Raineri schreef:
Ah! Nooit geweten. Is het dan de business case die wordt afgewogen? X leeg land extra = zoveel meer mest wat ik mag uitrijden = meer productiviteit en winst en netto dus meer winst?
Wat houdt een landbezitter dan in dat land niet als monocultuur te houden? Zou het interessant zijn voor zo iemand lokale kruiden te zaaien? Land kan dan braak blijven maar dan levert het ecologisch nog wat op en vooralsnog weinig onderhoud?
Ik ben niet heel goed inhoudelijk op de hoogte, ik weet dit omdat er land hier te koop kwam waar dit speelde.
Ik denk, maar dat is mijn idee dus, dat hij op papier zijn mest uit rijd op het land hier. En wat hij in het echt doet kunnen we wel raden

Kan ook zijn dat hij die mest echt van Drenthe hierheen komt brengen, laten we dat maar in het midden laten.
Omdat boeren minder mest mogen uitrijden is er een mest overschot, de grote boerenbedrijven die ik ken moesten/moeten dus land kopen om hetzelfde aantal koeien te behouden. Anders moesten ze krimpen omdat ze hun mest niet kwijt konden.
En het kromme daarvan is: dat probleem hebben kleine boeren ook, maar die hebben vaak niet de slagkracht om land te kopen.
Dus wat veroorzaakt deze regel:
De grote boerenbedrijven worden groter en de kleine kleiner.
En: heel veel land word nu alleen gebruikt om te hooien, ik zie zelfs stukken die niet meer maximaal gehooid worden omdat dat niet de prioriteit is van die boer....
Echt een voorbeeld van regelgeving die dingen doet waar niemand beter van word...