Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 11:58

prompter schreef:
Ik denk dat ze gewoon doorzet en de wetten ongewijzigd in wil gaan voeren.

dat heeft ze wel gezegd ja... dus dan zal het wel gaan clashen in de coalitie verwacht ik. NSC zal daar niet in mee gaan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:20

juval schreef:
mysa schreef:
Dat is MEGA en komt uit de koker van Musk.

zo eng, dat een persoon zoveel invloed kan hebben toch? nu ook al met de duitse verkiezingen. Europa krijgt ook steeds meer gelijkgestemde leiders.

maar goed, misschien is MEGA niet zo slecht om een beetje tegen MAGA en Rusland op te kunnen

Dat klinkt heel hoopgevend, maar het is niet het gevoel wat ik kreeg bij de toespraak.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:22

juval schreef:
prompter schreef:
Ik denk dat ze gewoon doorzet en de wetten ongewijzigd in wil gaan voeren.

dat heeft ze wel gezegd ja... dus dan zal het wel gaan clashen in de coalitie verwacht ik. NSC zal daar niet in mee gaan.

Wilders heeft alweer gedreigd om dan het kabinet te laten vallen, dus dat wordt interessant. Wat mij betreft mag ze haar niet-werkende wetten in gaan voeren, als ze toch niet werken.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:52

Veronica2 schreef:

Wilders heeft alweer gedreigd om dan het kabinet te laten vallen, dus dat wordt interessant. Wat mij betreft mag ze haar niet-werkende wetten in gaan voeren, als ze toch niet werken.[/quote]

Ook de niet-werkende wetten gaan wel gevolgen hebben, alleen niet de gewenste gevolgen. Verder vastlopen van de asielketen, chaos bij de IND, meer overlast, inbreuk op grondrechten, dat soort dingen.

Dus het is geen baat het niet dan schaadt het niet.

Veronica2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:58

Mjelleke, ik ben het punt een beetje voorbij om te hopen of te verwachten dat er iets komt waar asielzoekers en vluchtelingen baat bij zouden hebben, het asielsysteem functioneert al lange tijd niet. Als je het mij vraagt staan we in november weer met een rood potloodje in een stemhokje.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:26

@Veronica2, die hoop heb ik eerlijk gezegd ook niet meer.

Ik ben ook best pessimistisch, denk niet dat er een goede oplossing is, en ik denk dat het een kwestie van tijd is tot de regering valt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:44

Mjelleke schreef:
@Veronica2, die hoop heb ik eerlijk gezegd ook niet meer.

Ik ben ook best pessimistisch, denk niet dat er een goede oplossing is, en ik denk dat het een kwestie van tijd is tot de regering valt.

dan moet Timmermans opschieten met zijn linkse partij :)

Ik zou het niet vreemd vinden als het kabinet zou vallen, maar jammer wel dat er niets of heel weinig terecht is gekomen van de mooie plannen van BBB. Kans dat ze in een volgend kabinet komen acht ik vrij klein. We zullen het zien.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:48

Juval, ik denk dat je beter kunt hopen op Bontebal?

Die linkse partij van Timmermans komt er niet en D66 heeft ook aangegeven dat ze die stap naar links niet willen maken, die blijven liever progressief in het centrum.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:53

Bontebal vind ik ook zeker niet verkeerd. Als die een coalitie met bijv CU (ik ben fan van Bikker) kan vormen wie weet kan BBB dan nog iets meedoen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:07

juval schreef:
Bontebal vind ik ook zeker niet verkeerd. Als die een coalitie met bijv CU (ik ben fan van Bikker) kan vormen wie weet kan BBB dan nog iets meedoen.

Bikker is een prima politica, de geloofwaardigheid straalt er als het ware vanaf. Een dergelijke coalitie wordt mij iets te C, maar wie weet brengt dat wel meer degelijkheid en wellicht ook meer medemenselijkheid.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:46

juval schreef:
dan moet Timmermans opschieten met zijn linkse partij :)

Ik zou het niet vreemd vinden als het kabinet zou vallen, maar jammer wel dat er niets of heel weinig terecht is gekomen van de mooie plannen van BBB. Kans dat ze in een volgend kabinet komen acht ik vrij klein. We zullen het zien.

Ik ben wel benieuwd naar jouw mening daarover Juval. Die mooie plannen van de BBB, in jouw optiek, waarom zijn die er niet gekomen? Geklungel/onkunde van de BBB of toch ondergesneeuwd door de rest van het kabinet waardoor ze die niet konden uitvoeren? Of een optie C? Anders gezegd, is jouw blik op de BBB veranderd nu ze in deze coalitie hebben gezeten?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:52

all of the above. :)
en ik denk ook zeker de onervarenheid. Het duurt vreselijk lang om uit de startblokken te komen. Dat komt in mijn opinie ook wel door hoe de voorgaande kabinetten Rutte de boel hebben achtergelaten. Ze zijn veel te druk geweest met elkaar, met de coalitie vormen, het hoofdlijnenakkoord etc etc... het echte beleid maken ligt al die tijd stil. Dus dat vind ik zonde.

Ik weet eerlijk gezegd nog niet op welke partij ik ga stemmen als er nu verkiezingen zouden zijn. De plannen van BBB vind ik goed, maar of het ook lukt is een tweede. Caroline heult wat mij betreft ook te veel met Wilders. Laten we de verkiezingscampagnes en programma's maar weer afwachten.....

en zo zitten we weer een jaar (of langer) in onzekerheid.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:12

Ja dat is uiteindelijk het vervelendste inderdaad, die onzekerheid :j Het is een lekker rommeltje nu in Den Haag :))

Bedankt voor je reactie!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:39

juval schreef:
all of the above. :)
en ik denk ook zeker de onervarenheid. Het duurt vreselijk lang om uit de startblokken te komen. Dat komt in mijn opinie ook wel door hoe de voorgaande kabinetten Rutte de boel hebben achtergelaten. Ze zijn veel te druk geweest met elkaar, met de coalitie vormen, het hoofdlijnenakkoord etc etc... het echte beleid maken ligt al die tijd stil. Dus dat vind ik zonde.

Ik weet eerlijk gezegd nog niet op welke partij ik ga stemmen als er nu verkiezingen zouden zijn. De plannen van BBB vind ik goed, maar of het ook lukt is een tweede. Caroline heult wat mij betreft ook te veel met Wilders. Laten we de verkiezingscampagnes en programma's maar weer afwachten.....

en zo zitten we weer een jaar (of langer) in onzekerheid.

Bij mij was BBB de reservekeuze maar op SGP gestemd.Ik denk dat de BBB het plotselinge succes niet heeft kunnen verwerken en allerlei mensen heeft aangesteld die niet capabel zijn. Mochten er weer verkiezingen komen dan blijf ik bij de stabiele factor van de SGP.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:45

Ik denk dat ik deze keer voor het CDA ga.
GL zie ik hem ook niet meer worden...
SP al helemaal niet.

Ik ben wel benieuwd naar hoe het CDA naar de participatiewet kijkt, heb ze er een mail over gestuurd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 16:42

BigOne schreef:
Gebeurt helaas, met zeer trieste gevolgen

Boven de 80 en huishoudelijke hulp nodig? In Eemsdelta moet je eerst 14 keer naar fysiotherapie https://www.rtvnoord.nl/zorg/1265207/bo ... iotherapie #rtvnoord

Ik vind dit nog steeds echt te bizar voor woorden.. :n
Dit kan toch niet.. welke idioot heeft dit bedacht echt .. gaan hier nog mensen voor op de bres?

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 18:37

Net een artikel gelezen in de Volkskrant over pachtgrond en de aanbesteding daarvan. De gemeente moet gronden die in hun bezit zijn, on de 5 jaar veilen. De meeste gemeentes kijken dan wie het meeste geld bied, die mag de grond voor 5 jaar pachten. De gemeente kijkt dan niet naar de boeren die al jaren dat stukje grond pachten. Ook kijken ze niet naar hoe het beheerd word. Dat vind ik dus echt schandelijk.
In 2021 heeft de raad van State besloten dat gemeenten niet meer onderhands pacht mogen verlengen maar dat dit openbaar moet. Prima maar vind wel dat behalve geld ook meer mee moet wegen in de besluitvorming van de gemeente.
Ik heb een foto gemaakt van het artikel. Mocht er interesse zijn om het te lezen.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 18:37

Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 18:42

Libra76 schreef:
Net een artikel gelezen in de Volkskrant over pachtgrond en de aanbesteding daarvan. De gemeente moet gronden die in hun bezit zijn, on de 5 jaar veilen. De meeste gemeentes kijken dan wie het meeste geld bied, die mag de grond voor 5 jaar pachten. De gemeente kijkt dan niet naar de boeren die al jaren dat stukje grond pachten. Ook kijken ze niet naar hoe het beheerd word. Dat vind ik dus echt schandelijk.
In 2021 heeft de raad van State besloten dat gemeenten niet meer onderhands pacht mogen verlengen maar dat dit openbaar moet. Prima maar vind wel dat behalve geld ook meer mee moet wegen in de besluitvorming van de gemeente.
Ik heb een foto gemaakt van het artikel. Mocht er interesse zijn om het te lezen.

Tsja maar als je bedenkt hoe gemeenten moeten bezuinigen omdat ze steeds meer gekort worden, dan kan ik ze geen ongelijk geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 18:44

Tiggs schreef:
Libra76 schreef:

Tsja maar als je bedenkt hoe gemeenten moeten bezuinigen omdat ze steeds meer gekort worden, dan kan ik ze geen ongelijk geven.

Dat snap ik inderdaad ook wel. En dan is dit een makkelijke manier om een regelmatige stroom geld te verkrijgen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 18:53

Zou daar niet een soort wet op huur\pacht-bescherming voor moeten zijn, zodat het niet zomaar afgepakt kan worden?

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:09

Volgens het artikel is geen bescherming. Een boer stapt nu naar de rechter.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:39

Ik snap die boer helemaal. Het is toch van de zotte dat je een heel bedrijf moet opdoeken omdat het land naar een andere winnaar van een aanbesteding gaat, zo kun je toch geen stabiele toekomst opbouwen :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:41

Aan de andere kant, is je bedrijf gezond wanneer je afhankelijk bent van 5-jarige pachtcontracten?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:51

Dat ligt er aan of je van tevoren bent gewaarschuwd dat je je bedrijf op deze manier kwijt kon raken. Ik heb dagelijks met meerdere gemeenten te maken, en communicatie is laten we maar zeggen niet het sterkste punt.