Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Daks schreef:Op dit moment is er een hevig gevecht bij een kerncentrale.
https://twitter.com/nexta_tv/status/149 ... Y8JCg&s=19
'Brand in kerncentrale Zaporizja na Russische aanval' - https://nos.nl/l/2419739#UPDATE-container-59846683
Ik hoop oprecht dat we morgen goed nieuws er over lezen.
Citaat:Door de Russische beschietingen brak brand uit in een trainingsgebouw op het terrein. Inmiddels wordt gemeld dat één van de zes reactorgebouwen is beschadigd. Deze reactor was niet in gebruik in verband met een renovatie. Twee andere reactoren zouden nu ook uit voorzorg zijn losgekoppeld.
De brand is in de loop van de nacht geblust en het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) meldt op basis van de Oekraïense autoriteiten dat er vooralsnog geen verhoogde radioactiviteit is gemeten.
Citaat:Kerncentrale aanvallen is strijdig met oorlogsrecht'
"Dat een kerncentrale wordt aangevallen, is bijzonder. Wat niet bijzonder is, is dat Rusland probeert de elektriciteit af te sluiten van steden en van militaire installaties, maar het aanvallen van een kerncentrale wordt over het algemeen wel beschouwd als strijdig met het internationale en het humanitaire oorlogsrecht", zegt hoogleraar Oorlog Studies Frans Osinga van de Universiteit Leiden.
"Mocht het daar fout gaan, dan ontketen je krachten die je niet kunt overzien en die buitenproportioneel veel schade opleveren. Net als een dam, die mag je niet aanvallen. Dus in dat opzicht is het heel erg opmerkelijk wat nu gebeurt."
"Rusland is bezig met een manier van oorlog voeren die volledig haaks staat op ons concept van oorlog: namelijk de volledige onderwerping van het Oekraïense volk. De overwinning wordt niet per se behaald door een militaire overwinning op de strijdkrachten, maar ook door het terroriseren van de bevolking. Het gaat ook om het verhogen van het leed, het afsluiten van de sanitaire voorzieningen, medische hulp en het aanvallen van scholen, om zo uiteindelijk het volk te demoraliseren en te overtuigen dat weerstand volstrekt geen zin heeft."
Spenk schreef:Ik geloof die al uitgezet is ene aantal reactoren. Dat heeft Oekraïne gedaan nog.Maar dat maakt niet uit ontploffen kan altijd.
Maar hij heeft nu het ultieme pressie middel in handen. Geef je over of ik laat hem ontploffen.