Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 13:58

Jildau schreef:
Wij betalen heel veel geld om mest af te voeren want dat mogen we niet meer uitrijden over ons land - om vervolgens kunstmest aan te kopen wat hier dan weer met vrachtwagens gebracht wordt. Echt top!

precies hier ook, we moeten steeds meer kunstmest aankopen. Het produceren van kunstmest is heel erg vervuilend, maar ja.

Saga

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 14:01

Wij gebruiken ook kunstmest, maar zou ook liever gewone mest gebruiken.
Lijkt me dat natuurlijke mest een stuk 'schoner' is op veel manieren dan kunstmest, dus ik snap niet dat dat niet gebruikt mag worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 14:05

Dat kunstmest in plaats van gewone mest heb ik nooit begrepen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 14:25

en het kost een godsvermogen om onze mest af te laten voeren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 14:29

juval schreef:
en het kost een godsvermogen om onze mest af te laten voeren.

Dat kan ik me voorstellen, mest/kunstmest is onnodig geld uitgeven.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 14:33

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:44

Door dat mest/ kunstmest beleid helpen ze de kleine boeren goed de penarie in. Boeren met heel veel grond hebben er minder last van.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 16:19

simongek schreef:
ruitje schreef:
Land wat 'leeg' ligt is vaak aangekocht door boeren omdat ze een bepaald aantal hectare nodig hebben voor de mestwetgeving.

Dus grappig genoeg: dat is eigenlijk ook iets wat de huidige regelgeving veroorzaakt.

Ik ken boeren uit Drenthe die hier in de regio Groene Hart mee bieden op land omdat bij hun in de regio defensie het land opkoopt.

Net alsof die boer uit Drenthe wat heeft aan land hier, maar anders kan hij zijn bedrijf niet voortzetten.

Dit inderdaad. Allemaal zo makkelijk gezegd om land waar niks mee gebeurd in jouw ogen maar te gaan gebruiken voor woningen.

In onze regio ligt ook veel land maar is ook aangekocht door die nieuwe regels. Niet omdat een boer zo graag land koopt om er weinig mee te gaan doen

Ja, ik snap het, regeltjes regeltjes.
Maar het is toch eigenlijk raar om "niets" met land te doen en dat dan maar normaal te vinden?

Als er woonruimte (langdurig) leeg staat kan de gemeente ingrijpen o.b.v. de Leegstandwet:
https://www.volkshuisvestingnederland.nl/onderwerpen/aanpak-woningnood/leegstandwet
Dat vinden we heel terecht en normaal.

In NL zijn 400.000 huishoudens op zoek naar woonruimte. Dan is het toch van de zotte dat het "normaal" is om land ongebruikt te laten liggen terwijl daar ook mensen zouden kunnen wonen?
https://specials.app.nos.nl/dataverhalen-tk2025/wonen/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 16:23

Juist land wat een seizoen niet gebruikt wordt kan zich redelijk herstellen, de raaigras vlaktes die zes keer per jaar bemest en gehooid worden zijn bijna dood qua bodemleven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 16:25

BigOne schreef:
Juist land wat een seizoen niet gebruikt wordt kan zich redelijk herstellen, de raaigras vlaktes die zes keer per jaar bemest en gehooid worden zijn bijna dood qua bodemleven.

Dat dode bodem leven zou sowieso wat aan gedaan moeten worden. Dat is echt funest voor ons ecosysteem. Maar helaas zie ik dat niet snel gebeuren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 16:40

_San87_ schreef:

Dat heeft te maken met de aanwezige vormen van stikstof. In kunstmest komt vooral nitraat en ammonium voor. Dit zijn minerale vormen waar het stikstof makkelijker kan worden opgenomen. Dierlijke mest bevat dit ook maar heeft ook organisch gebonden stikstof. Dit kan niet direct worden opgenomen door planten. Enkel wanneer mineralisatie in bodem plaatsvindt, dat gebeurd lang niet altijd omdat die bacteriën leven onder specifieke omstandigheden. Je kunt dus minder goed sturen op hoeveel stikstof een plant opneemt en je hebt een veel hoger risico op uitspoeling

Bij dierlijke mest heb je ook meer last van vervluchtigen van ammoniak in de lucht en daarmee groter risico op meer depositie.

Wel bevat dierlijke mest meer voedingsstoffen maar heeft niet de ideale stikstof-fosfaat verhouding. Het komt ook langzaam vrij uit de mest wat risico op uitspoeling nog verder vergroot.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 16:46

Domme vraag misschien, maar waar gaat die natuurlijke mest nu heen dan?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:01

ruitje schreef:
Raineri schreef:

Ah! Nooit geweten. Is het dan de business case die wordt afgewogen? X leeg land extra = zoveel meer mest wat ik mag uitrijden = meer productiviteit en winst en netto dus meer winst?

Wat houdt een landbezitter dan in dat land niet als monocultuur te houden? Zou het interessant zijn voor zo iemand lokale kruiden te zaaien? Land kan dan braak blijven maar dan levert het ecologisch nog wat op en vooralsnog weinig onderhoud?

Ik ben niet heel goed inhoudelijk op de hoogte, ik weet dit omdat er land hier te koop kwam waar dit speelde.

Ik denk, maar dat is mijn idee dus, dat hij op papier zijn mest uit rijd op het land hier. En wat hij in het echt doet kunnen we wel raden :D

Kan ook zijn dat hij die mest echt van Drenthe hierheen komt brengen, laten we dat maar in het midden laten.

Omdat boeren minder mest mogen uitrijden is er een mest overschot, de grote boerenbedrijven die ik ken moesten/moeten dus land kopen om hetzelfde aantal koeien te behouden. Anders moesten ze krimpen omdat ze hun mest niet kwijt konden.

En het kromme daarvan is: dat probleem hebben kleine boeren ook, maar die hebben vaak niet de slagkracht om land te kopen.

Dus wat veroorzaakt deze regel:
De grote boerenbedrijven worden groter en de kleine kleiner.

En: heel veel land word nu alleen gebruikt om te hooien, ik zie zelfs stukken die niet meer maximaal gehooid worden omdat dat niet de prioriteit is van die boer....

Echt een voorbeeld van regelgeving die dingen doet waar niemand beter van word...

Dank voor je uitgebreide antwoord!

Poeh lastig als het inderdaad in de hand werkt dat de grote bedrijven hierom heen kunnen werken terwijl extensiveren overal geroepen wordt en als oplossingsrichting wordt gezien.
In principe hou je altijd wel dat mensen creatief zijn en rrn work around vinden, maar als we consistent dit zien dan is wellicht concluderen dat de maatregel nog niet effectief is.

Niemand lijkt hier gelukkig van te worden laat staan beter. Hopeloze zaak.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:30

Raineri schreef:
_San87_ schreef:

Dat heeft te maken met de aanwezige vormen van stikstof. In kunstmest komt vooral nitraat en ammonium voor. Dit zijn minerale vormen waar het stikstof makkelijker kan worden opgenomen. Dierlijke mest bevat dit ook maar heeft ook organisch gebonden stikstof. Dit kan niet direct worden opgenomen door planten. Enkel wanneer mineralisatie in bodem plaatsvindt, dat gebeurd lang niet altijd omdat die bacteriën leven onder specifieke omstandigheden. Je kunt dus minder goed sturen op hoeveel stikstof een plant opneemt en je hebt een veel hoger risico op uitspoeling

Bij dierlijke mest heb je ook meer last van vervluchtigen van ammoniak in de lucht en daarmee groter risico op meer depositie.

Wel bevat dierlijke mest meer voedingsstoffen maar heeft niet de ideale stikstof-fosfaat verhouding. Het komt ook langzaam vrij uit de mest wat risico op uitspoeling nog verder vergroot.

Duidelijk, dank je wel +:)+.

Alsnog voelt het wel dubbel. Betalen om mest af te voeren om vervolgens kunstmest te kopen :=.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:33

Roodvos schreef:
Ja, ik snap het, regeltjes regeltjes.
Maar het is toch eigenlijk raar om "niets" met land te doen en dat dan maar normaal te vinden?

Als er woonruimte (langdurig) leeg staat kan de gemeente ingrijpen o.b.v. de Leegstandwet:
https://www.volkshuisvestingnederland.nl/onderwerpen/aanpak-woningnood/leegstandwet
Dat vinden we heel terecht en normaal.

In NL zijn 400.000 huishoudens op zoek naar woonruimte. Dan is het toch van de zotte dat het "normaal" is om land ongebruikt te laten liggen terwijl daar ook mensen zouden kunnen wonen?
https://specials.app.nos.nl/dataverhalen-tk2025/wonen/

Het ligt niet leeg. Het is nodig voor de bedrijfsvoering van een bedrijf.

Dat is een beetje hetzelfde als zeggen dat jij je voorraadkast wel kan verhuren aan een student, omdat je er toch nooit echt inzit :')

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 17:56

'ongebruikt' land wordt waarschijnlijk wel af en toe gemaaid, wat dan weer wintervoer is voor de koeien of paarden. Echt braakliggend land zie ik vrijwel nooit, of ja, land van natuurorganisaties misschien.

@Saga, onze mest wordt afgevoerd naar andere boeren of akkerbouwers in de buurt.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:20

Dus je mag het wel naar andere boeren brengen die het over hun land gooien, maar je mag het niet zelf gebruiken? Wat onlogisch.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 18:30

Saga schreef:
Dus je mag het wel naar andere boeren brengen die het over hun land gooien, maar je mag het niet zelf gebruiken? Wat onlogisch.

dat zijn dan boeren die de ruimte hebben in hun vergunning. Sommige zijn gestopt met het houden van koeien, maar houden wel het land om het gewas te verkopen, dat moet ook bemest worden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 20:34

Saga schreef:

nee waarom? Er zijn toch vele akkerbouwers en particulieren met paarden bijvoorbeeld die ook graag hun land bemest hebben.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 20:35

Dat snap ik, maar ik vind het vreemd dat het wel op andermans land uitgereden mag worden, maar niet op je eigen.
Ik snap dat je dan teveel mest kunt hebben voor je eigen land, maar waarom mag het dan ook niet deels en dat je de rest dan aan andere boeren geeft?
Of is dat omdat je eigen koeien op dat land lopen en je daarmee aan je limiet zit?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 21:21

Ik heb bijna 1,5 hectare grond en krijg betaald als ik dat laat injecteren door de loonwerker. Ik wordt er niet rijk van hoor.
Maar ik doe dat niet elk jaar want bodem en grasmat hebben er wel onder te lijden. Ik rijd het liefst alleen mijn eigen vaste paardenmest erover uit met eventueel toevoegen van mineralen.

En als je mest composteert mag je zelfs jaarrond uitrijden. Maar dat betekend wel dat je als boer behoorlijk moet investeren om je mest om te zetten, want composteren kost ruimte en tijd. En misschien moet er dan ook een ander stalsysteem komen. Met stro oid.

Ik had graag gezien dat er een kleinschaligheidstoeslag zou komen voor boeren. Waardoor er minder koeien per hectare gehouden hoeven worden en er ook geïnvesteerd kan worden in houtwallen e.d. Want zoals het nu gaat houden we straks een beperkt aantal hele grote boeren over. En ik kan mij niet voorstellen dat dat goed is voor de dieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:54

Ik denk dat mest composteren wel beter is voor het land, daar zitten meer voedingsstoffen in.
Uiteindelijk zou dat aan twee kanten winst kunnen zijn maar inderdaad, dan moet daar wel in geinvesteerd worden.
Ik weet alleen niet hoe makkelijk dat is met alle regelgeving.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:02

Deze mensen blijven te grappig }>
Afbeelding

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 19:22

Ja echt geweldig! Elke provincie z'n eigen Tata _O-

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 19:53

Swah schreef:
Ja echt geweldig! Elke provincie z'n eigen Tata _O-