Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 02:15

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 02:51

Suliko

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 07:36

Zojuist de berichtgeving in het liveblog van de NOS teruggelezen. Er was een hoop verwarring over waar de brand nu precies was, op een gegeven moment werd er gezegd ín een reactor maar dat bleek gelukkig onjuist.
De beschietingen zijn rond half 5 gestopt, de brand was uitgebroken in een trainingscomplex en is inmiddels geblust.
Grote kans dat de Russen dit deden om angst te zaaien en het mogelijk inactief te maken omdat de gevolgen daarvan al groots zouden zijn. Maar geen tsjernobyl 2.0, het radioactieve materiaal in deze reactoren ligt ook veel beter opgeslagen.

Bron @ NOS

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 07:40

Die Poetin blijkt wel steeds gekker te zijn. -O- Waar stopt dit?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 07:44

De brand is inmiddels geblust lees ik, en er is geen verhoogde straling gemeten, maar hoe halen die Russen het in hun hoofd om op een kerncentrale te gaan schieten 8)7 Doodeng..

Suliko was me net voor
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 04-03-22 07:45, in het totaal 2 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 07:44

Welke idioot gaat schieten op een kernreactor? Weten die niet wat de risicos zijn voor hunzelf, de omgeving, hun eigen buurland enz. Dan heb je geen kernbom.meer nodig

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:00

Ja, echt absurd gedrag!

Ik lees dit topic al sinds het begin actief mee, maar had nog niet gepost, jullie zijn er zo snel bij elke keer. Maar ik vind het prettig dat er zoveel informatie vanuit verschillende bronnen langskomt en er hier een aantal mensen zitten die verstand hebben van de geschiedenis, politiek, etc. Dank daarvoor!

Ik vond dit ook een interessant artikel, hoe Finland zijn neutraliteit opgeeft en daarmee ook de afspraken met Rusland breekt. Een gevaarlijk spel, maar ik heb er enkel respect voor. Zij weten als geen ander hoe Oekraïne zich moet voelen.
https://nos.nl/l/2419730

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:14

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:29

Het lijkt erop dat hij steeds verder de grenzen aan het opzoeken is, hoe ver kan ik gaan voordat andere landen ook in gaan grijpen.
Soms heb ik niet meer het idee dat hij enkel de voormalige USSR terug wilt. Of het is krijg ik het niet dan niemand.

Maar in zijn eigen land probeert hij de schijn hoog te houden door te verkondigen, het Oekraïners leger gebruikt het volk als menselijk schild. En zelf bombarderen ze steden en gaan nu schieten bij een kerncentrale.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:32

Of het is krijg ik het niet dan niemand. Dat is de bron van het gebeuren. De kerncentrale dient dan als pressiemiddel. Alle Oekrainers het land uit, behalve seperatisten of ik laat de centrale opblazen. Maar dit is uiteraard mijn gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:55

Als deze kerncentrale ontploft dan heeft die zichzelf er ook mee. In tsjernobyl ontplofte één reactor. Deze heeft er 6.

Dan is europa gewoon weg.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:07

Citaat:
Het risico van de brand was zeer groot, want mocht de kerncentrale ontploffen, dan zal de explosie “tien keer groter zijn dan Tsjernobyl”, aldus de Oekraïense minister van buitenlandse zaken Dmytro Kuleba

10 keer groter, wow

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:08

Inmiddels hebben de Russen de kerncentrale overgenomen. Imo gaan ze deze nu gebruiken als pressiemiddel dmv het afsluiten van energie voor 1/5 deel van Oekraïne.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:11

%) gestoord, gewoon volledig van het pad af die Poetin. ;( en het blijkt wel, nucleaire wapens zijn niet eens nodig. Je doet gewoon boem met andermans kerncentrale %)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:16

Als ze deze kerncentrale gaan opblazen, brengen ze ook een groot gedeelte van Rusland in de problemen. Ze hebben nu wel de controle over de energietoevoer voor een flink gedeelte van Oekraïne. Imo gaat daar de focus op liggen. Maar ook dat is zorgwekkend natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Ann op 04-03-22 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:18

Je zult ook ervaren mensen moeten hebben.niet iedereen kan een kerncentrale bedienen :n een foutje en de boel doet alsnog boem. Even "uitzetten" kan ook niet :n het is geen trapskelter die je moet bedienen

Nos

Toch wel schade. -O-
Citaat:
Door de Russische beschietingen brak brand uit in een trainingsgebouw op het terrein. Inmiddels wordt gemeld dat één van de zes reactorgebouwen is beschadigd. Deze reactor was niet in gebruik in verband met een renovatie. Twee andere reactoren zouden nu ook uit voorzorg zijn losgekoppeld.

De brand is in de loop van de nacht geblust en het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) meldt op basis van de Oekraïense autoriteiten dat er vooralsnog geen verhoogde radioactiviteit is gemeten.

En de paralympische spelen gaan gewoon van start vandaag :roll:

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:27

Voor zover ik begrijp zijn de reactoren wel uitgezet nu. Misschien hebben de Oekrainers dat zelf nog gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:27

Ik geloof die al uitgezet is ene aantal reactoren. Dat heeft Oekraïne gedaan nog.Maar dat maakt niet uit ontploffen kan altijd.

Maar hij heeft nu het ultieme pressie middel in handen. Geef je over of ik laat hem ontploffen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:33

Wordt het dan nu niet stiekem tijd dat ze ondanks alle risico's wat meer vanuit andere landen gaan ingrijpen?
Ja en is de kans groot dat de wwo3 uitbreekt daar ben ik me bewust van. Maar als hij zo door blijft gaan is straks ook het hek van de dam, maar dan misschien erger omdat er te laat is ingegrepen?

Nu er steeds meer landen toegang vragen tot de NAVO, is dit risico ook al steeds groter en groter geworden dat hij rare dingen gaat doen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:34

De reactoren zijn losgekoppeld, daardoor is een kettingreactie van reactor naar reactor niet mogelijk. Maar echt uitzetten kost weken zo niet langer. Eerst moeten alle staven uitgereageert zijn en koeling is heel belangrijk om teveel hitte en daardoor boem te voorkomen. Dan moet je toch gekwalificeerd personeel hebben.

Nu ingrijpen met twee reactoren en kernwapens binnen vingerbereik dat is zelfmoord voor de wereld. :n

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:41

Bron NOS

Citaat:
Kerncentrale aanvallen is strijdig met oorlogsrecht'
"Dat een kerncentrale wordt aangevallen, is bijzonder. Wat niet bijzonder is, is dat Rusland probeert de elektriciteit af te sluiten van steden en van militaire installaties, maar het aanvallen van een kerncentrale wordt over het algemeen wel beschouwd als strijdig met het internationale en het humanitaire oorlogsrecht", zegt hoogleraar Oorlog Studies Frans Osinga van de Universiteit Leiden.

"Mocht het daar fout gaan, dan ontketen je krachten die je niet kunt overzien en die buitenproportioneel veel schade opleveren. Net als een dam, die mag je niet aanvallen. Dus in dat opzicht is het heel erg opmerkelijk wat nu gebeurt."

"Rusland is bezig met een manier van oorlog voeren die volledig haaks staat op ons concept van oorlog: namelijk de volledige onderwerping van het Oekraïense volk. De overwinning wordt niet per se behaald door een militaire overwinning op de strijdkrachten, maar ook door het terroriseren van de bevolking. Het gaat ook om het verhogen van het leed, het afsluiten van de sanitaire voorzieningen, medische hulp en het aanvallen van scholen, om zo uiteindelijk het volk te demoraliseren en te overtuigen dat weerstand volstrekt geen zin heeft."

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:42

Oekraïne wordt opgeoffert voor ( tijdelijke ) wereldvrede. Ingrijpen door Nato nu is idd zelfmoord.
Er wordt gegokt op een revolutie van binnenuit. Denk eerlijk gezegd dat dat voor nu ook de enige zinnige oplossing is. Ieder ingrijpen door ander land dan China is olie op het vuur gooien. Deze oorlog zal waarschijnlijk beslecht worden door óf heel klassiek revolutie binnen vriendenkliek Poetin ( vandaar het financiele afknijpen ) of er zal digitaal een soort van wonder moeten gebeuren waardoor hij op de knieen gaat. Ingrijpen door Nato is de allerlaatste optie en gaat gepaard met vrees ik veel vernietiging wereldwijd.

* Men kan het recht wel aan zijn kant hebben maar als de andere kant zich niets van het recht aantrekt stelt het niets voor. Recht hebben moet je ook kunnen afdwingen en dat kan ik deze situatie niet. Ieder die vasthoudt aan international recht, afspraken met Rusland in het verleden gaat bedrogen uit komen. Ze zijn in deze oorlog niets waard omdat Poetin er kort gezegd schijt aan heeft.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 04-03-22 09:47, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:44

Rusland voert gewoon een zeer smerige oorlog, hij heeft in Syrië kunnen oefenen met allerlei wapentuig. Enigste verschil is dat hij daar een dictator in het zadel hield en hier een regering omver wil werpen. Ben heel benieuwd waar en hoe dit stopt.
Er zijn inmiddels ook buitenlandse studenten gedood waaronder vier Chinezen , maar hopen dat China in gaat grijpen. Die kunnen beter de rest van de wereld dan alleen Poetin achter hun hebben staan .

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:46

Spenk schreef:
Ik geloof die al uitgezet is ene aantal reactoren. Dat heeft Oekraïne gedaan nog.Maar dat maakt niet uit ontploffen kan altijd.

Maar hij heeft nu het ultieme pressie middel in handen. Geef je over of ik laat hem ontploffen.

Meneer Putin heeft geen kerncentrale nodig om te dreigen. Hij heeft genoeg ‘gewone’ nucleaire wapens.

Als ie delen van de Oekraïne bezet wil houden heeft ie die centrale hard nodig. En hij heeft ook genoeg mensen die een kerncentrale kunnen bedienen. No worries op dat gebied.

Zijn praktische pressiemiddel is dat ie het licht kan uitmaken in grote delen van Oekraïne, elektrische verwarmingen kan uitzetten en het moeilijk kan maken om computers en andere elektrisch aangedreven producten te gebruiken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:53

Iets wat ik hoorde en wat ik niet kan plaatsen is het volgende, weet iemand dit?

Op het nieuws (NOS) hadden ze het net over die kerncentrale, en dat het de grootste kerncentrale van Europa is. Maar Oekraine hoort toch nog niet bij Europa, daar zijn ze toch nog over bezig?