Voice of Holland 2022 stilgelegd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:31

Cayenne schreef:
Friesfanaat schreef:
Klopt wat je zegt hoor. Maar ik hoop nog wat vertrouwen in de rechtsstaat te behouden :+

Ali riep ook steeds dat hij vertrouwen had in de rechtsstaat :')

Hahahaha, uh. Ja ik ben dan alleen wel voorstander van deze uitspraak. Guess he's not :Y)

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:32

Cayenne schreef:
Hij zal voorlopig wel op vrije voeten blijven tot na het hoger beroep denk ik?

Volgens mij is er geen onmiddelijk arrestatiebevel neergelegd, dus dan is het een kwestie van wachten tot hij opgeroepen wordt. Gezien het personeelstekort in de gevangenissen kan dat nog wel even duren. Als hij in hoger beroep gaat blijft hij inderdaad vrij. Alleen als er zwaarwegende redenen waren om hem vast te houden (recidivegevaar, zorgen om zijn of anderen hun welzijn) was dat niet zo geweest, maar dan had hij nu ook vast gezeten.

CharleyT schreef:
Cayenne schreef:
Ali riep ook steeds dat hij vertrouwen had in de rechtsstaat :')

Als hij werkelijk zo'n vertrouwen in de rechtsstaat heeft zal hij deze uitspraak vast wel accepteren zonder hoger beroep :o

Ik snap dit gevoel, maar onderdeel van een gezonde rechtsstaat is dat verdachten/veroordeelden het recht hebben om de zaak nog een keer te laten bekijken door een andere rechter. Er zitten ook nadelen aan, want naast het feit dat de straf dus hoger uit kan vallen en hij veroordeeld kan worden voor extra feiten (het zou zomaar kunnen dat een nieuwe rechter de verklaring van de moeder van Jill Helena wel als steunbewijs ziet en hij daar ook voor veroordeeld zou worden bv). Daarnaast zou het zomaar nog eens heel lang kunnen duren, want veel getuigen zullen opnieuw gehoord moeten worden en in feite moet de zaak opnieuw van de grond af gebouwd worden.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:33

Is de kans groter dat hij strafvermindering- of meerdering krijgt bij hoger beroep? Of is dat echt niet te zeggen zo vanaf de zijlijn meeglurend naar het proces?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:34

Bedankt voor de uitleg Emmaa2!

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:35

Castilja schreef:
Is de kans groter dat hij strafvermindering- of meerdering krijgt bij hoger beroep? Of is dat echt niet te zeggen zo vanaf de zijlijn meeglurend naar het proces?

De zaak gaat in feite opnieuw. Het OM gaat opnieuw naar het bewijs kijken, er kunnen aanvullende onderzoeken gevraagd worden, getuigen kunnen opnieuw gehoord worden. Beide partijen kunnen daar aanspraak op maken. Het kan zomaar zijn dat een nieuwe officier tot dezelfde eis komt en een nieuwe rechter tot dezelfde uitspraak, het kan ook zijn dat er wel veel verandert.

Overigens kan je procederen tot je erbij neervalt. Na hoger beroep kan je nog in cassatie, en zelfs dan zijn er nog stappen te zetten. Ik hoop dat hij zich neerlegt bij de straf, maar gezien geld voor een advocaat in zijn geval geen zorg is denk ik dat hij blijft doorgaan tot het bittere eind.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:42

2 jaar. Die had ik nooit verwacht.
Hoop dat hij het accepteert.
Want hij is al zo moe...

Nee voor de slachtoffers hoop ik dat ze dit niet nog eens hoeven te doorstaan

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:53

Emmaa2 schreef:
Overigens kan je procederen tot je erbij neervalt. Na hoger beroep kan je nog in cassatie, en zelfs dan zijn er nog stappen te zetten. Ik hoop dat hij zich neerlegt bij de straf, maar gezien geld voor een advocaat in zijn geval geen zorg is denk ik dat hij blijft doorgaan tot het bittere eind.

Maar dat is dan toch niet rechtvaardig naar de slachtoffers toe?
Die kunnen het dan ook niet "afsluiten" voor zover dat al mogelijk is.
Ik zou dat voor hen echt een martelgang vinden en ontzettend respectloos als hij dat doet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:57

Zijn vermogen is 11 miljoen, echter samen met zijn exvrouw. Dus 5,5 miljoen. Want van zijn ex krijgt hij geen dubbeltje. Dat gaat wel een keer op hoor! Er komt niets tot weinig binnen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:58

Citaat:
Jill Helena in tranen.
Ze is blij dat rechtbank haar gelooft. Dat er geen steunbewijs is 'zie je vaker in zedenzaken'.
'Ik had eerder moeten spreken, laat dat een les voor anderen zijn. Ik ben trots op de andere dames'

Citaat:
Slachtofferadvocate Ruth Jager (Naomi en Ten Damme) staat de pers te woord. 'Geen straf is te hoog, maar vonnis geeft erkenning voor de slachtoffers en dat is heel belangrijk'

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:59

Benzz schreef:
Zijn vermogen is 11 miljoen, echter samen met zijn exvrouw. Dus 5,5 miljoen. Want van zijn ex krijgt hij geen dubbeltje. Dat gaat wel een keer op hoor! Er komt niets tot weinig binnen.

Ik denk hetzelfde. Verwacht namelijk dat hij z'n levensstijl qua uitgaven niet heeft veranderd.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:00

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:00

Cayenne schreef:
Emmaa2 schreef:

Maar dat is dan toch niet rechtvaardig naar de slachtoffers toe?
Die kunnen het dan ook niet "afsluiten" voor zover dat al mogelijk is.
Ik zou dat voor hen echt een martelgang vinden en ontzettend respectloos als hij dat doet.

In de Nederlandse rechtsgang is het slachtoffer eigenlijk een minimaal onderdeel van proces. Zij doen aangifte, leveren vervolgens aanvullende verklaringen waar nodig, en ze hebben het recht om te spreken tijdens de zitting. Maar verder is het de zaak van 'Verdachte' tegen 'Het OM', en niet tegen 'het slachtoffer'. Het Nederlandse systeem gaat in die zin ook niet om gerechtigheid voor het slachtoffer, maar om een correcte rechtsgang en zorgen dat iemand veroordeelt wordt voor de feiten die het OM ziet als bewezen. Het slachtoffer wordt daar niet meer in geconsulteerd of bevraagd.

Ik denk als je slachtoffer bent in zo'n situatie, dat het nooit voelt als rechtvaardig. Twee jaar is niet genoeg, als hij in beroep gaat is dat oneerlijk, als hij doorprocedeert kunnen ze het niet afsluiten. Hoe hard ook, ik hoop dat ze voldoening halen uit het feit dat de rechter nu in ieder geval een deel van deze situaties bewezen acht, en wat ze er verder mee doen ligt bij hen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:08

Citaat:
Zijn advocaat Bart Swier laat weten dat Ali B in hoger beroep gaat tegen de uitspraak

Viel te verwachten

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:08

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Zijn advocaat Bart Swier laat weten dat Ali B in hoger beroep gaat tegen de uitspraak

Viel te verwachten

Volgens mij had hij voor de uitspraak al aangegeven dat hij in beroep zou gaan als er een celstraf zou volgen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:10

Oh dat zou kunnen. Niet meegekregen.
Daar houden ze zich dan ook aan.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:17

Hij laat ook via z'n advocaat weten, ik citeer:

''teleurgesteld te zijn over het vonnis, omdat hij ervan overtuigd is onschuldig te zijn.''

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:20

In die zin is het jammer dat hij niet verplicht word therapie te volgen.
Mooie in hoger beroep. 2 jaar plus therapie in het accepteren van Nee en het inzien wanneer je fout zit.

Geen idee of dit kan.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:21

Friesfanaat schreef:

''teleurgesteld te zijn over het vonnis, omdat hij ervan overtuigd is onschuldig te zijn.''

Het zou me niks verbazen als dat gebrek aan zelfreflectie ook iets is wat de rechter heeft meegenomen in de uitspraak. Als het al zo zou zijn dat hij zich niet bewust is geweest van het kwaad van zijn acties zou hij tijdens zo'n zaak heel anders in de wedstrijd hebben gestaan. Dan schaam je je rot, en heb je veel spijt. Het feit dat hij mensen ervan wil overtuigen dat hij als enige eerlijk is en dat alle andere mensen in dit proces liegen, wijst er imo eerder op dat er een narcistisch trekje zit. Hij ziet zijn verklaring als zwaarder wegend dan de verklaring van niet alleen de slachtoffers, maar ook de mensen die het steunbewijs hebben geleverd.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:23

DuoPenotti schreef:
Mooie in hoger beroep. 2 jaar plus therapie in het accepteren van Nee en het inzien wanneer je fout zit.

Geen idee of dit kan.

Helaas niet, gedwongen therapie kan alleen opgelegd worden via TBS en om in aanmerking te komen voor TBS moet je een serieus gevaar voor jezelf, je omgeving en de samenleving zijn. Dat gaat bijvoorbeeld om mensen die zeer gewelddadige verkrachtingen hebben gepleegd. In die zin (zonder te bagatelliseren hoe verschrikkelijk dit is) is vingers bij iemand binnenbrengen die op dat moment al seks met iemand anders aan het hebben was gewoon niet 'zwaar' genoeg om over te gaan tot zoiets. Of tot een zwaardere strafmaat.

In de gevangenis zijn er overigens wel mogelijkheden om therapie te volgen voor gevangenen die daar voor open staan. Het kan niet verplicht worden maar als je dan toch moet brommen....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:26

Emmaa2 schreef:
Friesfanaat schreef:

Het zou me niks verbazen als dat gebrek aan zelfreflectie ook iets is wat de rechter heeft meegenomen in de uitspraak. Als het al zo zou zijn dat hij zich niet bewust is geweest van het kwaad van zijn acties zou hij tijdens zo'n zaak heel anders in de wedstrijd hebben gestaan. Dan schaam je je rot, en heb je veel spijt. Het feit dat hij mensen ervan wil overtuigen dat hij als enige eerlijk is en dat alle andere mensen in dit proces liegen, wijst er imo eerder op dat er een narcistisch trekje zit. Hij ziet zijn verklaring als zwaarder wegend dan de verklaring van niet alleen de slachtoffers, maar ook de mensen die het steunbewijs hebben geleverd.

Dat werd net op het nieuws wel gezegd dat de rechter dat inderdaad meegenomen heeft. Was een heel duidelijk citaat maar weet niet meer precies wat. Kwam wel neer op geen nee accepteren en zelfs achteraf niet inzien dat hij iets fout gedaan heeft. Oh en dat hij heel dwingend overkwam.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:32

Emmaa2 schreef:
DuoPenotti schreef:

Geen idee of dit kan.

Helaas niet, gedwongen therapie kan alleen opgelegd worden via TBS en om in aanmerking te komen voor TBS moet je een serieus gevaar voor jezelf, je omgeving en de samenleving zijn. Dat gaat bijvoorbeeld om mensen die zeer gewelddadige verkrachtingen hebben gepleegd. In die zin (zonder te bagatelliseren hoe verschrikkelijk dit is) is vingers bij iemand binnenbrengen die op dat moment al seks met iemand anders aan het hebben was gewoon niet 'zwaar' genoeg om over te gaan tot zoiets. Of tot een zwaardere strafmaat.

In de gevangenis zijn er overigens wel mogelijkheden om therapie te volgen voor gevangenen die daar voor open staan. Het kan niet verplicht worden maar als je dan toch moet brommen....

Jammer, en bedoelde idd een lichtere maatregel dan TBS, maar wel 1 die hem wat inzichten kan geven.

Waarschijnlijk zal hij in de bak daar ook wel nee tegen want hij zit niet fout.

Beetje het mopje van de spookrijder die het nieuws hoort.
Op de A2 is een spookrijder gesignaleerd, blijf rechts rijden.
1 spookrijder?! Wel honderd!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 16:11

Emmaa2 schreef:

Dat heeft de rechter inderdaad meegewogen. Te horen in de uitspraak.

Gedurende de rechtszaak heeft Ali B geen blijk gegeven van zelfinzicht en heeft ze een man gezien die dwingend is geen "nee" accepteert.

Dus in hoger beroep gaan en dan vasthouden aan zijn onschuld en geen spijt betuigen, lijkt niet zo kansrijk.
Dat zou ik m als advocaat niet aanraden. Meer zoiets van, "ik heb niet beseft dat ik fout zat, heb spijt, maar vind de straf te hoog, want ik ben al genoeg gestraft (imagoschade), etc."

Verder zou het in hoger beroep gaan ook nog het risico voor hem kunnen inhouden dat meer slachtoffers zich gaan melden. Want ik geloof nooit dat hij in de afgelopen jaren zijn jongeheer in zn broek heeft kunnen houden of ander gedrag is gaan tonen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 16:15

Babootje schreef:
Emmaa2 schreef:

Dat heeft de rechter inderdaad meegewogen. Te horen in de uitspraak.

Gedurende de rechtszaak heeft Ali B geen blijk gegeven van zelfinzicht en heeft ze een man gezien die dwingend is geen "nee" accepteert.

Dus in hoger beroep gaan en dan vasthouden aan zijn onschuld en geen spijt betuigen, lijkt niet zo kansrijk.
Dat zou ik m als advocaat niet aanraden. Meer zoiets van, "ik heb niet beseft dat ik fout zat, heb spijt, maar vind de straf te hoog, want ik ben al genoeg gestraft (imagoschade), etc."

Verder zou het in hoger beroep gaan ook nog het risico voor hem kunnen inhouden dat meer slachtoffers zich gaan melden. Want ik geloof nooit dat hij in de afgelopen jaren zijn jongeheer in zn broek heeft kunnen houden of ander gedrag is gaan tonen.

Waarom zouden andere slachtoffers zich melden als hij in hoger beroep gaat?
Dat risico is er sowieso.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 16:19

Friesfanaat schreef:

Hij denkt echt dat hij gods gift to women is..........

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 16:27

Benzz schreef:
Friesfanaat schreef:

Hij denkt echt dat hij gods gift to women is..........

Gebrek aan zelfreflectie is zeker aanwezig bij hem ja. Treurig.

En erg sneu voor de slachtoffers dat de rollercoaster nog even doorgaat...