Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:27

Sizzle schreef:
Ingrid_92 schreef:
Misschien een onnozele vraag, maar wat heeft Poetin er aan zijn eigen volk aan te vallen? Ik snap dat dit dan om volk gaat wat niet achter hem staat, maar die dragen over het algemeen toch geen bordje waarmee hij onderscheid kan maken wie wel en niet tegen hem zijn, m.a.w. de kans is dan ook aanwezig dat hij ook voorstanders ombrengt?

Hetzelfde als in Tsjetsjenie, de illusie wekken dat het van de ander komt. Dat is een succesvolle strategie gebleken.

Dat wat van de ander komt? Wie is de ander? Bedoel je dan dat de illusie gewekt wordt dat het zogenaamd Oekraïners zijn die dan aanvallen? Sorry, ben echt totaal niet op de hoogte van Tsjetsjenie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 21:29

Hetzelfde als een propje gooien in de klas en dan naar een ander wijzen. Dus je eigen mensen aanvallen en roepen dat Oekraine dat gedaan heeft.

Misschien ook de moeite waard om iets van die geschiedenis te lezen, dan is het ook niet verbazend dat Putin niet terugdeinst om bewust burger doelen te vernietigen, daar hebben ze al ruimschoots ervaring mee opgedaan.
Neemt niet weg dat het schokkend blijft. Maar wijsheid komt in dit geval duidelijk niet met de jaren.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:36

Ingrid_92 schreef:
Misschien een onnozele vraag, maar wat heeft Poetin er aan zijn eigen volk aan te vallen? Ik snap dat dit dan om volk gaat wat niet achter hem staat, maar die dragen over het algemeen toch geen bordje waarmee hij onderscheid kan maken wie wel en niet tegen hem zijn, m.a.w. de kans is dan ook aanwezig dat hij ook voorstanders ombrengt?

Ingrid wellicht kan je uit dit Wikipedia artikel wat meer info halen. Mocht je je er wat meer in willen verdiepen
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Valse_vlag

Staan ook een aantal voorbeelden in

Phonix

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:06

Wat ik niet zo goed snapt. Burberry, Nike, Apple, IKEA en H&M gooien nu alle deuren dicht in Rusland.

Wat voor excuus heb Poetin daarvoor voor zijn mensen? Dan moet ze toch beginnen denken “waarom doen ze dit?”
Of denk ik nu makkelijk?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:08

Ignorance is bliss...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 22:09

In Rusland verbaast het niemand als iets ineens niet meer bestaat.
Zo worden ook de niet russische covid vaccins in Rusland niet etkend. Het is Sputnik of niets.

Daarnaast zal een groot deel van de bevolking nog nooit zo‘n zaak van binnen gezien hebben. Er is ook veel armoede.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:13

Ja, maar Ikea staat dus propvol vanavond omdat het morgen dicht gaat. Dus er is dan toch genoeg mensen die het wel ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:15

Maar ze vertellen daar dat het allemaal de schuld het het agressieve westen is. En de mensen geloven dat.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:25

Ja, laat ons hopen dat de Zweedse gehaktballen ons zal helpen…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:26

Waarschijnlijk vertellen ze daar dat het westen ze aan het pesten is en dat ze daarom aanvallen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:31

Ikea betaald nog wel drie maanden het salaris van de 17000 medewerkers in Rusland door.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:31

Phonix schreef:
Ja, maar Ikea staat dus propvol vanavond omdat het morgen dicht gaat. Dus er is dan toch genoeg mensen die het wel ziet.

Klopt en de mensen weten ook dat IKEA de deuren gaat sluiten.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:33

_lauraaa_ schreef:
Waarschijnlijk vertellen ze daar dat het westen ze aan het pesten is en dat ze daarom aanvallen.

Kan ik bevestigen met Russische schoonfamilie. Ik geloof ook dat Rusland niet de enige schuldige is in dit verhaal. Hier ging een boel aan vooraf. Maar de Russen denken oprecht dat Putin geen andere keus had dan aan te vallen .. en dat rusland zonder Putin niets zou zijn.

Diezelfde persoon zegt ook dat homos veilig door Moskou kunnen lopen want er is wel 1 hele gay bar :Y)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:38

bigone schreef:
Ikea betaald nog wel drie maanden het salaris van de 17000 medewerkers in Rusland door.

En geeft 40 miljoen aan de Oekraïne

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:40

Maar als je kijkt de hoeveelheid Russen die op vakantie in andere landen, moet er toch genoeg mensen zijn die naar huis bellen of komt en zeg “weet je wat ze in het buitenland zegt”.

Ik wil het gewoon niet snappen. Al hoe wel ik er zelf drie weken heb gezeten en het zelf gezien.. haha

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:41

Danique_G schreef:
_lauraaa_ schreef:

Kan ik bevestigen met Russische schoonfamilie. Ik geloof ook dat Rusland niet de enige schuldige is in dit verhaal. Hier ging een boel aan vooraf. Maar de Russen denken oprecht dat Putin geen andere keus had dan aan te vallen .. en dat rusland zonder Putin niets zou zijn.

Diezelfde persoon zegt ook dat homos veilig door Moskou kunnen lopen want er is wel 1 hele gay bar :Y)

Jouw Russische schoonfamilie kijkt dus duidelijk naar de staats televisie waarin dit inderdaad gezegd wordt. Triest dat verschil tussen de generaties (ouders en hun volwassen kinderen). Daar had mijn contact het in ieder geval over dat dit heel erg moeilijk is. De oudere generatie vindt dat de jongeren niet goed wijs zijn en fout bezig en ze staan achter de inval van Poetin. De jongere generatie veroordeelt het fel en kijkt hier totaal anders naar.

Over de homos kan ik niets zeggen vanuit het contact want daar hebben we het nog nooit over gehad. Ik heb wel een programma gezien ooit van M waarin Margriet de homo scene bezoekt in Rusland. Die beweging net als de transgenders etc denken daar duidelijk anders over en voelen zich bedreigt en zwaar gediscrimineerd en voelen zich echt wel onveilig. Althans dat vertelden ze in de documentaire. Ze kunnen zeker niet herkenbaar als koppel over straat en doen er alles aan dat mensen in hun omgeving niet weten dat ze gay zijn. Of er een gay bar is in Moskou zou ik niet weten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 22:59

Ik denk dat de veel mensen in Noord-Korea ook niet achter het beleid van hun land staan.
Het is geen democratie dus het is irrelevant voor dat land waar je achter staat. Of je emigreert of je accepteert het, ga je de straat op dan kan het zijn dat je morgen uit het raam valt van 8 hoog.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:01

Ik begrijp van Nlse vrienden en familie dat die in NL ook niet altijd als gay openlijk over straat kunnen, dus ik weet niet of dat een juiste maatstaf is?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:08

Sizzle schreef:
Ik denk dat de veel mensen in Noord-Korea ook niet achter het beleid van hun land staan.
Het is geen democratie dus het is irrelevant voor dat land waar je achter staat. Of je emigreert of je accepteert het, ga je de straat op dan kan het zijn dat je morgen uit het raam valt van 8 hoog.

Ja is ook zo. Was op drie op reis of zo, die ging daar naartoe. Heel veel mensen hadden last van oog staar. Maar omdat het land niet dokters hebt om dit te fixen dachten de mensen dat ze gewoon langzaam blind werden. Elke jaar gaat er een dokter heen die heel veel mensen opereert in een week of zo. En die bedanken allemaal de president omdat ze “denken” dat hij het hebt gedaan voor hun..

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:09

Phonix schreef:
Wat ik niet zo goed snapt. Burberry, Nike, Apple, IKEA en H&M gooien nu alle deuren dicht in Rusland.

Wat voor excuus heb Poetin daarvoor voor zijn mensen? Dan moet ze toch beginnen denken “waarom doen ze dit?”
Of denk ik nu makkelijk?

Als Putin 1 ding niet wil laten zien dan is het wel zwakte. Vergeet niet dat hij is opgegroeid in de SU. Dienst heeft gedaan als KGB agent in Duitsland en daar ervaren heeft hoe het is als je er met volle overtuiging zit. En vervolgens geeft je thuisland niet thuis als je het het meest nodig hebt (oost Duitsers kwamen in opstand en kgb moest uit Dresden vluchten.)
Dus toegeven en zwak lijken is voor hem geen optie. Denk alleen dat er uiteindelijk niks anders voor hem op zit hoor.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:37

Phonix schreef:
Sizzle schreef:

Ja is ook zo. Was op drie op reis of zo, die ging daar naartoe. Heel veel mensen hadden last van oog staar. Maar omdat het land niet dokters hebt om dit te fixen dachten de mensen dat ze gewoon langzaam blind werden. Elke jaar gaat er een dokter heen die heel veel mensen opereert in een week of zo. En die bedanken allemaal de president omdat ze “denken” dat hij het hebt gedaan voor hun..

Bekend verhaal. Ik kan me ook die documentaire herinneren van een (Amerikaanse?) arts de op dagbasis 20-30 staaroperaties (of iets in die hoek) doet in Noord Korea.

Ik heb zelf ook 2 kunstlenzen met dank aan staar. Stelt helemaal niks voor als je de technologie hebt. 1 operatie aan 1 lens duurt 20 minuten, waarbij de voorbereiding en nazorg 15 minuten duurt. De operatie zelf is 5 minuten of minder. Magisch en tegelijkertijd absurd simpel…..als je de middelen hebt. En het is niet eens een kwestie van: “Poeh wat is dit complex”. Dat is het niet. Een overheid moet T alleen effe willen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:54

pien_2010 schreef:
Danique_G schreef:

Jouw Russische schoonfamilie kijkt dus duidelijk naar de staats televisie waarin dit inderdaad gezegd wordt. Triest dat verschil tussen de generaties (ouders en hun volwassen kinderen). Daar had mijn contact het in ieder geval over dat dit heel erg moeilijk is. De oudere generatie vindt dat de jongeren niet goed wijs zijn en fout bezig en ze staan achter de inval van Poetin. De jongere generatie veroordeelt het fel en kijkt hier totaal anders naar.

Over de homos kan ik niets zeggen vanuit het contact want daar hebben we het nog nooit over gehad. Ik heb wel een programma gezien ooit van M waarin Margriet de homo scene bezoekt in Rusland. Die beweging net als de transgenders etc denken daar duidelijk anders over en voelen zich bedreigt en zwaar gediscrimineerd en voelen zich echt wel onveilig. Althans dat vertelden ze in de documentaire. Ze kunnen zeker niet herkenbaar als koppel over straat en doen er alles aan dat mensen in hun omgeving niet weten dat ze gay zijn. Of er een gay bar is in Moskou zou ik niet weten.

Ik geloof wel echt dat de meeste Russische burgers nu ook wel diep van binnen het gevoel krijgen dat er iets niet aan de haak is. De Russen zien Oekraïne als “van hen” en hun “kleine broertjes”. Op het moment dat Putin niet enkel militaire basissen begon aan te vallen haalde sommige ouderen toch ook wel even hun wenkbrauwen op. Dit zie ik althans bij mn schoonfamilie. Ze keuren het geweld overduidelijk af. Maar de missie zelf niet. De meeste Russische jongeren die ik ken schamen zich dood voor hun nationaliteit. Echt ontzettend verdrietig. Soms schaam ik me haast dat ik zo’n paradijs als Nederland ben opgegroeid. Wij hebben hier al moeite met het vinden van correct nieuws. Laat staan dat je in een land opgroeit waar je jarenlang iets wordt verteld en opeens kom je als jongvolwassene met andere media in contact en dan blijft de vork toch anders in de steel te zitten.

Homoseksuelen even als voorbeeld genoemd hoor. De exacte dingen die mogelijk kunnen plaatsvinden als je met een man zoent op straat daar, als man, zijn mij ook onduidelijk. Maar daar heeft schoonfamilie soms ook nogal een heftige mening over. Biseksualiteit al helemaal. “Dat is nog erger dan prostitutie.” Ben zelf bi en ben groot voorstander van legalisering van prostitutie. Maar dat zeg ik vaak maar even niet :')

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 00:12

Maar diezelfde winkels zullen toch hun personeel ook vertellen waarom ze opeens dichtgaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 00:15

Dat vind ik net als met sporters 'die kunnen er niks aan doen'

Juist de topsporters vliegen de hele wereld over dus krijgen van alles mee.

Dan kun je echt wel beter weten en je uitspreken ipv zwijgen of het goedpraten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 00:36

Spenk schreef:
Dat vind ik net als met sporters 'die kunnen er niks aan doen'

Juist de topsporters vliegen de hele wereld over dus krijgen van alles mee.

Dan kun je echt wel beter weten en je uitspreken ipv zwijgen of het goedpraten.

Niet om ze te verdedigen, maar als je familie in het Mother Russia hebt word je wel voorzichtig denk ik. Een maat van me vertelde me dat ie ooit kennis gemaakt had met de zoon van de Cubaanse ‘leider’ Fidel Castro tijdens een WK honkbal. De zoon was aan het team toegevoegd als ‘speciaal begeleider’. Vrij vertaald: toegevoegd om ervoor te zorgen dat de Cubaanse spelers niet pleite gingen en politiek asiel gingen aanvragen om als pro en in de VS te gaan spelen. Castro junior dook op toen mijn maat en wat andere westerse mensen in gesprek gingen met wat individuele Cubaanse spelers. Geen snode plannen, maar just a reminder……we still have your family.