Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik stem op 12 september op...

VVD
256 (23%)
PvdA
155 (14%)
PVV
195 (18%)
CDA
16 (1%)
SP
131 (12%)
D66
75 (7%)
GroenLinks
41 (3%)
CU
20 (1%)
SGP
7 (0%)
Partij voor de Dieren
57 (5%)
Piratenpartij
11 (1%)
Partij voor Mens en Spirit (MenS)
3 (0%)
Nederland Lokaal
1 (0%)
Libertarische Partij (LP)
Geen stemmen
Democratisch Politiek Keerpunt
2 (0%)
50Plus
4 (0%)
Liberaal Democratische Partij (LibDem)
1 (0%)
Anti Europa Partij
Geen stemmen
SOPN
3 (0%)
Partij van de Toekomst (PvdT)
3 (0%)
Ik beslis pas in het stemhokje
18 (1%)
Ik stem niet
43 (4%)
Ik stem blanco
16 (1%)
Anders, namelijk...
10 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1068

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:10

gohya schreef:
Jazeker!als Rutte niet genoeg [zetels] partijen bij elkaar krijgt,dan krijgt Samsom de gelegenheid om het aantal zetels/partijen bij elkaar te krijgen.En voor Samsom is dat niet moeilijk,die heb genoeg aan de SP,CDA en D66.Daar heeft hij de VVD niet voor nodig.
Zonder de PvdA kan Rutte helemaal niets!

Allereerst: Rutte heeft samenwerking met de PvdA helemaal niet uitgesloten.
En ten tweede: ziet iemand het hier gebeuren dat het CDA en D66 in 1 coalitie stappen met de SP? Zowel VVD als PvdA hebben weinig keus, want zonder elkaar hebben ze veel partijen nodig om tot een meerderheid te komen, en al die partijen willen of kunnen nu eenmaal niet samen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:10

xx_Horsiex schreef:
anneliesdj schreef:
Ik heb Samsom nog niet op dergelijke uitspraken kunnen betrappen.

Jij zoekt ook in alles een reden om met mij te discussieren of niet? :D

In ieder geval, ze zullen elkaar echt niet aan zetels helpen!

Hé? >;) Kennen wij elkaar? Ander topic zeker? ;)
Ze helpen elkaar niet aan zetels maar valt mij de afgelopen weken op dat Samsom zich heel erg op de vlakte houd wbt uitspraken over zijn mede politici. Zijn er niet veel tegenwoordig die netjes blijven, kan strategie zijn natuurlijk maar heb het idee dat Samsom toch wat gemanierder is dan dat volk wat al even meeloopt :P
Daarom heb ik ook op hem gestemd :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:14

anneliesdj schreef:
xx_Horsiex schreef:

Jij zoekt ook in alles een reden om met mij te discussieren of niet? :D

In ieder geval, ze zullen elkaar echt niet aan zetels helpen!

Hé? >;) Kennen wij elkaar? Ander topic zeker? ;)
Ze helpen elkaar niet aan zetels maar valt mij de afgelopen weken op dat Samsom zich heel erg op de vlakte houd wbt uitspraken over zijn mede politici. Zijn er niet veel tegenwoordig die netjes blijven, kan strategie zijn natuurlijk maar heb het idee dat Samsom toch wat gemanierder is dan dat volk wat al even meeloopt :P
Daarom heb ik ook op hem gestemd :)

Ik ben het met je eens, ik zie ook liever Samsom als MP dan Rutte.

sarabande

Re: Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:14

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:29

xx_Horsiex schreef:
Natuurlijk zegt Rutte dat de opkomst van de PvdA gevaarlijk is, net zoals Samson zal beweren dat Rutte het gevaar voor NL is, elkaars schepen verwoesten voordat ze aan wal komen.

ik vond het vooral een ontzettend zwaktebod van Rutte...vooral brullen hoe gevaarlijk een andere partij is , door dergelijk angstzaaierij worden er (VVD) zaken over het hoofd gezien en (Niet VVD) zaken uitvergroot in beeld gebracht
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 14-09-12 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:30

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:31

ik had het over rutte tov pvda, maar ga linkje even bekijken

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:32

Was ook niet persoonlijk bedoeld ;) Las het op internet en dacht meteen: zwaktebod!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:33

gummie schreef:
Zwaktebod? Dit is pas een zwakteboed... Meneer Roemer:

http://nieuws.nl.msn.com/sp-formatie-vv ... -exercitie

Hier ben ik het met je eens: het volk heeft gesproken: VVD met PvdA (eigenlijk net als 2 jaar terug), maar nu nog duidelijker door het hoge aantal stemmen dat beide partijen hebben ontvangen. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:34

Het volk heeft volgens mij helemaal niet gekozen voor PvdA met VVD. Een groot deel van het volk heeft gekozen voor PvdA en een ander deel voor de VVD. Dat betekent niet automatisch dat ze allemaal hebben gekozen voor de combinatie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:37

sja, tuurlijk vind Roemer dat, hij wil graag regeren, van mij mag hij :)

maar zinloze exercitie ben ik het dan weer niet mee eens, ik denk dat er mogelijkheden zijn wat betreft VVD/PvdA , maar dat zou ook van beide partijen flink water bij de wijn doen betekenen
en ik heb ergens toch wel twijfel of ze er op de lange termijn uit komen en het is in mijn ogen wel belangrijk dat er een coalitie komt die in theorie die 4 jaar eens kan volmaken ipv halverwege imploderen.
ik denk dat heel grondig informeren meer dan nodig is .
er zijn mogelijkheden...maar wel met een grote maar denk ik.

PvdA en SP als coalitie (in combinatie met wat anders natuurlijk) zie ik minder problemen om te overwinnen...(puur even naar die twee gekeken)

maar goed, we gaan het zien denk ik

het volk heeft wel duidelijk gestemd, er zijn 2 grote partijen, om het stemgedrag echt te vertalen zou je de VVD en PvdA samenwerkend moeten zien te krijgen, dat is ene directe vertaling...
maar ja, er word wel vaker een coalitie gevormd die geen directe vertaling is van wat het volk gestemd heeft, kijkend naar de laatste keer dat de SP een flink aantal zetels won, toen zijn zij ook gewoon genegeerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:42

Sonja_vR schreef:
maar zinloze exercitie ben ik het dan weer niet mee eens, ik denk dat er mogelijkheden zijn wat betreft VVD/PvdA , maar dat zou ook van beide partijen flink water bij de wijn doen betekenen

En dat is denk ik wel het probleem. Hoeveel water moet je bij de wijn doen voor je je eigen integriteit opgeeft? Makkelijk is dat in elk geval niet, zeker niet na de manier waarop de VVD de campagne heeft ingezet (inderdaad met termen als 'gevaarlijk' etc.)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:47

sja, en dat is dus idd het probleem waar je tegenaan loopt, maar in het verleden hebben ze wel eens eerder samengewerkt, dus onmogelijk is het niet, maar ja, de partijen zijn sinds vroegere samenwerkingen natuurlijk gewoon hun eigen weg gegaan en hebben bepaalde ontwikkelingen doorgemaakt. dus resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:08

Nouks schreef:
xx_Horsiex schreef:
Natuurlijk zegt Rutte dat de opkomst van de PvdA gevaarlijk is, net zoals Samson zal beweren dat Rutte het gevaar voor NL is, elkaars schepen verwoesten voordat ze aan wal komen.

Ik had eigenlijk wel verwacht dat inmiddels toch iedereen wel doorhad dat het Samsom is en niet Samson :+

Ja maar Samson en Geert is veel leuker!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:10

Shadow0 schreef:
Het volk heeft volgens mij helemaal niet gekozen voor PvdA met VVD. Een groot deel van het volk heeft gekozen voor PvdA en een ander deel voor de VVD. Dat betekent niet automatisch dat ze allemaal hebben gekozen voor de combinatie.

Er is in ieder geval niet gekozen voor de SP. Laten we daar dan helder over zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:13

Nee als je de verkiezingen vertaald is er gekozen voor VVD, PVDA en D66

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:18

Shadow0 schreef:

Het volk heeft inderdaad niet gezegd dat ze de combinatie PvdA en VVD willen, maar omdat een grote groep voor PvdA en een grote groep voor VVD heeft gekozen is het in mijn ogen verstandig als beide groepen vertegenwoordigd zijn in de kamer. Laat je een van de twee achterwege (Door bijvoorbeeld enkel met linkse partijen een coalitie te vormen) dan laat je ook de standpunten van een groot deel van de Nederlandse kiezers achterwege.

Het lijkt mij daarom juist goed als VVD en PvdA samen een coalitie vormen. Dan maar water bij de wijn, maar alle standpunten worden in ieder geval wel meegenomen en vertegenwoordigd.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:19

Inderdaad. Zoals het dus beestachtig asociaal was dat vorige keer een coalitie met CDA werd gevormd en de PvdA gepasseerd werd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:20

F_Orumster schreef:
Inderdaad. Zoals het dus beestachtig asociaal was dat vorige keer een coalitie met CDA werd gevormd en de PvdA gepasseerd werd.

O maar ik wil best geloven dat Cohen toen is gaan drammen en Rutte dacht nog probleemloos een kabinet te maken waar rechts zijn vingers bij aflikte

Ze hebben bijgeleerd denk ik

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:22

gummie schreef:
Er is in ieder geval niet gekozen voor de SP. Laten we daar dan helder over zijn.

Que? De SP is de derde partij van Nederland (net zoveel kiezers maar meer leden dan PVV.) In feite heeft Nederland gekozen voor elke coalitie met een meerderheid. Zo werkt het stemsysteem namelijk. Dus Nederland heeft net zo goed gekozen voor PvdA-CDA-SP-D66.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:29

Shadow0 schreef:
gummie schreef:

Que? De SP is de derde partij van Nederland (net zoveel kiezers maar meer leden dan PVV.) In feite heeft Nederland gekozen voor elke coalitie met een meerderheid. Zo werkt het stemsysteem namelijk. Dus Nederland heeft net zo goed gekozen voor PvdA-CDA-SP-D66.

In dat geval kun je de SP ook vervangen door de PVV :+

Ps. iemand zei hier dat de PvdA gepasseerd was de vorige keer? Onwaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:38

gummie schreef:
In dat geval kun je de SP ook vervangen door de PVV :+

Zeker. Getalsmatig kan dat inderdaad - daar heeft Nederland namelijk net zo goed voor gekozen.

Citaat:
Ps. iemand zei hier dat de PvdA gepasseerd was de vorige keer? Onwaar.

Niet gepasseerd. Of er serieus is gepoogd om een samenwerking tot stand te brengen is moeilijk te beoordelen. Onderhandelingen kun je namelijk eenvoudig laten mislukken :)

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:38

verootjoo schreef:
Waarom moet je je in hemelsnaam elke keer hier verantwoorden als je als vrouw op de sgp stemt :')

Precies.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:46

HarriesHorse schreef:
verootjoo schreef:
Waarom moet je je in hemelsnaam elke keer hier verantwoorden als je als vrouw op de sgp stemt :')

Precies.

Dat is al 50 duizend keer uitgelegd.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:06

@ Shadow: ik zat je een beetje op stang te jagen, maar je bent geslaagd voor de test ;) Ik zal even serieus doen... :)