Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elnienjo schreef:Ik dacht dat Texas altijd overtuigend republikeins was, is dat niet (meer) zo?
Karl66 schreef:Texas heeft een groeiende latino bevolking en behoorlijk wat import uit Californië, daardoor wordt Texas minder republikeins. Maar ik denk dat het nog niet voldoende is voor een democratische meerderheid.
@Mysa, ik voorspel nou niet alleen dat Biden wint, maar ook nog hoe hij wint.
@Pien, Biden heeft landelijk gezien een behoorlijk stabiele voorsprong van acht procent. Als die peilingen kloppen, net zoals de democratische voorsprong in de peilingen in 2018 ook bleek te kloppen, dan wint Biden gewoon afgetekend. Het is nog wel de vraag of vannacht die overwinning uitgeroepen kan worden, maar dan is zijn winst wel een zekerheid en heeft Trump geen kans om via trucjes de winst binnen te halen. Is de afwijking in de peilingen te vergelijken en in het voordeel van Trump, dan wordt het wel een kleine winst voor Biden en gaan we een periode van onzekerheid, rechtszaken e.d. in en wordt het afwachten wat de uitkomst. Is de afwijking daarentegen in het voordeel van Biden, zoals het voordeel in 2012 in het voordeel van Obama was, dan wordt het een landslide overwinning voor Biden en wordt vannacht de overwinning al geclaimd, omdat er voor Trump dan na vannacht al niks meer te winnen is.
Ik denk dus dat het vergelijkbaar met de tussentijdse verkiezingen van 2018 is, waarbij de peilingen redelijk goed kloppen.
mysa schreef:Wie vannacht even wakker wordt kan een snelle blik werpen op dit overzicht.
https://www.bbc.com/news/election/us2020/results
Magrathea schreef:Ik was dus stomverbaasd daarnet: er wordt een "historisch hoge opkomst" verwacht, van ca 150 miljoen stemgerechtigden. Da's nog niet eens de helft van het totaal aantal inwoners! Nou gaan er daar wel een paar miljoen vanaf voor kinderen en niet-staatsburgers maar ik ben wel benieuwd hoe groot het percentage is van stemgerechtigden dat komt stemmen...
Ter vergelijking, volgens mij heeft 83% gestemd afgelopen tweede kamerverkiezingen in Nederland, dus ongeveer 14 miljoen stemmen.
mysa schreef:Wie vannacht even wakker wordt kan een snelle blik werpen op dit overzicht.
https://www.bbc.com/news/election/us2020/results
Karl66 schreef:Magrathea schreef:Ik was dus stomverbaasd daarnet: er wordt een "historisch hoge opkomst" verwacht, van ca 150 miljoen stemgerechtigden. Da's nog niet eens de helft van het totaal aantal inwoners! Nou gaan er daar wel een paar miljoen vanaf voor kinderen en niet-staatsburgers maar ik ben wel benieuwd hoe groot het percentage is van stemgerechtigden dat komt stemmen...
Ter vergelijking, volgens mij heeft 83% gestemd afgelopen tweede kamerverkiezingen in Nederland, dus ongeveer 14 miljoen stemmen.
Nou als je daar van maakt dat er in 2017 een kleine 13 miljoen stemgerechtigde Nederlanders waren, waarvan er ongeveer 10,5 miljoen gestemd hebben, dan kloppen je cijfers beter
Citaat:Als je dat doorrekent naar een land waar voter suppression een deel van de nationale folklore is en waar ze daardoor ondertussen heel goed weten hoe ze mensen al bij voorbaat het stemmen onmogelijk kunnen maken, dan zijn dat echt geen gekke cijfers.
Wat ik vooral opvallend aan de cijfers vond, is dat meer dan 100 miljoen, dus 2/3e van de kiezers al gestemd hebben via de post of via de mogelijkheid om vroeger te gaan stemmen. Dan gaat het verhaal dat vandaag alle republikeinen gaan stemmen en dat gaat de peilingen totaal veranderen opeens een stuk minder op.