlijk niet erg om iets als argument aan te dragen, maar zoveel mensen dragen dat argument aan als deurensluiter (niet specifiek naar iemand hier want ik ken jullie niet persoonlijk, maar ik heb er in mijn eigen omgeving veel rondlopen): "Nee dat doen we niet want dan gaan ze weg, klaar". En die stugge houding, onder andere al decennia lang van de VVD, staat een hoop mogelijkheden tot gesprek in de weg.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 18:25

Ik vind het vooral nog steeds heel bijzonder dat het kabinet de BTW op groente en fruit niet kan verlagen omdat dat een te moeilijk systeem zou zijn, terwijl alles de hoogte in gooien kan wel.

En het feit dat de PVV wel bij hun verkiezingscampagne liep te roeptoeteren dat ze de huren wilden verlagen en nu ineens tegen stemmen... ik hoop dat de kiezers heel blij zijn met hun keuze :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 18:48

purny schreef:
En het feit dat de PVV wel bij hun verkiezingscampagne liep te roeptoeteren dat ze de huren wilden verlagen en nu ineens tegen stemmen... ik hoop dat de kiezers heel blij zijn met hun keuze :+

Als je hun stemgedrag van de afgelopen 10 jaar had bekeken had je dit kunnen weten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:08

Faber heeft het lastig in het debat nu..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:14

Benzz schreef:
purny schreef:

Als je hun stemgedrag van de afgelopen 10 jaar had bekeken had je dit kunnen weten.

Idd. Nu hou ik het niet bij en weet ik ook gewoon zeker dat vrijwel alle PVV stemmers die op het gebied van asiel en migratie de PVV hun stem hebben gegeven er niet bij nagedacht hebben dat deze 2 problemen aan regels in Brussel vast zitten .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:21

juval schreef:

Wanneer niet zou ik zeggen.
Geen antwoorden, ik ben beleid, hou eens op beren op de weg te smijten, ik dien gewoon de wetten in.
Met maar 1 hoofddoel, zorgen dat er of nog meer asiel chaos komt of dat een van de andere partijen ermee kapt.
Godzijdank hebben we geen grote aanslagen zoals net in Duitsland want dat is Wilders natte droom om nog meer stemmen te krijgen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:27

juval schreef:

Het lijkt soms wel of ze zich helemaal niet ingelezen heeft in bepaalde onderwerpen. Nu ook weer, ze "wist iets pas een week". NSC maakte daar gehakt van. Mooie onderlinge verhoudingen :=

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:06

Toch is het allemaal niet zo simpel.
Persoonlijk vind ik het ook niet eerlijk dat grote bedrijven zoals ASML zoveel belastingvoordelen krijgen.

Maar ik begrijp wel waarom de overheid huiverig is om dit terug te draaien. Nu mist de overheid een groot deel van de winst, maar doordat ASML het zo goed doet in Nederland, zullen ze niet snel vertrekken. Zo bracht het bedrijf onlangs alsnog voor zo'n kleine 2 miljard aan belasting geld in het laatje. En dat is toch nog een serieus bedrag. Daarnaast brengt het bedrijf ook een bepaalde prestige naar Nederland. En kan Nederland ook een bepaalde invloed uitoefenen op wie de innovaties van het bedrijf in handen krijgt.

Kampioen belasting betalen:
https://www.wyniasweek.nl/asml-is-kampioen-belasting-betalen-en-heeft-dus-ook-politieke-macht/

Overheid houdt levering naar China tegen:
https://nos.nl/l/2503489

Bedrijf staat financieel garant bij bouw nieuwe woningen.
https://nos.nl/l/2510720

Volgens mij heeft Unilever zijn nieuwe vestiging inmiddels in Londen geopend? Dat was toch ook een tegenvaller voor Nederland...

Btw op voeding vind ik een dingetje. Want wie bepaald wat goed of slecht is? Suikertax op drank maakt vruchtensap ook duurder. Fabrikanten gaan alternatieven zoeken in zoetstoffen en die blijken toch ook niet zo goed te zijn voor de darmgezondheid.

https://www.jouwgezondedarmen.nl/2020/0 ... je-darmen/

Niet alleen wat je eet, maar ook vooral hoeveel je eet is van belang. En daar gaat het vaak juist fout, omdat mensen geen maat kunnen houden.

De action is een fijne winkel voor de minima, ook voor allerlei huishoudelijke en hobbymatig verbruiksartikelen en die vind je niet in een 2e handswinkel. Daarnaast vind ik dat het een keuze van mensen zelf moet zijn om voor 2e hands te kiezen. Geen financiële noodzaak omdat er geen alternatief is.

Misschien worden veel gebruiksartikelen in lage lonen landen gemaakt. Maar de mensen die daar wonen zijn echter voor hun levensonderhoud van ons consumptie patroon afhankelijk.
Dat vind ik ook altijd een beetje dubbel en wel iets om rekening mee te houden voordat je dit soort producten moeilijker verkoopbaar wenst te maken.

Btw op sport en cultuur kun je wat van vinden. Maar het blijft een extra, geen eerste levensbehoefte. In de meeste gemeenten zijn er overigens subsidies voor sport en cultuur zodat minima hier ook de mogelijkheid toe hebben, die groep heeft er dus niet zoveel last van, terwijl btw op boodschappen iedereen treft.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:12

Ik denk dat zij echt alleen maar doet en zegt wat Wilders haar influistert. Wat dat betreft ben ik op een positieve manier verrast door Coenradie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:43

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:11

Journey, Unilever zat al met een grote vestiging in London maar hoofdkantoor zat nog in Nederland. Om belastingvoordelen alles naar London overgeheveld en Brits geworden. Alles voor de centen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:18

journee schreef:
Btw op sport en cultuur kun je wat van vinden. Maar het blijft een extra, geen eerste levensbehoefte. In de meeste gemeenten zijn er overigens subsidies voor sport en cultuur zodat minima hier ook de mogelijkheid toe hebben, die groep heeft er dus niet zoveel last van, terwijl btw op boodschappen iedereen treft.

Even specifiek hierop ingaand (niet dat ik je andere dingen niet belangrijk vind, maar even om het helder te houden waar ik precies op reageer): sport en cultuur zijn veel minder 'extra' dan veel mensen denken. BTW op sport verhogen raakt ook de zwemlessen, de plaatselijke korfbalvereniging, bewegingsonderwijs op de basisschool en BSO. Sport is goed voor je fysieke en mentale gezondheid en welzijn, dat is keer op keer op keer bewezen, en dat vertaalt zich dan weer in een kleiner risico op gezondheidsproblemen en een gezonder eet- en leefpatroon. En daar plukt de samenleving dan weer de vruchten van in de vorm van lagere zorgkosten. Cultuur eigenlijk hetzelfde: de BTW verhogen raakt ook aan journalistiek, aan mentale afleiding van de zorgen van alle dag met je kinderen in de bioscoop, het op een leuke manier bevragen van je eigen overtuigingen door een satirische cabaretier, kennismaken met andere gedachtegoeden door het lezen van boeken die je op je grondvesten laat schudden - ik ken een enthousiast PVV stemmer die denkt dat ik hiermee bedoel dat ze dan kennis moet maken met de Islam door de Koran te lezen... Ik bedoel er puur mee dat een roman als The Handmaid's Tale bijvoorbeeld je weer kritischer naar je eigen wereldbeeld kan laten kijken, of zelfs een chicklit die je even kan laten nadenken over wat romantiek nou eigenlijk voor je is, of een stripboek waar een kind wat lezen lastig vind plezier aan beleeft.

Sport en cultuur zijn zoveel crucialer voor een gezonde samenleving als dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Dat moet écht toegankelijk blijven. En die regelingen voor minima stellen echt niks meer voor helaas. Dat wordt tegenwoordig namelijk per gemeente geregeld, die krijgen er maar een heel summier bedrag voor en het verschilt dus enorm per gemeente wat de regelingen inhouden. Hier in Utrecht heb je de U-pas waar je voor 125 euro aan 'luxe' mee kan betalen bij aangesloten bedrijven (van de voetbalvereniging tot de kapper, zeg maar). Maar daar heb je lang niet altijd recht op, zelfs met een bijstandsinkomen. En als je er wel recht op hebt dan dekt het geen sportabonnementen voor meerdere kinderen bijvoorbeeld. Een paar kilometer verderop in gemeente Veenendaal was er dan wel weer een hoop beschikbaar, Utrechtse Heuvelrug weer dat er veel beschikbaar was maar onder strenge voorwaarden... Het verschilt zó erg per gemeente. Dus daar kun je het eigenlijk gewoon niet vanaf laten hangen.

Ik begrijp echt wel dat het geld ergens vandaan moet komen en ik heb dan dus heel veel ideeën over waar dan wel, maar cultuur en sport zijn gewoon echt cruciaal en moeten laagdrempelig blijven, al is het maar puur voor de gezondheidsredenen.

EDIT: U-pas verduidelijkt
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 13-02-25 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt