Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:27

Als ze nu de vluchtelingen buitenhouden is het probleem visueel „weg“ voor de overheid. Dan gebeurd er de komende 30 jaar nog niets en mag je als starter nog steeds in een achterbuurtje huren waar de schoten regelmatig achter je huis gelost worden en je een godsvermogen betaald.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:18

Wat daar letterlijk staat is toch niet op de asielzoekers zelf persoonlijk.
Bij dergelijke uitspraak denk ik niet als iemand dan Ali tegen komt en zegt:jou schuld!
Wel als men Rutte tegen komt:jou schuld.

Maar goed misschien lees ik raar.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:21

Maar migranten worden wel als oorzaak van het woningtekort benoemd door OleJon en dat is gewoon niet het geval.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:22

De vele migranten die hier binnen komen zijn zeker ook het probleem.
Niet veroorzaakt door de migrant zelf.
Was er anders geen probleem nee. Maar duizenden extra mensen maakt een probleem wel sterk groter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:40

Maar het WAS al gigantisch en stond al heel lang op exploderen. Nu is het slechts vermeerd in de media en is de explosie hooguit ietsje eerder gekomen.
Ik denk dat je daar ergens juist blij om moet zijn want misschien verandert er nu eindelijk wat aan dat probleem dat inmiddels al bijna 3 generaties voor ellende zorgt.
Ook als vandaag spontaan alle werkeloze statushouders het land moeten verlaten dan is er nog steeds een huis probleem kan ik je garanderen, want dat was er ook al met 15 miljoen mensen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 27-10-22 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:42

Ja was gigantisch en met een stad nieuwkomers per jaar een overtreffende trap van gigantischer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:44

Waarvan een enorm deel belastingbetalende arbeitsmigranten zijn en geen asielzoekers (zie topic titel).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:47

chanicha schreef:
Nee maar een beetje logisch nadenken is ook geen zonde hoor!
Er was al woningnood en nu komen er zóveel mensen bij die ook og een woning moeten, 1+1…..

Vooralsnog staat er niet beschreven in dit artikel wat de feitelijke oorzaak is van de woningnood.
Logisch nadenken, ja. Maar feiten verzinnen: nee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:55

Sizzle schreef:
Waarvan een enorm deel belastingbetalende arbeitsmigranten zijn en geen asielzoekers (zie topic titel).

Waarvan veel ook gewoon in huurhuizen zitten.
Niet alleen maar onder verschrikkelijke omstandigheden op een camping oid. Dus mede zorgen dat er minder huizen zijn.

Niet zij persoonlijk aangerekend. (er maar speciaal bij zetten voor onze groep bijzondere lezers)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:57

Niemand zegt toch dat jullie het ze persoonlijk aanrekenen? Lees nergens dat iemand iets persoonlijk tegen die groepering heeft. Geloof dat er meer wordt gesproken over de oorzaak op objectieve wijze.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 19:03

Qerty schreef:
Maar migranten worden wel als oorzaak van het woningtekort benoemd door OleJon en dat is gewoon niet het geval.

Dat is wel het geval, er zijn te weinig woningen.
De bevolking groeit. En het laatste jaar kwam dat door immigranten.
Staat duidelijk in het artikel.
En ja doordat statushouders voorrang op een huis krijgen, zal dit probleem steeds groter worden. Want die statushouders die een huis krijgt. Komt er weer ruimte in het AZC en kunnen er nog meer binnen komen.
Degene die nog steeds denken dat asielzoekers geen rol spelen in de woning nood heeft echt een plaat voor de kop

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 19:05

OleJon schreef:
Qerty schreef:

Dat is wel het geval, er zijn te weinig woningen.
De bevolking groeit. En het laatste jaar kwam dat door immigranten.
Staat duidelijk in het artikel.
En ja doordat statushouders voorrang op een huis krijgen, zal dit probleem steeds groter worden. Want die statushouders die een huis krijgt. Komt er weer ruimte in het AZC en kunnen er nog meer binnen komen.
Degene die nog steeds denken dat asielzoekers geen rol spelen in de woning nood heeft echt een plaat voor de kop

“Een rol spelen in” en “de oorzaak van” hebben ook wel twee hele andere definities.
Iedereen speelt een rol daarin.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 19:23

Migranten is niet hetzelfde als statushouders.
Arbeidsmigranten zijn een grotere groep dan de statushouders en bovendien niet representatief voor de topic titel.
Er staat niet: hoe vestigen we alle oost-europese EU werkmigranten.

Ik denk niet dat iemand denkt dat het geen rol speelt. Immers is er al tekort en je probeert dat tekort met nog meer mensen te delen.
Maar het is niet de oorzaak.
Los je echter nu spontaan de statushouders in azijnzuur op (poef weg), dan is het nog steeds een puinhoop. Want zoals al eerder gezegd: ook met 15 miljoen mensen waren we van illegale onderhuur en huisjesmelkers in enge achterbuurtjes afhankelijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 02:13

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 07:30

Popstra schreef:
Nou en of immigratie zorgt voor enorme groei vd bevolking alleen al in Amsterdam

https://www.parool.nl/nederland/flinke- ... ~b85d6028/

Dat ontkend toch ook niemand?
Er is heel veel (werk) immigratie naar de steden. Zolang we in een economie leven die gebaseerd is op groei zal dat ook zo blijven. Dat is geen verrassing die we nu ineens ontdekken of zo. De overheden stimuleren dat ook actief, onder andere door steeds meer internationale opleidingen aan te bieden. Ze moeten dan kwa woonruimte wel daarop anticiperen en dat gebeurt al decennia niet en nu zie je de uitkomst. Waar de werkmigranten dan zelf meestal nog wel ergens een luguber achterkamertje weten te vinden of een veel te hoge prijs voor een woning betalen stokt het dan bij de statushouders.

Echter is het een feit dat de overheid al decennia lang mensen een soort van verplicht om veel te veel geld te betalen voor slechte woonruimte en ze vervolgens te bestraffen door ze voor zulke woonruimte geen subsidie te geven. Dat is het kernprobleem.
Dat er nu vluchtelingen geen onderdak hebbeb maakt dat probleem enkel pijnlijk zichtbaar.
De titel zou ook meer moeten zijn: waar laten we de mensen, want het gaat om de hele bevolking. Daarnaastkomt het asielbeleid waar ook van alles misgaat er bovenop.
Overigens gaat dat in veel landen mis, zeker nu op dit moment met de illegale toestroom via Servie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:08

Mwah 10/15 jaar geleden was er nog niet zo'n woningtekort, toen kon ik nog makkelijk een huurhuis krijgen waar dat nu onmogelijk is. Toen was er sprake van leegstand op het platteland waardoor de huizenprijzen juist enorm daalden.

Immigratie is in mijn ogen wel echt een van de hoofdproblemen, los eerst maar eens het tekort op en dan kan er eens verder gekeken worden. Je moet ook niet vergeten dat de meeste immigranten ook nog hun gezinnen erbij over laten komen.

Het geneuzel over arbeidsmigratie is trouwens ook een farce, was laatst een programma op tv dat er geen tekort aan personeel is in sommige beroepen vanwege een tekort aan Nederlanders. Nee het tekort is er omdat ze slecht betalen, een wanbeleid voeren met een slechte CAO en hoge werkdruk en dat Nederlanders daarom die banen niet willen. Arbeidsmigranten zijn minder kritisch en die kunnen ze beter uitbuiten. (was in het programma Nederland is vol) Dus wederom gaat het weer alleen maar om geld en de economie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:13

Klopt. Dat laatste is gewoon waar.
Heb ik hier al vaker aangekaart.
Maar dan roepen mensen nog dom:ze doen werk wat de Nederlanders niet willen.

Daarnaast zit er ook een gezonde groep mensen in de bijstand. Waarvan een grote groep nieuwe Nederlanders.
Die nog geen cent ooit hebben bijgedragen. Alleen maar gekost.
Zet die daar maar eens aan het werk geen zin, oké ook einde Nederlands burgerschap.
Ik durf te wedden dat de toestroom ook ineens halveert.
Zoals in Portugal. 30 per maand...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:18

Ja daar ben ik het mee eens, ik vind sowieso dat voor niets de zon op gaat dus dat ze gewoon moeten werken mits fysiek gezond genoeg. Maar goed, zo doen ze het in Denemarken ook waar ze eerder een soort proeftijd hebben en pas na tien jaar het burgerschap krijgen mits ze aan de verplichtingen hebben voldaan. Dat is veel verstandiger.

Het klopt ook dat ze werk doen wat de Nederlanders niet willen doen, maar de redenen liggen anders inderdaad.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:32

Arbeidsmigranten zitten niet altijd in de onderste regionen. Zijn zat hooggeschoolden die hier komen om te werken: “expats”. Gemiddeld kantoor op de Zuidas wordt geen Nederlands gesproken hoor.

De woningcrisis is een systematisch probleem. Als er 1 parameter veranderd: migratie/vergrijzing dan legt dat die wond op pijnlijke wijze bloot. Nu zijn er weinig/geen politieke partijen overigens waar ik m’n hand voor in het vuur zal doen dat ze het beter kunnen maken. Allemaal gebrek aan perspectief en willen het liefste gewoon zieltjes winnen met een korte termijn visie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 11:26

Elisa, het was wellicht in het platteland nog rustiger toen, maar rond de steden was het echt al een drama. Heel veel dorpen in Noord-Holland hadden toen al verplichte sociale of economische verbinding om te mogen huren. Dat veroorzaakt dan weer enorme drang naar meer asfalt omdat men steeds verder moet om nog te kunnen wonen.
Ik heb uit pure nood zelfs nog (illegaal, niet officieel aangemeld) bij mijn oma ingewoond. Verder heb ik vooral illegaal sociale huur ondergehuurd en in drugspandjes gezeten. De enige echte woning was een studio die op de nominatie stond voor afbraak/renovatie en dus niet meer via officiele kanalen verhuurd werd. De eerste vraag die men destijds al stelde bij sollicitaties: hoe denk je hier te kunnen komen werken (kwa woonruimte of OV).
Echt het was al heel lang pure prut.
Dat was 20 jaar geleden dus het kan alleen maar erger geworden zijn aangezien de overheid dat nog nooit boven aan de prio lijst had staan.

Het CBS heeft de volgende planning/voorspelling:
2025 - 18 miljoen
2036 - 19 miljoen
2070 - 20.6 miljoen
Vanaf 2040 is meer dan 25% van de bevolking 65 jaar of ouder.

Ofwel, de komende 10 jaar moeten zo‘n 1,5 miljoen extra woningen beschikbaar komen. Dat is geen verrassing en geen oepsie hadden we even gemist scenario of zo. Dat moet gewoon op de begroting.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:50

En waar willen ze 1,5 miljoen extra woningen neerzetten? dat kan toch helemaal niet? Nederland wordt een grote stad zo..en het blijft dweilen met de kraan open als je maar mensen blijft binnen halen onbeperkt.

Nou ik weet echt nog heel goed dat ze het destijds hadden over historisch lage huizenprijzen omdat ik toen nog dacht..dat is mooi. Misschien kan ik dan over een paar jaar ook een huis kopen. Maar dat hebben ze wel even flink veranderd met hun beleid en import.

Nee arbeidsmigranten zitten niet altijd in de onderste regio maar hier ging het om de zorg en verpleegkundigen. Dus ipv te zorgen voor betere werkomstandigheden worden er veel expats ingevlogen die ze beter uit kunnen buiten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 19:03

Geen idee, de hoogte in neem ik aan.
Ik zeg ook niet dat ik het een geweldig vooruitzicht vind of zo. Maar als dit het vooruitzicht is (en dat is waar het CBS voor is) dan moet de overheid daar naar handelen en niet over 10 jaar weer even kort het hoofd uit het zand halen en „oh wat vreselijk“ roepen, iemand anders de schuld geven en het hoofd weer terug steken.
Nederland groeit en vergrijst, dat is een feit. En het reageren daarop door andere soort bouw en een beter randstand OV netwerk is al jaren te laat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 17:39

Elisa2 schreef:
En waar willen ze 1,5 miljoen extra woningen neerzetten? dat kan toch helemaal niet? Nederland wordt een grote stad zo..en het blijft dweilen met de kraan open als je maar mensen blijft binnen halen onbeperkt.

Nou ik weet echt nog heel goed dat ze het destijds hadden over historisch lage huizenprijzen omdat ik toen nog dacht..dat is mooi. Misschien kan ik dan over een paar jaar ook een huis kopen. Maar dat hebben ze wel even flink veranderd met hun beleid en import.

Nee arbeidsmigranten zitten niet altijd in de onderste regio maar hier ging het om de zorg en verpleegkundigen. Dus ipv te zorgen voor betere werkomstandigheden worden er veel expats ingevlogen die ze beter uit kunnen buiten.

Op die weilanden die ze in het kader van stikstof beleid van de boeren gekocht/onteigend hebben....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 08:56

Ja dat denk ik dus ook..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 09:09

Ze willen de hele polder tussen Nieuwegein en Utrecht ook volbouwen. Dat is het enige nog mooie groene stukje in die omgeving. Loopt van Nieuwegein tot aan De Meern. De polder Rijnenburg.
Wat zou dat zonde als die er ook aan ging. Ze hebben al megaveel volgebouwd met Leidsche Rijn, er is bijna een stad bijgekomen. Maar als die polder ook volgebouwd wordt dan is het dramatisch.