Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:10

Tiggs schreef:
Benzz schreef:
Persoonlijk vind ik na de berichtgeving van Wilders vanmiddag weer, dat NSC de boel moet laten klappen. Maar ja, snap ook wel dat die met de rug tegen de muur staan.

Het is idioot en ik snap niet dat er nog mensen achter de PVV staan. Of BBB, NSC en VVD als die hierin meegaan.

De Raad van State zegt: je hebt broddelwerk afgeleverd, dit gaat de instroom niet beperken en zorgt alleen maar voor problemen. En Wilders begint dan te blaten dat zij niet democratisch gekozen zijn. Alsof dat relevant is?

Je hebt hier twee componenten: inhoudelijk, en implementatie. Wat betreft implementatie is het vanuit bestuurlijk oogpunt wel (edit: niet) relevant, en naar mijn mening ook heel goed dat het zo geregeld is dat de RvS geen besluiten neemt. Anders krijg je namelijk snel Amerikaanse taferelen: benoemde mensen (vaker benoemd door nepotisme en vriendjespolitiek dan door echte kennis en kunde) die democratische besluiten kunnen tegenhouden. Dat wil je echt niet, we zien al een paar jaar live in Amerika hoe gevaarlijk dat is met de benoeming van extreem conservatieve hoge rechters (zie bijvoorbeeld Roe vs. Wade).

Wat betreft inhoudelijk is het advies zelf natuurlijk wel relevant. Alleen Wilders gooit het voor zijn achterban op de andere component en doet alsof dat hetzelfde is. Geheel in zijn huisstijl alle nuance eruit halen ten behoeve van de krantenkoppen.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 11-02-25 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:11

Tiggs schreef:
[
Het is idioot en ik snap niet dat er nog mensen achter de PVV staan. Of BBB, NSC en VVD als die hierin meegaan.

De Raad van State zegt: je hebt broddelwerk afgeleverd, dit gaat de instroom niet beperken en zorgt alleen maar voor problemen. En Wilders begint dan te blaten dat zij niet democratisch gekozen zijn. Alsof dat relevant is?

Gisteren bij Eva was Claudia van Zanten over dit plan, die vond het allemaal geweldig en dit moesten we proberen.

Ze werd helaas voor haar terecht compleet van tafel geblaast door een aantal andere heren. Sjuul Paradijs, Diederik Samson en een econoom

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:14

VuurVleugels schreef:
Tiggs schreef:

Je hebt hier twee componenten: inhoudelijk, en implementatie. Wat betreft implementatie is het vanuit bestuurlijk oogpunt wel relevant, en naar mijn mening ook heel goed dat het zo geregeld is dat de RvS geen besluiten neemt. Anders krijg je namelijk snel Amerikaanse taferelen: benoemde mensen (vaker benoemd door nepotisme en vriendjespolitiek dan door echte kennis en kunde) die democratische besluiten kunnen tegenhouden. Dat wil je echt niet, we zien al een paar jaar live in Amerika hoe gevaarlijk dat is met de benoeming van extreem conservatieve hoge rechters (zie bijvoorbeeld Roe vs. Wade).

Wat betreft inhoudelijk is het advies zelf natuurlijk wel relevant. Alleen Wilders gooit het voor zijn achterban op de andere component en doet alsof dat hetzelfde is. Geheel in zijn huisstijl alle nuance eruit halen ten behoeve van de krantenkoppen.

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen De RvS heeft geen directe invloed op welk wetsvoorstel wordt ingediend, maar geeft wel advies over de haalbaarheid. Om dat advies te geven hoef je het niet inhoudelijk met het voorstel eens te zijn om een positief advies te geven. Dat zij de geen bindend advies mogen geven, lijkt mij inderdaad terecht omdat ze niet democratisch gekozen zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:26

Samsom zat gisteren samen met Mathijs Bouman aan tafel boj Eva en het belangrijkste argument was dat het systeem met 2 statussen al eerder in werking is geweest en toentertijd niet heel succesvol was. De minister zou dat mee moeten nemen en zou moeten kunnen aanduiden waarom een dergelijke aanpak volgens haar deze keer wel zou kunnen werken. Maar dat heeft ze dus niet gedaan.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:55

Wij waren na het nieuws van vandaag alvast aan het voorsorteren op wie we de komende verkiezingen zouden gaan stemmen :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:20

prompter schreef:
Wij waren na het nieuws van vandaag alvast aan het voorsorteren op wie we de komende verkiezingen zouden gaan stemmen :D

Het lijkt dat ze eruit gaan komen.

Ik vraag mij alleen echt af hoe ze dit door de 1ste kamer krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:56

Ongelooflijk, wat een charade.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:06

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:56

Benzz schreef:
prompter schreef:

Het lijkt dat ze eruit gaan komen.

Ik vraag mij alleen echt af hoe ze dit door de 1ste kamer krijgen.

BBB 16
VVD 10
PVV 4

en dan aanvullen met wellicht:
CDA 6
SP 3
SGP 2
FvD 2

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:56

ruitje schreef:
https://www.instagram.com/reel/DFsn1xpM ... 85M3Ftaw==

3 korte colleges over extreem rechts. Ik vond vooral deze theorie, over hoe Wilders nu een soort 'schaduwpremier ' is boeiend.

Inhoudelijk sterk (JUICH). Jammer (AAAHHH) van de infantiele geluiden die constant gebruikt worden (POINK). Maakt het onmogelijk (PRRRRRT) om iets anders te doen (KATJONK) terwijl je naar het verhaal luistert.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:20

Het is misschien ook de wat jongere generatie ? :j :D
Goed dat je niks anders kunt doen tussendoor ook

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:06

Cowboy55 schreef:
ruitje schreef:
https://www.instagram.com/reel/DFsn1xpM ... 85M3Ftaw==

3 korte colleges over extreem rechts. Ik vond vooral deze theorie, over hoe Wilders nu een soort 'schaduwpremier ' is boeiend.

Inhoudelijk sterk (JUICH). Jammer (AAAHHH) van de infantiele geluiden die constant gebruikt worden (POINK). Maakt het onmogelijk (PRRRRRT) om iets anders te doen (KATJONK) terwijl je naar het verhaal luistert.

Boos richt zich volgens mij voornamelijk op alles onder de 30 die hebben dat nodig denk ik :')

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 19:24

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:00

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:13

Nou, in het kader van "jullie reageren nooit eens positief op de coalitie": dit zou ik nou wél echt helemaal top vinden +:)+ Er mag een heeeeele dikke korst van alle bureaucratie op woningbouw afgetrokken worden wat mij betreft, alles om het woningtekort (zeker voor alleenstaande mensen) terug te dringen!

Is toch ook bizar als je kijkt wat er allemaal gedaan zou kunnen worden. Dit soort dingen, permanente recreatiewoningen, maar ook het ombouwen van loodsen naar clusters eenpersoonswoningen... Kan stikstofvrij/besparend, goedkoop, snel. Maar allemaal niet mogelijk, alleen maar vanwege regeltjes. Het woningentekort is geen praktisch probleem, het is een regeltjesprobleem.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:16

Heel goed!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:26

Ennn weer onenigheid in de coalitie, nu de PVV toch weer de BTW verhoging op sport en boeken door wil laten gaan: https://www.ad.nl/politiek/woede-over-p ... ~af63595d/

Het zijn toch echt geen vrienden van elkaar, hoe lang kan dit nog doorgaan. Mooi dat BBB nu eens niet voor het standpunt van de PVV kiest :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:27

maar als de keuze is tussen cultuur media en sport naar 21% .. of alle btw omhoog van 21% naar 21,4%
wat zou dat je voorkeur zijn?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:37

prompter schreef:
Dit vind ik nu eens een prima plan, hopen dat het helemaal toegepast kan worden (makkelijker woningen bijbouwen op eigen erf):

https://nos.nl/artikel/2555656-minister ... jker-wordt

Provincie Zuid Holland heeft bijvoorbeeld in de regels gewoon staan:

Op bedrijven met een agrarische bestemming mag geen 2e woning bijgebouwd worden.

Heel raar in deze tijd.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:38

Voor mij, absoluut die tweede. Ik heb me niet in de exacte cijfers verdiept dus geen idee of die 21,4% de lading zou dekken, maar ik baseer dit antwoord even op de aanname dat hetzelfde 'probleem' opgelost kan worden door die 21,4% ('probleem' tussen haakjes want ik denk dat er een hoop vanzelf opgelost is wanneer we de grootverdieners gaan belasten, maar goed, grotere discussie).

100% voor de tweede optie dus. Door de BTW te verhogen op cultuur, media en sport maak je de groep van mensen die toegang hebben tot educatie (in welke vorm dan ook) significant kleiner. In een democratie wil je mensen de kans geven zich te blijven ontwikkelen, maar daar heeft dit kabinet minder oren naar.

En daarnaast luid het spreekwoord niet voor niets "geef het volk brood en spelen".

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:44

Geen van tweeen? Btw verhoging op alcoholische dranken misschien een optie en op sigaretten vapes enz. Of de btw op verkeersboetes. Of meer belasting betalen op forse winsten en spaargeld boven de 200000 euro of zo

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:46

juval schreef:
maar als de keuze is tussen cultuur media en sport naar 21% .. of alle btw omhoog van 21% naar 21,4%

Geen van beide. Niet ophalen bij zeer belangrijke dingen voor de burger, maar eerder zoeken in het bedrijfsleven. BTW omhoog op ongezond, vet eten vol suiker. BTW omhoog op action, BTW omhoog op troep die de burger echt niet nodig heeft. Sport en cultuur heeft de burger wél nodig, is essentieel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:51

linksom of rechtsom zal het uiteindelijk toch door de burger betaald moeten worden. Als je het bij de bedrijven gaat halen komt dat toch automatisch weer terug in de prijzen van producten of diensten.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:56

juval schreef:
linksom of rechtsom zal het uiteindelijk toch door de burger betaald moeten worden. Als je het bij de bedrijven gaat halen komt dat toch automatisch weer terug in de prijzen van producten of diensten.

Maar als dat prijzen of producten zijn waar de burger toch al niet zoveel aan heeft, zoals ongezond eten, wegwerpproducten, fast fashion of producten die zeer veel impact hebben op milieu, dan lijkt me dat een heel stuk minder erg dan het laten stijgen van dingen die essentieel zijn voor een gezonde, fijne maatschappij en voor íedere burger. Je kan kiezen als kabinet wat je wil dat duurder wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:59

nps schreef:
juval schreef:

Geen van beide. Niet ophalen bij zeer belangrijke dingen voor de burger, maar eerder zoeken in het bedrijfsleven. BTW omhoog op ongezond, vet eten vol suiker. BTW omhoog op action, BTW omhoog op troep die de burger echt niet nodig heeft. Sport en cultuur heeft de burger wél nodig, is essentieel.

Wat is precies die troep die de burger niet nodig heeft?

Dat criterium is echt veel te arbitrair.