Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 15:03

Ach, Yesilgoz is toch gewoon een leugenaar? Dat is toch niet nieuw?
Voorbeelden genoeg.

Het ophitsen van Wilders is gewoon gevaarlijk. Zeker als andere partijen zoals J21 en BBB en VVD steeds verder opschuiven naar rechts en rechters en journalistiek ter discussie stellen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 15:34

Eigenlijk hoop ik dat Ja21 en GLPvdA er samen uit gaan komen, icm D66 en CDA bijv. Gewoon zodat VVD niet als een stampvoetende kleuter haar zin krijgt (want inderdaad, dat bij voorbaat uitsluiten zonder goede reden en zonder moeite te doen om naar elkaar toe te komen) en maar eens lekker 4 jaar in de oppositie gaat zitten.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 15:58

Electra63 schreef:
Ach, Yesilgoz is toch gewoon een leugenaar? Dat is toch niet nieuw?
Voorbeelden genoeg.

Het ophitsen van Wilders is gewoon gevaarlijk. Zeker als andere partijen zoals J21 en BBB en VVD steeds verder opschuiven naar rechts en rechters en journalistiek ter discussie stellen.

Ik zeg toch niet dat ze niet liegt? Maakt de opmerkingen in dit topic alleen niet beter.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 16:49

Ik vind een degelijk middenkabinet nog steeds de beste optie maar wanneer vvd de poot inderdaad stijf houdt komen ze in de oppositie. En wanneer ze daar dezelfde houding etaleren dan wordt het er niet beter op.
Oppositie om oppositie te plegen.
Zie wat het voorstel voor geld vrijmaken voor Ukraine, vvd is ineens tegen want kwam van PvdA GroenLinks . Kleuters

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 17:06

BigOne schreef:
Ik vind een degelijk middenkabinet nog steeds de beste optie maar wanneer vvd de poot inderdaad stijf houdt komen ze in de oppositie. En wanneer ze daar dezelfde houding etaleren dan wordt het er niet beter op.
Oppositie om oppositie te plegen.
Zie wat het voorstel voor geld vrijmaken voor Ukraine, vvd is ineens tegen want kwam van PvdA GroenLinks . Kleuters

En pissig zijn omdat het idee van GL/Pvda kwam. Als we op dat niveau bestuurt gaan worden in NL, zijn we diep gezonken.

Sowieso gaat geen enkele zichzelf respecterende politicus in deze slangenkuil werken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 17:21

Hebben jullie er een bron van dat vvd
1 dit definitief niet steunt
2 pissig is dat het glpvda is die 'm indient?

Kan het niet vinden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 17:33

Gnome schreef:

Kan het niet vinden.

Dat VVD niet met Pvda/GL definitief wil, dat is nu zo vaak door VVDers uitgesproken dat je wel echt onder een steen moet hebben geleeft als je dat gemist hebt.

En nummer 2 is door meerdere politieke verslaggevers gezegd.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 17:42

Benzz schreef:
Gnome schreef:

Kan het niet vinden.

Dat VVD niet met Pvda/GL definitief wil, dat is nu zo vaak door VVDers uitgesproken dat je wel echt onder een steen moet hebben geleeft als je dat gemist hebt.

En nummer 2 is door meerdere politieke verslaggevers gezegd.

Ik had het over dat vvd het voorstel van Oekraïne definitief niet steunt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 17:43

Zie dat van de verslaggevers graag terug. Wanneer was dat op tv?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 17:51

Gnome schreef:

Ga het zelf opzoeken, kijk naar de talkshows, Nieuwsuur, Een vandaag. Ben je secretaresse niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 17:53

Benzz schreef:
Gnome schreef:

Ga het zelf opzoeken, kijk naar de talkshows, Nieuwsuur, Een vandaag. Ben je secretaresse niet.

Nouja, in alle eerlijkheid, als je iets claimt is het wel netjes het te onderbouwen dmv een bron, desgevraagd.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 17:54

juval schreef:
@Bigone, Nee hoor, daar ben ik het niet mee eens. Ze hebben hun kiezers een belofte gedaan. Een midden-rechts kabinet. Waarom zouden ze daarvan afwijken? Er is zo'n kabinet prima mogelijk met JA21, CDA en D66. Allemaal winnaars tijdens de verkiezingen.

Omdat we een land hebben wat nu bestuurd wordt door een ongelofelijk prutsend demissionair kabinet wat van blunder naar prutswerk struikelt, omdat het hele land snakt naar een degelijk kabinet, omdat de campagne al een tijdje voorbij is. Omdat het vertrouwen in de politiek historisch laag is. Omdat ze niet in de positie zijn om vanalles willen, want ze zijn bij lange na niet de grootste. Sterker nog, ze zijn het kleinst ooit sinds 1971 (!!).

Een flink aantal redelijke kiezers zijn al weggelopen naar normale partijen, oa D66. Je zit er omdat je verantwoordelijkheids gevoel hebt voor je land, niet om je achterban te pleasen. Ik verwacht dat ze met een meer redelijke en constructieve koers ook weer degelijke kiezers terug kunnen winnen.

Nog meer redenen nodig?
Laatst bijgewerkt door nps op 29-11-25 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 17:55

IMANDRA schreef:
Eigenlijk hoop ik dat Ja21 en GLPvdA er samen uit gaan komen, icm D66 en CDA bijv. Gewoon zodat VVD niet als een stampvoetende kleuter haar zin krijgt (want inderdaad, dat bij voorbaat uitsluiten zonder goede reden en zonder moeite te doen om naar elkaar toe te komen) en maar eens lekker 4 jaar in de oppositie gaat zitten.

Ja21 heeft GL/PvdA al uitgesloten. Zalig, die constructiviteit en dat er zo pragmatisch gezamenlijk aan het landsbestuur wordt gewerkt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:00

IMANDRA schreef:
Nouja, in alle eerlijkheid, als je iets claimt is het wel netjes het te onderbouwen dmv een bron, desgevraagd.

Kan, maar dit is zoveel op tv geweest dat ik dat echt niet meer ga terugkijken om te zien wanneer wie wat heeft gezegd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:03

nps schreef:
juval schreef:
@Bigone, Nee hoor, daar ben ik het niet mee eens. Ze hebben hun kiezers een belofte gedaan. Een midden-rechts kabinet. Waarom zouden ze daarvan afwijken? Er is zo'n kabinet prima mogelijk met JA21, CDA en D66. Allemaal winnaars tijdens de verkiezingen.

Omdat we een land hebben wat nu bestuurd wordt door een ongelofelijk prutsend demissionair kabinet wat van blunder naar prutswerk struikelt, omdat het hele land snakt naar een degelijk kabinet, omdat de campagne al een tijdje voorbij is. Omdat het vertrouwen in de politiek historisch laag is. Omdat ze niet in de positie zijn om vanalles willen, want ze zijn bij lange na niet de grootste. Sterker nog, ze zijn het kleinst ooit sinds 1971 (!!).

Een flink aantal redelijke kiezers zijn al weggelopen naar normale partijen, oa D66. Je zit er omdat je verantwoordelijkheids gevoel hebt voor je land, niet om je achterban te pleasen. Ik verwacht dat ze met een meer redelijke en constructieve koers ook weer degelijke kiezers terug kunnen winnen.

Nog meer redenen nodig?

nou ja, je geeft geen reden aan waarom een kabinet met D66, CDA, VVD en Ja21 geen degelijk kabinet zou zijn. Of zie ik dat verkeerd. We hebben het nu niet meer over het verleden, maar de toekomst! Ik zie zo'n midden rechts kabinet best wel zitten. Of is dat niet redelijk?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:04

nps schreef:
IMANDRA schreef:

Ja21 heeft GL/PvdA al uitgesloten. Zalig, die constructiviteit en dat er zo pragmatisch gezamenlijk aan het landsbestuur wordt gewerkt.

dus het is alleen constructief volgens jou als GL/PvdA wel in een kabinet meedoet?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:07

Het is constructief wanneer er door partijen naar het landsbelang wordt gekeken, elkaar uitsluiten helpt daar niet bij.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:10

Ik krijg een beetje het onderbuikgevoel dat VVD het juist wil laten klappen, het bewust willen laten mislukken. En nee, ik heb geen bron, omdat het mijn onderbuikgevoel is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:11

Met ja21 krijg je een volgende partij met weinig ervaring (behalve Coenradie ) in de regering. Zie bbb , het leek heel wat maar ze hebben met het binnenhalen van keizer de koers flink gewijzigd naar radicaal rechts. Benieuwd wat er uit het partij overleg vandaag komt.
Er heerst nogal wat onvrede onder de senatoren.
Lees net dat het alleen over de komende gemeenteraadsverkiezingen ging.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 29-11-25 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:13

juval schreef:
nou ja, je geeft geen reden aan waarom een kabinet met D66, CDA, VVD en Ja21 geen degelijk kabinet zou zijn. Of zie ik dat verkeerd. We hebben het nu niet meer over het verleden, maar de toekomst! Ik zie zo'n midden rechts kabinet best wel zitten. Of is dat niet redelijk?

Zo'n kabinet heeft de meerderheid niet. Ik weet niet of dat handig is. Dan moet er nog een partij bij, of er moet gedoogd worden.

Dat laatste lijkt me geen goede uitgangspositie voor een stabiel kabinet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:17

juval schreef:
nou ja, je geeft geen reden aan waarom een kabinet met D66, CDA, VVD en Ja21 geen degelijk kabinet zou zijn.

JA21 is de partij waar Nanninga bij zit. Die een keer aangaf hoe leuk ze het vond dat 'dobbernegers' aan het verdrinken waren, en die bij een andere gelegenheid Mein Kampf ging aanhalen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:22

juval schreef:
nps schreef:

Nog meer redenen nodig?

Omdat de D66 een sterke voorkeur heeft om met GL/PvdA te regeren én de grootste partij is. Dan is het voor de VVD fatsoenlijk om op zn minst te gaan kijken ipv bij voorbaat al uit te sluiten. D66 ligt inhoudelijk veel verder van JA21 af.

Het is toch van de gekke dat de VVD, als zwaar verliezende partij, gaat bepalen hoe de coalitie eruit ziet? Nee, dat is niet redelijk. Dat is onconstructief, dom en ontzettend kinderachtig. Daarnaast erg onverantwoordelijk met een land waarvan de regering en het vertrouwen in zo’n sippe staat is. Leuk dat hun kiezers een middenrechts kabinet zien zitten, maar als dat niet de meest logische optie moet je constructief en pragmatisch verder kunnen kijken. Je bent niet aan zet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:23

Waarom zijn sommigen zo positief over besturen met JA21?
Weinig bestuurlijke ervaring. Nanninga is niet van onbesproken gedrag. Eerdmans is een partijhopper en lift nog steeds mee op Pim Fortuin en hij heeft inmiddels 7 partijen gehad. Joost heeft ook zijn zaken en cijfers niet allemaal op een rijtje.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:27

Benzz schreef:
Gnome schreef:

Je hoeft niet lelijk te gaan doen omdat ik om een bron vraag als je zoiets beweert. Ik zie het zelf nergens terug en zou dat bij zoiets dus wel verwachten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 18:37

_San87_ schreef:
juval schreef:

Zo'n kabinet heeft de meerderheid niet. Ik weet niet of dat handig is. Dan moet er nog een partij bij, of er moet gedoogd worden.

Dat laatste lijkt me geen goede uitgangspositie voor een stabiel kabinet.

Ik denk dat een partij als SGP best gaat gedogen, wellicht FvD of BBB. Meerderheid is niet persé noodzakelijk.

Ik proef hier aan de reacties een beetje dat alleen een kabinet met GL/PvdA stabiel zou kunnen zijn, ondanks de gigantische verschillen met VVD en JA21. Ik begrijp niet zo goed waar dat vandaan komt.