Karl66 schreef:@Shaggy09, D66 is economisch rechts en cultureel links, maar dat middelt elkaar niet uit, waardoor het opeens een middenpartij wordt. Als je op sommige punten economisch rechts bent en op andere links en op sommige punten cultureel rechts bent en op andere links, dan kan je nog zeggen dat die economische punten elkaar uitmiddelen, waardoor je in het midden terecht komt. Idem dito voor cultureel links en rechts.
Maar economisch rechtse standpunten kunnen natuurlijk nooit cultureel linkse standpunten uitmiddelen of omgekeerd. Dan ben je gewoon economisch rechts en cultureel links of progressief wat ik daarvoor een betere term vindt.
Maar als je voor een participatiesamenleving bent, voor flexibilisering van de arbeidsmarkt bent, voor concurrentie in de zorg, voor privatisering, dan ben je gewoon economisch rechts.
Als je vindt dat speciaal onderwijs afgeschaft moet worden, want dat zou beter zijn voor de kinderen, terwijl het enige houtsnijdende argument voor afschaffing doodordinaire bezuiniging is. Als jij voor arbeidsparticipatie van mensen met een beperking bent, want dan doen ze mee in de maatschappij, terwijl het enige houtsnijdende argument voor afschaffing doodordinaire bezuiniging is, dan ben je gewoon economisch een keiharde neoliberale partij.
Dan kan je nog zulke mooie marketingverhalen ophangen, maar dan ben je gewoon economisch rechts. En als je als partij de mensen die het hardst door jouw ideeën geraakt wordt probeert te paaien door jezelf veel socialer voor te stellen dan je bent, dan wordt het hoog tijd dat mensen dat mooie verhaaltje nuanceren met wat feiten hoe ze zich in de praktijk gedragen.
Als jij, om het bij een voorbeeld te houden, op D66 stemt omdat je een groot voorstander van de afschaffing van speciaal onderwijs bent. Prima, ik zal met alle liefde de discussie met je aangaan omdat ik er anders over denk, maar dat is een keuze die je kan maken. Maar als je op D66 stemt omdat je tegen de afschaffing van speciaal onderwijs bent en dus op de "onderwijs" partij stemt, dan ben je dus voorgelogen met een mooi verhaal, dat in de praktijk niet klopt.
Dat is namelijk aldoor het marketingpraatje van D66, dat ze een middenpartij zijn. Maar dat is D66 niet, dat is een progressief rechtse partij. En progressief rechts is geen midden want progressief en rechts middelt elkaar niet uit.
Sorry maar ik vind dat je D66 hier wel enorm onder een vergrootglas legt. Dit soort inconsequenties tref je bij elke partij wel aan. De PvdA zat ook in de behoorlijk neoliberale paarse kabinetten. Groen Links is cultureel uitgesproken elitair.
Misschien dat deze discussie wat breder gevoerd zou moeten worden dan alleen rond 1 partij. Waarom zijn de linkse/progressieve partijen hun traditionele achterban kwijtgeraakt? Heeft dat misschien te maken met het gegeven dat bepaalde onderwerpen binnen die kringen lang taboe zijn geweest, zoals de negatieve kanten van immigratie?