Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:28

True... maar het is aan de andere kant ook heel lastig om een jonge vrouw aan te nemen, die je niet mag vragen naar zwangerschaps plannen, en die, zodra haar vaste contract binnen is, besluit om 2 kinderen achter elkaar te krijgen incl ziekteverzuim vanwege bekkeninstabileit...

Wat niet wegneemt dat een jongeman niet langdurig ziek zou kunnen worden ...

Zonder dat ik dus zeg wat ik ervan vind he.. ik zeg alleen dat ik me er iets bij kan voorstellen (en verder ben ik geen werkgever)

rien10

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:33

Ik heb het meegemaakt als werkgever. Een dag na de proeftijd “ ik ben zwanger”. Dat vind ik gewoon niet netjes.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:34

Nu ben ik zo belegen dat het geen vraag meer is :P
Maar als ik vroeger solliciteerde gaf ik het zelf wel aan, heb geen kinderwens voor nu of de toekomst.
Klaar ook weer uit de wereld, want ja vrouwen worden daardoor wel eens niet aangenomen. Correct theoretisch niet, praktijk ja hoor. De werkgever en collega;s zijn toch de dupe.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:35

Precies. Eerlijkheid en openheid. Dat werkt het allerbeste.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:36

Oh dat heb ik ook gezegd.. maar dat werd niet altijd geloofd....
maar goed, ik had niet echt weet van een bureau waar ik dat dan kon melden ofzo....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:39

Sclimpre schreef:
rien10 schreef:
Precies. En dat kan dus zijn een jonge vrouw op een bepaalde positie niet benoemen. Het kan niet zo zijn dat we maar klakkeloos "alles" moeten kunnen doen, toelaten etc. omdat er "niemand" gediscrimineerd of achtergesteld mag worden.
Soms is een jonge vrouw op een bepaalde positie gewoon niet handig. Ik heb bij bepaalde vacatures ook bewust gerekruteerd onder 40+ dames.

Ah bon. en ik maar denken dat die tijden allang achter ons lagen -O-

Waarom zouden die tijden achter ons liggen? Zolang datzelfde risico nog steeds aan jonge vrouwen kleeft (en dat lijkt door de tijd heen nog steeds het geval, we zijn nog niet gestopt met voortplanten), moet het een criterium kunnen zijn waarop geselecteerd wordt.

En ja, dat betekent dat bepaalde groepen soms minder kansen krijgen, maar dat is dus omdat ze ook nog steeds een bepaald (extra) risico meebrengen. Zodra overtuigend kan worden aangetoond dat jonge vrouwen níet een verhoogde kans op langdurige uitval hebben, dan moet ook dat in HR-opleidingen uiteraard benoemd worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:40

Of gewoon gevaarlijk. Een zwangere straaljagerpiloot lijkt me een te groot risico voor het ongeboren kind.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:50

Sclimpre schreef:
rien10 schreef:
Precies. En dat kan dus zijn een jonge vrouw op een bepaalde positie niet benoemen. Het kan niet zo zijn dat we maar klakkeloos "alles" moeten kunnen doen, toelaten etc. omdat er "niemand" gediscrimineerd of achtergesteld mag worden.
Soms is een jonge vrouw op een bepaalde positie gewoon niet handig. Ik heb bij bepaalde vacatures ook bewust gerekruteerd onder 40+ dames.

Ah bon. en ik maar denken dat die tijden allang achter ons lagen -O-

Nee hoor, zwangerschapsdiscriminatie is nog net zo goed een ding als racisme in nederland :o
Wat mij betreft geldt de post van sclimpre daarover net zo goed als rondom racisme:

Citaat:
Amateursporters die geblesseerd kunnen raken?
Singles die wel eens een relatie kunnen krijgen met iemand die veraf woont en dan verhuizen en ontslag nemen nadat ze hun opleiding gehad hebben?
Bedoel je dat een HR functionaris moet leren mensen die tot één van deze groepen horen af te wijzen?

Misschien moeten we rokers ook voortaan geen baan meer geven. Oh en mensen met overgewicht hebben ook meer risico, niet meer aannemen die hap! Ouderen vallen ook sneller uit, nope.
Alleen nog maar blanke mannen rond de 35 die gesetteld zijn zónder kinderwens (want yikes, dat verlof is ook alleen maar uitgebreid), geen overgewicht of roken en géén risicovolle sporten!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:59

Je kunt er flauw over doen maar het gebeurt gewoon :j
Ja, overgewicht, rokers, sporters (althans, er wordt naar gevraagd) .. ik denk dat dat vaker gebeurd dan je denkt...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:01

rien10 schreef:
Of gewoon gevaarlijk. Een zwangere straaljagerpiloot lijkt me een te groot risico voor het ongeboren kind.

joh, denk je dat je nog mag straaljagerpiloten als je zwanger bent?
Soms is het gewoon een risico maar dan hoor je ander werk te krijgen. Zie ook bijv vrouwelijke röntgenlaboranten die zwanger willen worden.

Hier trouwens geen kinderwens en er is ook niet naar gevraagd in mijn recente sollicitaties (ik ben 28)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:05

Cer schreef:
Je kunt er flauw over doen maar het gebeurt gewoon :j
Ja, overgewicht, rokers, sporters (althans, er wordt naar gevraagd) .. ik denk dat dat vaker gebeurd dan je denkt...

Maar daar hoef je geen antwoord op te geven. Evenals kinderwens.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:10

Magrathea, dat vragen ze ook niet.
Misschien met een omweg maar zeker niet direct want dan gaan mensen steigeren dat het discriminatie is.
Ja een bedrijf moet de juiste kandidaat vinden en helaas vallen zwangere daar vaak niet onder.

Ik heb ook ergens gestaan waar al het winkel personeel max maat 36 had, nu stond ik daar met mijn maat 44 in een andere functie dan de verkoopmedewerkers.
Maar als ik zag wat voor kleding ze daar verkochten weet ik zeker dat als ik daar met maat 44 gesolliciteerd had als winkelmedewerker is het niet geworden was.
Werd heel duidelijk al door de uitstraling die de manager gaf. Maar ook wat het bedrijf voor uitstraling wilde hebben.
Discriminatie, ja vast, maar ze zoeken toch iemand die bij hun winkel past.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:14

Magrathea schreef:
rien10 schreef:

joh, denk je dat je nog mag straaljagerpiloten als je zwanger bent?
Soms is het gewoon een risico maar dan hoor je ander werk te krijgen. Zie ook bijv vrouwelijke röntgenlaboranten die zwanger willen worden.

Hier trouwens geen kinderwens en er is ook niet naar gevraagd in mijn recente sollicitaties (ik ben 28)

Joh, denk je dat je het moet melden als je bij defensie werkt en zwanger bent. (Ja dus).
Dus ja, het is te gevaarlijk als laborante/piloot/ME-er/kettingzaagjonleur te werken als je zwanger bent en ja, dat moet je dus melden. En ja, er zijn werkgevers die 30-ers in dat soort functies dus niet wilen aannemen omdat ze zwanger kunnen worden.
Ik heb maar 2 dames in dienst. En ik er is geen ander werk binnen het bedrijf. Ik heb voor dames gekozen die al kinderen hadden, niet nog meer kinderen wilden. En als dat discriminatie is, dan is dat het maar. Een klein bedrijf kan niet alles opvangen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:18

je hoeft weinig op te vangen, je salaris wordt doorbetaald door het UWV als er echt geen alternatief werk mogelijk is. Het enige nadeel wat je hebt is dat je iemand anders moet zoeken om het werk op te vangen.

En ja, het is en blijft net zo zeer discriminatie als iemand weigeren vanwege zijn huidskleur, vanwege zijn rolstoel, vanwege zijn leefstijl of whatever.

Ik vind het wel bijzonder dat je een paar weken terug nog hier post ''discriminatie zou niet moeten bestaan", Rien. Blijkbaar zou discriminatie alleen niet moeten bestaan als dat niet in jou voordeel is als ik het goed begrijp.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:29

Ik snap best dat het lastig is voor een bedrijf om werk op te vangen. betekent niet dat het niet kan. Beetje aanpassingsvermogen van beide kanten is wel zo prettig toch :)
Ik zou overigens liever zien dat vaderschapsverlof wordt uitgebreid want dan zijn mannen en vrouwen in die zin tenminste gelijk aan elkaar (en maakt een jonge man dus niet meer kans op die baan dan een jonge vrouw).

Ik kan me bij het gesprek waar ik ben aangenomen echt niet indenken hoe ze me naar een kinderwens of gevaarlijke hobby's hebben gevraagd... Misschien sprak het voor zich dat ik aangaf fulltime te willen werken? En hobby's zijn geheel niet ter sprake gekomen dat ik nog weet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:36

Over die slaven in quatar. deze video laat zien hoe ernstig het is. Dit is gewoon slavernij in de 21ste eeuw. Iets anders kun je er niet van maken.

https://www.youtube.com/watch?v=u6yoBcEXwmQ

Voetballers die daar gaan voetballen moeten zich stil houden over slavernij, die zijn zelf medeplichtig aan moderne slavernij.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 23-06-20 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:41

Magrathea schreef:
Ik snap best dat het lastig is voor een bedrijf om werk op te vangen. betekent niet dat het niet kan. Beetje aanpassingsvermogen van beide kanten is wel zo prettig toch :)
Ik zou overigens liever zien dat vaderschapsverlof wordt uitgebreid want dan zijn mannen en vrouwen in die zin tenminste gelijk aan elkaar (en maakt een jonge man dus niet meer kans op die baan dan een jonge vrouw).

Ik kan me bij het gesprek waar ik ben aangenomen echt niet indenken hoe ze me naar een kinderwens of gevaarlijke hobby's hebben gevraagd... Misschien sprak het voor zich dat ik aangaf fulltime te willen werken? En hobby's zijn geheel niet ter sprake gekomen dat ik nog weet.

Ergens gaat dit natuurlijk mega offtopic (en ergens ook niet, want discriminatie wordt volgens mij pas invoelbaar als je er zelf mee te maken hebt, en voor het gros hier op bokt is discriminatie obv geslacht meer invoelbaar dan obv huidskleur), maar gelukkig worden hier al mega stappen in gemaakt.
Mijn zoon is 1,5. Mijn man kreeg nog 2 dagen vaderschapsverlof, vanaf volgende week krijgt een nieuwe vader al een werkweek + 5 weken op 70%.

Om dan de brug terug te slaan naar racisme: volgens mij is het daar een stuk lastiger, omdat er op papier geen racisme meer bestaat en er dus politiek gezien niet zo heel veel meer gedaan kan worden. Daar zal het echt gaan om onbewust racisme en vooroordelen. Ik vind het ook wel heel lastig om daar volledig blanco in te worden, vooroordelen hebben een functie.
Als ik een bikerman ergens in een donker steegje zie staan, zal ik eerder de weg oversteken als een jonge goed geklede jongen met een pak en een aktetas. Rationeel weet ik wel dat dat lang niet altijd wat oplevert, maar er zit wel een nuttige functie aan vast. Dus enerzijds zijn vooroordelen nuttig, normaal en logisch. Anderzijds zijn ze de voedingsbodem van racisme. En dat is soms ontzettend lastig en vraagt bewustwording, maar ook acceptatie van beide kanten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:46

bigone schreef:
Magrathea , zelfreflectie is dus iets zeer belangrijks in deze hele situatie. Wat vind je dan hier van?

https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... erlanders/

Nog maar één keer, slavernij moet erkend worden als zijnde een zwarte bladzijde uit de geschiedenis maar als je zwart bent hoef je het er niet over te hebben? Word een beetje link wanneer de desbetreffende personen hier dus met geen woord over reppen terwijl ook hun voorouders hier volop aan meededen . Vragen gesteld maar antwoord krijg je niet , zowel niet van Akwasi als Afryre. Dat is meten met twee maten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:49

Waren de Moren ook geen grote slavenhandelaren?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:06

Ja en de Europeanen hebben de slavenhandel geïndustrialiseerd en van slaven een product ipv mensen gemaakt. Die jij bakken heb ik ondertussen wel een keer gehoord, daar maak je de westerse slavernij echt niet acceptabeler mee.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:10

Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:11

Karl66 schreef:
Ja en de Europeanen hebben de slavenhandel geïndustrialiseerd en van slaven een product ipv mensen gemaakt. Die jij bakken heb ik ondertussen wel een keer gehoord, daar maak je de westerse slavernij echt niet acceptabeler mee.

Ik snap even niet wat je hiermee wilt zeggen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:19

Aldoor dat gejammer dat zij ook slaven hebben gehad, met als conclusie dat ze niet moeten zeuren en er niks aan de hand is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:22

Oh, zo lees ik het niet..
Ik lees het als: "erken dat óók"

Dat het meerdere kanten op werkt... Nu wordt alleen de focus op de witte Europeanen gelegd, en iedere vraag of opmerking over 'hoe zit het dan met zus-en-zo" wordt gepareerd met 'ja nee dát heeft er niks mee te maken, jíj snapt er niks van'..

Terwijl iemand ook gewoon kan toegeven "ja, klopt, is ook zo, en is ook niet oke" en ik denk dat sommige mensen dat stukje missen"

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:27

Cer schreef:
Oh, zo lees ik het niet..
Ik lees het als: "erken dat óók"

Dat het meerdere kanten op werkt... Nu wordt alleen de focus op de witte Europeanen gelegd, en iedere vraag of opmerking over 'hoe zit het dan met zus-en-zo" wordt gepareerd met 'ja nee dát heeft er niks mee te maken, jíj snapt er niks van'..

Terwijl iemand ook gewoon kan toegeven "ja, klopt, is ook zo, en is ook niet oke" en ik denk dat sommige mensen dat stukje missen"

Bij mij klinkt het meestal alsof we eerst een lijst moeten maken met alle dingen die erg zijn voordat we het over een specifiek ding kunnen hebben dat ook erg is.

Ik merk dit ook vaak als mijn veganisme ter sprake komt. "Maar waarom maak je je druk om dieren als er ook kinderen in sweatshops werken?!?!" Uhmm ten eerste die andere persoon maakt zich daar 99.9% van de tijd ook niet druk om, ten tweede betekent het niet dat ding B minder erg is als we het op dit moment over ding A hebben. En als ding B een heel specifiek klein onderdeel is van ding A, is het evident dat we het eerst over ding A gaan hebben. (Of in dit voorbeeld: je druk maken om ding A belemmert je helemaal niet om je ook in te zetten voor ding B)

Sorry trouwens dat ik niet op je reactie op mij had gereageerd, hij was verloren geraakt in de ongelezen berichten :) Ik lees hem vanavond nog even goed.