Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:42

juval schreef:
_San87_ schreef:

Zo'n kabinet heeft de meerderheid niet. Ik weet niet of dat handig is. Dan moet er nog een partij bij, of er moet gedoogd worden.

Dat laatste lijkt me geen goede uitgangspositie voor een stabiel kabinet.

Ik denk dat een partij als SGP best gaat gedogen, wellicht FvD of BBB. Meerderheid is niet persé noodzakelijk.

Ik proef hier aan de reacties een beetje dat alleen een kabinet met GL/PvdA stabiel zou kunnen zijn, ondanks de gigantische verschillen met VVD en JA21. Ik begrijp niet zo goed waar dat vandaan komt.

Oh, nee ik denk niet dat alleen een kabinet met GL/PvdA stabiel kan zijn. Het heeft wel mijn voorkeur. En JA21 niet, mede om Eerdmans en Nanninga. En dan vooral Nanninga.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:49

Nou SGP met D66 ? Gaat hem niet worden.
D66 met CU was al lastig.
BBB ? Na deze slechte periode en gehalveerd ? En FvD ? No way dat D66 en CDA dat gaan doen.
En terecht, in mijn ogen.

Ik vind een suggestie om met FvD (of PVV) wel te willen regeren, maar met een partij als GL/PvdA niet, gewoon lachwekkend.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 19:01

ik zeg niet regeren, maar gedoogsteun, omdat er voor een meerderheid 1 zetel tekort komt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 19:04

Electra63 schreef:
Ik vind een suggestie om met FvD (of PVV) wel te willen regeren, maar met een partij als GL/PvdA niet, gewoon lachwekkend.

Ik vind er weinig lachwekkends aan eerlijk gezegd. Eerder zorgelijk.
Over een paar jaar extreem rechts aan de macht en links in een cordon sanitaire.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 19:05

Electra63 schreef:
Waarom zijn sommigen zo positief over besturen met JA21?
Weinig bestuurlijke ervaring. Nanninga is niet van onbesproken gedrag. Eerdmans is een partijhopper en lift nog steeds mee op Pim Fortuin en hij heeft inmiddels 7 partijen gehad. Joost heeft ook zijn zaken en cijfers niet allemaal op een rijtje.

Niet per se positief hoor. Maar ik zie weinig goede opties op het moment?
Maar gezien Ja21 ondanks hun geblaat over het niet moeten uitsluiten van partijen, dus blijkbaar toch GL/PvdA hebben uitgesloten.. tja.

Wat een poppenkast.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 19:05

juval schreef:
ik zeg niet regeren, maar gedoogsteun, omdat er voor een meerderheid 1 zetel tekort komt.

Omdat je in de eerste kamer een forse minderheid hebt en daardoor heel veel plannen er moeilijk door krijgt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 19:07

juval schreef:
Ik proef hier aan de reacties een beetje dat alleen een kabinet met GL/PvdA stabiel zou kunnen zijn, ondanks de gigantische verschillen met VVD en JA21. Ik begrijp niet zo goed waar dat vandaan komt.

Blijkbaar staat GL/PvdA wel open voor een coalitie waarbij beide partijen moeten schuiven en compromissen moeten stellen, maar weigeren de VVD en Ja21 dat te doen.

Nederland is bij uitstek een polderland, een land van coalities.

Tja.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 19:09

Maarten van Rossum ( de toponderhandelaar, niet die oudere man) pleitte vanaf dag 1 al voor een minderheidskabinet met D66, CDA en VVD. Hij kon dat helder en duidelijk uitleggen, maar ik heb toch copilot even gevraagd of het het wilde uitwerken voor mij.

Citaat:
Kort antwoord: De voordelen van een minderheidskabinet van D66, CDA en VVD liggen vooral in flexibiliteit, bestuurbaarheid en transparantie. Het dwingt tot samenwerking met wisselende meerderheden, voorkomt langdurige formatiepatstellingen en kan leiden tot meer inhoudelijke politiek.

Waarom een minderheidskabinet aantrekkelijk kan zijn
Een minderheidskabinet betekent dat de drie partijen samen geen meerderheid hebben in de Tweede Kamer. Dat lijkt zwak, maar er zitten juist strategische voordelen aan:

Snellere formatie en minder gedoe

Met minder partijen aan tafel zijn de onderhandelingen eenvoudiger. Bestuurskundigen wijzen erop dat brede meerderheidscoalities vaak vastlopen in compromissen en interne ruzies.

Een kabinet van drie partijen kan sneller tot stand komen en voorkomt maandenlange formatiecrises.

Flexibiliteit in beleid

Omdat het kabinet geen vaste meerderheid heeft, moet het per onderwerp steun zoeken. Dat kan leiden tot wisselende coalities: bijvoorbeeld linkse steun voor klimaatbeleid en rechtse steun voor defensie of migratie.

Dit vergroot de kans dat beleid beter aansluit bij de inhoud van het debat en de maatschappelijke verhoudingen.

Transparantie en inhoudelijke politiek

In een minderheidskabinet zijn compromissen minder vooraf dichtgetimmerd. De echte politieke strijd vindt plaats in de Kamer, zichtbaar voor de kiezer.

Dat kan het vertrouwen in de politiek vergroten, omdat beslissingen minder achter gesloten deuren worden gemaakt.

Beheersbaarheid voor de partijen zelf

D66, CDA en VVD hoeven niet voortdurend rekening te houden met een vierde of vijfde coalitiepartner. Dat geeft meer ruimte om hun eigen profiel te behouden en voorkomt dat ze elkaar verlammen.

De keerzijde (die tegelijk een voordeel kan zijn)
Een minderheidskabinet is kwetsbaar: de oppositie kan het kabinet op elk moment wegsturen. Maar juist die kwetsbaarheid kan een voordeel zijn: het dwingt tot zorgvuldigheid, brede steun en realistische voorstellen. Het voorkomt dat een kabinet beleid doordrukt zonder draagvlak.

Historische en actuele context
Nederland kent zelden minderheidskabinetten; sinds de jaren ’30 is de norm een meerderheidscoalitie. Toch groeit de roep om alternatieven, omdat de versplintering van het politieke landschap meerderheidskabinetten steeds moeilijker maakt. In de huidige formatie wordt een minderheidskabinet van D66, CDA en VVD gezien als een realistische uitweg uit de impasse.

Samengevat: Een minderheidskabinet van D66, CDA en VVD zou sneller gevormd kunnen worden, flexibeler opereren, transparanter zijn en de partijen meer eigen profiel geven. Het nadeel van kwetsbaarheid kan juist een voordeel zijn, omdat het kabinet gedwongen wordt tot brede steun en zorgvuldige besluitvorming.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 19:15

Electra63 schreef:
Waarom zijn sommigen zo positief over besturen met JA21?
Weinig bestuurlijke ervaring. Nanninga is niet van onbesproken gedrag. Eerdmans is een partijhopper en lift nog steeds mee op Pim Fortuin en hij heeft inmiddels 7 partijen gehad. Joost heeft ook zijn zaken en cijfers niet allemaal op een rijtje.

Eens. En laten we eerlijk zijn - de ervaringen met snel opkomende partijen zijn de afgelopen decennia ook niet al te best geweest. Ik wil heel graag een stabiel kabinet, en ik ben daar niet de enige in. Ja21 is daarin een risicofactor.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 19:22

juval schreef:
_San87_ schreef:
Zo'n kabinet heeft de meerderheid niet. Ik weet niet of dat handig is. Dan moet er nog een partij bij, of er moet gedoogd worden.

Dat laatste lijkt me geen goede uitgangspositie voor een stabiel kabinet.

Ik denk dat een partij als SGP best gaat gedogen, wellicht FvD of BBB. Meerderheid is niet persé noodzakelijk.

Nogmaals, het is de voorkeur van de op dit moment grootste partij van Nederland die afgelopen verkiezingen. Dus het is de meest logische eerste zet. Hoe radicaler een partij - en dat is Ja21 - hoe groter het risico op instabiliteit. En nee GL/PvdA is niet radicaal of antirechtstatelijk. Ja21 wel. CDA, VVD, D66, GL/PvdA (of in ieder geval PvdA) zijn allemaal partijen met serieuze bestuurs- en beleidservaring. Met capabele mensen. Bij Ja21 is ook dat een zeer onzekere factor.

Als er andere grote partijen waren met wie D66 graag aan tafel wilde, was het een ander verhaal. Maar die zijn er nu niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 20:19

JA21 vind ik ook een te onzekere factor.
Onervaren, en een aantal mensen met een wat discutabel verleden.

Het is hoe dan ook een lastige situatie met deze verkiezingsuitslag.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 20:27

Nee hoor, VVD moet gewoon niet zo dom doen :) iets meer denken aan het land as geheel ipv alleen eigen achterban pleasen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 21:02

nps schreef:
Nee hoor, VVD moet gewoon niet zo dom doen :) iets meer denken aan het land as geheel ipv alleen eigen achterban pleasen.

Ik vind dit echt een vreemde uitspraak. Als zij dingen beloven te doen/niet te doen aan hun achterban, die om die redenen stemmen op de partij, natuurlijk moeten ze dan doen wat ze gezegd hebben. Anders loopt die hele achterban toch weg?

Dat JIJ het de enige oplossing vind om met GLPvdA om tafel te gaan, maakt het nog niet heilig. Dus nee, ze doen juist helemaal niet dom. Ze willen graag in een centrum rechts kabinet en staan daarvoor. Dat deden ze tijdens de campagne al, en nu nog steeds. Gelukkig maar.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 21:10

Gnome schreef:
nps schreef:

Ik vind dit echt een vreemde uitspraak. Als zij dingen beloven te doen/niet te doen aan hun achterban, die om die redenen stemmen op de partij, natuurlijk moeten ze dan doen wat ze gezegd hebben. Anders loopt die hele achterban toch weg?

Dat JIJ het de enige oplossing vind om met GLPvdA om tafel te gaan, maakt het nog niet heilig. Dus nee, ze doen juist helemaal niet dom. Ze willen graag in een centrum rechts kabinet en staan daarvoor. Dat deden ze tijdens de campagne al, en nu nog steeds. Gelukkig maar.

Ik vraag me oprecht af of het uitsluiten van andere de voornaamste reden is om op een partij te stemmen.

Ik doe de aanname dat je op een partij stemt zodat deze jou het beste kan vertegenwoordigen.

Mij lijkt het dan ook, dat als je je poot stijf houdt, weigert ook maar enigszins aan tafel te gaan zitten om een plan te maken, een regering te vormen, waar ook jij baat bij hebt (immers kom je in het midden bij elkaar, soms afhankelijk van het onderwerp wat meer naar jou toe en soms wat verder van je af, op basis wat jij als partij nu het meest belangrijk vindt en waar je per se punten wil scoren zeg maar), het nogal slecht is voor degenen die op je gestemd hebben als je gewoon weigert ook maar iets te doen onder de noemer “ze staan te ver van me af” terwijl jouw partij praktisch gezien al een keer eerder met zo’n soortgelijke partij heeft geregeerd. Wat bovendien een van de weinige kabinetten was die wel de vier jaar vol hield. Maar blijkbaar is de noemer “groen” en “links” nu iets onoverkomelijks.

Dus nee ik vind het al slecht dat ze dit riedeltje tijdens de campagne al geroepen hebben, en nog slechter dat ze zich daar aan houden. Rutte heeft in het verleden ook zulke uitspraken gedaan maar dan áltijd met een achterdeur open zodat ze toch samen konden indien de kaarten zo geschud werden, zeg maar.

Echt. Ik mis de pragmatische Rutte die wel aan compromissen kon werken. Op zijn mínst inhoudelijk in gesprek ging voordat hij het afkapte. In plaats van de stampvoetende kleuter die we nu hebben en per se over rechts wil terwijl dat op meerdere manieren niet haalbaar is gebleken (ja, mijn mening).

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 21:24

Voor mij is het wel een reden geweest om op een bepaalde partij te stemmen. Niet de VVD trouwens dus misschien beredeneer ik het ook teveel vanuit mezelf en familie/vrienden. Dat kan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 21:36

Maar wat is er nou zo erg aan PVDA/GL?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 21:56

Loretta schreef:

Die zijn gewoon het slachtoffer geworden van de haatcampagne van de PVV en internettrollen, ontevreden burgers, rechts-conservatieve duiders, de Israel-lobby (gaza) enz.

Je moet toch iemand de schuld geven van alle ellende in ons land.
Dat is vooral links zijn schuld.

Dit is een beetje een korte vrije vertaling van wat je een beetje tegenkomt op social media.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 22:06

Wanneer er over een minderheidskabinet wordt gesproken dan gaat het altijd over D66,CDA en VVD. Waarom wordt er zelden de optie D66,CDA en Gl/ PvdA geopperd?
Ja, dat zijn minder zetels in de tweede kamer maar meer in de eerste kamer.

En stel, je zou een centrum rechts kabinet willen met de VVD en Ja21 dan heb je te weinig zetels in de tweede kamer en in de eerste kamer. In mijn ogen gaat dat niet werken. Dat wordt dan weer een kabinet wat weinig tot niets voor elkaar krijgt.

Nederland heeft voor het midden gestemd. Niet rechts of links maar het midden. En daar zit de meerderheid. En dat VVD een gl/PvdA uitsluit is partijbelang en niet het lands belang. En dat is een bewuste keuze van die partij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 22:08

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 22:41

Loretta schreef:

Ik kan me onder andere totaal niet vinden in hun opstelling tegenover grote bedrijven die enorm belangrijk zijn voor onze economie, wat weer te maken heeft met hun klimaatbeleid, wat ik ook te heftig vind. Hypotheekrente aftrek andere insteek. Asiel andere insteek.

Ik vind het geen vreselijke partij of vreselijke mensen in de partij maar ze staan wel vreselijk ver van mij. Kwam ook zo uit de stemwijzers.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 22:42

Electra63 schreef:
Loretta schreef:

Die zijn gewoon het slachtoffer geworden van de haatcampagne van de PVV en internettrollen, ontevreden burgers, rechts-conservatieve duiders, de Israel-lobby (gaza) enz.

Je moet toch iemand de schuld geven van alle ellende in ons land.
Dat is vooral links zijn schuld.

Dit is een beetje een korte vrije vertaling van wat je een beetje tegenkomt op social media.

Dit gaat allemaal niet op voor mij. Misschien dat anderen van wat meer rechtse kant, ook een antwoord durven te geven nog.

Naar mijn idee zit vooral PVV en FvD op social media met niet echt hoog niveau opmerkingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 23:14

Electra63 schreef:
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... or-ondanks

Wiersma negeert advies van Raad van State inzake mestoverschot.

Wiersma schuift wel veel problemen door naar de volgende minister.

Ik denk dat ze ook zeker niet de capaciteiten heeft om duidelijk en goed beleid te maken maar echt een trekpop van de bio-industrie is. Net als de rest van BBB.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 00:50

Gnome schreef:
Loretta schreef:

Ik kan me onder andere totaal niet vinden in hun opstelling tegenover grote bedrijven die enorm belangrijk zijn voor onze economie, wat weer te maken heeft met hun klimaatbeleid, wat ik ook te heftig vind. Hypotheekrente aftrek andere insteek. Asiel andere insteek.

Ik vind het geen vreselijke partij of vreselijke mensen in de partij maar ze staan wel vreselijk ver van mij. Kwam ook zo uit de stemwijzers.

Oke. Maar wat is er zo erg om mee samen te werken?

Al die dingen kunnen binnen een compromis vallen. Gemitigeerd worden door het polderen wat regeringspartijen toch al moeten doen. De ene wint wat, de andere verliest een punt. De ene verliest een punt, de andere wint een punt. Wellicht bedenken ze met elkaar een route C, waar ze beide ook oké mee zijn. Polderen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 08:21

Nouja blijkbaar zijn de verschillen te groot om tot een compromis te kunnen komen. Dat kunnen zij beter beoordelen dan ik. Anders zouden D66 en Forum ook prima samen kunnen werken bijv. Of een SGP.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 08:54

Gnome schreef:
Nouja blijkbaar zijn de verschillen te groot om tot een compromis te kunnen komen. Dat kunnen zij beter beoordelen dan ik. Anders zouden D66 en Forum ook prima samen kunnen werken bijv. Of een SGP.

Dat is helemaal niet bekeken. Daar gaat Yesilgöz vanuit maar er is helemaal geen poging gedaan om dichter bij elkaar te komen. Alleen een verkenningsgesprek waarbij het niet verder ging dan campagne praat vanuit de VVD. Geen oprechte “nou als jij x wil opgeven dan ben ik bereid y op te geven, want ik wil mijn kiezers graag z geven.”

En zo extreem is het niet —de partijen hebben praktisch gezien al eens 4 jaar samengewerkt in een kabinet. Dus dan zullen de verschillen niet onoverkomelijk zijn, gezien het Rutte wel was gelukt ;). FvD is echt een ander verhaal. Andere redenen om niet mee samen te werken ook…