Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:26

We hebben de boeren gewoon knetterhard nodig, alle willen sommige mensen dat nog niet inzien.
Aardappelen gaan er denk ik ook wel meer gezet worden.
Zelfs daarmee kun je brood bakken als het moet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:39

We hebben een gedeelte van de opbrengst van de agrarische sector nodig. Lang niet alles. We zijn na de USA het grootste exportland qua landbouw veeteelt enz.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:44

bigone schreef:
We hebben een gedeelte van de opbrengst van de agrarische sector nodig. Lang niet alles. We zijn na de USA het grootste exportland qua landbouw veeteelt enz.

In Euro's/dollars geloof ik dat zo, in kg voedsel niet. We exporteren veel kennis, dure producten als fokvee, etc. maar geen miljoenen tonnen broodgraan e.d.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:20

De boeren zijn hard nodig, absoluut, maar een deel van de veeteelt kunnen we missen als kiespijn.
Al dat land waar veevoer op wordt verbouwd, voor vlees dat voor de export is bedoeld, dat land is zo veel nuttiger als we er eten voor eigen gebruik op telen. Meer richting kringlooplandbouw, daar moeten we heen. En daar passen de boeren ook prima in, maar geen gasten als Straathof met varkensflats door heel het land die grof geld verdient over de rug van die dieren.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:33

elnienjo schreef:
Ondernemers worden uitgezet tbv vluchtelingen:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/145802 ... oekrainers
Vraag me af wanneer Nederlanders eindelijk ns massaal de straat op gaan.

Dat vastgoedbedrijf moet je aanpakken, die gaan namelijk lomp veel geld hiermee verdienen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:43

Sizzle schreef:
Ik snap oprecht niet wat er mis is met normale fatsoenlijke particuliere huur. Wat een vreemde reacties zeg?

Echt he! Ik huur ook particulier. Dit huis was zijn eerste eigen huis wat hij ooit heeft gekocht en daar hangt sentiment bij hem aan waardoor hij het niet wil verkopen.
Hij doet het onderhoud netjes en daardoor heb ik een fantastisch huis met tuin in het midden van Nederland. En nog betaalbaar ook, want de hoofdprijs vraagt hij niet........wij zijn blij met elkaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:41

Dat verhuren van een huis is nog niet allemaal geweldig hoor. Wij hebben 2008 / 2009 een huis gekocht halverwege onze woonplaatsen, om in samen te gaan wonen. Helaas voor een normale prijs, nog net voor de vorige huizencrisis en voordat de overdrachtsbelasting naar beneden ging -O- Zijn huisje was gelukkig redelijk snel verkocht tegen een redelijke prijs. Geen vetpot, maar okee.

Mijn huisje hebben we nog een poos verhuurd aan expats zolang er geen koper voor was. Dan krijg je wel een leuke huurprijs (volledig gemeubileerd) maar ik vond het maar een grote kopzorg hoor! Je bent toch verantwoordelijk voor het hele spulletje. Buren die zeuren dat de tuin niet goed bijgehouden wordt. Andere buren die hun kans schoon zien om bomen lomp af te zagen en bij mij in de tuin te dumpen....dat soort ongein.

Er kan vanalles kapot gaan en dat moet je dan op stel en sprong repareren / vervangen en afspraken maken dat er werklui kunnen komen en die huurders dan ook daadwerkelijk de deur open doen. Het risico dat ze je huis van binnen slopen / schade maken en je daar mee laten zitten. Het risico dat ze stoppen met huur betalen / je ze er niet uit kan krijgen. Het risico dat de huurder opzegt en je een tijd zonder nieuwe huurder zit - terwijl je wel gewoon elke maand je hypotheek moet betalen.

Wij hebben het uiteindelijk verkocht met 40.000 euro restschuld, een jaar of 6-7 geleden geloof ik. Vlak voordat de prijzen zo lekker gingen stijgen.... Dat doet wel pijn hoor :x Maar toch overheerste de opluchting dat we er vanaf waren en we dan in ieder geval zeker wisten dat de schade niet meer dan dat zou worden -O-

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:48

pmarena schreef:
Dat verhuren van een huis is nog niet allemaal geweldig hoor. Wij hebben 2008 / 2009 een huis gekocht halverwege onze woonplaatsen, om in samen te gaan wonen. Helaas voor een normale prijs, nog net voor de vorige huizencrisis en voordat de overdrachtsbelasting naar beneden ging -O- Zijn huisje was gelukkig redelijk snel verkocht tegen een redelijke prijs. Geen vetpot, maar okee.

Mijn huisje hebben we nog een poos verhuurd aan expats zolang er geen koper voor was. Dan krijg je wel een leuke huurprijs (volledig gemeubileerd) maar ik vond het maar een grote kopzorg hoor! Je bent toch verantwoordelijk voor het hele spulletje. Buren die zeuren dat de tuin niet goed bijgehouden wordt. Andere buren die hun kans schoon zien om bomen lomp af te zagen en bij mij in de tuin te dumpen....dat soort ongein.

Er kan vanalles kapot gaan en dat moet je dan op stel en sprong repareren / vervangen en afspraken maken dat er werklui kunnen komen en die huurders dan ook daadwerkelijk de deur open doen. Het risico dat ze je huis van binnen slopen / schade maken en je daar mee laten zitten. Het risico dat ze stoppen met huur betalen / je ze er niet uit kan krijgen. Het risico dat de huurder opzegt en je een tijd zonder nieuwe huurder zit - terwijl je wel gewoon elke maand je hypotheek moet betalen.

Wij hebben het uiteindelijk verkocht met 40.000 euro restschuld, een jaar of 6-7 geleden geloof ik. Vlak voordat de prijzen zo lekker gingen stijgen.... Dat doet wel pijn hoor :x Maar toch overheerste de opluchting dat we er vanaf waren en we dan in ieder geval zeker wisten dat de schade niet meer dan dat zou worden -O-

Dat is inderdaad precies de situatie die je niet wilt. En als een huurder niet betaalt, kun je hem niet zo 1,2,3 eruit zetten. En jouw hypotheek loopt door, om de huurder er toch uit te krijgen, moet je een procedure starten. Dat kost geld, die kosten zijn voor jou. Wij hebben dat ook gehad met winkelpanden die we verhuurden. Je probeert dan mee te denken met de huurders, want natuurlijk is het voor hen banketstaaf dat hun omzet terug loopt. Er zat geen hypotheek op, dus konden we het ook permitteren om flexibel te zijn. Maar als er dan nog steeds niet wordt betaald (en ondertussen wel zeggen "ik heb een monteur laten komen voor het jaarlijks onderhoud van de CV, dus daar kun je een factuur van verwachten), dan is dat zuur.

Maar voor jou extra wrang dat je dan maar verkoopt, met een restschuld blijft zitten en daarna de markt zien aantrekken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:58

Ik heb ook nog een verhaal, als je het niet wilt lezen, sla het dan maar over :-)
We verhuurden een hartstikke leuk, oud pandje (maar in perfecte staat). Echt zo'n mooi geveltje en binnen ook erg leuk. Niet supergroot, maar je kon er als koppel goed wonen en ook met een kind. Beneden kon je gebruiken als kantoorruimte. Er zat eerst een KDV in. Die gingen eruit en er meldde zich een leuke, aardige jonge gast. Hij zocht een kantoorruimte waar hij zijn servers kwijt kon. En door de indeling van het KDV (met beneden slaapkamertjes) was het voor hem perfect, zei hij. We hebben overal kopieen van gemaakt: ID, uittreksel KvK, VOG, noem het maar op. Hij zou er niet vaak zijn, vertelde hij. Hij beletterde de ramen beneden, richtte het beneden in als kantoor. Hij betaald stipt zijn huur en post van de vorige huurder bracht hij altijd direct. Maar het begon te knagen, zo'n vervelend onderbuikgevoel. Lang verhaal kort: er zat dus een professionele wietplantage op de verdiepingen. Onze mooie houten vloer, waar we trots op waren, was bekleed met vijverplastic, volgezet met water en keurig in rijen stonden er duizenden plantjes. De plantage was geript door andere criminelen. Die breken in, oogsten de plantjes en vernielen daarna de boel. Heel ons mooie pandje was binnenin kapot. Maar.... omdat de plantage was geript en de plantjes dus niet meer in bloei waren, doet de politie verder niks en moet je zelf alles afvoeren. Dus daar gingen we, heen en weer met een aanhanger naar de gemeentelijke stortplaats met 2.500 plantjes. En dan begint de ellende pas goed. Want jij bent de eigenaar/verhuurder én dus aansprakelijk. Want je kunt wel zeggen dat je van niks wist, maar is dat wel zo? En dan moet je weer terug stroom enzo daar krijgen. Maar je pand staat geregistreerd. Dat is een grote ellende geweest, die veel geld heeft gekost. En die leuke, aardige gast? Die is zelfs nooit aangesproken en ik zie hem nog op FB en op Zeelandnet. Dus verhuren is ook niet altijd een feestje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 08:33

bigone schreef:
Wel stond gisteren in de krant dat vakantie weer helemaal in is, 80 % gaat waarvan de helft naar het buitenland.

Bij de Gotthard heeft het van woensdag tot Vrijdagnacht vastgestaan (Blechlawine) met wachttijden van meer dan 3-5 uur met op de piek 23km. Deze hoeveelheid file is historisch en schijnt alleen in 1998 ook het geval geweest te zijn maar dan door sneeuwval.
Komende week moet het allemaal ook weer terug.
De hoge benzineprijzen schrikken duidelijk niet af :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 08:46

Jeetje Chevax dat is ook belachelijk als die huurder dan geen politiebezoekje krijgt, als je toch kan aantonen dat die het pand gebruikte...?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:05

chevax schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vind ook dat de AOW mee moet groeien, veel ouderen kunnen ook niet meer rondkomen en dat zijn mensen die hun hele leven hard gewerkt hebben er voor vaak. Of het minimum loon omhoog (en dan ook bij alle uitkeringen) of de prijzen omlaag en de belastingen naar beneden. Ik vind dat ook alles prima wel weer naar 6% belasting kan ipv de 21%. (edit, nouja alles..niet bij grote vervuilers etc. laat die maar betalen idd)

Boeren zijn slim genoeg om de gewassen te gaan verbouwen waar vraag naar is, het duurt alleen even voordat de gewassen gegroeid zijn.

Mijn vader had een erg goede baan. Bij een Amerikaans bedrijf in NL. Hij hoorde bij de eerste groep die met (vervroegd) pensioen ging. Leek prachtig. Tot er een erg goed verstopt addertje naar boven kwam. De pensioenen van dat bedrijf worden niet geïndexeerd. Want door een verandering valt het onder een Amerikaanse regeling. Dus wat voor mijn ouders prachtig begon na een leven hard werken, studeren en opklimmen werd een nachtmerrie. Mijn vader is overleden en mijn moeder zit met een pensioen dat al 28 jaar niet is geïndexeerd.

Heftig, zo zijn er meer ouderen vrees ik..mijn ouders hebben ook altijd hard gewerkt, goede banen gehad maar als de AOW niet mee zou stijgen en de prijzen allemaal maar blijven stijgen zouden zij uiteindelijk ook in de problemen komen. Ik vind dat zo oneerlijk..

En inderdaad bij het verhuren kun je ook voor een hoop problemen en uitdagingen komen te staan.

Ik vind ook dat de veeteelt wel kleinschaliger mag, gewoon voor NL en niet voor export. Je ziet ook wat voor een problemen er ontstaan met ziektes bij zulke grootschaligheid. Kringlooplandbouw lijkt mij inderdaad ook waar we heen moeten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:11

]
bigone schreef:
Wel stond gisteren in de krant dat vakantie weer helemaal in is, 80 % gaat waarvan de helft naar het buitenland.

Ik las in het artikel dat 80% plannen heeft, maar niet dat ze ook daadwerkelijk gaan.. het percentage wat geboekt heeft was aanzienlijk lager en een percentage twijfelt nog ..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:13

Gisteren op de radio hoorde ik dat alle Nederlandse vakantieparken zo goed als vol zitten dit paasweekend.
En dat ook de Belgische en Duitse klanten Nederlandse parken weer hebben gevonden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:34

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:56

Gisteren gehoord dat het krachtvoer 30% duurder is geworden.
Ik verwacht daarom wel (weer) een stijging van het stallingsgeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:59

elnienjo schreef:
Ik las op Telegraaf dat de gasprijzen gekelderd zijn tot het niveau van vóór de oorlog, dus hopelijk gaan ze dat vasthouden en zien we dat terug op een gunstigere rekening bij onze energiebedrijven.
https://www.telegraaf.nl/financieel/703 ... he-invasie

Ik zou niet te hard juichen. Komt o.a. door t lange paasweekend, de beurzen zijn dicht.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 11:46

Electra63 schreef:
Gisteren gehoord dat het krachtvoer 30% duurder is geworden.
Ik verwacht daarom wel (weer) een stijging van het stallingsgeld.

Als ik na gaat dat eerst een zak kippengranen 10,99 bij de Hornbach was en de laatste keer 13,99. :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:32

Ik ga dit jaar (weer) niet op vakantie. Misschien weekendje weg maar meer niet. Buiten de gewone troubles dat alles zo duur is geworden is mijn combi oven ermee gestopt en moet de koelkast ook worden vervangen.
Het hotel waar we heen wilden is ook duurder geworden waardoor de vakantie 1000 euro meer gaat kosten. Dat wordt hem dus gewoon niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:38

Wij gaan dit jaar wel op vantie, gewoon in eigen land. Het pension voor de honden is wel echt duur geworden... Bijna 200 euro meer ten opzichte van vorig jaar :\.

Dus volgend jaar weet ik niet wat we gaan doen. Pension is zo nog duurder dan onze 3 weken vakantie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:39

1000 meer is wel heeel veel :wow:
Aangezien onze vakanties normaal onder de 1500 euro blijven zou dat haast 200% verhoging zijn :oo
Dan zou ik ook niet gaan inderdaad :n

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:48

Ik ga familie bezoeken in Amerika. Ga daar voor de eerste keer Thanksgiving vieren

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:52

Sizzle schreef:
Aangezien onze vakanties normaal onder de 1500 euro blijven zou dat haast 200% verhoging zijn :oo

Het is idd heel erg veel geld :\.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 16:06

Sizzle schreef:

Normaal was rond de 2500 euro. Nu zouden we ruim over de 3000 euro uitkomen. Iets van 3400 euro.
Dus 900 euro duurder. 450 euro totaal per persoon dan. Hotel is duurder geworden maar ook de vliegreizen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 17:16

Vliegen is er idd niet goedkoper op geworden nee.
Dat viel ons al op toen wij aan het zoeken waren voor een weekje zon vroeg in maart.
Dit waren we aan het zoeken eind januari, dus nog voor de inval van Rusland in Oekraïne.

Dus kan me voorstellen dat t nu nog meer gestegen is.

Wij hebben toen besloten om niet naar het buitenland te gaan, maar voor minder de helft van wat we voor een weekje naar het zuiden kwijt zouden zijn, een super de luxe vakantie villa in Nederland te huren met een eigen sauna.

Dat was uiteindelijk echt een top vakantie.