Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:33

Heino schreef:
Onassa schreef:
1 miljard extra naar ouderenzorg, daar ben ik heel blij mee!

Het jammere is alleen dat de mensen het zelf moeten betalen, en er netto dus vrij weinig op vooruit gaan..

Ze hoeven er ook niet op vooruit te gaan. Dat ze niet achteruit gaan, dat is de winst.
In de ergste economische crisis sinds 1920 kun je niet verwachten dat er bepaalde groepen op vooruit gaan waar anderen er allemaal op achteruit gaan. Dat is wel erg dromerig en totaal geen rekening houden met de werkelijke situatie.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:36

sarabande schreef:
Ouderenzorg dat is mooi, maar de salarissen gaan niet omhoog, dus waar vindt hij de mensen die nodig zijn om die zorg te verlenen, die lopen nu allemaal al weg omdat ze te weinig verdienen.
Ik zou me maar eens 2 x op mijn hoofd krabben over het roepen dat de grenzen dicht moeten, want juist dit soort werk wordt veel door mensen gedaan die Wilders liever kwijt is.

Dit is absoluut niet waar.
Je ziet geen moslim vrouwen in de zorg werken want die mogen geen mannen wassen.
Mijn moeder woonde in een groot verzorgings huis en heb daar in al die jaren nog nooit 1 allochtoon zien werken of stage lopen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:37

Krips schreef:
Links is zo zuur omdat dit geen politiek is. Het is geen spelletje!

Het gaat hier om de belangen van 16 miljoen mensen niet over lekker puh ik ben de baas. Het is niet de bedoeling dat de enige doelstelling van politici macht is. Het gaat hier om een land dat bestuurd moet worden. Het kan me geen moer schelen wie er aan de macht komt aan persoontje of wiens kiezers. Het enige wat ik wil is dat er een regering komt waarmee de meeste mensen in Nederland tevrede zijn. Niet een andere groep, of dat nou allochtonen of linksen zijn wegzetten. Wat was er mis met onze oude concensus politiek. Het land is van iedereen, niet wie de verkiezing wint.

Ah, hier kan ik dus echt zo boos over worden.

Dat kan nu eenmaal niet. Er bestaat geen politiek waar iedereen blij mee is. Is er nooit geweest en zal er ook nooit komen.
De meeste mensen worden tevreden gesteld met dit beleid. Zowel de VVD, CDA, PVV en SGP achterban willen dit en dat is de meerderheid van ons land. Uit de peilingen bleek ook dat zelfs 75% van alle Nederlanders achter deze maatregelen staat. Doe je dat niet, dan hoor je dus bij de kleine minderheid, helaas kan daar geen rekening mee gehouden worden want je kunt nu eenmaal niet iedereen tevreden stellen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:38

Onassa schreef:
sarabande schreef:
Ouderenzorg dat is mooi, maar de salarissen gaan niet omhoog, dus waar vindt hij de mensen die nodig zijn om die zorg te verlenen, die lopen nu allemaal al weg omdat ze te weinig verdienen.
Ik zou me maar eens 2 x op mijn hoofd krabben over het roepen dat de grenzen dicht moeten, want juist dit soort werk wordt veel door mensen gedaan die Wilders liever kwijt is.

Je ziet geen moslim vrouwen in de zorg werken want die mogen geen mannen wassen.
Mijn moeder woonde in een groot verzorgings huis en heb daar in al die jaren nog nooit 1 allochtoon zien werken of stage lopen.

Dat is dan ook linkse propaganda die verspreid wordt zonder enige kennis van zaken en die compleet bezijden de waarheid is. Maar het bekt wel lekker, dat dan weer wel.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:38

Onassa schreef:

Ik zie dat Jan dit punt ook al aangehaald heeft.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:40

75% van de Nederlanders? Daar wil ik wel even een bron van zien.
En het gaat er niet eens zozeer om dat er een regering komt die niet van jou ideologie is. Het gaat om de manier waarop de politiek bedreven wordt. Het vorige kabinet strookte ook niet met mijn ideeen. Maar toch was dat totaal anders. Het gaat er niet om dat ik mijn zin niet krijg. Het gaat erom dat de politiek gespeeld wordt alsof het een spel is terwijl het grootste deel van de bevolking geen idee hebben waarmee ze spelen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:43

Krips schreef:
75% van de Nederlanders? Daar wil ik wel even een bron van zien.
En het gaat er niet eens zozeer om dat er een regering komt die niet van jou ideologie is. Het gaat om de manier waarop de politiek bedreven wordt. Het vorige kabinet strookte ook niet met mijn ideeen. Maar toch was dat totaal anders. Het gaat er niet om dat ik mijn zin niet krijg. Het gaat erom dat de politiek gespeeld wordt alsof het een spel is terwijl het grootste deel van de bevolking geen idee hebben waarmee ze spelen.

www.peil.nl daar kun je al deze cijfers vinden. Ook in de uitzending van De Wereld Draait Door van gisteravond werden deze cijfers besproken.

Politiek wordt altijd als een spel gespeeld. Of denk je dat 'Het Politieke Spel' een benaming is die nergens op slaat?
Dat is al zo oud als dat er politiek bestaat.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:44

CtjeLief schreef:
Sorry Taj_Mahal, dat was Kanniet.. excuses!

Echt waar, was ik dat?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:44

Ik ben tot een aantal jaar geleden altijd een links stemmer geweest.
En was ik tevreden met deze tijden van politiek, nee niet echt vandaar dat ik het nu eens over de andere boeg gegooid heb.
Ik ben keer op keer teleurgesteld geraakt in wat daar uit voort kwam.
Heel veel beloven, maar niets waarmaken.
Misschien gebeurt dat nu ook weer hoor, maar geen kans geven,is niet weten.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:48

Onassa schreef:
Ik ben tot een aantal jaar geleden altijd een links stemmer geweest.
En was ik tevreden met deze tijden van politiek, nee niet echt vandaar dat ik het nu eens over de andere boeg gegooid heb.
Ik ben keer op keer teleurgesteld geraakt in wat daar uit voort kwam.
Heel veel beloven, maar niets waarmaken.
Misschien gebeurt dat nu ook weer hoor, maar geen kans geven,is niet weten.

Zoals het er nu uitziet zie je meer sociale standpunten terug in dit kabinet dan wanneer GL of D66 in een regering hadden gezeten.
Die waren namelijk voor het versoepelen van het ontslagrecht en verkorten van de WW.
Kijken trouwens of Halsema en Co die punten nog steeds gaan proberen door te voeren. Ik denk het niet en dat heet dan kiezersbedrog want hun achterban heeft wel op ze gestemd vanwege o.a. die standpunten.

Krips

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:49

Jantergouw, 46% is positief over de komst van dit kabinet staat er in je bron.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:52

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:12

Onassa schreef:
sarabande schreef:

Julie moslimfobie is zo overheersend dat je zelfs moslims ziet waar die er niet zijn.

Ik heb het over allochtonen in het algemeen en niet iedere moslim is een fanatieke aanhanger van het geloof, dus het lijkt me beter om (ik weet dat het een moeilijk woord is) enige differentiatie aan te brengen in de reacties. Daarbij zijn er ook nog andere banen in de zorg zoals schoonmaak etc.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:19

kanniet schreef:
... Ondanks alle centrum-linkse maatregelen behandelt en benoemt de overheid zelfs Nederlanders uit de derde generatie allochtonen als allochtoon.
Dát moet nu eens afgelopen zijn. Het zijn gewone Nederlanders, en ze kunnen nederlands spreken en meewerken aan deze maatschappij. Dat steeds weer stellen dat het arme mensen zijn die geen kansen krijgen omdat wij ze discrimineren moet eens afgelopen zijn. Zélf de handen uit de mouwen steken en zélf ervoor zorgen dat je de kansen die je krijgt benut. Geen discriminatie hier in Nederland, ook niet onder het mom van geloof...

Een van de beste uitspraken in deze discussie tot nu toe.

Nee, wij discrimineren (bijvoorbeeld Wilders) niet omdat iemands oma uit een islamitisch land komt. Nee, we moeten ook geen Nederlandse mensen gaan benadelen die in dit land geboren zijn, ook al hebben ze door een wrede speling van het lot ook nog een tweede nationaliteit. Zelfs diegenen die in het buitenland geboren zijn en door naturalisatie Nederlander zijn geworden, behandelen we net als andere Nederlanders, tenzij ze besluiten zwaar crimineel te worden.

Dat is iets wat ik mis bij de PVV, het duidelijk zeggen dat ook allochtonen rechten hebben. Zolang ze de PVV dat niet expliciet doet, blijven ze verdacht. Als ze dat wel doen, gaan ze misschien stemmen verliezen uit het extreem rechtse kamp, maar winnen ze heel veel stemmen in het gematigd rechtse kamp.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:27

joostvangestel schreef:
kanniet schreef:
... Ondanks alle centrum-linkse maatregelen behandelt en benoemt de overheid zelfs Nederlanders uit de derde generatie allochtonen als allochtoon.
Dát moet nu eens afgelopen zijn. Het zijn gewone Nederlanders, en ze kunnen nederlands spreken en meewerken aan deze maatschappij. Dat steeds weer stellen dat het arme mensen zijn die geen kansen krijgen omdat wij ze discrimineren moet eens afgelopen zijn. Zélf de handen uit de mouwen steken en zélf ervoor zorgen dat je de kansen die je krijgt benut. Geen discriminatie hier in Nederland, ook niet onder het mom van geloof...

Een van de beste uitspraken in deze discussie tot nu toe.

Nee, wij discrimineren (bijvoorbeeld Wilders) niet omdat iemands oma uit een islamitisch land komt. Nee, we moeten ook geen Nederlandse mensen gaan benadelen die in dit land geboren zijn, ook al hebben ze door een wrede speling van het lot ook nog een tweede nationaliteit. Zelfs diegenen die in het buitenland geboren zijn en door naturalisatie Nederlander zijn geworden, behandelen we net als andere Nederlanders, tenzij ze besluiten zwaar crimineel te worden.

Dat is iets wat ik mis bij de PVV, het duidelijk zeggen dat ook allochtonen rechten hebben. Zolang ze de PVV dat niet expliciet doet, blijven ze verdacht. Als ze dat wel doen, gaan ze misschien stemmen verliezen uit het extreem rechtse kamp, maar winnen ze heel veel stemmen in het gematigd rechtse kamp.

CDA, PvdA en PVV stellen dat allochtonen rechten hebben, maar zijn het zware criminelen met een dubbele nationaliteit dan mogen ze hun paspoort van het land waar ze zich misdragen inleveren. Geen islamisering in Nederland wil niet zeggen dat allochtonen geen rechten hebben, dat is een interpretatie. Geen islamisering is wat mij betreft gelijke rechten voor vrouwen en mannen, homo's en joden en verder alle inwoners van Nederland. Geen enkele uitzondering mag hier gedoogd worden. Bovendien mag hier geen enkele andere rechtspraak dan de Nederlandse gelden. Kortom: Voor iedereen gelijke plichten, rechten en kansen. Verknoei je die kansen en rechten en denk je geen verplichting te hebben naar de Nederlandse staat toe zijn de gevolgen bekend.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:33

Kanniet: je hebt gelijk voor wat betreft het CDA en VVD. CDA is zelfs overduidelijk voor wat betreft vrijheid van geloof.

Ik heb PVV nog nooit kunnen betrappen op een expliciete uitspraak dat ze het de moslims niet nog moeilijker gaan maken. Ik geloof dat dat grenspaaltje heel belangrijk is. Impliciete uitspraken of uitspraken die opgedragen worden door onderhandelingen, daar koop ik niks voor.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:33

1 miljard naar de ouderenzorg. Mooie woorden, maar nu de daden. Hoe gaan ze het aanpakken?? Managers en directeuren zijn waarschijnlijk de grootste winnaars.... zeker als ze de boel willen gaan privatiseren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:38

yarrah schreef:
1 miljard naar de ouderenzorg. Mooie woorden, maar nu de daden. Hoe gaan ze het aanpakken?? Managers en directeuren zijn waarschijnlijk de grootste winnaars.... zeker als ze de boel willen gaan privatiseren.

Door te bezuinigen op de zorg voor anderen... (gehandicapten, chronisch zieken etc.)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:41

Inmiddels wordt steeds duidelijker dat dit kabinet echt korte metten gaat maken met al die linkse geldverslindende gemeentebestuurders die menen de wet aan hun laars te kunnen lappen.

Kabinet Rutte I neemt Amsterdam in de tang
AMSTERDAM - De deelraden worden afgeschaft, voor de coffeeshop is een clubpas nodig en het openbaar vervoer in de stad wordt openbaar aanbesteed. Veel plannen die de coalitie van VVD, CDA en PVV donderdag hebben gelanceerd, raken Amsterdam direct. Veelverdieners moeten meer huur betalen als ze te goedkoop huren, prostituees moeten ten minste 21 jaar oud zijn, coffeeshops moeten op nog grotere afstand van scholen komen en de btw op theaterkaartjes gaat omhoog.

Beoogd premier Mark Rutte (VVD) haalde de afschaffing van de deelraden en de stadsdelen donderdag zelfs aan bij de presentatie van het regeerakkoord, dat hij met CDA-leider Maxime Verhagen heeft bereikt. Het schrappen van deze bestuurslaag noemde hij als voorbeeld van de noodzaak tot minder politici, 'om het land terug te geven aan de hardwerkende Nederlander'.

Verder verdwijnt ook de Stadsregio, het overkoepelende lichaam van vijftien gemeenten rond Amsterdam. Het provinciaal bestuur wordt 'opgeschaald' naar een Randstadprovincie van Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland.

Het is maar één voorbeeld van de maatregelen van het nieuwe kabinet van VVD en CDA die Amsterdam direct raken. Veel Amsterdamse huurders krijgen te maken met huurverhogingen door de maatregelen waarmee het nieuwe kabinet het scheefwonen wil aanpakken. Sociale huurwoningen worden 'stapsgewijs' beperkt tot lagere inkomensgroepen, schrijft het kabinet. Mensen die nu al een sociale huurwoning hebben en nadien veel meer zijn gaan verdienen, moeten meer huur gaan betalen.

Huishoudens met een inkomen boven 43.000 euro kunnen de huur met maximaal vijf procent zien stijgen, nog bovenop het inflatiepercentage. Doordat meer huurders zullen kiezen voor een koopwoning, denkt het kabinet de doorstroming op de huurmarkt te bevorderen.

In het concept-regeerakkoord staat ook dat het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag openbaar aanbesteed moet worden. Dankzij het vorige kabinet werd voor deze steden nog een uitzondering bedongen. Het nieuwe kabinet denkt dat het voordeliger is als het GVB concurrentie krijgt van commerciële vervoerders. Voor de drie steden boekt het nieuwe kabinet alvast een besparing van 120 miljoen euro in.

Coffeeshops worden besloten clubs, waar klanten alleen op vertoon van een clubpas toegang toe krijgen. Alleen meerderjarige inwoners van Nederland kunnen zo'n clubpas krijgen. Daarmee zullen de coffeeshops in het centrum van Amsterdam met veel toeristen in hun klantenkring een veer laten.

De afstand tussen coffeeshops en scholen moet ook nog groter worden. Het vorige kabinet wilde dat alle coffeeshops die op minder dan 250 meter van een school gelegen waren, zouden verdwijnen. Dat moet nu 350 meter worden. Ook belooft het kabinet dat de minister streng zal toezien dat de gemeenten dit afstandscriterium ook handhaven. Amsterdam kan daar dus niet meer een eigen draai aan geven.

Ook ingrijpend voor de Wallen: prostituees moeten ten minste 21 jaar zijn. De Amsterdamse locoburgemeester Lodewijk Asscher veegt de vloer aan met veel plannen.

Het Parool

Uiteraard is de PVDA tegen. Een geluk, ze hebben niks in te brengen want Den Haag bepaalt en niet zij.
Daarom is er ook het plan van een nationale politie, anders gaan die linkse bestuurders weer het beleid ondermijnen.
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 01-10-10 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:43

Het lijkt erop dat Bijleveld het wat slimmer gespeeld heeft dan Klink, ik heb tenminste nog nooit zo snel een voordracht voor commissaris van de Koningin er door heen gedrukt gezien.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:43

joostvangestel schreef:
Kanniet: je hebt gelijk voor wat betreft het CDA en VVD. CDA is zelfs overduidelijk voor wat betreft vrijheid van geloof.

Ik heb PVV nog nooit kunnen betrappen op een expliciete uitspraak dat ze het de moslims niet nog moeilijker gaan maken. Ik geloof dat dat grenspaaltje heel belangrijk is. Impliciete uitspraken of uitspraken die opgedragen worden door onderhandelingen, daar koop ik niks voor.

Moslimsmensen zijn van harte welkom, mits ze hun geloof geloof laten en het niet als ideologie gaan practiseren hier door hun wetten aan ons op te dringen/aan ons op te laten dringen door "welwillende en ruimdenkende" politici. Ik zelf heb nog steeds geen enkel bewijs in deze wereld gevonden dat de islam alleen maar een geloof is. Door in Nederland islamitisch recht toe te staan -en jawel hoor, er werd over gedacht om het als proef in Nederland in te voeren- maak je het de zg gematigde moslim bijna onmogelijk om ook gematigd te blijven. Door Wilders zijn opvatting kan Nederland een haven worden voor de zg gematigde moslim die al hier leeft, werkt en woont.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:44

Ambtenaren aanpakken... hmmmm het is heel jammer dat mensen geen idee hebben wat daar op de werkvloer gebeurd. Bij veel gemeentes moet er al enorm veel bezuinigt worden. Niet zeuren straks als het groen niet meer word onderhouden of dat de buurt aan het verloederen is en dat de bibliotheken, zwembaden, kinderboerderijen en buurthuizen gesloten worden.

Wat ik graag zie als men straks die Pretentieuze en vreselijk dure projecten waar geen mens op zit te wachten stoppen!
Zoals het Forum en die belachelijke tram in Groningen geen burger zit er op te wachten, maar het komt wel!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:50

Stadsdeelraden afschaffen ook al zo slim. Als er nu een manier is waarop een stadsdeel in de gaten gehouden wordt door mensen die weten wie wie is zijn dat die instellingen wel, wat een domme ideeën toch weer.
En nog zo wat zaken van de steden afpakken en naar het rijk brengen terwijl juist bewezen is dat die vervreemding van het Haagse met de praktijk in het land altijd de grootste problemen opgeleverd heeft
Ik vraag me af wie deze retoriek moet geloven, of is dat ook weer zoiets waar Wilders later van kan zeggen niet mijn schuld dat het niet doorging, hunnie hebben het allemaal gedaan

jantergouw

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:04

Heel slim! Niets dan last van die betweters die allemaal maar menen dat de wetten en regels die Den Haag maakt voor iedereen gelden behalve voor hen.
Dat is pas bezuinigen. Weg met al die linkse baantjes die geld slurpen. Zoals Rutte zegt, Nederland weer terug geven aan de Nederlanders.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:37

Heino schreef:
Door te bezuinigen op de zorg voor anderen... (gehandicapten, chronisch zieken etc.)

Idd, ik ben zelfr ook chronisch ziek en ga hier absoluut veel van merken.
Maar ik lever het graag in dat stukje om die arme oudere dementen bejaarden een droge luier te kunnen bieden hoor!
Dat heeft voor mij priotiteit.
Misschien dat je tot dat besef komt als je zelf een van je ouders of dierbaren er zo bij hebt zien zitten.
Dan besef je pas hoe slecht die groep het hier in Nederland hebben, juist de groep die Nederland weer opgebouwd hebben na de 2e WW.
dus denk eens niet alleen aan je eigen hachie, maar ook eens aan die van een ander die zelf tot niets meer in staat is.
Mijn mams mag het dan helaas niet meer mee maken,maar im doe het graag voor de generatie die vandaag de dag nog steeds in zijn eigen poep en pies een dag lang zit en zelfs niets meer kan, die het zelfs niet eens aan kunnen geven.