Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:44

Ik zie eigenlijk helemaal niet waarom een rustige demonstratie uit elkaar gedreven zou moeten worden.. of mis ik iets in het bericht?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:10

_Penotti schreef:
Ze waren toch gewoon aanwezig, kregen alleen de opdracht coulanter te zijn en meer te pikken dan anders.

Maar iedereen is gelijk, behalve die een racismekaart kunnen trekken, die zijn wat meer.
Zo'n opdracht klopt gewoon niet.
Je treed op waar nodig punt. Niet extra streng zoals in Amerika omdat het een zwarte is, maar ook niet minder streng. Wat dacht je van gelijke instructies, wie er ook staat.
Dan krijg je een gelijkwaardige samenleving, nu niet.
Dit alles van de afgelopen weken werkt alleen maar averechts.
Alleen maar meer haat.

Dit is dus pertinent niet waar. Heb je het artikel wel gelezen?
Citaat:
De gemeente Eindhoven zegt in de krant dat de-escalerend optreden inderdaad het uitgangspunt was, omdat er signalen waren dat demonstranten de confrontatie wilden zoeken. ,,Daarbij is opgeroepen om een dikkere huid te hebben, maar wat betreft bedreigingen en geweld een zero-tolerance beleid. Die richting is meegeven aan politie, city-hosts en de handhavers. Gelukkig bleek ingrijpen niet nodig”, aldus een woordvoerder daar.

En trouwens, misschien heb je het gemist maar er zijn ook veel witte mensen aanwezig geweest bij die demonstraties.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:19

Margrathea, vergeet dit stukje dan niet:"“De agenten moesten meer pikken. Dus bij bedreigingen of provocaties niet optreden, waar agenten dat normaal gesproken wel zouden doen”, zegt Van de Kamp

Bij bedreiging en provocatie werd in Den Haag wel opgetreden..
Zoek de verschillen...
Vd Kamp is behoorlijk boos over hoe de politie tegenwoordig neer wordt gezet.. en terecht lijkt mij..

het lijkt me ook heel vervelend om politie te zijn, waarbij je speelbal bent van verschillende 'aanvoerders' en gewoon moet doen wat er gezegd wordt... de ene keer zus en de andere keer zo
Verder ben je een soort van vogelvrij want iedereen mag je filmen en je gezicht op internet gooien, zonder context en met allerlei (doods-)verwensingen... superleuk voor jezelf en je gezin ook :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:25

Cer schreef:
Magrathea schreef:
"ok, ik zie dat er een probleem is, en ik ga kritisch naar mezelf kijken zodat ik in elk geval geen onderdeel ervan ben" is toch niet zoveel gevraagd? Dan ben ik blij. Maar dat lijkt al teveel voor sommigen :o

Ik zie dat er een probleem is, maar ik ga zeker niet kritisch naar mezelf kijken.. ik zou niet weten waarom...

Maar dit meen je toch niet echt? :o Zelfkritisch zijn is nu net "waarom". Er is echt niks mis met een gezonde dosis zelfkritiek, ik neem aan dat je dat op de werkvloer en in relaties ook hebt.

Citaat:
De algemeen veronderstellende aanname dat iedereen die geen kleur is, automatisch racistisch is, gaat me steeds meer tegenstaan...
Ik moet wel kritisch naar mezelf blijven kijken en ervoor waken dat ik me daardoor niet de verkeerde kant op laat sturen... want ik vind het persoonlijk echt steeds irritanter worden merk ik :j

Het is al heel vaak uitgelegd maar misschien heb je dat gemist.
Het gaat er niet om dat iedereen die wit is een racist is. Dat zegt LETTERLIJK NIEMAND. (Ok, misschien heeft er wel eens iemand dat gezegd, maar het is absoluut niet het leidende standpunt van de BLM-beweging.)
Waar het om gaat is dat, met name bij witte mensen, vooroordelen er heel diep ingebakken zitten, en dat het echt geen kwaad kan om bij jezelf na te gaan of je die misschien soms hebt. Je hoeft hier van mij niet te gaan uitweiden over die vooroordelen, maar ontkennen dat mensen (en jijzelf misschien ook) die hebben is gewoon... raar.
Over het algemeen valt het me juist op dat de mensen die hoog van de toren blazen over dat ze de minst racistische persoon op de wereld zijn ook degenen zijn die de BLM-protesten maar onzin vinden. Zelfs al is je brein inderdaad gezuiverd van welke discriminerende / racistische gedachte dan ook, dan nóg moet je je beseffen dat het overgrote deel van de mensen die gewoon wel heeft.
Juist iemand als Jeffrey Afriyie zegt dat je niet een racist hoeft te zijn om racistische dingen te doen.

Nog even iets anders. Ik lees vaak: als ze nou meer hun best zouden doen, ze zijn nu eenmaal meer vertegenwoordigd in criminaliteitscijfers. Ik vond dit fragment boekdelen spreken:
Citaat:
Ja, zijn zoon is wel eens uitgemaakt voor Zwarte Piet. Maar de brandstof voor zijn verzet tegen Zwarte Piet vond Afriyie niet zozeer bij zijn eigen kinderen, maar bij die van de Bijlmer. Zijn organisatie Soul Rebel Movement organiseert activiteiten voor jongeren uit Amsterdam-Zuidoost. Sommigen van hen zijn Nederland nog nooit uit geweest, maar ze voelen zich toch geen Nederlander. Ze voelen zich achtergesteld, weggemoffeld, niet volwaardig. ‘Wat heeft dit land ooit voor mij gedaan?’, is een opmerking die Afriyie geregeld hoort. ‘Ik moet steeds maar geven en geven, maar als wij ergens mee zitten kijkt het land weg.’ Wat als het ons nou lukt, dacht Afriyie, om Zwarte Piet uit te bannen. ‘Dan kan ik wel tegen zo’n jongen zeggen: kijk, geen excuses meer. Nu moet je het zelf doen. Je kan je niet meer verschuilen. ‘Het is tough love, maar je land houdt van je.’

https://www.volkskrant.nl/mensen/een-pa ... ~b1169a27/
Hetzelfde zie je nu. De klacht is: men kijkt weg, er gebeurt niks. Laat dan zien dat er wat gebeurt en stop met wegkijken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:58

Magrathea schreef:
Maar dit meen je toch niet echt? :o Zelfkritisch zijn is nu net "waarom". Er is echt niks mis met een gezonde dosis zelfkritiek, ik neem aan dat je dat op de werkvloer en in relaties ook hebt.

Zelfkritisch ben ik constant... en ik zie geen uitzondering wanneer ik dat in het ene geval meer zou doen dan in het andere geval..

Citaat:
Het is al heel vaak uitgelegd maar misschien heb je dat gemist.

Doe niet zo denigrerend

Citaat:
Het gaat er niet om dat iedereen die wit is een racist is. Dat zegt LETTERLIJK NIEMAND. (Ok, misschien heeft er wel eens iemand dat gezegd, maar het is absoluut niet het leidende standpunt van de BLM-beweging.)
Het wordt gezegd... bagataliseer dat nou gewoon niet... erken dat ook dat gebeurt.. Of mag je dat wel onder het zogenaamde tapijt schuiven?
"For White people who wish to be anti-racist, the first step in facilitating change is likely also the hardest: White people need to accept that they’re racist. All White people."
maar ik moet de bronnen van BLM even zoeken, dat staat wat verder weg op mn twitter tijdlijn..

En dan: "dat zegt LETTERLIJK NIEMAND. Ok, misschien wel iemand" :')

Citaat:
Waar het om gaat is dat, met name bij witte mensen, vooroordelen er heel diep ingebakken zitten, en dat het echt geen kwaad kan om bij jezelf na te gaan of je die misschien soms hebt. Je hoeft hier van mij niet te gaan uitweiden over die vooroordelen, maar ontkennen dat mensen (en jijzelf misschien ook) die hebben is gewoon... raar.

Ik lees zo al twee vooroordelen in deze zin die mij op zich heel niet aanstaan.. maar me verder ook weinig doen omdat ik er geen enkele asociatie mee heb. Maar dit zijn wel de dingen waar ik voor mezelf waakzaam op moet blijven... dat ik geen zuur wijf wordt vanwege dit soort heel subtiele (of nou ja, subtiel?) verwijten die prima gedoogd worden..

Citaat:
Over het algemeen valt het me juist op dat de mensen die hoog van de toren blazen over dat ze de minst racistische persoon op de wereld zijn ook degenen zijn die de BLM-protesten maar onzin vinden.
Geen idee wie dat zijn, ik beweer dat niet iig...

Citaat:
Zelfs al is je brein inderdaad gezuiverd van welke discriminerende / racistische gedachte dan ook, dan nóg moet je je beseffen dat het overgrote deel van de mensen die gewoon wel heeft.

Maar het ene sluit het andere niet uit, toch?
Ik kan iets van mezelf vinden (omdat ik bijv zelfreflectie ENORM belangrijk vind, en geen trigger nodig heb of een zgk woke up call.. je hoort dat imo gewoon dagelijks te doen, te denken over wat voor persoon je wilt zijn, en niet omdat het nieuwswaardig is of zoiets) én tegelijkertijd ook bedenken hoe anderen erin kunnen staan..
Maar goed, blijkbaar kan dat niet...

Citaat:
Juist iemand als Jeffrey Afriyie zegt dat je niet een racist hoeft te zijn om racistische dingen te doen.

Jeffrey, is Ashanti:
"Slavery was historically a tradition in the Ashanti Empire, with slaves typically taken as captives from enemies in warfare. The welfare of their slaves varied from being able to acquire wealth and intermarry with the master's family to being sacrificed in funeral ceremonies. The Ashanti believed that slaves would follow their masters into the afterlife. Slaves could sometimes own other slaves, and could also request a new master if the slave believed he or she was being severely mistreated."

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:08

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:21

Cer schreef:
Margrathea, vergeet dit stukje dan niet:"“De agenten moesten meer pikken. Dus bij bedreigingen of provocaties niet optreden, waar agenten dat normaal gesproken wel zouden doen”, zegt Van de Kamp

Zoek de verschillen...
Vd Kamp is behoorlijk boos over hoe de politie tegenwoordig neer wordt gezet.. en terecht lijkt mij..

het lijkt me ook heel vervelend om politie te zijn, waarbij je speelbal bent van verschillende 'aanvoerders' en gewoon moet doen wat er gezegd wordt... de ene keer zus en de andere keer zo
Verder ben je een soort van vogelvrij want iedereen mag je filmen en je gezicht op internet gooien, zonder context en met allerlei (doods-)verwensingen... superleuk voor jezelf en je gezin ook :j

Precies, dat dus.
Wat straal je nu nog helemaal aan gezag uit?
Als je gezag uitstraalt, sta je diezelfde avond nog op het internet.
Handel je niet, dan wordt je ook afgeserveerd.
En dan moet je ook nog met twee maten meten, want bij de ene demonstratie moet je je inhouden en bij de ander mag je het waterkanon openzetten.
Respect voor iedereen die nu volop bij de politie werkzaam is.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:25

Karl66 schreef:
Bij de hogeschool Utrecht gebruiken ze bij de opleiding HRM een boek waarin gesteld wordt dat Marokkaanse jongens geen gezag erkennen en alleen maar rotzooi willen trappen en dat Antilliaanse jongens geen verantwoordelijkheid voor hun kinderen willen nemen. De hogeschool gooit nie alleen dat boek eruit, maar gaat ook in gesprek met de studenten naar andere blinde vlekken, die ze als opleiding zelf niet meer zien. Daar los je wel iets op.

Uiteraard zijn dat soort generalisaties ongewenst, maar wat nu als ze grotendeels blijken te kloppen en door cijfers onderbouwd worden? De reflex is dan inderdaad altijd om het boek maar weg te doen en te voorkomen dat er nog onderzoek wordt gedaan waar dit soort cijfers uit kunnen komen (voortaan niet meer naar achtergrond vragen, want mogelijk komt daar iets uit).

Om terug bij racisme te komen: veel van dat soort groepskenmerken zijn veeleer terug te voeren op de culturele achtergrond waarin iemand opgroeit en niet op etniciteit.

Iemand is niet bot/direct, tactloos en met weinig gevoel voor hiërarchie omdat hij Nederlandse genen heeft, maar omdat hij een Nederlandse culturele achtergrond heeft.
Iemand draagt geen nektasje en Gucci-petje omdat zijn ouders van Marokkaanse afkomst zijn, maar omdat hij is opgegroeid in een Nederlands-Marokkaanse (straat)cultuur.

Daar waar culturele achtergrond grotendeels de etnische grenzen volgt, worden beide gemakkelijk verward. Zolang mensen die een Turks uiterlijk hebben en een Turks klinkende naam, over het algemeen ook tot een Turks-Nederlandse subcultuur behoren, met 'eigen' geloofsorganisaties, horeca, winkels, gebruiken, en politieke partijen, wordt al snel op grond van een achternaam of uiterlijk de aanname gedaan dat iemand tot die subcultuur behoort.

Bij groepen die al langer in Nederland zijn of meer geassimileerd zijn, is die aanname inmiddels vrijwel verdwenen. Niemand herkent bijvoorbeeld nog een hugenoten-achternaam tegenwoordig of verwacht dat die mensen dan wel naar de Waalse kerk zullen gaan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:25

ravellie schreef:
Cer schreef:

Zoek de verschillen...

Precies, dat dus.
Wat straal je nu nog helemaal aan gezag uit?
Als je gezag uitstraalt, sta je diezelfde avond nog op het internet.
Handel je niet, dan wordt je ook afgeserveerd.
En dan moet je ook nog met twee maten meten, want bij de ene demonstratie moet je je inhouden en bij de ander mag je het waterkanon openzetten.
Respect voor iedereen die nu volop bij de politie werkzaam is.

Hardhandig optreden is niet hetzelfde als gezag uitstralen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:46

Rustige demonstraties zijn ook o.k en daar hoeft absoluut niet met groot machts vertoon ingegrepen te worden ware het niet de laatste paar keer groepen die heel niks met de demonstratie van doen hebben het nodig vinden om te gaan rellen. Die verpesten het. En dat ga je nu alleen maar nog meer krijgen ben ik bang. Ze brengen elkaar toch op ideeen..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:07

oomens schreef:
Karl66 schreef:
Bij de hogeschool Utrecht gebruiken ze bij de opleiding HRM een boek waarin gesteld wordt dat Marokkaanse jongens geen gezag erkennen en alleen maar rotzooi willen trappen en dat Antilliaanse jongens geen verantwoordelijkheid voor hun kinderen willen nemen. De hogeschool gooit nie alleen dat boek eruit, maar gaat ook in gesprek met de studenten naar andere blinde vlekken, die ze als opleiding zelf niet meer zien. Daar los je wel iets op.

Uiteraard zijn dat soort generalisaties ongewenst, maar wat nu als ze grotendeels blijken te kloppen en door cijfers onderbouwd worden? De reflex is dan inderdaad altijd om het boek maar weg te doen en te voorkomen dat er nog onderzoek wordt gedaan waar dit soort cijfers uit kunnen komen (voortaan niet meer naar achtergrond vragen, want mogelijk komt daar iets uit).

Om terug bij racisme te komen: veel van dat soort groepskenmerken zijn veeleer terug te voeren op de culturele achtergrond waarin iemand opgroeit en niet op etniciteit.

Iemand is niet bot/direct, tactloos en met weinig gevoel voor hiërarchie omdat hij Nederlandse genen heeft, maar omdat hij een Nederlandse culturele achtergrond heeft.
Iemand draagt geen nektasje en Gucci-petje omdat zijn ouders van Marokkaanse afkomst zijn, maar omdat hij is opgegroeid in een Nederlands-Marokkaanse (straat)cultuur.

Daar waar culturele achtergrond grotendeels de etnische grenzen volgt, worden beide gemakkelijk verward. Zolang mensen die een Turks uiterlijk hebben en een Turks klinkende naam, over het algemeen ook tot een Turks-Nederlandse subcultuur behoren, met 'eigen' geloofsorganisaties, horeca, winkels, gebruiken, en politieke partijen, wordt al snel op grond van een achternaam of uiterlijk de aanname gedaan dat iemand tot die subcultuur behoort.

Bij groepen die al langer in Nederland zijn of meer geassimileerd zijn, is die aanname inmiddels vrijwel verdwenen. Niemand herkent bijvoorbeeld nog een hugenoten-achternaam tegenwoordig of verwacht dat die mensen dan wel naar de Waalse kerk zullen gaan.

Om te beginnen zijn het wel generalisaties. Het gedrag van sommigen wordt op de hele groep gelegd. En daarnaast zeggen ze niet dat blanke mannen frauderen. Terwijl de overgrote meerderheid van fraudeurs in het bedrijfsleven toch echt blanke mannen zijn. Dus die generalisaties worden maar op een paar groepen gericht. En voor alle duidelijkheid, dit is dus een opleiding die mensen opleidt tot personeelsfunctionaris. Je weet wel, die mensen die verantwoordelijk zijn voor het aannamebeleid bij bedrijven.

@Magrathea, bij alle mensen zitten vooroordelen diep ingebakken. Dat is niet een blank iets. Net zoals er blanke mensen zijn, die geen racisme willen zien en alles weglachen, zijn er ook gekleurde mensen, die alleen maar racisme zien en andere, eerder voor de hand liggende redenen voor gedrag wegwuiven. En weet je? Dat is allebei even fout. En als je werkelijk racisme op wilt lossen, dan zal je naar beiden moeten kijken. Kijk bijvoorbeeld naar het verhaal Johan Derksen, die pakte Akwasi aan omdat hij hem een vervelend mannetje met een grote mond vindt. Dat doet hij bij iedereen die hij vervelend met een grote mond vindt, onafhankelijk van kleur, sexe of geaardheid. Om dan in het geval van Akwasi opeens racisme te gaan schreeuwen is gewoon onzin, zijn kleur was namelijk niet de reden, maar zijn uitspraken. En dan kan je Derksen nog steeds een ongelofelijke banketstaaf vinden en een hekel aan hem hebben (wat heel veel mensen dus ook hebben), het maakt het nog steeds geen racisme.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:59

Eens.
De nuance ontbreekt zo vaak in dit debat. Het is nou eenmaal gemakkelijker om zaken simpel, zwart-wit zo je wilt, te bekijken. Er is bovendien een hele groep die bewust niet nuanceert omdat die slechts bevestiging zoekt van het eigen gelijk.
Zo stoppen mensen met naar elkaar luisteren, verdwijnt elke grijstint en raakt het debat steeds verder gepolariseerd en geradicaliseerd. En daar zijn nadrukkelijk zowel de uitgesproken pro- als de uitgesprokem anti BLM-beweging verantwoordelijk voor.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:20

Magrathea schreef:
_Penotti schreef:
Ze waren toch gewoon aanwezig, kregen alleen de opdracht coulanter te zijn en meer te pikken dan anders.

Maar iedereen is gelijk, behalve die een racismekaart kunnen trekken, die zijn wat meer.
Zo'n opdracht klopt gewoon niet.
Je treed op waar nodig punt. Niet extra streng zoals in Amerika omdat het een zwarte is, maar ook niet minder streng. Wat dacht je van gelijke instructies, wie er ook staat.
Dan krijg je een gelijkwaardige samenleving, nu niet.
Dit alles van de afgelopen weken werkt alleen maar averechts.
Alleen maar meer haat.

Dit is dus pertinent niet waar. Heb je het artikel wel gelezen?
Citaat:
De gemeente Eindhoven zegt in de krant dat de-escalerend optreden inderdaad het uitgangspunt was, omdat er signalen waren dat demonstranten de confrontatie wilden zoeken. ,,Daarbij is opgeroepen om een dikkere huid te hebben, maar wat betreft bedreigingen en geweld een zero-tolerance beleid. Die richting is meegeven aan politie, city-hosts en de handhavers. Gelukkig bleek ingrijpen niet nodig”, aldus een woordvoerder daar.

En trouwens, misschien heb je het gemist maar er zijn ook veel witte mensen aanwezig geweest bij die demonstraties.

Wat is er niet waar?!

Ze kregen vooraf de opdracht coulanter te zijn en meer te pikken.
Dat is geen gelijkheid. PUNT basta af. Daar valt niet recht te praten.

Dat het dan daarna niet nodig was om coulanter te zijn is natuurlijk super en een pluim voor de demonstranten.
Maar daar gaat het niet om. Waar het om gaat zijn de ongelijke instructies vooraf tegenover andere demonstraties.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:22

Karl66 schreef:
Om te beginnen zijn het wel generalisaties. Het gedrag van sommigen wordt op de hele groep gelegd. En daarnaast zeggen ze niet dat blanke mannen frauderen. Terwijl de overgrote meerderheid van fraudeurs in het bedrijfsleven toch echt blanke mannen zijn. Dus die generalisaties worden maar op een paar groepen gericht. En voor alle duidelijkheid, dit is dus een opleiding die mensen opleidt tot personeelsfunctionaris. Je weet wel, die mensen die verantwoordelijk zijn voor het aannamebeleid bij bedrijven.

Dat begrijp ik. Toch vraag ik mij af wat je die mensen zou willen leren als daadwerkelijk in de praktijk blijkt dat bij werknemers met een bepaalde achtergrond bepaalde issues vaker voorkomen. Moet je dan doen of die correlatie er niet is? Moet je die nieuwe personeelsfunctionarissen leren dat wat in de praktijk blijkt, niet bestaat? Dat bepaalde medewerkersprofielen helemaal geen verhoogde kans op ... geven, terwijl dat wel het geval is?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:26

Mijn dochter is twee jaar geleden belaagd door en groep van 8 jongens.
Ze waren licht getint, hadden donkere jassen aan met bontranden op de capuchons. Ze hadden allemaal zwart haar dat in een champignon model geknipt was. Ze hadden allemaal bruine ogen.

Mijn dochter vatte bovenstaand samen "Het waren Marokkanen" Als je dat stigmatiserend wilt noemen, be my guest. Ik vind het prima. Het waren klote jong die mijn dochter belaagden. Tuig. De kleur maakt me geen reet uit.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:41

oomens schreef:
Karl66 schreef:

Dat begrijp ik. Toch vraag ik mij af wat je die mensen zou willen leren als daadwerkelijk in de praktijk blijkt dat bij werknemers met een bepaalde achtergrond bepaalde issues vaker voorkomen. Moet je dan doen of die correlatie er niet is? Moet je die nieuwe personeelsfunctionarissen leren dat wat in de praktijk blijkt, niet bestaat? Dat bepaalde medewerkersprofielen helemaal geen verhoogde kans op ... geven, terwijl dat wel het geval is?

Wat dacht je van gewoon het sollicitatiegesprek aangaan en niet vantevoren er al van uitgaan dat die jongen een fraudeur is, want blank?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:47

oomens schreef:
Karl66 schreef:

Zoals vrouwen onder de 35 die wel eens zwanger kunnen worden?
Amateursporters die geblesseerd kunnen raken?
Singles die wel eens een relatie kunnen krijgen met iemand die veraf woont en dan verhuizen en ontslag nemen nadat ze hun opleiding gehad hebben?
Bedoel je dat een HR functionaris moet leren mensen die tot één van deze groepen horen af te wijzen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:48

Nou Sclimpre, dat gebeurt wel hoor, jonge vrouwen afwijzen omdat ze een gat kunnen laten vallen in hun aanwezigheid.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:52

Sclimpre schreef:
oomens schreef:

Singles die wel eens een relatie kunnen krijgen met iemand die veraf woont en dan verhuizen en ontslag nemen nadat ze hun opleiding gehad hebben?
Bedoel je dat een HR functionaris moet leren mensen die tot één van deze groepen horen af te wijzen?

Nee. Een HR-functionaris moet leren welke risico's er aan welke sollicitant hangen, en die op zodanige manier meewegen dat zijn werkgever er het meeste aan heeft/het minste nadeel aan heeft.
Op het moment dat je bepaalde indicatoren die daadwerkelijk ergens op gebaseerd zijn, bewust daaruit wegfiltert, dan belemmer je die functionaris in zijn werk.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:54

Allereerst wil ik zeggen dat ik vind dat black live echt wel matter. Net zoveel als wit, geel, rood, bruin en alle tinten die zich binnen dat kleurenspectrum bevinden.

Ook de discussie over zelfreflectie vind ik oké als dat door alle groepen wordt gedaan.

Wat ik zie is dat Politie met meerdere maten moet meten en dus eigenlijk niet kan functioneren. Men moet voor dat men ingrijpt kijken naar afkomst en de afweging maken of ze die maand al of niet te veel van dat type heeft aangesproken. Anders wordt het al snel etnisch profileren, wat dan weer wordt uitgelegd als discriminatie.
Bendevorming in de grote steden zie je over het algemeen toch binnen bepaalde bevolkingsgroepen.
Het maken van drugs vind je binnen elke groep. En als ik opsporing verzocht kijk, zie ik toch vaak een getinte huidskleur voorbij komen. Is dat ook dan ook stemmingmakerij of een afspiegeling van de werkelijkheid?

Ook de slavenhandel wordt vaak alleen maar toegeschreven aan de witte medemens.
terwijl er ook genoeg foute eigen mensen aan deelnamen. Hoe groot dat aandeel is heb ik nog niet onderbouwd met feiten kunnen vinden op internet.

En dan de uitspaken van bekende sporters. We boycotten een tv programma, terwijl ze wel elke week met een bank op hun borst spelen die 1 miljard euro boete heeft gekregen voor racisme. Dat noem ik echte moraal ridders zolang het de eigen portemonnee maar niet raakt. Ook nog zo'n F1 kampioen die van alles roept, maar wel bij een team rijdt wat prominent deelnam aan de propaganda van een of ander Adolf.

Dus ik roep op tot zelfreflectie door alle groepen, en laten we er vooral samen een mooie toekomst van maken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:00

[/quote]
Nee. Een HR-functionaris moet leren welke risico's er aan welke sollicitant hangen, en die op zodanige manier meewegen dat zijn werkgever er het meeste aan heeft/het minste nadeel aan heeft.
Op het moment dat je bepaalde indicatoren die daadwerkelijk ergens op gebaseerd zijn, bewust daaruit wegfiltert, dan belemmer je die functionaris in zijn werk.[/quote]

Precies. En dat kan dus zijn een jonge vrouw op een bepaalde positie niet benoemen. Het kan niet zo zijn dat we maar klakkeloos "alles" moeten kunnen doen, toelaten etc. omdat er "niemand" gediscrimineerd of achtergesteld mag worden.
Soms is een jonge vrouw op een bepaalde positie gewoon niet handig. Ik heb bij bepaalde vacatures ook bewust gerekruteerd onder 40+ dames.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:11

oomens schreef:
Sclimpre schreef:

Op het moment dat je bepaalde indicatoren die daadwerkelijk ergens op gebaseerd zijn, bewust daaruit wegfiltert, dan belemmer je die functionaris in zijn werk.

En dat is dus discriminatie volgens het boekje. Het gedrag van een groep op een individu projecteren, terwijl dat individu helemaal niet aan dat gedrag hoeft te voldoen. Op het moment dat een blanke man fraudeert gaat het om een individu, als een Marokkaanse man geen gezag accepteert, dan is het gedrag wat je van die groep kan verwachten. En dat onderscheid is nou net precies het probleem.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:13

Tja, dan is dat discriminatie. Ik denk dat het hypocriet is om te zeggen dat er niet gediscrimineerd wordt en dat er niet etnisch geprofileerd wordt. Ik doe het wel in ieder geval, zie mijn twee bovenstaande voorbeelden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:23

rien10 schreef:
Precies. En dat kan dus zijn een jonge vrouw op een bepaalde positie niet benoemen. Het kan niet zo zijn dat we maar klakkeloos "alles" moeten kunnen doen, toelaten etc. omdat er "niemand" gediscrimineerd of achtergesteld mag worden.
Soms is een jonge vrouw op een bepaalde positie gewoon niet handig. Ik heb bij bepaalde vacatures ook bewust gerekruteerd onder 40+ dames.

Ah bon. en ik maar denken dat die tijden allang achter ons lagen -O-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:27

Dan ben ik ouderwets.