Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:23

https://nos.nl/artikel/2589573-ombudsma ... nderzoeken

Citaat:
De nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, gaat de gevolgen van het wisselende overheidsbeleid met betrekking tot boeren onderzoeken. Van Zutphen kijkt onder meer of de overheid de afgelopen tien jaar betrouwbaar heeft gehandeld tegenover de agrariërs.

Maar boeren zijn net als alle andere bedrijven natuurlijk, waar de ombudsman ook onderzoek naar heeft gedaan :o

Exitium

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:30

Esaqar schreef:
Maargoed, ik hoop oprecht dat links aan de macht komt, ondanks dat ik dus rechts stem.

Er zijn dan 2 scenarios:

Of het gaat weer goed met Nederland over een aantal jaar: Werken loont, welvaart, armoede weg, 0,0000000041 klimaatverbetering etc.
Win - win voor iedereen.

Of linkse stemmers weten dat ze nooit meer links moeten stemmen.

Werkt dat op die manier dan? Waarom weten rechtse stemmers na de afgelopen jaren dan niet dat ze nooit meer rechts moeten stemmen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:43

Hahaha waarom stemt er überhaupt nog iemand? En daar zit best een kern van waarheid in helaas :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:46

ruitje schreef:
Hahaha waarom stemt er überhaupt nog iemand? En daar zit best een kern van waarheid in helaas :D

Een hele grote kern en helaas een glijdende schaal .
En ik brand pvv kiezers niet af, in tegenstelling tot de veel mensen die links vervloeken maar de meesten nog in de luiers zaten bij ons laatste echt linkse kabinet. :D

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:50

BigOne schreef:
ruitje schreef:

Een hele grote kern en helaas een glijdende schaal .
En ik brand pvv kiezers niet af, in tegenstelling tot de veel mensen die links vervloeken maar de meesten nog in de luiers zaten bij ons laatste echt linkse kabinet. :D

Wat is er dan mis met het aantrekken van pvv stemmers?

BigOne

Ondermijning van de rechtsstaat!

verootjoo

SansaS schreef:
Timmersmans was van 2012 tm 2014 minister van buitenlandse zaken in kabinet rutte. Niet bepaald een simpele post.

Toen werd hij nog geroemd, en later in Europa al helemaal, vooral met zijn optreden mbt MH17.

Begrijp niet echt die haat nu ineens bij deze verkiezingen :\

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:52

Ik vond Timmermans de beste premierskandidaat van alle lijsttrekkers maar de slechtste verbinding hebben( Oke, na NSC dan) met alle kiezers.

Dat is best gek eigenlijk, dat dat naast elkaar kan ontstaan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:52

ruitje schreef:

Als je kijkt naar algemene politieke kennis van de bevolking dan denk ik dat het prima is als gros niet komt opdagen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:54

Esaqar schreef:
Wordt er ook gek van dat PVV stemmers hier constant worden weggezet als minderwaardig, racist etc. Terwijl het enige wat ik wil een toekomst, een huis en veiligheid is. :') sorry dat ik van mening ben dat we daarvoor rechts moeten stemmen.

Maargoed, ik hoop oprecht dat links aan de macht komt, ondanks dat ik dus rechts stem.

Er zijn dan 2 scenarios:

Of het gaat weer goed met Nederland over een aantal jaar: Werken loont, welvaart, armoede weg, 0,0000000041 klimaatverbetering etc.
Win - win voor iedereen.

1. Het gaat al goed met Nederland. Het is een enorm rijk land met goede voorzieningen.
2. Rechts is al jaren aan de macht en er is nog steeds een tekort aan huizen.

Wel is Nederland nog steeds veiliger dan vroeger en een toekomst heb je hier ook gewoon?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:56

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 21:58

1,2,3 en het zichzelf herhalende riedeltje begint weer.. :o

Ik las vandaag een mooie uitspraak van iemand. Als partijen zich nou eens zouden richten op hun eigen sterke punten ipv andere partijen afzeiken dan geeft dat al een heel ander beeld.

Hetzelfde kun je denk ik doortrekken op mensen. Ga staan voor wat jij gelooft en leg je eigen beweegredenen en gedachten goed uit ipv anderen afzeiken. (met je bedoel ik iedereen in het algemeen) :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 22:05

Elisa2 schreef:
1,2,3 en het zichzelf herhalende riedeltje begint weer.. :o

Ik las vandaag een mooie uitspraak van iemand. Als partijen zich nou eens zouden richten op hun eigen sterke punten ipv andere partijen afzeiken dan geeft dat al een heel ander beeld.

Hetzelfde kun je denk ik doortrekken op mensen. Ga staan voor wat jij gelooft en leg je eigen beweegredenen en gedachten goed uit ipv anderen afzeiken. (met je bedoel ik iedereen in het algemeen) :)

Dat wordt toch gedaan? De eigen beweegredenen worden onderbouwd en uitgelegd. Als anderen daar niet op zouden mogen reageren zou Bokt leeg zijn.

Zeker als mensen steeds met onwaarheden komen en laten zien dat ze dingen zeggen die feitelijk onjuist zijn. Dan is het logisch dat daarop gecorrigeerd wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 22:32

Als dat zo zou zijn zou het hier een stuk minder over de PVV gaan. ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 22:47

Elisa2 schreef:
Als dat zo zou zijn zou het hier een stuk minder over de PVV gaan. ;)

Het zijn de rechtse stemmers die er de vorige pagina over begonnen…

Daarvoor ging het over foute feiten die als waarheid gepresenteerd werden.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 23:00

Esaqar schreef:
Wordt er ook gek van dat PVV stemmers hier constant worden weggezet als minderwaardig, racist etc. Terwijl het enige wat ik wil een toekomst, een huis en veiligheid is. :') sorry dat ik van mening ben dat we daarvoor rechts moeten stemmen.

Er zijn dan 2 scenarios:

Win - win voor iedereen.

Ik denk dat veel mensen hetzelfde willen. Ik wil namelijk ook graag een toekomst, een huis en veiligheid :j Maar ik denk dan weer dat we daar op een andere manier komen :D Ik geloof ook dat links en rechts prima kunnen samenwerken. Alleen wordt in de campagne natuurlijk veel nadruk gelegd op de verschillen omdat ze kiezers willen trekken en dan is het soms moeilijk om daarna weer te gaan kijken waar overeenkomsten liggen en hoe er samengewerkt kan worden aan dingen die (bijna) iedereen wel wil.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 23:24

ruitje schreef:
https://nos.nl/artikel/2589573-ombudsma ... nderzoeken

Citaat:
De nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, gaat de gevolgen van het wisselende overheidsbeleid met betrekking tot boeren onderzoeken. Van Zutphen kijkt onder meer of de overheid de afgelopen tien jaar betrouwbaar heeft gehandeld tegenover de agrariërs.

Maar boeren zijn net als alle andere bedrijven natuurlijk, waar de ombudsman ook onderzoek naar heeft gedaan :o

Hij doet dat vooral met de boeren, is al bij diverse boeren op visite geweest in verschillende provincies.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 07:52

Tiggs schreef:
anjali schreef:
Maar....met de partij van Timmermans heb ik helemaal niets dus dat deed of doet me ook niets, en heb\had geen kennis van hun verwikkelingen. Echter bij de BBB voel ik me wel betrokken.

Huh, maar jij hebt toch eerder PvdD gestemd?

Zeker, ik ben zelfs 20 jaar lang zeer betrokken lid geweest van die partij. Maar toen werden ze pro-wolf. Dat vind ik geen opkomen voor dieren, integendeel een grote schande. Vreselijk dierenleed voor de onschuldige weidedieren. Na een gesprek daarover waaruit bleek dat zij dat niet inzagen, heb ik mijn lidmaatschap opgezegd en stem nu op een partij die anti-wolf is. Dat waren alleen SGP, BBB en JA21. Je mag maar 1 stem uitbrengen, als ik er 2 zou hebben gehad dan zou de tweede voor Caroline zijn geweest. (De eerste nu voor Chris Stoffer). JA21 ken ik niet goed verder,die hebben het goed gedaan en ik hoop dat ze hun belofte iets aan de wolvenoverlast te doen gaan houden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 07:58

FvD is ook tegen de wolf.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 08:12

Jildau schreef:
FvD is ook tegen de wolf.

Goed zo! Ik had mijn informatie hierover voornamelijk van Bokt (het wolventopic) en op het lijstje wat daar gegeven werd stond FvD niet bij. Sommige partijen hebben ook na enige tijd hun mening wat bijgesteld, maar ik hield het bij degenen die van meet af aan het gevaar van de wolf inzagen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 08:13

MarlindeRooz schreef:
Esaqar schreef:

Er zijn dan 2 scenarios:

Win - win voor iedereen.

1. Het gaat al goed met Nederland. Het is een enorm rijk land met goede voorzieningen.
2. Rechts is al jaren aan de macht en er is nog steeds een tekort aan huizen.

Wel is Nederland nog steeds veiliger dan vroeger en een toekomst heb je hier ook gewoon?

1. Ik heb daar een andere mening over. 28 jaar, full time werkend en een modaal inkomen maar geen huis kunnen kopen vind ik niet kloppen.

Achmed die hier binnen komt lopen na eerst een aantal andere veilige landen te zijn doorkruist, nooit iets heeft bijgedragen aan Nederland en na 1,5 jaar een huis krijgt, vind ik vreemd. (Maar nee, dit mag je niet zeggen hier want dan ben je racist. Ik noem het liever: realist)

2. Tekort aan huizen wat grotendeels is ontstaan doordat er niet gebouwd mogen om 0,00000036 te halen?

Nogmaals; dit is mijn mening.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 08:27

Achmed krijgt ook geen koopwoning.
Het woningtekort is vooral ontstaan door, i.m.o verkeerd, beleid (weinig nieuwbouw, verdwijnen van sociale huur, stijgende grondprijzen, beleggers), niet door vluchtelingen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 08:35

Precies Saga, door het beleid van de afgelopen jaren zijn er veel te weinig woningen gebouwd, daar komt de schaarste door. Projectontwikkelaars hoefden weinig kleine goedkope woningen te bouwen, die gingen liever voor de grote dure koopwoningen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:12

Dat er te weinig huizen zijn gebouwd door de 0.0000graden is natuurlijk een beetje kort door de bocht. Er is wat mis gegaan met het beleid.
Er worden vooral grote huizen gebouwd en maar weinig echte starterswoningen.

Tegelijk hebben de mensen die met modaal salaris geen huis kunnen kopen ook een misrekening gemaakt in het eigen beleid; te weinig gespaard en teveel uitgegeven. Met modaal salaris en spaargeld als je vanaf je 16e, waar de meesten wel beginnen met bijbanen, hebt gespaard, kun je een startershuis kopen. (Los van of die er dan zijn, maar het is niet onmogelijk).

Achmed krijgt geen huis, hij betaalt voor een sociale huurwoning.
6% van de sociale huurwoningen gaan naar statushouders, dus ook Achmed heeft geluk dat hij een huis kan huren, en Hassan heeft misschien dikke pech.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:27

Waar betaald ie dat van dan?

Goede keuze Anjali! Beheer van de wolf was voor mij ook een belangrijke.