Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:41

996981 schreef:
Of een land in een crisis beland heb je als volk ook invloed op. Zodra iedereen stopt met geld uitgeven, omdat er wellicht een crisis komt, weet je zeker dat die crisis gaat komen…

Geld dat je niet hebt kun je ook niet uitgeven.

Door het topic besef ik mij ook echt wel dat je niks te klagen hebt als je ,zoals ikzelf, niet echt nadenken hoeft bij wat je uitgeeft. In de zin van als ik wat leuke dingen kopen wil of dure boodschappen wil halen dan kan dat.

Dus als wij de broekriem moeten aanhalen door crisis is daar nog genoeg ruimte.

Maar als ik lees hier mensen die voor 30 euro rond moeten komen per week. Dan is daar geen ruimte...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:50

Spenk schreef:
996981 schreef:
Of een land in een crisis beland heb je als volk ook invloed op. Zodra iedereen stopt met geld uitgeven, omdat er wellicht een crisis komt, weet je zeker dat die crisis gaat komen…

Geld dat je niet hebt kun je ook niet uitgeven.

Door het topic besef ik mij ook echt wel dat je niks te klagen hebt als je ,zoals ikzelf, niet echt nadenken hoeft bij wat je uitgeeft. In de zin van als ik wat leuke dingen kopen wil of dure boodschappen wil halen dan kan dat.

Dus als wij de broekriem moeten aanhalen door crisis is daar nog genoeg ruimte.

Maar als ik lees hier mensen die voor 30 euro rond moeten komen per week. Dan is daar geen ruimte...

En dat is het. Van de week een filmpje van iemand die iedere maand 300 euro tekort komt met de huidige prijzen. Dan gaat het hard. Waar moet je dan op bezuinigen?

996981

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:08

Natuurlijk kun je geld dat je niet hebt niet uitgeven. Bij mij is er ook een limiet.

Dat was echter niet mijn punt. Als mensen die dat kunnen betalen, een nieuwe auto nodig hebben, maar ze wachten massaal er nog maar even mee omdat er misschien een crisis komt, dan heeft dat effect op de economie. Dat is mijn punt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:15

En toch snap ik dat wel. Als je dat geld eenmaal uitgegeven hebt dan is het weg. Wanneer je oude auto nog prima rijdt zullen er ook genoeg mensen denken ik wacht wel even.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:16

MyWishMax schreef:
Het ergste vind ik zonnebrand := Ik wil graag een echt goede, ivm huidkanker. En ik moet er nog tegen kunnen. Dat zijn best wel uitgaven af en toe, helaas. Maar zonder kan echt niet, heb al verhoogd risico met jaarlijkse controle in ziekenhuis, dus doe er alles aan om de kans klein te maken. Maar dat wordt ook steeds duurder.

Shampoo enzo kan ik niet elk merk gebruiken, helaas. Heb een tijd aller goedkoopste gebruikt, maar daar kan mijn huid niet tegen. Ook kan ik niet zonder conditioner(dan kan ik het niet borstelen) maar hoef haar maar 2 keer per week te wassen, soms minder. Dus mijn merk koop ik tijdens aanbieding. Gezichtsverzorging koop ik online bepaalde merken, budget maar waar ik wel tegen kan. En dan het liefste als er extra geld binnengekomen is. De meeste producten hebben een houdbaarheidsdatum die best ver weg ligt, dus zolang je ze dicht laat kan je het lang bewaren. Open zijn ze beperkt houdbaar, maar dat staat er altijd op hoelang.

Maar bij al die dingen zie ik dus de prijzen omhoog gaan. Dat valt gewoon echt op als je altijd budgetten maakt en bijhoudt wat, waar en welke prijs

De zonnebrand van de Action is vorig jaar door de Consumentenbond uitgeroepen als Beste Koop:
https://www.action.com/nl-nl/brand/zeno ... gIzWvD_BwE
Geen idee of je dat verdraagt, ik probeer slechts mee te denken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:18

Spenk schreef:
En toch snap ik dat wel. Als je dat geld eenmaal uitgegeven hebt dan is het weg. Wanneer je oude auto nog prima rijdt zullen er ook genoeg mensen denken ik wacht wel even.

Hartstikke begrijpelijk! Je kunt het niemand verwijten maar het is wel onverstandig om massaal te doen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:22

Dank je! Nog niet geprobeerd, maar op lijf verdraag ik wel meer dus goede optie! Gezicht en op plekken van medicatie heel weinig, maar scheelt al wat als de rest kan.
Ik heb voor gezicht nu een aantal buitenlandse merken gekocht in de aanbieding waar ik tegen kan gelukkig. Leukere prijzen ook :+
Dank jullie voor het meedenken! Bigone ook!

En ik snap de redenering wel dat geld niet uitgeven ook zorgt voor slechtere economie. Maar ik snap het ook als men toch terughoudend is. Lastig is dat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:24

karuna schreef:
Ik heb geluk gehad met mijn huis. dat kan niet echt minder waard worden. De woz door de jaren heen was meest hoger dan wat ik ervoor betaald heb. Hypotheek bedrag was net verlaagd door rente opslag die eraf kon. Het gaat wel puzzelen worden maar ik zou nog net over moeten houden tenzij mijn maand gas voorschot over de 350 per maand heengaat. Ik heb nog wat bezuinig speelruimte mocht het nodig zijn ook.

Dat weet je niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:25

Klopt, economie draait alleen wanneer geld rolt. Maar dan moet je het inderdaad wel hebben.
Heb nog een ander interview gelezen met Rutte waarin hij aangaf te kijken naar de grootverdieners. Afwachten maar weer , in de groep minima en laag modaal valt echt niks te halen.
Wel stond gisteren in de krant dat vakantie weer helemaal in is, 80 % gaat waarvan de helft naar het buitenland.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:27

Roodvos schreef:
MyWishMax schreef:
Het ergste vind ik zonnebrand := Ik wil graag een echt goede, ivm huidkanker. En ik moet er nog tegen kunnen. Dat zijn best wel uitgaven af en toe, helaas. Maar zonder kan echt niet, heb al verhoogd risico met jaarlijkse controle in ziekenhuis, dus doe er alles aan om de kans klein te maken. Maar dat wordt ook steeds duurder.

Shampoo enzo kan ik niet elk merk gebruiken, helaas. Heb een tijd aller goedkoopste gebruikt, maar daar kan mijn huid niet tegen. Ook kan ik niet zonder conditioner(dan kan ik het niet borstelen) maar hoef haar maar 2 keer per week te wassen, soms minder. Dus mijn merk koop ik tijdens aanbieding. Gezichtsverzorging koop ik online bepaalde merken, budget maar waar ik wel tegen kan. En dan het liefste als er extra geld binnengekomen is. De meeste producten hebben een houdbaarheidsdatum die best ver weg ligt, dus zolang je ze dicht laat kan je het lang bewaren. Open zijn ze beperkt houdbaar, maar dat staat er altijd op hoelang.

Maar bij al die dingen zie ik dus de prijzen omhoog gaan. Dat valt gewoon echt op als je altijd budgetten maakt en bijhoudt wat, waar en welke prijs

De zonnebrand van de Action is vorig jaar door de Consumentenbond uitgeroepen als Beste Koop:
https://www.action.com/nl-nl/brand/zeno ... gIzWvD_BwE
Geen idee of je dat verdraagt, ik probeer slechts mee te denken.

En sommige zijn in de aanbieding deze week :D die ga ik halen, thanks!

Voor mensen die het kunnen betalen zal het denk ik heel apart over komen dat mensen als ik zo beknibbelen op soms vrij letterlijk centen, euro's. Maar elk beetje helpt
Mijn verzekeringen wil ik ook nog eens gaan nakijken, kijken of dat niet nog wat goedkoper kan. Brommerverzekering, inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering enz.
Ik ben wel heel blij met dit betere weer, mijn huis was gisteravond nog steeds comfortabel warm van het zonnetje. Die verwarming durf ik soort van niet meer aan te zetten :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:28

MyWishMax schreef:
Dank je! Nog niet geprobeerd, maar op lijf verdraag ik wel meer dus goede optie! Gezicht en op plekken van medicatie heel weinig, maar scheelt al wat als de rest kan.
Ik heb voor gezicht nu een aantal buitenlandse merken gekocht in de aanbieding waar ik tegen kan gelukkig. Leukere prijzen ook :+
Dank jullie voor het meedenken! Bigone ook!

En ik snap de redenering wel dat geld niet uitgeven ook zorgt voor slechtere economie. Maar ik snap het ook als men toch terughoudend is. Lastig is dat.

Duitsland is in drogisterij artikelen vaak een stuk goedkoper!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:38

Klopt, wij rijden ook eens in de paar maanden naar Duitsland, en slaan dan voorraad in.
Scheelt een heel stuk.

De cv hebben we nu helemaal uitgezet, gezien de weerberichten voor de komende week :o
In het hele huis de laatste dagen al 17 graden zonder dat de cv aanging, en waar nodig verwarmen we nu met de airco.
We zitten met een vast contract nog goed, maar ik wil wat gas betreft zo min mogelijk Poetins oorlog sponsoren :(

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:45

Sansevieria schreef:
Klopt, wij rijden ook eens in de paar maanden naar Duitsland, en slaan dan voorraad in.
Scheelt een heel stuk.

De cv hebben we nu helemaal uitgezet, gezien de weerberichten voor de komende week :o
In het hele huis de laatste dagen al 17 graden zonder dat de cv aanging, en waar nodig verwarmen we nu met de airco.
We zitten met een vast contract nog goed, maar ik wil wat gas betreft zo min mogelijk Poetins oorlog sponsoren :(

Ook een heel goede reden idd!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:47

Duitsland is voor mij helaas alleen een flink stuk rijden. Woon in de randstad en met deze benzine prijzen is het voordeel ook weg, haha.

Het klinkt inderdaad stom om echt die kleine verschillen zo groot te maken. Die paar cent of euro's die het scheelt soms. Maar alles bij elkaar is dat gewoon een paar euro meer voor een ander potje.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:51

Heel begrijpelijk MwM, maar wij zitten zo dicht aan de grens dat het wat afstand betreft niet veel uitmaakt of we in DE of NL winkelen. Combineer dat meteen met daar tanken, dat is ook goedkoper.
En voor een fles badedas bijvoorbeeld scheelt het echt heel veel, die kost in DE nog geen 2 euro, en in NL al snel een euro of 6 tot 8 al naar gelang inhoud.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:09

Ik snap het stukje van vakantie en weinig geld/bezuinigen nooit. Veel mensen zien "op vakantie gaan" tegenwoordig als een recht. Dat vind ik totaal onbegrijpelijk.
Dat er bezuinigingen aan zouden komen, dat voelden we allemaal wel aan. Tijdens corona kon het niet op met de steun. Deels was dat goed, deels heeft het bedrijven die anders ook failliet waren gegaan, overeind gehouden. En veel andere bedrijven komen nu in de problemen doordat de regering en gemeentes de spelregels achteraf bijstellen of zelfs nu pas schrijven. Ieder bedrijf kon steun vragen: voor je vaste laten als ondernemer, voor de loonkosten, etc. Achteraf wordt nu gekeken of bedrijven terecht steun kregen. Horeca-ondernemers zijn erg creatief geworden met afhalen, bezorgen, enz. Maar daardoor moeten velen een deel van de steun die ze kregen terugbetalen. Terwijl dat vet op de botten er helemaal niet is. Ik verwacht dat we de naweeën hiervan nog lang voelen.
De huizenmarkt zit nu op een keerpunt. De prijzen blijven nog even stijgen, maar het aantal kopers neemt af. Mensen die nu op de top van de markt zijn ingestapt, komen vroeg of laat in de problemen. Want als de prijzen weer dalen naar een normaal niveau, is er van overwaarde geen sprake meer en staan er erg veel hypotheken onder water, om maar een populaire uitdrukking van stal te halen. Ik ben bang dat het zwaarste gedeelte van corona en de oorlog nog moet komen en dat dat voor veel ellende en problemen gaat zorgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:16

Dat de huizenmarkt onder druk komt was in de vorige crisis ook zo. Prijzen daalden , rente boven de 10 % en moest je verkopen dan bleef je ook met een restschuld achter.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:21

bigone schreef:
Dat de huizenmarkt onder druk komt was in de vorige crisis ook zo. Prijzen daalden , rente boven de 10 % en moest je verkopen dan bleef je ook met een restschuld achter.

En in die situatie gaan veel mensen nu weer komen. Veel te duur aangekocht, verblind door de prijs die ze voor hun eigen huis kregen en alles in een nieuw huis gestopt. Dat wrs het komende decennium niet gaat opbrengen wat ze ervoor betaalden. Is dat erg, want ze hebben immers ook veel voor hun eigen woning gekregen? Ja, maar bij de meeste mensen had de eigen woning wel overwaarde. En door nu erg duur te kopen, is die overwaarde weg. Ik woon in een regio waar de prijzen altijd laag bleven in vergelijking met de rest van NL. Maar ook hier gaat het nergens meer over: een rijwoning voor meer dan €300.000,-, een 2/1-kap voor €425.000,-. En allemaal prijzen bieden vanaf. Zien jullie dat in jullie regio's ook?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:22

Hier gaan rijtjes huizen voor meer dan 4 ton weg en een twee onder één kap voor 6 a7.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:24

Zolang je blijft wonen is er niets aan de hand maar moet je verhuizen, door bvb scheiding of werk dan heb je een groot probleem.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:24

bigone schreef:
Zolang je blijft wonen is er niets aan de hand maar moet je verhuizen, door bvb scheiding of werk dan heb je een groot probleem.

Precies.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:59

chevax schreef:
En in die situatie gaan veel mensen nu weer komen. Veel te duur aangekocht, verblind door de prijs die ze voor hun eigen huis kregen en alles in een nieuw huis gestopt.

Was het niet ook gewoon te duur omdat de prijzen hoog waren... zelfs starterswoningen zijn absurd duur.. als er crisis is, verlies je daar ook op.

Het nadeel is dat de woningmarkt dan gewoon nog lang dicht blijft zitten. mensen die nu groot gekocht hebben en later weer kleiner willen, blijven dan weer zitten.. denk ik?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:02

Als Rutte ergens geld wil halen dan trekken ze die 60 miljard stikstofbudget maar leeg en pakken ze buitenlandse bedrijven maar aan die hier nauwelijks belasting hoeven betalen. Maar geef aub de burger financieel meer lucht.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:04

elnienjo schreef:
Als Rutte ergens geld wil halen dan trekken ze die 60 miljard stikstofbudget maar leeg en pakken ze buitenlandse bedrijven maar aan die hier nauwelijks belasting hoeven betalen. Maar geef aub de burger financieel meer lucht.

precies dit! laat ze die miljarden om boeren te onteigenen maar beter besteden aan het terugdringen van de recessie. Ook met oog op evt. voedselschaarste ivm de oorlog lijkt me dit veel logischer.. maar ja, wie ben ik? :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:06

juval schreef:
elnienjo schreef:

precies dit! laat ze die miljarden om boeren te onteigenen maar beter besteden aan het terugdringen van de recessie. Ook met oog op evt. voedselschaarste ivm de oorlog lijkt me dit veel logischer.. maar ja, wie ben ik? :)

Eens. Helemaal mee eens.