Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:26

Je denkt toch niet serieus dat mensen in de bijstand de middenstand overeind kunnen houden? In de bijstand koop je over het algemeen het goedkoopste supermarkt brood. De bakker is een luxe

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:30

Hoe dan ook, wat waar is of niet, WAAROM willen Islamitische landen vaak hun eigen geloofsgenoten niet binnenlaten? Egypte weigerde hun directe buren de eveneens Islamitische Palestijnen omdat er terroristen tussen konden zitten. Westerse landen zien die gevaren kennelijk niet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:40

listiglistje schreef:
een asielzoeker kost per jaar 27.000 euro en in een speciale opvang € 53.000 (Boten, Hotels etc.)

Bijstand heb ik het niet over, al werkt er maar 45% vanaf 2014 van alle statushouders.

Coa zelf kost ook geld hè, gebouwen, beheer, organistatie, personeel etc. etc.

Ik wil toch even reageren over het percentage dat in de bijstand zit. Ik woon zelf in een dorp waar welgeteld 1 buurtsuper, gerund door vrijwilligers, is. De dichtsbijzijnde grotere dorpen zijn op ruim 5km afstand en er komt alleen een belbus (als je geluk hebt) in het dorp. In ons dorp worden een aantal statushouders opgevangen. Dorp zelf heeft hier geen problemen mee, diverse mensen vrijwilligen om ze Nederlands te leren en voor andere zaken te zorgen maar... Er is dus geen enkele kans op werk voor deze statushouders in het dorp en het is verdacht lastig om vanuit hier zonder auto ergens te komen waar wel een goede kans is op werk.

Een ander voorbeeld van een vluchteling die asiel heeft gekregen in Nederland: hij werd verplicht! om in het dorp bij ons in de buurt te gaan wonen terwijl hij zelf via kennissen een baan en woonruimte had geregeld in Rotterdam. Voor de volledigheid, het dorp waar ik het over heb ligt 130km van Rotterdam.

Mij verbaast het dus niet heel erg dat veel voormalig asielzoekers na verloop van tijd nog steeds geen baan hebben. Ik vermoed zomaar dat mijn dorp niet het enige dorp is waar de landelijke overheid graag zijn problemen dumpt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:41

Citaat:
Wel is het zo dat opvang veel geld kost en dat, naar mijn mening ook goed moet worden afgewogen hoe dit geld het best gebruikt kan worden.

Tja, we hebben die plicht.
En ik vind het... laten we zeggen ondoordacht beleid om azc's direct te sluiten (als in afbreken, locatie verkopen etc) zodra 'de golfbeweging laag is'.
Dan moet je tijdens bijvoorbeeld de oorlog in Syrië tegen de klippen op maatregelen nemen - dat is veel duurder.

Citaat:
Ik heb gezocht naar een verklaring voor het tekort aan AZC's. En verklaard wat naar mijn idee de OORZAAK is voor het probleem, namelijk het draagvlak onder de bevolking.

In de praktijk valt dit erg mee.
Hoe de staatssecretaris Broekers-Knol te werk ging heeft kwaad bloed gezet.
Citaat:
(ook de reden waarvoor veel Azc werden afgebroken.)

Die reden is beknibbelen,
regeren is voor Rutte vooruitschuiven,
en daarmee ben je nog duurder yit ook.

Citaat:
Misschien als je jezelf even goed inleest, je tot dezelfde conclusie komt...

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:44

Veronica2 schreef:
Heeft iemand hier die boot in Amsterdam wel eens van dichtbij bekeken? Het is bepaald geen boot met luxe op het niveau van The Love Boat, maar het is meer een xxl rondvaartboot. Ga eens kijken, hij ligt naast de Coentunnel.

Geen luxe nee maar wel een dak, douche, bed en eten/drinken.
Niks mis mee

Dat vakantie park van Peter Gilles zou overigens ook een prima opvang plek zijn.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:49

Popstra schreef:
Veronica2 schreef:
Heeft iemand hier die boot in Amsterdam wel eens van dichtbij bekeken? Het is bepaald geen boot met luxe op het niveau van The Love Boat, maar het is meer een xxl rondvaartboot. Ga eens kijken, hij ligt naast de Coentunnel.

Niks mis mee

Dat vakantie park van Peter Gilles zou overigens ook een prima opvang plek zijn.

Dan ga je iemand betalen die verdacht wordt van criminele activiteiten. Lijkt me als overheid niet zo handig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:51

Popstra schreef:
Veronica2 schreef:

Niks mis mee

Tja maar wel worden de huidige bewoners daarvan op straat gezet. Waar moeten die dan weer naar toe?Terwijl zij die woningen eerlijk gehuurd hebben en sommigen ook voor duizenden euro's zelf verbeteringen aan hebben gebracht zoals nieuwe keuken en badkamer wat ze allemaal kwijtraken. Misschien heeft hun huurbaas iets verkeerd gedaan,daar weet ik niets van, maar zij zitten met de gebakken peren nu.Net voor de Kerstdagen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:53

lies schreef:
anjali schreef:
Zou het mogelijk zijn dat degenen die zo pro-asylanten zijn er een of enkelen bij hen thuis opvangen?

Hoeveel daklozen en kinderen die geen huis kunnen vinden/kopen heb jij in huis dan?
Wat een dooddoener is dat toch.

Nou niet helemaal, want veel mensen hebben een sterke mening over het (wan) beleid met betrekking tot de opvang van migranten, maar doen er concreet zelf helemaal niets mee.

Als iemand het persoonlijk goed voor elkaar heeft en vind dat Nederland iedereen moet opvangen, dan moet je zelf ook het goede voorbeeld geven, en hier ook concreet iets mee doen.

Als je persoonlijke problemen hebt ondervonden met de opvang van migranten dan mag je dat best uiten.
Want je moet eerst weten wat de problemen zijn voordat ze kunnen worden opgelost.

Het is echter niet goed om aan bepaalde vooroordelen vast te houden als je dingen wil oplossen. En probeer ook reeël te blijven in oplossingen die kunnen worden geboden.

Naar mijn idee moeten er zeker meer opvang locaties komen, maar dan meer gericht op flexwonen.
Dus vaste locaties die afwisselend kunnen worden gebruikt voor verschillende groepen migranten, maar ook voor studenten of doorstromers, dus eigenlijk voor al degene die tijdelijk onderdak behoeven. Gemeente hebben nu vaak bestemmingsplannen waarin dit bijna niet mogelijk is.

Daarnaast denk ik ook men zich moet realiseren dat hoewel veel mensen in de wereld het niet goed hebben, Nederland nu eenmaal niet iedereen kan opvangen. Voor sommige mensen lijkt het misschien wel dat Nederland een onuitputtelijke bron van geld heeft, maar dat is natuurlijk niet het geval. Daarom zeker inzetten op betere binnenlandse opvang, maar ook kijken naar goede en haalbare alternatieven buiten Nederland.

En raddraaiers horen hier niet thuis, je komt misschien als vluchteling, maar in eerste instantie ook als gast in het Nederland, en je dient je gedurende die tijd dan ook als zodanig te gedragen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:14

irmaz schreef:
listiglistje schreef:
een asielzoeker kost per jaar 27.000 euro en in een speciale opvang € 53.000 (Boten, Hotels etc.)

Bijstand heb ik het niet over, al werkt er maar 45% vanaf 2014 van alle statushouders.

Coa zelf kost ook geld hè, gebouwen, beheer, organistatie, personeel etc. etc.

Ik wil toch even reageren over het percentage dat in de bijstand zit. Ik woon zelf in een dorp waar welgeteld 1 buurtsuper, gerund door vrijwilligers, is. De dichtsbijzijnde grotere dorpen zijn op ruim 5km afstand en er komt alleen een belbus (als je geluk hebt) in het dorp. In ons dorp worden een aantal statushouders opgevangen. Dorp zelf heeft hier geen problemen mee, diverse mensen vrijwilligen om ze Nederlands te leren en voor andere zaken te zorgen maar... Er is dus geen enkele kans op werk voor deze statushouders in het dorp en het is verdacht lastig om vanuit hier zonder auto ergens te komen waar wel een goede kans is op werk.

Een ander voorbeeld van een vluchteling die asiel heeft gekregen in Nederland: hij werd verplicht! om in het dorp bij ons in de buurt te gaan wonen terwijl hij zelf via kennissen een baan en woonruimte had geregeld in Rotterdam. Voor de volledigheid, het dorp waar ik het over heb ligt 130km van Rotterdam.

Mij verbaast het dus niet heel erg dat veel voormalig asielzoekers na verloop van tijd nog steeds geen baan hebben. Ik vermoed zomaar dat mijn dorp niet het enige dorp is waar de landelijke overheid graag zijn problemen dumpt.

Ja, die regeltjes in Nederland.. Zo jammer dat er in veel gevallen geen ruimte meer is om individuele gevallen apart te beoordelen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:33

Janneke2 schreef:
Maar dit zo opschrijven is wel een beschuldiging.
Heb je bewijzen...?

Gewoon even googelen, was een verslag van ooggetuigen...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:56

journee schreef:
Janneke2 schreef:
Maar dit zo opschrijven is wel een beschuldiging.
Heb je bewijzen...?

Gewoon even googelen, was een verslag van ooggetuigen...

Journee dit vind ik een zwakte aanbod en het is verboden op Bokt om links zo maar te dumpen en als jij dat soort heftige zaken beweert zelfs zonder link, vind ik het de omgekeerde wereld om anderen dan de onderbouwing te laten zoeken!
Zo werkt het niet op een serieus en prettig discussie forum.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:58

anjali schreef:
Popstra schreef:

Tja maar wel worden de huidige bewoners daarvan op straat gezet. Waar moeten die dan weer naar toe?Terwijl zij die woningen eerlijk gehuurd hebben en sommigen ook voor duizenden euro's zelf verbeteringen aan hebben gebracht zoals nieuwe keuken en badkamer wat ze allemaal kwijtraken. Misschien heeft hun huurbaas iets verkeerd gedaan,daar weet ik niets van, maar zij zitten met de gebakken peren nu.Net voor de Kerstdagen.

Klopt die moeten in januari vertrekken.

En al is de beste man crimineel, wat boeit dat? Als al die hokken want dat zijn het leeg staan, vies en vochtig worden is toch ook zonde wetende er aan de andere kant vh land de mensen buiten moeten slapen!
Ik vind het een mooie oplossing.
Hij zelf mag er toch niks meer mee.
En ik denk er wel meer parken van hem gesloten gaan worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:09

pien_2010 schreef:
Journee dit vind ik een zwakte aanbod en het is verboden op Bokt om links zo maar te dumpen en als jij dat soort heftige zaken beweert zelfs zonder link, vind ik het de omgekeerde wereld om anderen dan de onderbouwing te laten zoeken!

Links dumpen zonder toelichting gebeurt zeer regelmatig..

maar voor janneke, ik vond meteen:
https://nos.nl/artikel/2487428-rapport- ... -aanvallen

En dat is lang niet zoveel als een bijbelboek moeten doorlezen ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:11

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:30

Cer schreef:
pien_2010 schreef:
no k9

Links dumpen zonder toelichting gebeurt zeer regelmatig..

maar voor janneke, ik vond meteen:
https://nos.nl/artikel/2487428-rapport- ... -aanvallen

En dat is lang niet zoveel als een bijbelboek moeten doorlezen ;)

Bedankt voor de moeite Cer :) , was augustus dit jaar in heel veel nieuwsberichten te lezen! En pien, ik gaf dit antwoord (dus een onderbouwing als mijn mening) op een vraag van iemand waarom vluchtelingen geen asiel aanvragen in de rijke olie staten... Ik was me er niet van bewust dat men op bokt verplicht is hier ook linkjes bij te plaatsen..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:17

journee schreef:
Babootje schreef:
Ben eerlijk gezegd verbaasd dat dit nog kan in Nederland. Traditie of niet. Het is vrouwonvriendelijk en discriminerend.
Als het NL lukt om zwarte piet af te schaffen (als traditie) moet dit toch ook kunnen? Zo'n discriminerende "achterlijke traditie" op 1 zo'n eilandje? Niet goed = niet goed.

Iets zegt mij dat jij niet van Ameland komt. :) Nou ben ik zelf ook niet bekend met het feest, maar ik vermoed zomaar dat de Amelanders zelf (ook de vrouwen) hier heel anders over denken. Blijkbaar is het juist de bedoeling dat mensen "de regels" overtreden. Dit schijnt juist de lol van het hele gebeuren te zijn, zo las ik ergens. Persoonlijk vind ik het niet verstandig om er over te oordelen, als je er zelf geen ervaring mee hebt.

Die indruk kreeg ik in het geheel niet. Als het allemaal zo onschuldig was, hoef je "buitenstaanders" ook niet allemaal te weren en regels op te leggen. Laat staan een een mediateam van het eiland af te slaan. Vind het echt te bizar. De traditie schijnt hier vandaan te komen. Dat hele monsterlijke en duivelse eraan lijken me ontzettende leuke traumaatjes voor de kindjes
https://nl.wikipedia.org/wiki/Krampus

Swah

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:29

Rijke oliestaten hebben over het algemeen niet zoveel op met mensenrechten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:33

Swah schreef:

Klopt, maar dat doodschieten gaat wel heel ver, zelfs voor Saoedi Arabië vind ik. Schokkend!

Ok Journee. Helder, bedankt.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:41

Ja, ik bedoel ook dat het nogal een aardverschuiving zou zijn wanneer ze daar opeens openstaan voor het ontvangen en opvangen van mensen vanuit erbarmelijke omstandigheden. Die creëeren ze zelf liever.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:46

Cowboy55 schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in. Alleen wordt een objectieve opsomming vervolgens misbruikt om er (onbewezen) kreten aan te hangen, zoals dat asielzoekers een verdienmodel zijn voor de organisaties die ermee belast zijn, zonder er (bewust of voor het gemak) rekening mee te houden dat dit in zijn essentie voor ons heel sociaal stelsel geldt. Een hele subeconomie gedijt op de minder sterken in de samenleving.

Hier zeg je wel wat, deze subeconomie geldt inderdaad voor ONZE samenleving. Dit is precies waarom het vluchtelingen trekt. Maar die behoren feitenlijk gezien niet tot ONZE samenleving. :o

Een sociaal stelsel moet wel in balans blijven anders trekt het de gehele samenleving in Nederland naar beneden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:04

pien_2010 schreef:
Swah schreef:

Klopt, maar dat doodschieten gaat wel heel ver, zelfs voor Saoedi Arabië vind ik. Schokkend!

Ok Journee. Helder, bedankt.

De rechtvaardiging die ze geven is dat deze mensen via Yemen binnen komen en ze het verschil niet kunnen vaststellen tussen vluchtelingen van elders en terroristen die gevaarlijk zijn voor eigen burgers/nationale veiligheid. Zal kern van waarheid in zitten, maar dan nog is dit wel een heel simplistische oplossing. Dan kan je net zo goed alles oppakken en terug aan de andere kant van het water weer in Afrika ergens droppen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:10

Op dit moment is de asielinstroom 1000 asielzoekers per week. 4000 alleen al in december. De coa's zitten met 16000 plekken vol en er is geen doorstroom. Demissionair staatssecretaris Eric van der Burg luidt de noodklok vrijdagochtend aan provincies en gemeenten.
Er wordt dus nu in allerijl gekeken naar hotels die aan verbouwing toe zijn, zoals nu het Van der Valk in Uden. Omdat bewoners daar niet zelf mogen koken moet er ook gecaterd (3 maaltijden per dag) door een cateraar.
Dat zijn dure oplossingen. Daar kunnen tijdelijk (3 jaar) 300 asielzoekers worden opgevangen. Maar we moeten er deze maand nog 4000. En het ziet er voorlopig niet naar uit dat dit minder gaat worden. Want er komen steeds meer brandhaarden in de wereld bij.

Zoals Elisa2 ook zegt; een sociaal stelsel moet in balans blijven. Maar dit gaat NL echt ontwrichten vrees ik.

AppleSter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:19

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:21

pien_2010 schreef:

Pien, ik hoop dat je dit niet verkeerd opvat, maar ik hou mezelf graag aan de bokt regels. Nu kan ik nergens in de regels terug vinden wanneer je verplicht linkjes bij je post moet plaatsen. Heb jij hier een linkje van? :o

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:24