Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:28

AppleSter schreef:

Ja en dat is dus het probleem. Regels zijn er en die moeten er ook zijn. Eerst het vergunningstraject inclusief het inspraaktraject. Dat zijn procedures van maanden. Daar is geen tijd voor.
In Den Haag hebben ze t anders aangepakt. Niks gecommuniceerd en opeens zaten ze dr. Maar enfin, die zouden blijven tot half januari, alhoewel als ik de laatste cijfers zie zou dit zomaar langer kunnen gaan duren.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:32

journee schreef:
AppleSter schreef:

Tja, en dit geeft naar mijn mening ook heel duidelijk aan dat de problemen in de opvang ook zeker wel te wijten zijn aan het gebrek aan draagvlak onder burgers.

Precies. Heel veel mensen vinden het genoeg. En ze vinden het niet te rijmen dat asielzoekers in luxe hotels worden ondergebracht, rotzooi mogen schoppen en ons geld én voorrang krijgen op onze huurhuizen.
Ik ben blij te zien dat er meer en meer weerstand komt. Dit kan niet zo doorgaan

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:17

Babootje schreef:
journee schreef:

Iets zegt mij dat jij niet van Ameland komt. :) Nou ben ik zelf ook niet bekend met het feest, maar ik vermoed zomaar dat de Amelanders zelf (ook de vrouwen) hier heel anders over denken. Blijkbaar is het juist de bedoeling dat mensen "de regels" overtreden. Dit schijnt juist de lol van het hele gebeuren te zijn, zo las ik ergens. Persoonlijk vind ik het niet verstandig om er over te oordelen, als je er zelf geen ervaring mee hebt.

Die indruk kreeg ik in het geheel niet. Als het allemaal zo onschuldig was, hoef je "buitenstaanders" ook niet allemaal te weren en regels op te leggen. Laat staan een een mediateam van het eiland af te slaan. Vind het echt te bizar. De traditie schijnt hier vandaan te komen. Dat hele monsterlijke en duivelse eraan lijken me ontzettende leuke traumaatjes voor de kindjes
https://nl.wikipedia.org/wiki/Krampus

Moet je even Op1 van gisteravond terug kijken, daar werd keurig uitgelegd hoe het gaat en waarom men er liever geen vreemden bij heeft. En dat was een heel plausibel verhaal.
Je eigen negatieve draai er aan geven terwijl je er geen snars van weet is zo van tegenwoordig. Laat die mensen hun feest hebben. Schijnt dat ze in de weken ervoor overspoeld zijn door bemoeials, Powned was de druppel. Was de houding van agenten ok en van de bewoners, nee, absoluut niet. Maar juist voor mensen die denken zoals jij en nergens begrip voor hebben, alles gelijk in de discriminatie en vrouwonvriendelijk hoek drukken en er weer wat van moeten vinden, is het maar beter dat ze hun mond houden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:28

journee schreef:
AppleSter schreef:

Tja, en dit geeft naar mijn mening ook heel duidelijk aan dat de problemen in de opvang ook zeker wel te wijten zijn aan het gebrek aan draagvlak onder burgers.

In Kijkduin was dat ook aan de hand. Op zeer korte termijn ineens geregeld, zonder overleg of iets..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:28

AppleSter schreef:
Precies. Heel veel mensen vinden het genoeg. En ze vinden het niet te rijmen dat asielzoekers in luxe hotels worden ondergebracht, rotzooi mogen schoppen en ons geld én voorrang krijgen op onze huurhuizen.
Ik ben blij te zien dat er meer en meer weerstand komt. Dit kan niet zo doorgaan

Zolang er mensen stelselmatig beweren dat "ze" ons geld krijgen, in "luxe" hotels verblijven en nog meer van die stemmingmakende onzin uitkramen, zal er geen begrip in de samenleving komen van de groep die zich niet in leest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:37

Cer schreef:
pien_2010 schreef:
Journee dit vind ik een zwakte aanbod en het is verboden op Bokt om links zo maar te dumpen en als jij dat soort heftige zaken beweert zelfs zonder link, vind ik het de omgekeerde wereld om anderen dan de onderbouwing te laten zoeken!
Zo werkt het niet op een serieus en prettig discussie forum.

Links dumpen zonder toelichting gebeurt zeer regelmatig..

maar voor Janneke, ik vond meteen:
https://nos.nl/artikel/2487428-rapport- ... -aanvallen

En dat is lang niet zoveel als een bijbelboek moeten doorlezen ;)

Dank je wel Cer...!

(Ik moet zeggen dat ik ;) liever Prediker lees dan deze link. |(
Prediker samenvatten, oejjj...)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:43

Babootje schreef:
Op dit moment is de asielinstroom 1000 asielzoekers per week. 4000 alleen al in december. De coa's zitten met 16000 plekken vol en er is geen doorstroom. Demissionair staatssecretaris Eric van der Burg luidt de noodklok vrijdagochtend aan provincies en gemeenten.
Er wordt dus nu in allerijl gekeken naar hotels die aan verbouwing toe zijn, zoals nu het Van der Valk in Uden. Omdat bewoners daar niet zelf mogen koken moet er ook gecaterd (3 maaltijden per dag) door een cateraar.
Dat zijn dure oplossingen. (...)

Zoals Elisa2 ook zegt; een sociaal stelsel moet in balans blijven. Maar dit gaat NL echt ontwrichten vrees ik.

Dat zijn twee verschillende dingen.
Natuurlijk moet er een bepaalde balans zijn.

Maar mbt azc's geldt: 'goedkoop is duurkoop', dwz het beleid om direct locaties op te doeken maakt dat er nu halflege hotels zoals in Kijkduin worden gecharterd.
Dat is gewoon kortzichtig beleid.

Ten overvloede: al moet er ge-catered worden: het is en blijft sober: 'bed, bad, brood'.
(Geen fitness, luxe diners, sauna etc etc etc. Gewoon allemaal niet.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:57

Klopt journee, staat niet officieel beschreven in de regels net als dat ook niet officieel beschreven staat in de regels dat links zomaar neer ploppen niet mag.
Ik heb dat altijd voor mezelf aangenomen dat als dat met die links niet mag zonder uitleg (dat is vaak genoeg langs gekomen in moderator opmerkingen in topics), dat dit dan ook niet netjes is om te doen met bepaalde uitspraken. Maar je hebt gelijk het is niet een officiële regel.
En je bericht klopt, want ik heb het opgezocht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:31

Babootje schreef:
journee schreef:

Iets zegt mij dat jij niet van Ameland komt. :) Nou ben ik zelf ook niet bekend met het feest, maar ik vermoed zomaar dat de Amelanders zelf (ook de vrouwen) hier heel anders over denken. Blijkbaar is het juist de bedoeling dat mensen "de regels" overtreden. Dit schijnt juist de lol van het hele gebeuren te zijn, zo las ik ergens. Persoonlijk vind ik het niet verstandig om er over te oordelen, als je er zelf geen ervaring mee hebt.

Die indruk kreeg ik in het geheel niet. Als het allemaal zo onschuldig was, hoef je "buitenstaanders" ook niet allemaal te weren en regels op te leggen. Laat staan een een mediateam van het eiland af te slaan. Vind het echt te bizar. De traditie schijnt hier vandaan te komen. Dat hele monsterlijke en duivelse eraan lijken me ontzettende leuke traumaatjes voor de kindjes
https://nl.wikipedia.org/wiki/Krampus

Wintu schreef:
Moet je even Op1 van gisteravond terug kijken, daar werd keurig uitgelegd hoe het gaat en waarom men er liever geen vreemden bij heeft. En dat was een heel plausibel verhaal.
Je eigen negatieve draai er aan geven terwijl je er geen snars van weet is zo van tegenwoordig. Laat die mensen hun feest hebben. Schijnt dat ze in de weken ervoor overspoeld zijn door bemoeials, Powned was de druppel. Was de houding van agenten ok en van de bewoners, nee, absoluut niet. Maar juist voor mensen die denken zoals jij en nergens begrip voor hebben, alles gelijk in de discriminatie en vrouwonvriendelijk hoek drukken en er weer wat van moeten vinden, is het maar beter dat ze hun mond houden.

Heb ik gezien. En ik vond het een verre van plausibel verhaal. En verre van oke. Heb je de uitzending zelf gezien en ook verstaan wat er tussen de zinnen door wordt gezegd? https://npo.nl/start/serie/op1/seizoen- ... 6/afspelen
Vrouwen die zich toch buiten wagen worden "vastgepakt" (dus met enige dwang) weer naar huis begeleid?
Wie zegt dat geen van die vrouwen dat een probleem vindt?
Misschien nog even de hokjesman kijken?
Heb je ook meegekregen dat filmen verboden is, ook door de eilanders zelf? Als het allemaal zo oke is, waarom kan het niet niet gewoon open zijn.?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 08-12-23 18:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:36

Janneke2 schreef:
[
Ten overvloede: al moet er ge-catered worden: het is en blijft sober: 'bed, bad, brood'.

Ik vind dat asielzoekers niet op water en brood hoeven hoor. En dat gebeurt ook niet, gelukkig.
En in Uden hadden ze wel een fitness ruimte tot beschikking. Maar Uden gaat voorlopig niet door.
Maar zelfs een fitness ruimte, waarom niet? Heb ik geen probleem mee.
Wat ik wel echt zorgelijk vind is de hoeveelheid asielinstroom. In oktober 6000, en de maanden erna gemiddeld 4000. Hoe gaan we dat volhouden in regeltjesland Nederland? Met maar 45000 woningen die jaarlijks worden gebouwd. Iemand een idee?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:50

Babootje schreef:
Janneke2 schreef:
[

Ik vind dat asielzoekers niet op water en brood hoeven hoor. En dat gebeurt ook niet, gelukkig.
En in Uden hadden ze wel een fitness ruimte tot beschikking. Maar Uden gaat voorlopig niet door.
Wat ik wel echt zorgelijk vind is de hoeveelheid asielinstroom. In oktober 6000, en de maanden erna gemiddeld 4000. Hoe gaan we dat volhouden in regeltjesland Nederland? Met maar 45000 woningen die jaarlijks worden gebouwd. Iemand een idee?

Nederland helemaal volbouwen zodat er geen land en natuur meer te vinden is. En alle grote dieren opgedoekt zijn en al het voedsel uit het buitenland komt. :+ :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:53

pien_2010 schreef:
Klopt journee, staat niet officieel beschreven in de regels net als dat ook niet officieel beschreven staat in de regels dat links zomaar neer ploppen niet mag.
Ik heb dat altijd voor mezelf aangenomen dat als dat met die links niet mag zonder uitleg (dat is vaak genoeg langs gekomen in moderator opmerkingen in topics), dat dit dan ook niet netjes is om te doen met bepaalde uitspraken. Maar je hebt gelijk het is niet een officiële regel.
En je bericht klopt, want ik heb het opgezocht.

Duidelijk! Dat het niet netjes is een linkje te plaatsen zonder uitleg begrijp ik, je wilt natuurlijk wel weten wat je tegenkomt als je een linkje aanklikt.

Maar uitleg zonder linkje is voor mij vaak een bewuste keuze. Vaak wordt een onderwerp van meerdere kanten belicht, en als je zelf ergens naar Googled, ben je gelijk in gelegenheid verschillende artikelen te lezen. En dan hebt je dus inderdaad ook meer zekerheid dat een bericht naar waarheid is geschreven en niet alleen stemmingmakerij bevat.

Swah

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:59

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:06

AppleSter schreef:

Je vroeg voor voorbeelden waar je polariseert een paar pagina’s terug. Dit is er een van.

Je doet alsof alle asielzoekers luxe wonen, leven, en tegelijkertijd alleen maar rotzooi schoppen. Buiten dat de boten etc waar ze zitten echt de luxe niet zijn, doe je nu alsof al die zaken die je benoemt voor alle asielzoekers gelden. Aka jouw woorden zetten de ene groep (“wij Nederlanders”) onterecht af tegen de grote groep (asielzoekers).

Dat is hetzelfde als stellen dat alle PVV aanhangers dom zijn en racistisch doen.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 08-12-23 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:06

Babootje schreef:
Janneke2 schreef:
[

Ik zie zeker geen korte termijn oplossing. Zelfs als er veel geld beschikbaar wordt gesteld, heb je nog steeds te maken met het beperkte draagvlak voor opvang. Mocht er uiteindelijk een vergunning komen om een opvang te bouwen, dan zit je wellicht weer met de stikstof regels waardoor de bouw stagneert. En als je daar doorheen komt is het nog maar de vraag wanneer er mensen beschikbaar zijn voor de bouw, want daar zijn vaak ook aardige wachttijden...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:15

Swah schreef:
Sinds alle covid discussies is wel degelijk de regel bij links een toelichting te plaatsen Dani @ [FZ] Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Ja, bokt weet alles! ;)
Vind ik ook een begrijpelijke regel en kan ik best mee leven.
Als het zover komt dat we bij elke mening & post een linkje moeten aanleveren, tja, dan weet ik het niet hoor... :+

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:29

Dat is trouwens omgedraaid van wat jij deed dacht ik?

Linkjes zonder mening of uitleg worden vaker geplaatst. Daar wordt echt niet altijd moeilijk over gedaan.

bij statements zoals “de BBB wordt door Big Agro gefinancierd”
Of “in het midden oosten schieten ze vluchtelingen meer” (of “Nederland staat in de top 5 van…” is het een beetje facultatief of daar bronnen bij geplaatst (moeten) worden..

Ik vind het heel suf dat Pietje dat kan doen en Mientje niet.. :)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:33

Wat ik trouwens bijzonder vind in Nederland is dat ministers blijkbaar geen ervaring hoeven te hebben over een bepaald onderwerp om de minister post te bekleden. Nu begreep ik ook dat veel oudgedienden, dus mensen met veel ervaring niet meer beschikbaar zijn. Veel minister posten zullen de komende tijd dan door onervaren mensen worden vervult. Hoe staan jullie hierin? Wellicht ook een nieuwe kijk op de zaken of zal dit de dingen juist sneller doen stagneren?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:37

Babootje schreef:

Wat is er nu dan toch precies zorgelijk aan de instroom van asielzoekers...?????

Het is al eerder in het topic vermeld:
- Nederland vergrijst, en 'nieuw bloed' ;) is hard nodig,
- studenten en werknemers vormen de 'bulk' van de instroom
- en de klappen vallen mbt huisvesting aan de onderkant van de samenleving.
Want (ik citeer de vvd) 'het aantal sociale huurwoningen moet omlaag want zij verstoren de markt'. (Ik vind het kolder, want wie een sociale huurwoning nodig heeft kan echt geen luxe appartement betalen.)

Op zich vind ik dit derde punt zorgelijk.
En ik vind het wanbeleid dat het veroorzaakt heeft zorgelijk.

Maar gezien punt één en twee denk ik:
of je maakt je zorgen om alle instroom
of je bent blij met alle nieuwe arbeidskrachten.
(Ook een groot deel van de vluchtelingen is hoger opgeleid.)

PS: zowel 'aanzuigende werking' als 'beperkt draagvlak' mag met een grote boog op de vuilnisbelt der geschiedenis.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:50

Citaat:
Citaat:

Citaat:
In Kijkduin was dat ook aan de hand. Op zeer korte termijn ineens geregeld, zonder overleg of iets..

Nee hoor, dat geeft het niet aan.
(In de reddingsdriehoek zijn we nu aan het vervolgen.)

Bestuurders hebben het nu - na jarenlang centra sluiten - hartstikke moeilijk.

Toenmalige staatssecretaris Broekers-Knol greep naar een stevig machtsmiddel - en sindsdien willen vrij veel gemeenten echt niet meer.
... geldt gelukkig niet voor alle gemeenten.

En Omroep West had een paar dagen geleden een prachtige reportage over Kijkduin, inclusief steun van de bevolking.

Dus span svp niet bestuurders die kopschuw zijn geworden voor het karretje 'we willen ze niet'.
(Aanzuigende werking, weinig draagvlak, wat was er ook al weer nog meer.... "Gewoon dertig keer roepen en dan denken mensen al gauw dat het zo is.)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:12

Is het niet zo dat de vergrijzing blijft toenemen tot 2040 en vanaf dan zal stagneren? (dus over 16 jaar geen sprake meer van vergrijzing is?)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:15

Janneke2 schreef:
Babootje schreef:

Wat is er nu dan toch precies zorgelijk aan de instroom van asielzoekers...?????

Het is al eerder in het topic vermeld:
- Nederland vergrijst, en 'nieuw bloed' ;) is hard nodig,
- studenten en werknemers vormen de 'bulk' van de instroom
- en de klappen vallen mbt huisvesting aan de onderkant van de samenleving.
Want (ik citeer de vvd) 'het aantal sociale huurwoningen moet omlaag want zij verstoren de markt'. (Ik vind het kolder, want wie een sociale huurwoning nodig heeft kan echt geen luxe appartement betalen.)

Op zich vind ik dit derde punt zorgelijk.
En ik vind het wanbeleid dat het veroorzaakt heeft zorgelijk.

Maar gezien punt één en twee denk ik:
of je maakt je zorgen om alle instroom
of je bent blij met alle nieuwe arbeidskrachten.
(Ook een groot deel van de vluchtelingen is hoger opgeleid.)

PS: zowel 'aanzuigende werking' als 'beperkt draagvlak' mag met een grote boog op de vuilnisbelt der geschiedenis.

Als nieuw bloed al nodig is dan is dat niet in de vorm van asielzoekers die voor een groot gedeelte laag opgeleid zijn en voor een groot gedeelte in de bijstand zitten. Als ze namelijk zo hoog opgeleid waren dat zat er niet zo’n groot gedeelte blijvend in de bijstand.

Studenten en werknemers zullen bij de immigranten zitten. Niet zozeer bij de asielzoekers.

———————

Er komt een schadefonds voor ondernemers in Ter Apel, die gebukt gaan onder de overlast van asielzoekers. Dat heeft burgemeester Jaap Velema van Westerwolde de gemeenteraad laten weten.

Ze moeten beveiligers bij de deur zetten, er is een burgerwacht vanwege alle inbraken en diefstallen in woonwijken.

Je zal er maar wonen…

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:18

journee schreef:
Is het niet zo dat de vergrijzing blijft toenemen tot 2040 en vanaf dan zal stagneren? (dus over 16 jaar geen sprake meer van vergrijzing is?)

Een bevolkingsafname zou helemaal niet zo gek zijn willen we de CO2 doelen halen. Immers wat er niet is stoot ook niets uit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:29

Ja of al die kerels onze witte westerse reten later gaan afvegen :')

Sorry hoor maar wat een kul is dat over dat nieuwe bloed dat nodig is in de vorm van asiel zoekers

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:00

Cer schreef:
Dat is trouwens omgedraaid van wat jij deed dacht ik?

Linkjes zonder mening of uitleg worden vaker geplaatst. Daar wordt echt niet altijd moeilijk over gedaan.

bij statements zoals “de BBB wordt door Big Agro gefinancierd”
Of “in het midden oosten schieten ze vluchtelingen meer” (of “Nederland staat in de top 5 van…” is het een beetje facultatief of daar bronnen bij geplaatst (moeten) worden..

Ik vind het heel suf dat Pietje dat kan doen en Mientje niet.. :)

Ja, ik gaf antwoord (en mijn mening) op een vraag van iemand. En had er dus geen linkje bij gezet als 'bewijs' voor mijn uitspraak. Gelukkig heb ik inmiddels groen licht gekregen en is de uitspraak als waarheid geaccepteerd. :+