steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Windbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:39

juval schreef:
Vlees moet je eigenlijk ook gewoon bij de slager halen, of rechtstreeks bij de boer. Dan weet je zeker dat het goed is.

Waar zo tegen de export? Nederland verdient daar toch goed aan. De agrarische producten uit Nederland worden over de hele wereld gewaardeerd. Andere sectoren mogen toch ook exporteren

Andere sectoren laten niet zo’n grote ecologische voetafdruk achter in Nederland.

Windbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:51

juval schreef:
maar waarom zou je fabrieksnepvlees met ik weet niet hoeveel ingrediënten prefereren boven een natuurlijk en gezond stukje echt vlees?

Een beetje vlees is gezond. En dan bij voorkeur geen ‘rood’ vlees (rund). De schaal waarop wij vlees eten en het type vlees is helemaal niet gezond. Er wordt enorm overgeconsumeerd en overgeproduceerd. De mens eet van nature echt niet elke dag vlees, dat is pas sinds de laatste 60 jaar zo.

Als iedereen 1 x per week een stukje kip zou eten dan zou dat gezond zijn én dan was er helemaal geen probleem met uitstoot en milieubelasting.

Kweekvlees is als het proces uiteindelijk werkt, gewoon vlees. Identiek aan vlees van een levend dier. Het zijn cellen.

Er is gewoon geen rationeel argument voor het houden van zó veel vee in Nederland.

Maar het probleem in deze discussie is dat het moeilijk rationeel te houden is. Het gaat niet alleen over het levensonderhoud, het salaris van boeren, maar ook om hun huis, hun erf, de andere huis- en hobbydieren die daar lopen, heet buitenleven. Als de toekomst zich zo doorzet dan kunnen veel boeren gewoon niet meer zo leven zoals ze al generaties doen. Veel boeren zullen als de dood zijn om in een rijtjeshuis te moeten wonen en een kantoorbaan te hebben. En dát roept ontzettend veel emoties op. En dat snap ik heel goed.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:20

juval schreef:
dat herenboeren concept klinkt wel mooi, maar ik vrees dat dat niet echt haalbaar is. Niet alle grond is geschikt voor biologische teelt. Wij zouden al zouden wij willen hier geen biologisch voer voor onze koeien telen.

Ja, helaas is dit inmiddels waar.

Soms is de grond na tientallen jaren gedoe inderdaad niet meer geschikt om gewoon op te boeren. |(
Vijftig of honderd jaar terug kon de grond het doorgaans wel.
(Alle teelt was toen biologisch, met een rijk grondleven, veel insecten- nuttig en schadelijk- weidevogels, roofvogels etc etc etc.)

juval

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 14:35

gedoe?
we zitten op zware rivierklei, deze grond is gewoonweg niet geschikt voor iets anders dan gras. Zelfs de mais lukt niet.
Hoe zou jij het doen Janneke?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 14:36

Windbloem schreef:
juval schreef:
Vlees moet je eigenlijk ook gewoon bij de slager halen, of rechtstreeks bij de boer. Dan weet je zeker dat het goed is.

Waar zo tegen de export? Nederland verdient daar toch goed aan. De agrarische producten uit Nederland worden over de hele wereld gewaardeerd. Andere sectoren mogen toch ook exporteren

Andere sectoren laten niet zo’n grote ecologische voetafdruk achter in Nederland.

https://www.nu.nl/binnenland/6016162/ri ... staan.html

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 14:43

Een goede 'herenboer' boerderij op stevige rivierklei hoort tot de opties.
Uiteraard geldt ook hier dat de prijzen gewoon te laag zijn, ook in Zuid-Holland waren de meeste boerderijen zo'n honderd jaar geleden gemengd bedrijf en daar kon men van leven - met eventuele restauratie kan de grond het dus.

.... nou de economie nog.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 14:45

18 december wordt er weer actie gevoerd.

Citaat:
De hamsterweek is begonnen!
Gisteravond, 9 december, heeft het bestuur van Farmers Defence Force (FDF) het besluit
genomen dat de aangekondigde actiedag, 18 december aanstaande zal zijn. Deze dag is
gisteren in samenspraak met onder meer de Stichting Bouw in verzet gedoopt tot
De Landelijke Actiedag van 2019!
Het verzoek aan andere groeperingen om ook deze dag in actie te komen om zo een
duidelijk statement te maken dat het zo niet langer kan met dit beleid vanuit de overheid!
FDF stelt:
• Het stikstofbeleid van de overheid heeft gefaald.
• De klimaatsalafisten willen alle geld in Nederland opbranden (1000 miljard) voor niet
bewezen effecten.
• Het PFAS beleid is volstrekt ontoereikend
• De economie is aan het remmen en zal in recessie komen door stilstand in afgifte
vergunningen.
• 11.2 miljard subsidie voor biomassa uit voornamelijk het buitenland. Deze gelden
zien wij liever besteed aan de ouderenzorg, onderwijs, defensie en uitvoering van het
plan van het Landbouwcollectief.
• De miljoenen die tevens vrijgemaakt worden om de helft van de Nederlandse boeren
op te kopen willen wij niet hebben. We willen niet verdreven worden van het land
van onze voorvaderen! Dit geld kan beter gebruikt worden elders in de economie al is
het voor lastenverlichting!
• Dit kan FDF niet alleen voor elkaar krijgen dus kom allen 18 december in beweging
tegen deze misstanden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 14:54

juval schreef:
Windbloem schreef:

https://www.nu.nl/binnenland/6016162/ri ... staan.html

Lekkere whatabouttism dat... :n

juval schreef:
18 december wordt er weer actie gevoerd.

Citaat:
De hamsterweek is begonnen!
Gisteravond, 9 december, heeft het bestuur van Farmers Defence Force (FDF) het besluit
genomen dat de aangekondigde actiedag, 18 december aanstaande zal zijn. Deze dag is
gisteren in samenspraak met onder meer de Stichting Bouw in verzet gedoopt tot
De Landelijke Actiedag van 2019!
Het verzoek aan andere groeperingen om ook deze dag in actie te komen om zo een
duidelijk statement te maken dat het zo niet langer kan met dit beleid vanuit de overheid!
FDF stelt:
• Het stikstofbeleid van de overheid heeft gefaald.
• De klimaatsalafisten willen alle geld in Nederland opbranden (1000 miljard) voor niet
bewezen effecten.

• Het PFAS beleid is volstrekt ontoereikend
• De economie is aan het remmen en zal in recessie komen door stilstand in afgifte
vergunningen.
• 11.2 miljard subsidie voor biomassa uit voornamelijk het buitenland. Deze gelden
zien wij liever besteed aan de ouderenzorg, onderwijs, defensie en uitvoering van het
plan van het Landbouwcollectief.
• De miljoenen die tevens vrijgemaakt worden om de helft van de Nederlandse boeren
op te kopen willen wij niet hebben. We willen niet verdreven worden van het land
van onze voorvaderen! Dit geld kan beter gebruikt worden elders in de economie al is
het voor lastenverlichting!
• Dit kan FDF niet alleen voor elkaar krijgen dus kom allen 18 december in beweging
tegen deze misstanden.

Jezus ze verliezen echt mijn respect zo. 'Niet bewezen effecten'? Als ze doelen op de klimaatcrisis, dit is keer op keer bewezen. Het lijkt wel alsof de FDF een stelletje struisvogels zijn die hun kop in het zand steken wbt klimaat.

Dat je het niet eens bent met maatregelen of dat maatregelen niet toereikend zijn kan ik me voorstellen en dan juich ik het op zich ook wel toe dat ze er iets aan doen, maar dat vind ik nog geen reden om dit soort onzin de wereld in te helpen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 14:57

In de VS gaan ze nog verder, daar verbieden ze gewoon beleid maken op klimaat, omdat het ze niet uitkomt :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:01

Boeren steunen vind ik prima,- maar wat ik aan zou moeten met 'klimaatsalafisten' in combinatie met 'niet bewezen effecten'...?

Je kunt ook opschrijven dat je vindt dat er nauwkeurig stikstof gemeten hoort te worden....
Nu klinkt het naar klimaatontkenners. (Die mensen waar ik jaloers op ben, omdat ze geen last hebben van de gruwelijke feiten.)

De economie "remmen" lijkt mij zo kwaad nog niet.
(Ik snap dat een ondernemer daar anders in staat, maar ipv 'ik wil dat mijn bedrijf veel winst maakt' gaat het nu eens om algemeen belang.)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:10

Iedereen die het over 1000 miljard voor het klimaat heeft kan ik al niet meer serieus nemen, dat is letterlijk een uit de lucht gegrepen bedrag waarvan keer op keer is aangetoond dat het niet klopt :')
Dat is een bedrag dat steeds wordt aangehaald door iedereen die klakkeloos aanneemt wat er uit Thierry Baudets smoel komt gerold :o jammer dit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:41

oké Magrathea, je hebt gelijk, ik had een nulletje teveel:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gn=stdc_vk

verder begrijp ik uit jullie reacties dat jullie de boerenacties niet echt steunen? Vrijdag is er ook een actiedag in Amsterdam, er wordt een boerenlunch georganiseerd op de Dam en het Rokin. Publieksvriendelijk. Zijn jullie daar ook tegen?

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:24

Janneke2 schreef:
juval schreef:
dat herenboeren concept klinkt wel mooi, maar ik vrees dat dat niet echt haalbaar is. Niet alle grond is geschikt voor biologische teelt. Wij zouden al zouden wij willen hier geen biologisch voer voor onze koeien telen.

Ja, helaas is dit inmiddels waar.

Soms is de grond na tientallen jaren gedoe inderdaad niet meer geschikt om gewoon op te boeren. |(
Vijftig of honderd jaar terug kon de grond het doorgaans wel.
(Alle teelt was toen biologisch, met een rijk grondleven, veel insecten- nuttig en schadelijk- weidevogels, roofvogels etc etc etc.)

50 jaar geleden alles biologisch, laat me niet lachen. Mijn opa was destijds knal geel van alle troep die ze toen gebruikten. }:0
De walvissen gingen destijds dood door de kwik die ze gebruikten om tarwe te ontsmetten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:54

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 17:03

Een nulletje teveel, scheelt maar 3x de totale overheidsbegroting...
We hebben het hier wel over een investering die over ca 10 jaar gaat, dan krijg je 10 miljard per jaar. Er wordt 80 miljard uitgegeven aan de zorg, 40 aan onderwijs, cultuur en wetenschap. En die bedragen rekenen ook de verdiensten niet mee: extra banen, minder afhankelijk zijn van olie en gasproducerende landen...

De exacte cijfers heb ik even niet paraat maar nrc wel:
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/13/nr ... d-a3654027

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 17:04

“We willen niet dit, we willen niet dat!”
I.p.v. we willen wel dit en kunnen wel dat....
En milieu salafisten? Really? >;)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 17:07

juval schreef:
oké Magrathea, je hebt gelijk, ik had een nulletje teveel:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gn=stdc_vk

verder begrijp ik uit jullie reacties dat jullie de boerenacties niet echt steunen? Vrijdag is er ook een actiedag in Amsterdam, er wordt een boerenlunch georganiseerd op de Dam en het Rokin. Publieksvriendelijk. Zijn jullie daar ook tegen?

Nee niet als ze dit soort onzin gaan roepen. Maar als ik het goed begrijp vind jij de klimaatproblematiek dus onzin?

En ik vind je reactie alsnog misleidend, gezien het gaat over 'honderden miljarden' binnen Europa en niet binnen Nederland. Vind ik nog wel een heel groot verschil.

Serieus, als de boeren nu eens de koppen bij elkaar steken, desnoods wat slimme innovatieve bedrijven aanhaken en zo kijken hoe ze de problemen op een goede manier op kunnen lossen? En dat plan dan presenteren aan de overheid? Of nog beter: samen met de overheid dit doen?
Nu is het alleen maar roepen dat ze het er niet mee eens zijn maar met oplossingen komen ze niet. Nu komt het op mij over als een stel kleuters wat z'n zin niet krijgt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 18:14

Jeetje.. klimaatsalafisten? := niet bewezen effecten? :=
Zo’n groep kun je toch niet meer serieus nemen zo?
Zonde..

Wat betreft die boerenlunch.. ik heb meerdere filmpjes gezien van boeren etentjes/bbq.. en als er het woord ‘vegetarisch’ valt dan is de eerste reactie telkens ‘die troep komt er hier niet in’ -O-
Maar wel roepen dat ze ook voor de akkerbouwers opkomen.
Dus bij zo’n lunch stel ik me ook heel veel grote stukken vlees voor, nee dank u..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 18:22

Akkerbouwers... ik heb ze nog niet kunnen ontdekken in dit topic. Zijn ze er? Ook op FB zie ik ze niet voorbij komen en als je iets zegt over geen of minder vlees dan behoor je direct bij "dat groepje veganisten" en veganist is dan ook een heel vies woord. Dus nee, geen steun van mij.

Net doen alsof er geen probleem is, is ook makkelijk. Net als heel hard roepen wat je allemaal niet wil. Ik merk om me heen dat er eigenlijk nog maar weinig aandacht is voor de boeren en hun protest. Maar dat beeld kan ook gekleurd zijn door de mensen waaronder ik me bevind.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 18:29

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 18:43

ik weet niet of er akkerbouwers hier op bokt zitten maar tijdens de protesten zijn ze zeker wel aanwezig. Ook de akkerbouw heeft te maken met een veel te lage opbrengst voor hun product en zeer strenge regels voor de gewasbeschermingsmiddelen welke buiten de EU niet of veel minder gelden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 18:43

Jessix schreef:
Akkerbouwers... ik heb ze nog niet kunnen ontdekken in dit topic. Zijn ze er? Ook op FB zie ik ze niet voorbij komen en als je iets zegt over geen of minder vlees dan behoor je direct bij "dat groepje veganisten" en veganist is dan ook een heel vies woord. Dus nee, geen steun van mij.

Veganisten hebben zichzelf op een hele negatieve manier op de kaart gezet. Het veganisme is in principe tegen elk gebruik van dieren dus de kinderboerderij, de dierentuin en uiteraard ook het paardrijden daar zijn ze tegen. Bovendien zijn het veganisten die zich bezig houden met inbraken op boerenbedrijven. Dus dat er onder boeren een negatieve stemming heerst als het om veganisten gaat kan ik heel goed begrijpen. Daarbij wil ik wel de kanttekening plaatsen dat een veganist niet met een vegatarier verward moet worden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 18:55

juval schreef:
Imandra, dat is niet waar. Er is een goed plan vanuit het Landbouw collectief. Alleen heeft de minister er helaas voor gekozen om dit plan naast zich neer te leggen: https://agractie.nl/landbouw-collectief ... tofcrisis/

Niks goed plan, het was blijkbaar niet toereikend genoeg. Dan vind ik het erg kinderachtig om te zeggen ‘we tried’ en vervolgens alleen maar te zeuren en de kont tegen de krib te gooien.

Als ze een beetje fatsoen hebben bij de FDF dan gaan ze weer rond de tafel zitten om een nieuw plan te bedenken wat verder gaat dan dat.

@Loretta: nee dat klopt niet. Veganisten eten geen dierlijke producten en dragen vaak ook geen dierlijke spullen. Het tegen paardrijden zijn etc is niet vanwege veganisme maar vanwege hun idealen. Dat is net als zeggen dat alle christenen homoseksuele mensen haten. Ja het aandeel is wellicht groter dan bij andere groepen, maar niet een kenmerk ván die groep.
Ik ben het wel met je eens dat een stelletje extremisten het verpesten voor de rest.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:01

wie zeurt er nou? jij begint met zeggen dat de boeren geen plan bedenken, dat is dus wel gebeurd. Er is nog steeds overleg over, maar de minister neemt de plannen niet serieus genoeg. Het is niet een plan van de FDF, maar van een groot agrarisch collectief waar een groot aantal boerenvertegenwoordigers (waaronder LTO) aan deelneemt, deze weten echt wel waar ze het over hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:05

Citaat:
Landbouw Collectief komt met snelle oplossing voor gecreëerde stikstofcrisis

Vandaag hebben 13 boerenorganisaties, onder voorzitterschap van Aalt Dijkhuizen, een oplossing voor de stikstofcrisis aangeboden aan het Kabinet. Dit plan van aanpak kan ervoor zorgen dat Nederland het stikstofdebacle vlot te boven komt en niet afglijdt richting een economische recessie. Het Collectief overhandigde zijn rapport ‘Uit een gecreëerde impasse’ vandaag aan LNV-minister Carola Schouten en Peter Drenth, voorzitter van IPO-Commissie Vitaal Platteland.

Het Kabinet ziet zich sinds de Raad van State-uitspraak genoodzaakt om de berekende neerslag van stikstof op Natura-2000 gebieden niet toe te laten nemen. Het Landbouw Collectief stelt een serie maatregelen voor waarmee op praktische wijze voldoende stikstofruimte kan worden vrijgemaakt, om Nederland snel uit de crisis te helpen. En snelheid is nu geboden, gezien de grote schade die de stikstofimpasse inmiddels aanricht aan talrijke ondernemingen in de landbouw en bouwsector. Die schade loopt per dag verder op.

De boeren komen met maatregelen die praktisch uitvoerbaar zijn en snel tot resultaat leiden: minder eiwit in het voer, extra weidegang en mest aanlengen met water. Ook de stoppers- en saneringsregeling in de varkenshouderij zorgen ervoor dat op korte termijn stikstofruimte vrij komt. Voor het draagvlak in de sector is het cruciaal dat boeren zelf de keuzes kunnen maken die het beste bij hun bedrijfsvoering passen.

Om de maatregelen mogelijk te maken stelt het Landbouw Collectief een aantal harde randvoorwaarden, zoals: vrijwillige deelname, geen generieke krimp, geen inperking van vergunningen (vergund blijft vergund), geen inlevering van rechten of gedwongen opkoop van bedrijven, één werkbaar beleid van rijk en provincies, deposities gevalideerd met metingen, herijking Natura 2000 gebieden en spoedige invoering van een reële drempelwaarde zodat ondernemers niet met een onnodige papierwinkel worden opgezadel.

Schouders eronder en randvoorwaarden

Het Landbouw Collectief heeft in de afgelopen paar weken met vereende kracht de schouders onder het plan gezet en vraagt datzelfde nu van het Kabinet. De landbouwsector is de afgelopen maanden flink in de kou gezet door de regering en een deel van de Tweede Kamer. De PAS ging onderuit omdat er fouten zaten in de juridische verankering van de wetgeving. De consequenties daarvan werden te gemakkelijk op het bord van de ondernemers gelegd. Niet de boeren en de bouwvakkers waren verantwoordelijk voor deze juridische fouten in de wetgeving, maar de politiek. Het Landbouw Collectief eist van het kabinet dat de kosten die ondernemers moeten maken voor het oplossen van de stikstofcrisis dan ook worden vergoed door extra middelen beschikbaar te stellen voor het doorontwikkelen van maatregelen en bedrijven.

Landbouwcollectief_20191120