Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:09

juval schreef:
elnienjo schreef:
Als Rutte ergens geld wil halen dan trekken ze die 60 miljard stikstofbudget maar leeg en pakken ze buitenlandse bedrijven maar aan die hier nauwelijks belasting hoeven betalen. Maar geef aub de burger financieel meer lucht.

precies dit! laat ze die miljarden om boeren te onteigenen maar beter besteden aan het terugdringen van de recessie. Ook met oog op evt. voedselschaarste ivm de oorlog lijkt me dit veel logischer.. maar ja, wie ben ik? :)

Precies.

En Rutte roept op om goed werkgeverschap te tonen. Ik ben benieuwd of de overheid dat zelf dan ook is.

tamary

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:16

Is Rutte van zijn geloof gevallen of is dit gezwets voor de buhne? Dat vrije markt en kapitalisme een ethische commissie nodig heeft (zit nl niet in het systeem), is al veel langer duidelijk, maar het zou interessant zijn als de aanhangers dat nu ook beginnen in te zien.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:18

germie schreef:
En Rutte roept op om goed werkgeverschap te tonen. Ik ben benieuwd of de overheid dat zelf dan ook is.

Bij de overheid krijg je goed betaald, veel vrij en je hoeft er weinig voor te doen weet ik uit eigen ervaring haha. Dus een goede werkgever is het in dat opzicht.... Denk dat ze beter de bezuinigingen bij de overheid kunnen gaan doen door al die nutteloze hoeveelheid managers eruit te zetten en wat efficiënter te gaan werken op de ministeries.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:34

Mdrf schreef:
germie schreef:

Bij de overheid krijg je goed betaald, veel vrij en je hoeft er weinig voor te doen weet ik uit eigen ervaring haha. Dus een goede werkgever is het in dat opzicht.... Denk dat ze beter de bezuinigingen bij de overheid kunnen gaan doen door al die nutteloze hoeveelheid managers eruit te zetten en wat efficiënter te gaan werken op de ministeries.

Rutte heeft het over loonsverhogingen. Dus dan moet de overheid natuurlijk het goede voorbeeld geven. Een paar jaar geleden zaten rijksambtenaren 2.5 jaar op een nullijn en geen coa en nooit is er iets in die periode met terugwerkende kracht betaald.
Een efficientieslag is al geweest.
Maar waar het mij om gaat is dat als je nu wat roept dat je zelf het goede voorbeeld als eerste moet gaan geven.

(en ja, ook dat geld moet weer ergens vandaan komen, maar men kan best stoppen met vergroenen en gewoon eens minder naar het buitenland sturen)
Laatst bijgewerkt door germie op 15-04-22 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:39

Loonsverhogingen zorgen voor hogere consumentenprijzen dus onder de streep schiet je er niet heel veel mee op ben ik bang. Beter verlagen ze accijnzen op energie en btw op boodschappen. En verhogen ze belasting op buitenlandse bedrijven. En voor de AOW en uitkeringen is 't helemaal dramatisch als lonen stijgen en daardoor producten en diensten veel duurder worden. Of gaan de uitkeringen ook omhoog?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:48

Cer schreef:
chevax schreef:
En in die situatie gaan veel mensen nu weer komen. Veel te duur aangekocht, verblind door de prijs die ze voor hun eigen huis kregen en alles in een nieuw huis gestopt.

Was het niet ook gewoon te duur omdat de prijzen hoog waren... zelfs starterswoningen zijn absurd duur.. als er crisis is, verlies je daar ook op.

Het nadeel is dat de woningmarkt dan gewoon nog lang dicht blijft zitten. mensen die nu groot gekocht hebben en later weer kleiner willen, blijven dan weer zitten.. denk ik?

Waarschijnlijk wel, want ze kunnen het te duur gekochte huis niet verkopen zonder met een restschuld te blijven zitten. Er zullen ook weer veel executieverkopen komen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:51

rien10 schreef:
Hier gaan rijtjes huizen voor meer dan 4 ton weg en een twee onder één kap voor 6 a7.

Bizar, toch? En ik snap ook niet dat mensen vrij eenvoudig een hypotheek krijgen, terwijl de ING vorige week al een waarschuwing gaf dat de markt kantelt. Laat een loonstrookje zien en je hebt een hypotheek (simplistisch gezegd). Als je ondernemer bent, moet de onderste steen boven en kan het krijgen van een hypotheek erg lastig zijn. Dat vind ik ook een vorm van scheefgroei.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:56

Bedrijven moeten ook maar kunnen betalen en loonsverhoging heb je als uitkeringsontvanger ook niks aan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:56

eenvoudig? Ik dacht dat het juist lastig was? Of is dat alleen voor starters?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:07

juval schreef:
elnienjo schreef:
Als Rutte ergens geld wil halen dan trekken ze die 60 miljard stikstofbudget maar leeg en pakken ze buitenlandse bedrijven maar aan die hier nauwelijks belasting hoeven betalen. Maar geef aub de burger financieel meer lucht.

precies dit! laat ze die miljarden om boeren te onteigenen maar beter besteden aan het terugdringen van de recessie. Ook met oog op evt. voedselschaarste ivm de oorlog lijkt me dit veel logischer.. maar ja, wie ben ik? :)

De voedselschaarste komt niet door een gebrek aan boeren in Nederland, maar omdat de import en export verstoord wordt… met boeren niet onteigenen los je die voedselschaarste van die specifieke producten waarvan er tekorten ontstaan niet op hoor.

Of je moet boeren dwingen andere gewassen te gaan verbouwen :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:17

karuna schreef:
Bedrijven moeten ook maar kunnen betalen en loonsverhoging heb je als uitkeringsontvanger ook niks aan.

Jazeker wel, uitkering en minimum loon zijn aan elkaar gekoppeld toch?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:18

bigone schreef:
karuna schreef:

Inderdaad.
En het loskoppelen van de aow zijn ze ook weer op teruggekomen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:22

Sansevieria schreef:
bigone schreef:

Inderdaad.
En het loskoppelen van de aow zijn ze ook weer op teruggekomen.

Is dat al echt rond?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:23

Dat is niet door de eerste kamer gekomen

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:29

purny schreef:
Dat is niet door de eerste kamer gekomen

Daar hadden ze het wel over dat ze het tekort dat (mede) hierdoor onstaat, waar ze dat geld moesten zoeken...daarmee dat ik dacht dat hier wel al een akkoord op was.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:44

Loonsverhoging staat los van het verhogen van het minimumloon. Het tweede is wel gunstig. Alleen loonsverhoging die bedrijven meest geven helpt niks bij uitkeringen.

Aow was nog steeds niet zeker geloof ik.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:01

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:08

Ik vind ook dat de AOW mee moet groeien, veel ouderen kunnen ook niet meer rondkomen en dat zijn mensen die hun hele leven hard gewerkt hebben er voor vaak. Of het minimum loon omhoog (en dan ook bij alle uitkeringen) of de prijzen omlaag en de belastingen naar beneden. Ik vind dat ook alles prima wel weer naar 6% belasting kan ipv de 21%. (edit, nouja alles..niet bij grote vervuilers etc. laat die maar betalen idd)

Boeren zijn slim genoeg om de gewassen te gaan verbouwen waar vraag naar is, het duurt alleen even voordat de gewassen gegroeid zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:19

Qua boeren, als ik hier kijk naar wat al zeker 15 jaar grasland/hooiland is en nu omgeploegd ligt, vermoed ik dat daar zometeen tarwe of mais op staat. En dat zijn ook percelen van paardenhouders, niet enkel van veeboeren. Er is dus zeker wat aan het schuiven op dat punt, want dat zijn niet percelen waar normaal graan op gaat, bv door te nat of andersinds onhandig gelegen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:00

Elisa2 schreef:
Ik vind ook dat de AOW mee moet groeien, veel ouderen kunnen ook niet meer rondkomen en dat zijn mensen die hun hele leven hard gewerkt hebben er voor vaak. Of het minimum loon omhoog (en dan ook bij alle uitkeringen) of de prijzen omlaag en de belastingen naar beneden. Ik vind dat ook alles prima wel weer naar 6% belasting kan ipv de 21%. (edit, nouja alles..niet bij grote vervuilers etc. laat die maar betalen idd)

Boeren zijn slim genoeg om de gewassen te gaan verbouwen waar vraag naar is, het duurt alleen even voordat de gewassen gegroeid zijn.

Mijn vader had een erg goede baan. Bij een Amerikaans bedrijf in NL. Hij hoorde bij de eerste groep die met (vervroegd) pensioen ging. Leek prachtig. Tot er een erg goed verstopt addertje naar boven kwam. De pensioenen van dat bedrijf worden niet geïndexeerd. Want door een verandering valt het onder een Amerikaanse regeling. Dus wat voor mijn ouders prachtig begon na een leven hard werken, studeren en opklimmen werd een nachtmerrie. Mijn vader is overleden en mijn moeder zit met een pensioen dat al 28 jaar niet is geïndexeerd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:15

Ik ben zometeen vrijwel geheel afhankelijk van AOW, pensioen dekt de wekelijkse boodschappen niet eens (nu al niet, laat staan tegen de tijd dat het uitgekeert wordt). Huurhuis waar nu met de stijgende inflatie ook problemen van komen. Hoop is om ergens in EU een huisje te kunnen kopen zodat wat er binnen gaat komen genoeg kan zijn voor simpel leven zonder meteen geldzorgen. Zal niet veel anders zijn dan nu, maar met lagere vaste lasten door geen huur meer te hoeven betalen. En wegens geen kinderen geen zorg over hoe daar na. Als huis leefbaar blijft tot ik in mijn kist lig (nog 40-50 jaar grofweg) is het goed. NL heeft zeker een stel heel goede kanten, maar sommige dingen zijn gewoon erg lastig op een fors beperkt aantal km2 zoals bij een klein landje dat NL is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:40

Een huisje in het buitenland klinkt vaak wel aantrekkelijk, maar je moet er wel rekening mee houden dat je AOW in sommige gevallen gekort wordt. Hoe het precies zit weet ik niet, maar het schijnt best veel verschil te maken als je op redelijk vroege leeftijd naar het buitenland verhuist.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:50

2% per jaar als het goed is. Maar ergens een huisje hebben is iets anders dan er nu al wonen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:55

Heeft er mee te maken waar je je sociale afdrachten doet. Zou je zelfs vrijwillig kunnen blijven doorbetalen meen ik.
En ja, het is 2% per jaar dat je in het buitenland was, en niet hebt afgedragen in NL.

Wij hebben 15 jaar in BE gewoond, maar zijn in NL blijven werken en sociaal verzekerd gebleven, dus worden wij straks niet op de aow gekort.
Hadden wij in BE in loondienst gaan werken dan was het een ander verhaal geweest.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:21

tamary schreef:
Qua boeren, als ik hier kijk naar wat al zeker 15 jaar grasland/hooiland is en nu omgeploegd ligt, vermoed ik dat daar zometeen tarwe of mais op staat. En dat zijn ook percelen van paardenhouders, niet enkel van veeboeren. Er is dus zeker wat aan het schuiven op dat punt, want dat zijn niet percelen waar normaal graan op gaat, bv door te nat of andersinds onhandig gelegen.

Dit was mij hier in onze omgeving ook al opgevallen. Veel weides zijn dood gespoten en worden klaar gemaakt voor mais of tarwe idd