Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:32

Karl66 schreef:
Ayaan praat vanuit haar eigen straatje, vandaar dat ze vertelt hoe geweldig de mensen aan haar kant van het politieke spectrum zijn en hoe slecht aan de andere kant. Niet zo relevant dus.

Dit artikel laat zien waarom Trump weliswaar nog steeds een kleine kans heeft om te winnen, maar waarom het veel realistischer is dat Biden gaat winnen: https://fivethirtyeight.com/features/tr ... n-in-2016/

Het verschil is veel groter dan in 2016. Toen viel de kans op winst van Trump binnen de standaard deviatie van de peilingen en nu erbuiten. Als de afwijking in de peilingen net zo groot zou zijn als in 2016 en allemaal weer in het voordeel van Trump zou zijn, dan wint Biden nog steeds met meer dan 300 kiesmannen.

Heb het artikel gelezen, en hoewel het een erg afgewogen en realistisch beeld geeft van de peilingen en hoe deze geïnterpreteerd kunnen worden, stelt het met toch niet gerust. En dat komt vooral doordat deze verkiezingen zo volkomen onvergelijkbaar zijn met welke eerdere Amerikaanse verkiezingen ook.

Het democratische proces was in de VS natuurlijk sowieso al nooit erg eerlijk of transparant, maar mijn indruk is dat er inmiddels, vooral door toedoen van Trump, een grote groep conservatieve Amerikanen is die geen boodschap meer heeft aan de democratie en het prima zou vinden als Trump als een soort Putin voor onbepaalde tijd aan de macht zou blijven, ook als dat betekent dat de oppositie zo veel mogelijk monddood gemaakt, of anderszins uitgeschakeld moet worden.

Maar ik hoop nog steeds dat ik hiermee te veel een doemdenker ben en dat de meerderheid van de Amerikanen verstandig genoeg blijkt te zijn om die oranje idioot uit het Witte Huis te stemmen.

IMANDRA

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:07

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:47

Ik denk dat de kans dat Trump door de kiezers, via popular vote of electoral college, tot president wordt gekozen echt minimaal is. Ik las nog een stuk van The Hill over de laatste peilingen van gisteren en ook daaruit bleek dat Trump er gewoon heel slecht voor staat. Hij doet het misschien beter bij de latino kiezers in Florida, maar heeft ondertussen de ouderen, de vrouwen uit de voorsteden en de hoger opgeleide blanke kiezers van zich vervreemd. Drie groepen, die hem in 2016 in het Witte Huis hebben gekozen.

Maar als de uitkomsten redelijk dicht bij elkaar blijken te liggen, dan zie ik het gebeuren dat hij met behulp van rechtzaken, republikeinse gouverneurs, republikeinse congressen in de verschillende staten en met behulp van het hooggerechtshof de resultaten genoeg kan verwringen om president te blijven. Op dat moment is hij niks beter dan een dictator, die de verkiezingen manipuleert om de schijn op te houden dat die democratisch gekozen is.

Is er een duidelijk afgetekende overwinning voor Biden, dan denk ik dat iedereen Trump per direct laat vallen en dat hij geen kans meer maakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:17

Laten we hopen dat Biden gewoon met grote meerderheid gekozen word.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:52

Askja schreef:
Volkomen naïef (of: bewust vooringenomen) om te denken dat 'de Republikeinen' zich zomaar gaan neerleggen bij een nederlaag van Trump en 'thuis hun wonden gaan likken'. Trump en zijn kliek hebben de sfeer volledig vergiftigd en het wantrouwen onder Republikeinse kiezers maximaal opgevoerd door een voor hen negatieve verkiezingsuitslag op voorhand als onbetrouwbaar en frauduleus te bestempelen. Daarbij probeert Trump zich momenteel een aura van onoverwinnelijkheid aan te meten waar veel aanhangers maar al te graag in geloven. Mocht hij verliezen, dan zal hij zich daar niet bij neerleggen. Niet alleen uit strategische overwegingen, ook omdat hij het als Trump zijnde gewoon niet zal kunnen opbrengen. Hij zal de zaak dus gaan opstoken, en zijn aanhang is inmiddels dermate opgefokt dat die zich maar al te graag laten opfokken. Die gaan echt niet thuis hun wonden likken, een deel gaat woedend de straat (en het internet) op om de hun ontnomen overwinning alsnog op te eisen, desnoods met geweld vrees ik.
Ik ben het hier, helaas, geheel mee eens. Zijn ego is te groot om het 'zo maar' op te geven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:55

Volgens dat filmpje van een paar pagina's terug heeft Trump ook nog best wat mogelijkheden als hij niet concedes? (best ironisch gezien hij hillary daarvan beschuldigd maar hey trump is zo hypocriet als wat)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:02

Ja, dat klopt, en dan zijn de rapen echt gaar in de VS want dat gaat de andere kant, logischerwijs, niet accepteren.
Dan is het te hopen dat er binnen de geledingen van de Republikeinse partij nog wat prominenten zijn die de democratie nog wel een warm hart toedragen en die in actie komen om ervoor te zorgen dat Trump zijn nederlaag erkent (en opzout uit het Witte Huis).

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:17

Als ik het goed begrijp heeft Trump zelfs vanuit de Republikeinen niet heel veel steun meer over. Er is zelfs een republikeinse groep die oproept niet op Trump te stemmen.

Ik zag vanochtend wel op het nieuws dat er op een aantal plekken al hout voor winkels e.d. wordt getimmerd uit angst voor rellen rondom de verkiezingsuitslag. Ik hou mijn hart vast voor wat er gaat gebeuren. Ook omdat Trump het recht in eigen hand nemen onder rechtse militiegroepen wel een beetje heeft opgestookt. Door acties zoals het van de weg afrijden van een Biden campagnebus niet alleen niet af te keuren maar zelfs te bemoedigen. Ik verwacht dat er wel een hoop onrust gaat zijn bij de verkiezingen. Maar met een beetje geluk hebben ze dan Biden als president, die hier vermoedelijk een stuk beter mee omgaat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:28

Karl66 schreef:
Ayaan praat vanuit haar eigen straatje, vandaar dat ze vertelt hoe geweldig de mensen aan haar kant van het politieke spectrum zijn en hoe slecht aan de andere kant. Niet zo relevant dus.
Deze "niet zo relevante" vrouw die 14 jaar geleden naar de VS vertrok is nu onderzoeker bij het Hoover Instituut. Ik doe het haar niet na en ik vind haar een hele grote Karl66!
Deze vrouw was te groot voor Nederland. Zo kijk ik daar tegenaan. En daar mag iedereen verder van het hare of het zijne van vinden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:56

pien_2010 schreef:
Karl66 schreef:
Deze "niet zo relevante" vrouw die 14 jaar geleden naar de VS vertrok is nu onderzoeker bij het Hoover Instituut. Ik doe het haar niet na en ik vind haar een hele grote Karl66!
Deze vrouw was te groot voor Nederland. Zo kijk ik daar tegenaan. En daar mag iedereen verder van het hare of het zijne van vinden.

Ik vond het best wel goed aan haar betoog dat ze kritiek had op het hele 'Woke" gebeuren. Daarin ben ik het best met haar eens.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:07

pien_2010 schreef:
Karl66 schreef:

Daar ben ik 't helemaal mee eens. Een slimme vrouw die goed door heeft waar de schoen wringt en daardoor helaas Nederland heeft moeten ontvluchten omdat ze met de dood werd bedreigd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:13

En wat heeft dat met mijn reactie te maken? Zij als rechtsconservatieve vrouw beweert dat de rechtsconservatieven de uitslag manmoedig zullen accepteren in tegenstelling tot die terroristische linksen. Dat is in haar eigen straatje praten en dan maakt het verder niet uit of jij haar een topper vindt, het blijft gewoon in haar eigen straatje praten.

Bush heeft niet van Gore via de stembus gewonnen, maar in de rechtzaal. Dit heeft de republikeinen de ogen geopend, dat je niet perse de meerderheid hoeft te hebben als je de rechters voor je kan laten werken. Dus als ze verliezen en ze zien een kans om de rechtzaal alsnog te winnen, dan zullen ze dat zeker proberen en nemen ze Trump nou vier jaar op de koop toe. Daarom is het voor de rust in het land belangrijk dat er een duidelijke afgetekende winst voor Biden komt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:23

Maar wat kan een rechter veranderen aan een verkiezingsuitslag? Wordt er dan een deel van de stemmen ongeldig verklaard of hoe werkt dat?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:35

Askja schreef:
Ja, dat klopt, en dan zijn de rapen echt gaar in de VS want dat gaat de andere kant, logischerwijs, niet accepteren.
Dan is het te hopen dat er binnen de geledingen van de Republikeinse partij nog wat prominenten zijn die de democratie nog wel een warm hart toedragen en die in actie komen om ervoor te zorgen dat Trump zijn nederlaag erkent (en opzout uit het Witte Huis).
Ik probeer al een paar dagen informatie over dit te vinden, althans: Zijn er mensen buiten de US die evt. zouden kunnen ingrijpen? Op zo'n niveau?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:40

Nee, dat lijkt me niet? Iets met soevereiniteit.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:40

8nnemiek schreef:
Maar wat kan een rechter veranderen aan een verkiezingsuitslag? Wordt er dan een deel van de stemmen ongeldig verklaard of hoe werkt dat?
Als ik het goed begreep kan er een situatie ontstaan waarin de publieke stemmen niet meer gelden, enkel de stem van een specifiek persoon per staat (de senator?). Daar gaat het dan fout, want hoewel er meer democraten zijn, zijn er meer staten die republikeins zijn en dan zullen die dus de meeste stemmen geven/krijgen.
Laatst bijgewerkt door Ailill op 02-11-20 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:41

Ailill schreef:
Askja schreef:
Ik probeer al een paar dagen informatie over dit te vinden, althans: Zijn er mensen buiten de US die evt. zouden kunnen ingrijpen? Op zo'n niveau?

Ja, laten we het vooral internationaal laten escaleren...

Hopelijk wint Biden met zoveel overmacht dat er geen ruimte is voor twijfel en rechtzaken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:42

mysa schreef:
Daar loop ik inderdaad op vast. Maar als tegenhanger: Elke (wereld)oorlog ontstaat vanuit geloof/macht/geld/politiek en dan kijkt men niet enkel binnen de grenzen. Ik roep het al een paar jaar, maar ooit komt die 3e wereldoorlog, en dit is een ideale duikplank bij uitstek, helaas.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:46

Ailill schreef:
mysa schreef:
Daar loop ik inderdaad op vast. Maar als tegenhanger: Elke (wereld)oorlog ontstaat vanuit geloof/macht/geld/politiek en dan kijkt men niet enkel binnen de grenzen. Ik roep het al een paar jaar, maar ooit komt die 3e wereldoorlog, en dit is een ideale duikplank bij uitstek, helaas.

Mag toch hopen dat westerse landen niet met elkaar in conflict raken vanwege een verkiezing. We hebben onze handen al vol genoeg aan vijandige landen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:51

Ja, de republikeinen hebben bij het hooggerechtshof bijvoorbeeld bot gevangen over wanneer de stemmen per post in Pensylvania binnen moeten zijn. Als het poststempel maar van de verkiezingsdag of eerder is, dan mogen de stemmen die tot negen dagen na de verkiezingen binnengekomen zijn nog meegeteld worden. Maar die stemmen, die later binnengekomen zijn moeten wel apart gehouden worden. Want de republikeinen kunnen na de verkiezingen dat weer opnieuw aanvechten en met de nieuwe conservatieve meerderheid in het hooggerechtshof is de kans groot dat verboden wordt om die stemmen mee te tellen. Omdat de stemmen per post voornamelijk democratische stemmen zijn, is dat een voordeel voor de republikeinen, die op zo'n manier misschien toch die staat binnen kunnen slepen. Maar als Biden op de verkiezingsavond al een duidelijke voorsprong in die staat heeft, dan heeft het geen zin en zullen ze die poststemmen waarschijnlijk niet aanvechten.

Op diezelfde manier kunnen ze bijvoorbeeld in een andere staat gaan aanvechten dat stemmen niet geldig zijn omdat de handtekening niet voldoende overeenkomt, of dat stemmen niet geldig zijn omdat bepaalde bussen om poststemmen buiten de, onbetrouwbare republikeinse postdienst, om te verzamelen niet toegestaan waren, of,of...

Maar dat heeft alleen zin als je daarmee Biden binnen schot houdt qua stemmen in die staat. En het heeft alleen zin als dat in genoeg staten is om het aantal kiesmannen in het voordeel van Trump te laten omslaan.

Maar als bijvoorbeeld op dinsdagavond al blijkt dat Arizona en Florida voor Biden hebben gekozen, met een voldoende meerderheid dat het niet aanvechtbaar is, dan heeft Trump gewoon verloren. Dan is hij zoveel kiesmannen kwijt, dat hij dat in een andere staat niet meer kan corrigeren. Dan heeft het dus ook geen zin meer om in een andere staat met een klein verschil de juridische strijd aan te gaan. Dat levert dan gewoon te weinig kiesmannen op.

Als je dat juridische gevecht gaat krijgen, wat gewoon tijd kost met de daarbij behorende onzekerheid, dan heeft dat heeft dat natuurlijk een dramatische invloed op de onrust in het land. Daarom zou het goed zijn dat de cijfers overduidelijk in het voordeel van Biden zouden zijn. Of natuurlijk overduidelijk in het voordeel van Trump, alleen dat is een situatie waar ik dus niet in geloof.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:54

elnienjo schreef:
Ailill schreef:

Mag toch hopen dat westerse landen niet met elkaar in conflict raken vanwege een verkiezing. We hebben onze handen al vol genoeg aan vijandige landen.
Zucht. Het is niet zomaar een verkiezing. Het is de verkiezing van een toch wel heel machtige positie, met veel invloed en (kern)wapens binnen handbereik. Verkiezing van iemand die, mag ik inmiddels concluderen, bewezen, helemaal niet geschikt is voor die positie. Hijzelf is overigens van mening dat ie het fantastisch doet, dat is dan ook precies waar het verkeerd gaat.

Dus imo kunnen/zijn de gevolgen veel groter dan enkel binnen de US, helaas.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:01

Ailill schreef:
8nnemiek schreef:
Als ik het goed begreep kan er een situatie ontstaan waarin de publieke stemmen niet meer gelden, enkel de stem van een specifiek persoon per staat (de senator?). Daar gaat het dan fout, want hoewel er meer democraten zijn, zijn er meer staten die republikeins zijn en dan zullen die dus de meeste stemmen geven/krijgen.

In de grondwet staat dat de president door de kiesmannen gekozen moet worden. Er staat alleen nergens in de grondwet dat de kiesmannen volgens de meerderheid van de stemmen van die staat moeten kiezen. Dat is per staat geregeld en dat verschilt behoorlijk. Er zijn bijvoorbeeld staten, die hun kiesmannen helemaal niet laten stemmen volgens de meerderheid in die staat, maar volgens de meerderheid van het hele land. Zo zijn er bijvoorbeeld ook staten, waarvan het congres de uitslag aan zijn laars kan lappen en het recht heeft om de kiesmannen op de kandidaat van hun keuze te laten stemmen. Domweg omdat hun wetten niet specifiek genoeg zijn. Dat is het nadeel van een systeem, waarbij je de macht voor het overgrote deel bij de staten legt, die het dan allemaal op hun eigen manier kunnen doen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:27

Ailill schreef:
mysa schreef:

Ik denk eerder economische sancties. Ik verwacht dat Europa niet zo veel zin heeft om Amerika in te vallen, gezien de hoeveelheid (technologisch hoogstaande) wapens die ze hebben. Vraag me af of we daartegen opgewassen zijn, op het slagveld. Ik bedoel, binnen de EU wordt ook niet zoveel aan Hongarije gedaan toch? Dan lijkt het me niet dat ze wel besluiten iets met Amerika te doen om daar dingen te veranderen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:40

Natuurlijk gaan andere landen de VS niet binnenvallen. Als er al wat gebeurt, dan zullen dat hoogstens wat sancties zijn. Mensen die persona non grata worden of tegoeden die worden bevroren. En zelfs dat geloof ik niet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:49

De EU gaat écht niets doen hoor. Ze doen nu toch ook niets tegenover die ene president die onder schimmige omstandigheden ergens richting Rusland is herverkozen? Laat staan dat ze iets tegen de VS doen. De EU houdt zich liever bezig met stemmen over of 'vegaburger' wel of niet verwarrend is voor de consument :roll: :')