Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:41

Is nog onbevestigd ja!

Wij twijfelen om naar Antwerpen te gaan aankomend weekend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:23

Joolien wat vond diegene ervan die dit jou vertelde? Heeft hij er wat van gezegd?

Vandaag in een solidariteits mars mee gelopen.
Daar was een mesiaans belijdende Joodse rabbi bij die ons zei, wie zwijgt... stemt toe.
Sta op tegen iedereen die meent dat je iemand mag vermoorden omdat je het niet eens bent.
Wat dwaas van een dominee om te zeggen dat die slachtoffers dit overzich zelf hebben afgeroepen.

Blue_Eyes

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:33

Wat een eikel van een dominee. Neem van mij aan dat het er in de meeste kerken echt heel anders aan toe is gegaan.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:55

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:58

Is het niet wat apart dat je meteen gelooft in wat een ander hoort van iemand die wat gehoord heeft? :?
Wie weet heeft de man iets gezegd in een heel andere context dan wat de hoorder begrepen meent te hebben.
Ik zou niet meteen een mening durven te hebben over deze man.
Tenslotte ben ik niet bij de preek geweest ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:52

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:58

Hmm, kan het niet meer aanpassen, maar hier een andere link: "Police believe attackers used forged passports to stigmatise refugees"

En hier nog een andere, voor wie goed Engels kan lezen en zin heeft in wat meer verdieping: "Islamic State's Goal: 'eliminating the grayzone' of coexistence between Muslims and the West". Gaat over de intentie van IS om te zorgen dat het Westen zich tegen Moslims keert, zodat zij zich geroepen voelen zich aan te sluiten bij IS. En daar slagen ze dus zeer goed in. Zag het al een paar keer aangehaald in het topic, maar dit is een erg interessant stuk wat daar dieper op ingaat. Door je af te keren tegen vluchtelingen vanwege de aanslagen speel je dus precies in op wat ze willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:09

Eigenlijk zouden het nu ook de vluchtelingen moeten zijn die mee opstappen tegen IS. Weet iemand of ze dat ook echt doen, of blijven ze gewoon in hun kampement/opvang zitten momenteel? Want ja, hierheen vluchten en dan niks ondernemen als hun gastland onder vuur wordt genomen is ook niet bepaald bemoedigend om ze welkom te heten.

Ikzelf heb buren van allerlei nationaliteiten, waaronder 1 marokaans koppel met 2 kleine zoontjes. Het enige wat ik daar vreemd aan vond, was dus gisteravond omstreeks 00.30 hun deurbel die ging. De bel van mijn andere buren hoor ik helemaal niet, vandaar dat ik zeker ben dat het bij hen was en 's avonds is er zelden langer geluid van hun kant dan 22u à 22u30.
Maar verder, ach, vond het altijd vriendelijke mensen. Zou niet weten waarom ik ze nu anders zou moeten bekijken :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:19

Ja, er zijn vluchtelingen die dat doen. http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem ... -1.5443323
Maar vergeet niet dat deze mensen juist gevlucht zijn voor IS, zwaar getraumatiseerd zijn. Ik vind het niet gek als ze dat niet durven. Ik vind ook niet dat je dat van ze kunt verwachten. Dit is voor hen net zo goed een nachtmerrie, ze dachten dta ze hier veilig waren.

Wat jouw Marokkaanse buren betreft; wat hebben die in vredesnaam met dit verhaal te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:39

Dat veel mensen iedere vreemdeling die de islam aanhangt vreemd gaat bekijken? En dat ik het best raar vind dat er vlak na die lockdown plots iemand midden in de nacht aan hun deurbel hangt. Via de autostrade ben je van hier in Brussel op 20min of zelfs in een kwartier.
Het is een doodnormaal gezin met 2 kleine kinderen, vader werkt en moeder is huisvrouw volgens mij. Die mensen zijn zelden langer wakker dan 22u30. Dan valt zoiets wel op. Dat zou het anders ook gedaan hebben, omdat het absoluut niet past bij hoe het hier dagelijks aan toe gaat.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:54

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 01:23

Zeg Varekaj, sla je niet een beetje door?

Wat precies verwacht je van die vluchtelingen? Dat ze met hooivorken en fakkels de stad door trekken of wat? Denk je dat die voor hun lol in de opvang een beetje zitten te chillen ofzo? Dat ze de daden van IS verachten lijkt me overduidelijk, waarom denk je dat zie hier anders zijn?

En misschien moet je anders even bij je buren op de ruit tikken, kijken of je Salah Abdeslam ziet zitten? |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 01:26

mirim schreef:
Is het niet wat apart dat je meteen gelooft in wat een ander hoort van iemand die wat gehoord heeft? :?
Wie weet heeft de man iets gezegd in een heel andere context dan wat de hoorder begrepen meent te hebben.
Ik zou niet meteen een mening durven te hebben over deze man.
Tenslotte ben ik niet bij de preek geweest ;)

http://www.hln.be/hln/nl/35524/Aanslage ... ocht.dhtml

Hoezo een dominee zou zoiets niet zeggen in zijn preek? Deze Amerikaan deed het alvast wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 01:52

Het enige wat ik merk is dat de vluchtelingen momenteel nergens heen kunnen. Door niveau 4 bleven de deuren voor inschrijving dicht, wat alweer een extra nacht op straat betekent. Want meestal staan ze met zoveel te wachten dat de dienst het niet kan bijhouden. Die mensen hebben inderdaad horror meegemaakt. Dan moet het toch immens pijnlijk zijn dat de terroristen hen nu een veilige haven ontzeggen Door te doen alsof ze allemaal rotte appels zijn? Het is toch frustrerend dat het noodlot hen letterlijk achtervolgt en buitenspel zet? Die mensen slapen nota bene in de parken van Brussel hè! Alle hens aan dek voor toeristen en inwoners gisteren. Maar werd er eigenlijk iets gedaan om hen te beschermen? Ik zie betrekkelijk weinig dingen die het op dit moment voor hen opnemen, maar evenmin weinig waaruit blijkt dat ze deze klopjachten ook meer dan beu zijn Door hun "achtervolger".

Mijn buren zie ik weinig, ik weet alleen dat ze redelijk strikt zijn. Wel hele beleefde en vriendelijke mensen, met 2 driftkikkers als zoontjes :P Heb ze al paar keer geholpen bij problemen met dorpsgenoten. Hadden ze bij het Russische gezin aangebeld had ik dat ook vreemd gevonden hoor. (Wij zijn het enige Belgisch koppel in onze rij woningen/appartementen en houden elkaar uiteen Door nationaliteit. Niemand kan elkaars naam uitspreken).

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 02:06

Ik denk dat er een neiging is om, wanneer men de stemmen van bepaalde groepen niet hoort, aan te nemen dat dat komt omdat ze niets te zeggen hebben, in plaats van het bij jezelf te zoeken. Hetzelfde gebeurde met de Moslim gemeenschap, die heel sterk de aanslagen afkeurde*, maar waarvan alsnog werd gezegd 'waarom keuren ze dit niet openlijk af?' Er moet kritisch gekeken worden naar wie welk platform krijgt om te spreken, EN of je zelf wel opzoekt wat men te zeggen heeft. Ik denk dat het grootste gedeelte van de bevolking, bewust of onbewust, helemaal niet zo geïnteresseerd is in wat moslims of vluchtelingen te zeggen hebben, en het ook niet voorgeschoteld krijgen door de alledaagse media, en dus maar aannemen dat ze niets zeggen. Maar dat is natuurlijk onzin. Je schrijft dat de vluchtelingen in de parken van Brussel slapen: waarom ga je het ze niet vragen?

En dat is niet alleen persoonlijk naar jou gericht Varekaj, maar een observatie in het algemeen. Het nieuws is geen onpartijdige, gelijkmatige, correcte samenvatting van alles wat er in de wereld gebeurt. Veel gebeurtenissen, verhalen en stemmen worden geprefereerd over anderen, en krijgen voorang. Dat hebben we maar al te goed gezien met hoe verschillend er op Parijs, en alle andere gebeurtenissen in de wereld rond die tijd gereageerd werd. Dat werkt nu eenmaal zo, maar daarom is het wel heel belangrijk om nooit aan te nemen dat puur omdat je iets niet hoort, het ook niet gebeurt.

(* Wat imo niet eens noodzakelijk was, we houden ook niet alle christenen aansprakelijk voor de Westboro Baptist Church.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 02:29

Het was iets wat me te binnen schoot, ook omdat blijkbaar niveau 4 van kracht blijft. Ik begrijp dat de ambtenaren veilig thuis blijven, maar tegelijk is het wel weer een teleurstelling voor diegene die daarmee nu letterlijk in de kou staan.

Zo ook met de buren: dit is gewoon geen woonblok waar constant alleman in en uit loopt. Een deurbel in het midden van de nacht, dat valt op. Net zoals opa aan de overkant die plots niet op zijn dagelijkse uur op de krant staat te wachten. Dan denk je ook "hè, zou er wat zijn?"
Of dat sinds enkele weken 1 van onze toegangspoorten met regelmaat op slot is, maar geen enkele bewoner heeft de sleutel...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:36

Maar Varekaj, jij woont toch niet in het Brussels Gewest, dus niveau 4 is bij jou niet van kracht? Wat is het probleem dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:39

Gewoon een rare toevalligheid die opviel, zeker zo kort na de lockdown.
Moet morgen zelf in Brussel zijn, nog geen bericht gehad dat mijn afspraak vervalt. Benieuwd hoe mijn oud-collega's het ervaren daar in het ziekenhuis.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:30

Varekaj schreef:
Het enige wat ik merk is dat de vluchtelingen momenteel nergens heen kunnen. Door niveau 4 bleven de deuren voor inschrijving dicht, wat alweer een extra nacht op straat betekent. Want meestal staan ze met zoveel te wachten dat de dienst het niet kan bijhouden. Die mensen hebben inderdaad horror meegemaakt. Dan moet het toch immens pijnlijk zijn dat de terroristen hen nu een veilige haven ontzeggen Door te doen alsof ze allemaal rotte appels zijn? Het is toch frustrerend dat het noodlot hen letterlijk achtervolgt en buitenspel zet? Die mensen slapen nota bene in de parken van Brussel hè! Alle hens aan dek voor toeristen en inwoners gisteren. Maar werd er eigenlijk iets gedaan om hen te beschermen? Ik zie betrekkelijk weinig dingen die het op dit moment voor hen opnemen, maar evenmin weinig waaruit blijkt dat ze deze klopjachten ook meer dan beu zijn Door hun "achtervolger".

Mwah, ik heb anders toch al veel nieuwsreportages gezien waarin ze aan vluchtelingen in Brussel vragen wat zij van de terreurdreiging vinden. Gisteren was er een man die zei: het is erg, maar uiteindelijk zitten we in België nog altijd veiliger dan in Syrië. In Syrië heb je bij wijze van spreken IS op iedere hoek van de straat, hier zitten ze nog relatief underground. In Syrië doen ze héél gruwelijke dingen (ik zag laatst nog een docu over Abaaoud in Syrië die daar gefilmd had hoe kindjes onthoofd werden en hun hoofden werden opgehangen aan de stadspoort zodat iedereen ze zou zien) en heb je amper bescherming, terwijl je hier minder IS hebt en veel meer bescherming.

Daarnaast, wat Killyenn zegt. We moeten stoppen met ervan uit te gaan dat mensen die niets zeggen akkoord gaan. En hoe verwacht je eigenlijk dat die vluchtelingen zich uitspreken? Als ze journalisten hen niet opzoeken en aan het woord laten, kunnen ze weinig beginnen. Ze hebben geen platform. En zij zijn nota bene gevlucht van dit soort walgelijke praktijken, waarom vinden we het niet vanzelfsprekend dat ze ertegen zijn? Waarom willen we eigenlijk nog dat ze het uitspreken? Wij gaan er toch ook niet vanuit dat alle christenen zijn zoals Kim Davis, die gelovige ambtenaar in Kentucky die tegen homohuwelijk is en daarom geen marriage licenses wou uitdelen aan homokoppels? Waarom doen we dat bij moslims wel, zo generaliseren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:48

OsMo schreef:
Joolien wat vond diegene ervan die dit jou vertelde? Heeft hij er wat van gezegd?

Diegene vond het verschrikkelijk en wilde opstaan en weglopen, maar dat kan in zo´n hechte gemeenschap niet. Als jij je daar tegen de kerk keert, he je een probleem en word je door de hele gemeenschap, icl vrienden en familie uitgekotst.

Mirim, ik geloof zeker dat dit is gebeurd. De persoon die het mij vertelde was net zo boos. Dus die heeft het wel goed gehoord, daar ga ik vanuit. In dit soort gemeenschappen gaat het nu eenmaal zo ver. Het is iet eens dat zo´n opmerking me verbaast, ik word er wel heel boos van. Dit soort gemeenschappen, daar is Staphorst niks bij om het zo maar te zeggen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:03

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:30

Varekaj schreef:
Het was iets wat me te binnen schoot, ook omdat blijkbaar niveau 4 van kracht blijft. Ik begrijp dat de ambtenaren veilig thuis blijven, maar tegelijk is het wel weer een teleurstelling voor diegene die daarmee nu letterlijk in de kou staan.

Zo ook met de buren: dit is gewoon geen woonblok waar constant alleman in en uit loopt. Een deurbel in het midden van de nacht, dat valt op. Net zoals opa aan de overkant die plots niet op zijn dagelijkse uur op de krant staat te wachten. Dan denk je ook "hè, zou er wat zijn?"
Of dat sinds enkele weken 1 van onze toegangspoorten met regelmaat op slot is, maar geen enkele bewoner heeft de sleutel...

Jij zou dus zo'n buurvrouw zijn waar ik geërgerd van raak. :+ bemoei je met je eigen huishouden. Kan inderdaad dat er wat aan de hand was bij je buren, misschien heeft hun dochter/zoon problemen of een broer of zus van ze en is die komen aan kloppen. Zijn jouw zaken niet. beetje opletten tot daaraan toe maar je kan ook door draaien.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:50

Ik begrijp Varekaj opzich wel. Ik ben ook oplettender geworden.

Neem gisteren bijvoorbeeld. Er vloog een vliegtuig erg laag over en dat ding maakte een pokkeherrie. Normaal had ik me lopen ergeren aan de herrie. Maar gisteren vloog ik naar buiten om te kijken of er wat aan de hand was.

Aan de andere kant...
Hier heeft mijn zus ook weleens rond 23:30 uur aan de deur gestaan. Ze kwam uit haar avonddienst en was haar huissleutel kwijt.
Het is geen vaste prik. Komt zelden voor. Maar het is niet wereldvreemd.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:52

ach komaan zeg ze heeft er toch niks aan die buren van gezegd :?