Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:03

robert45 schreef:
Als nieuw bloed al nodig is dan is dat niet in de vorm van asielzoekers die voor een groot gedeelte laag opgeleid zijn en voor een groot gedeelte in de bijstand zitten. Als ze namelijk zo hoog opgeleid waren dat zat er niet zo’n groot gedeelte blijvend in de bijstand.

Als donateur van UAF moet ik je tegenspreken.
Nu snap ik best dat iemand met een artsenbul van buiten de EU eerst 'ingeschat' moet worden,
en vóór wie dan ook aan de slag kan: je moet de taal beheersen.

Een normaal mens denkt dat deze twee procedures tegelijkertijd kunnen lopen en binnen een jaar rond kunnen zijn.
"Om één of andere reden" (regeltjes, en verder snap ik het echt niet) duurt het vaak idioot veel langer.

(And please "als ze hoog waren opgeleid, dan zaten ze niet zo lang in de bijstand" -
wandel eerst maar eens een aantal mijlen in de moccasins van een vluchteling. Daarna praten we verder.)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:09

robert45 schreef:
journee schreef:
Is het niet zo dat de vergrijzing blijft toenemen tot 2040 en vanaf dan zal stagneren? (dus over 16 jaar geen sprake meer van vergrijzing is?)

Een bevolkingsafname zou helemaal niet zo gek zijn willen we de CO2 doelen halen. Immers wat er niet is stoot ook niets uit.

Zo werkt het helaas niet. :) hoewel de vergrijzing dan stopt, is de verwachting dat de bevolking door migratie blijft groeien tot rond de 20 miljoen in 2050. (afhankelijk van het aantal migranten, dus precieze aantal kan nog alle kanten op)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:20

robert45 schreef:
Een bevolkingsafname zou helemaal niet zo gek zijn willen we de CO2 doelen halen. Immers wat er niet is stoot ook niets uit.

Ik ben het met je eens dat de uitstoot van broeikasgassen snel naar beneden moet.

Dat heeft meer met levensstijl van de bevolking te maken dan met precieze aantallen.

(Als heel Nederland opeens supergezond gaat leven zoals op dat eiland dat Japan geconfisqueerd heeft, Okinawa - dan is die instroom wellicht minder nodig, want bejaarden langer zelfstandig en productief.)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:27

Janneke2 schreef:
robert45 schreef:
Als nieuw bloed al nodig is dan is dat niet in de vorm van asielzoekers die voor een groot gedeelte laag opgeleid zijn en voor een groot gedeelte in de bijstand zitten. Als ze namelijk zo hoog opgeleid waren dat zat er niet zo’n groot gedeelte blijvend in de bijstand.

Nu snap ik best dat iemand met een artsenbul van buiten de EU eerst 'ingeschat' moet worden,

Een normaal mens denkt dat deze twee procedures tegelijkertijd kunnen lopen en binnen een jaar rond kunnen zijn.
"Om één of andere reden" (regeltjes, en verder snap ik het echt niet) duurt het vaak idioot veel langer.

(And please "als ze hoog waren opgeleid, dan zaten ze niet zo lang in de bijstand" -
wandel eerst maar eens een aantal mijlen in de moccasins van een vluchteling. Daarna praten we verder.)

Mij is er wel iets van bekend dat er van syrische vluchtelingen werd beweerd dat het grootste percentage hoger opgeleid was. Echter bleek dit later helemaal niet zo te zijn.

Persoonlijk vind ik het ook een beetje vreemd om een hoog opleidingsniveau te noemen als reden waarom iemand welkom zou moeten zijn. Iemand met een laag opleidingsniveau heeft net zo veel recht op hulp.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:28

Janneke2 schreef:
robert45 schreef:

Ik ben het met je eens dat de uitstoot van broeikasgassen snel naar beneden moet.

Dat heeft meer met levensstijl van de bevolking te maken dan met precieze aantallen.

(Als heel Nederland opeens supergezond gaat leven zoals op dat eiland dat Japan geconfisqueerd heeft, Okinawa - dan is die instroom wellicht minder nodig, want bejaarden langer zelfstandig en productief.)

Mooi bedacht! Zitten we waarschijnlijk wel langer met de vergrijzing. :+

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:32

Ik heb heel wat Syrische vluchtelingen gesproken en aan een baan geholpen maar mijn beeld is ook dat het slimme hard werkende mensen zijn. Ondanks hun enorme rugzak.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:46

Benzz schreef:
Ik heb heel wat Syrische vluchtelingen gesproken en aan een baan geholpen maar mijn beeld is ook dat het slimme hard werkende mensen zijn. Ondanks hun enorme rugzak.

Dat geloof ik meteen. Eerst werd volgens mij gezegt dat 2/3 hoger opgeleid was, maar later werd dit gecorrigeerd naar een meer vergelijkbare verhouding met de gemiddelde Nederlander.

En naar mijn mening kunnen mensen die niet hoger opgeleid zijn net zo slim zijn. Niet iedereen krijgt dezelfde kansen of leert op dezelfde manier.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:48

Daarom zei ik ook bewust: slimme mensen en geen opleidingsniveau erbij ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 22:14

Ondertussen in Den Haag: de vier partijen gaan verder praten over de grote hobbels.
Gesprek één: rechtstatelijkheid.
Wordt het buigen, barsten of toch maar een compromis...?
... nu, we gaan het meemaken!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 22:50

Janneke2 schreef:
Ondertussen in Den Haag: de vier partijen gaan verder praten over de grote hobbels.

Als ze mbt rechtstatelijkheid compromissen gaan sluiten dan is dat een enorme stap in de verkeerde richting.

AvalancheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 22:50

journee schreef:
Benzz schreef:

Dat geloof ik meteen. Eerst werd volgens mij gezegt dat 2/3 hoger opgeleid was, maar later werd dit gecorrigeerd naar een meer vergelijkbare verhouding met de gemiddelde Nederlander.

En naar mijn mening kunnen mensen die niet hoger opgeleid zijn net zo slim zijn. Niet iedereen krijgt dezelfde kansen of leert op dezelfde manier.

Ik denk dat je daar het pijnpunt te pakken hebt: mensen moeten ook kansen krijgen. Er is enorme vraag naar mensen, heel veel openstaande vacatures.

Maar mensen die met een heleboel bij elkaar zijn, op een kamer, zonder luxe, en het gevoel hebben dat ze geen kansen krijgen, gaan zich vervelen, wanhoop slaat toe, tel daarbij op PTSS van vluchtelingen, en je hebt een behoorlijk explosieve combinatie en dat moet beter gemanaged worden.

Ik denk dat als de procedures sneller verlopen én mensen ook echt aan het werk kunnen, wat te doen hebben overdag, dat je een stuk minder onvrede hebt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 22:51

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 23:12

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:

Als ze mbt rechtstatelijkheid compromissen gaan sluiten dan is dat een enorme stap in de verkeerde richting.

Tenzij het compromis inhoudt dat GW belooft 'dat hij de koelkast op slot doet'.

Ik wil er niet aan denken dat Omtzigt water bij deze wijn zou doen.

(Maar kennelijk hebben wel beide heren tegen de verkenner gezegd 'dat ze een gesprek zien zitten'. Dan is het zinnig om het gesprek aan te gaan.)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 23:24

Babootje schreef:
Babootje schreef:

Die indruk kreeg ik in het geheel niet. Als het allemaal zo onschuldig was, hoef je "buitenstaanders" ook niet allemaal te weren en regels op te leggen. Laat staan een een mediateam van het eiland af te slaan. Vind het echt te bizar. De traditie schijnt hier vandaan te komen. Dat hele monsterlijke en duivelse eraan lijken me ontzettende leuke traumaatjes voor de kindjes
https://nl.wikipedia.org/wiki/Krampus

Wintu schreef:
Moet je even Op1 van gisteravond terug kijken, daar werd keurig uitgelegd hoe het gaat en waarom men er liever geen vreemden bij heeft. En dat was een heel plausibel verhaal.
Je eigen negatieve draai er aan geven terwijl je er geen snars van weet is zo van tegenwoordig. Laat die mensen hun feest hebben. Schijnt dat ze in de weken ervoor overspoeld zijn door bemoeials, Powned was de druppel. Was de houding van agenten ok en van de bewoners, nee, absoluut niet. Maar juist voor mensen die denken zoals jij en nergens begrip voor hebben, alles gelijk in de discriminatie en vrouwonvriendelijk hoek drukken en er weer wat van moeten vinden, is het maar beter dat ze hun mond houden.

Heb ik gezien. En ik vond het een verre van plausibel verhaal. En verre van oke. Heb je de uitzending zelf gezien en ook verstaan wat er tussen de zinnen door wordt gezegd? https://npo.nl/start/serie/op1/seizoen- ... 6/afspelen
Vrouwen die zich toch buiten wagen worden "vastgepakt" (dus met enige dwang) weer naar huis begeleid?
Wie zegt dat geen van die vrouwen dat een probleem vindt?
Misschien nog even de hokjesman kijken?
Heb je ook meegekregen dat filmen verboden is, ook door de eilanders zelf? Als het allemaal zo oke is, waarom kan het niet niet gewoon open zijn.?

Ja en ja. Als ze het zelf prima vinden, wie ben jij dan om er wat van te vinden. Denk ook dat ze het niets uitmaakt wat jij van de zaken vind, ga je druk maken om andere dingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 23:43

... naar het schijnt, zijn er Leidenaars die een hekel hebben aan de Drie Oktober feesten.
Er wordt gezegd dat deze mensen die dag in de Efteling doorbrengen.

Sint Nicolaas is niet alleen de heilige van het geven, maar ook beschermer van zeevarenden -
en huwelijksmakelaar.

Dus Amelander vrouwen 'die niet naar de Efteling gaan' maar zich buiten wagen op een bepaald tijdstip zouden nog wel eens op mannenjacht kunnen zijn...

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 23:55

journee schreef:
Wat ik trouwens bijzonder vind in Nederland is dat ministers blijkbaar geen ervaring hoeven te hebben over een bepaald onderwerp om de minister post te bekleden. Nu begreep ik ook dat veel oudgedienden, dus mensen met veel ervaring niet meer beschikbaar zijn. Veel minister posten zullen de komende tijd dan door onervaren mensen worden vervult. Hoe staan jullie hierin? Wellicht ook een nieuwe kijk op de zaken of zal dit de dingen juist sneller doen stagneren?

Hier ben ik ook heel benieuwd naar. In het nieuws van de week werden 68 nieuwe mensen genoemd. Zonder bestuurlijke ervaring of dossierkennis die binnen korte tijd eenmanspartijen in zijn gestampt en moeten gaan leven onder een paar flinke ego’s. Ik ben heel benieuwd of het een frisse wind gaat zijn of een hoop ellende. Mijn onderbuikgevoel zegt het laatste gezien 3 van de 4 partijen aan de onderhandelingstafel niks hebben laten doorrekenen. Zie ook andere partijen die ineens zo groot werden. Ik ben sceptisch.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 00:22

Janneke2 schreef:
robert45 schreef:

Je kan mij als donateur van UAF wel willen tegenspreken. De feiten liggen anders.

Dat iemand met een artsenbul ingeschat moet worden lijkt mij een zeer goede zaak. De opleidingen en diploma’s in het buitenland zijn in landen als Syrië en Eritrea toch van een andere waarde als de opleidingsnormen die wij hier hanteren. Dat je dit uiterst zorgvuldig moet nemen is een goed iets.

Verder zit gewoon een groot gedeelte van de statushouders in de bijstand en blijven ze daar zitten. Ook daar hoeven we geen discussie over te voeren want de statistieken van het cbs liegen niet.

(Bron cbs. Bijna zeven van de tien volwassen Somaliërs in Nederland hebben een bijstandsuitkering. Ook ruim de helft van de mensen met de Syrische, Iraakse of Eritrese nationaliteit heeft bijstand.)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 00:25

Werkgevers zijn ook vrij lastig te overtuigen om mensen die niet perfect Nederlands spreken aan te nemen. Daar zit ook nog een probleem waar aan te werken valt.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 00:30

journee schreef:
Zo werkt het helaas niet. :) hoewel de vergrijzing dan stopt, is de verwachting dat de bevolking door migratie blijft groeien tot rond de 20 miljoen in 2050. (afhankelijk van het aantal migranten, dus precieze aantal kan nog alle kanten op)

Onze bevolking groeit alleen door het binnenlaten van immigranten. Anders zou er al een krimp zijn.

Al die mensen willen een huis, auto, vakantie etc. Wat ik die mensen niet kwalijk neem maar zo is het wel. Al die zaken kosten veel uitstoot.

Als het zo verschrikkelijk is met de natuur in Nederland dan zou je zeggen van de deur op slot en dichthouden want het kan zo niet langer want anders gaan we er allemaal aan.

We gaan dan echter als oplossing 100 rijden Ipv 120 of zelfs ergens op en stukje snelweg 80 en kunnen dan met die papieren besparing weer bouwen. Totaal krankjorum maar als het op papier maar klopt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 00:37

nps schreef:
journee schreef:
Wat ik trouwens bijzonder vind in Nederland is dat ministers blijkbaar geen ervaring hoeven te hebben over een bepaald onderwerp om de minister post te bekleden. Nu begreep ik ook dat veel oudgedienden, dus mensen met veel ervaring niet meer beschikbaar zijn. Veel minister posten zullen de komende tijd dan door onervaren mensen worden vervult. Hoe staan jullie hierin? Wellicht ook een nieuwe kijk op de zaken of zal dit de dingen juist sneller doen stagneren?

Hier ben ik ook heel benieuwd naar. In het nieuws van de week werden 68 nieuwe mensen genoemd. Zonder bestuurlijke ervaring of dossierkennis die binnen korte tijd eenmanspartijen in zijn gestampt en moeten gaan leven onder een paar flinke ego’s. Ik ben heel benieuwd of het een frisse wind gaat zijn of een hoop ellende. Mijn onderbuikgevoel zegt het laatste gezien 3 van de 4 partijen aan de onderhandelingstafel niks hebben laten doorrekenen. Zie ook andere partijen die ineens zo groot werden. Ik ben sceptisch.

Ik ben ook een beetje sceptisch en erg benieuwd wie eventueel welke post gaat vervullen. Zelf vind ik het wel wenselijk als een nieuwe minister in elk geval enige 'feeling' met zijn post heeft. Voor mijn gevoel zat bijvoorbeeld Dilan afgelopen tijd opzich wel op haar plek bij justitie, maar Hugo de
Jonge dan weer niet bij volkshuisvesting.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 00:37

Als je ‘Hoe migratie echt werkt’ van Hein de Haas leest, lees je dat migratie überhaupt niet zo’n probleem is als velen je willen doen geloven.

Migratie is zo oud als de mens zelf en al decennia lang rond de 3%, mondiaal.

(Maar ja; een zondebok aanwijzen voor problemen en roepen dat je dat gaat oplossen doet t altijd goed natuurlijk.)

AvalancheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 01:54

robert45 schreef:
Dat iemand met een artsenbul ingeschat moet worden lijkt mij een zeer goede zaak. De opleidingen en diploma’s in het buitenland zijn in landen als Syrië en Eritrea toch van een andere waarde als de opleidingsnormen die wij hier hanteren. Dat je dit uiterst zorgvuldig moet nemen is een goed iets.

Anders, niet per se minder. Ik heb een collega uit Syrië, werkt ook als engineer, en is echt ontzettend goed in wat hij doet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 02:20

Asciugamano schreef:
Als je ‘Hoe migratie echt werkt’ van Hein de Haas leest, lees je dat migratie überhaupt niet zo’n probleem is als velen je willen doen geloven.

(Maar ja; een zondebok aanwijzen voor problemen en roepen dat je dat gaat oplossen doet t altijd goed natuurlijk.)

Het vorige kabinet is om niks geklapt dus..

AvalancheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 05:02

Volgens mij is dat niet helemaal de juiste conclusie. Hoe waarschijnlijk is het dat een kabinet om niks klapt?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 08:50

Wintu schreef:
Asciugamano schreef:

Het vorige kabinet is om niks geklapt dus..

Klopt. Als je kijkt naar waar de problemen werkelijk liggen, zoals in we in dit leerzame topic doen, blijkt dat vluchtelingen helemaal niet zo’n groot probleem zijn voor bijvoorbeeld woningmarkt of banen. De problemen zijn veel en veel complexer. Maar populisten laten je graag geloven dat er simpele oplossingen zijn voor ingewikkelde problemen en wijzen graag zondebokken aan. En dat werkt. Erg goed.