steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:34

juval schreef:
prima als er alternatieven zijn hoor, maar niet iedereen wil veganistisch leven. ieder zijn keus toch?

Als labvlees straks doorontwikkeld is kan je zonder dieren te doden toch een lekker stukje vlees eten, zonder meteen veganistisch te worden. Sterker nog, veel veganisten doen het vanwege dierenwelzijn en ik acht de kans groot dat een groot aantal vegans stopt met veganisme als vlees straks zonder enig dierenleed geproduceerd kan worden. En gezien het onder erg gecontroleerde omstandigheden gekweekt kan worden (tov dieren in de wei of stal blootgesteld aan allerlei ziektekiemen/stofjes in de lucht/gras) denk ik dat het reuze meevalt met toevoegingen in het vlees. Misschien heeft labvlees straks zelfs wel minder ‘niet-natuurlijke’ stoffen nodig dan echt vlees van levende dieren!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 21:47

ik denk dat de plofkippen uit Roemenië hier straks gewoon in de winkels liggen :+ met halal label al te koop bij de jumbo

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:06

sassefras schreef:
ik denk dat de plofkippen uit Roemenië hier straks gewoon in de winkels liggen :+ met halal label al te koop bij de jumbo

Of misschien ligt er gewoon even niets in de winkels :+

fransje23

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:34

Hoe hebben de boeren de afzet van hun eigen producten in gedachten zonder distributiecentra?
Melk,kaas,boter,eieren, stoofperen etc etc?
Hoe staan bijvoorbeeld de zuivelfabrieken tegen over zo een actie?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:50

Of misschien ligt er gewoon even niets in de winkels :+[/quote]

ik heb vriezer vol en vind het een prima actie, wat ik bedoel te zeggen dat hier alle pluimveehouders 10000 regels hebben, en er ladingen kip uit ophokstallen in de supermarkt liggen

https://www.volkskrant.nl/economie/oekr ... gle.com%2F

dit is bv toch niet uit te leggen ;(

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:02

juval schreef:
sassefras schreef:

Of misschien ligt er gewoon even niets in de winkels :+

Dan staan er in de kelder altijd nog wel wat zakken rauwe bonen. Gezoet door honger. (trek).

Of er is nog Iers of Argentijns vlees verkrijgbaar voor de die-hard carnivoren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:04

sassefras schreef:

Dan lijkt een bewustwordingscampagne over op zijn minst minder vlees maar van dichterbij op zijn plaats. Of misschien een hogere importheffing op buitenlands vlees (of op vlees in het algemeen). Men eet in het Westen toch al veel te veel vlees.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 00:19

bewustwording :z dit is toch niet meer uit te leggen ?? verplicht en terecht dierenwelzijn, investeren in vrij uitloop en blije kippen. niet te verkopen of voor niks , en ladingen uit Oekraïne. uit wagelijke kippenflats liggen standaard bij appie hein en de jumbo ( met halal sticker. niks eerlijk leven kippie fiets eu )

BRUSSEL (ANP) - Oekraïne mag 50.000 ton (50 miljoen kilo) meer tariefvrije kip naar Europa gaan exporteren. De EU-lidstaten stemmen in met verhoging van 20.000 naar 70.000 ton in de hoop dat het hogere quotum een einde maakt aan de golf Oekraïens kippenvlees dat via een truc de Europese markt overspoelt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 08:33

sassefras schreef:
bewustwording :z dit is toch niet meer uit te leggen ?? verplicht en terecht dierenwelzijn, investeren in vrij uitloop en blije kippen. niet te verkopen of voor niks , en ladingen uit Oekraïne. uit wagelijke kippenflats liggen standaard bij appie hein en de jumbo ( met halal sticker. niks eerlijk leven kippie fiets eu )

BRUSSEL (ANP) - Oekraïne mag 50.000 ton (50 miljoen kilo) meer tariefvrije kip naar Europa gaan exporteren. De EU-lidstaten stemmen in met verhoging van 20.000 naar 70.000 ton in de hoop dat het hogere quotum een einde maakt aan de golf Oekraïens kippenvlees dat via een truc de Europese markt overspoelt.

Ten eerste is de Nederlandse landbouw voor een deel groot geworden omdat de producten, gesubsidieerd, op de wereldmarkt gedumpt zijn. Ontzettend oneerlijke concurrentie voir boeren op andere plekken op de wereld.
Ten tweede wordt het grootste deel van het Nederlandse kippenvlees geëxporteerd inclusief een deel van de import.

Als tweede exporteur van landbouwproducten in de wereld produceert de Nederlandse boer nu eenmaal niet voor de Nederlandse markt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:13

fransje23 schreef:
sassefras schreef:

Ten eerste is de Nederlandse landbouw voor een deel groot geworden omdat de producten, gesubsidieerd, op de wereldmarkt gedumpt zijn. Ontzettend oneerlijke concurrentie voir boeren op andere plekken op de wereld.
Ten tweede wordt het grootste deel van het Nederlandse kippenvlees geëxporteerd inclusief een deel van de import.

Als tweede exporteur van landbouwproducten in de wereld produceert de Nederlandse boer nu eenmaal niet voor de Nederlandse markt.

dat betekent dus wel dat de Nederlandse consument genoegen moet nemen met buitenlandse producten waar de controle op middelen en dierenwelzijn waarschijnlijk een heel stuk anders zijn dan de strenge Nederlandse eisen waaraan wij moeten voldoen. Fijn voor het buitenland dus. jammer voor de nederlandse supermarktconsumenten

https://agractie.nl/de-feiten/

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:28

Maar dat moet de consument nu toch ook al?

Het is bizar hoeveel er geproduceerd wordt voor de export. Waarbij Nederland wel met de oliebol blijft zitten en er een kleine groep er rijk van wordt.

Dat systeem klopt niet en maakt kwetsbaar.
We moeten naar een systeem waarbij de producten in de eerste instantie naar de Europese markt gaan en het restant geëxporteerd.
Maar dan ook de grondstoffen zoveel mogelijk uit Europa.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:38

Helemaal mee eens Fransje, het systeem klopt voor geen meter. Ook veel te veel tussen leverancieren met als resultaat dat de boeren geen eerlijke prijs krijgen en gedwongen worden door grootschalige bedrijven voor massaproductie.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:43

Fransje: Amen!

Zie maar in de supermarkt ook een goed kwaliteitsstuk vlees te halen. Iets met een hooiberg...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:11

Vlees moet je eigenlijk ook gewoon bij de slager halen, of rechtstreeks bij de boer. Dan weet je zeker dat het goed is.

Waar zo tegen de export? Nederland verdient daar toch goed aan. De agrarische producten uit Nederland worden over de hele wereld gewaardeerd. Andere sectoren mogen toch ook exporteren

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:19

Minder export betekent ook minder import, als de overheid het goed aanpakt. Meer kringlooplandbouw, daar wil men toch heen?
Minder vee, meer lokaal eten.
Als het dorp waar je woont ineens zou worden volgebouwd met industrie waardoor de luchtkwaliteit in je dorp ineens heel veel slechter zou worden dan zou je ook zeggen 'kunnen we die niet verdelen over heel Nederland, zodat de uitstoot wordt verdeeld'..
Door de veeteelt meer te verdelen over Europa (of beter nog, wat minder vlees te eten, en dan wel een eerlijke prijs voor ons vlees) wordt de luchtkwaliteit binnen Nederland iets beter.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 09-12-19 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:22

juval schreef:
fransje23 schreef:

dat betekent dus wel dat de Nederlandse consument genoegen moet nemen met buitenlandse producten waar de controle op middelen en dierenwelzijn waarschijnlijk een heel stuk anders zijn dan de strenge Nederlandse eisen waaraan wij moeten voldoen. Fijn voor het buitenland dus. jammer voor de nederlandse supermarktconsumenten

https://agractie.nl/de-feiten/

Dat doet de Nederlandse consument dus al als alles in de supermarkt voornamelijk uit het buitenland komt ;).
Volgens mij moet je ook aan bepaalde regels voldoen als je naar Nederland wilt exporteren? Kan me vergissen though.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:35

juval schreef:
Vlees moet je eigenlijk ook gewoon bij de slager halen, of rechtstreeks bij de boer. Dan weet je zeker dat het goed is.

Waar zo tegen de export? Nederland verdient daar toch goed aan. De agrarische producten uit Nederland worden over de hele wereld gewaardeerd. Andere sectoren mogen toch ook exporteren

Denk dat de kippenboer in de Oekraïne er hetzelfde over denkt.
;)

Door de enorme im- en export is er van een kringloop totaal geen sprake.
Om nog maar te zwijgen over de milieubelasting van het transport.

Daarbij zorgt export ook voor extra regels omdat de afnemende landen, net als de EU, extra eisen stellen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:01

de regels waar we nu tegen protesteren zijn Nederlands (en gedeeltelijk EU)

als er geen export meer is gaat dat zeer grote gevolgen hebben voor de Economie.

Maar aan de andere kant ben ik helemaal voor koop en consumeer lokaal. beetje dubbel dus misschien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:07

Ik heb net 3 pakketten binnen van koop een koe/kip/varken. Heb er speciaal een vriezertje extra voor gekocht. Het vlees kostte me zo’n €200, maar met de hoeveelheid vlees die ik eet kan ik een half jaar vooruit.
Komt allemaal bij Nederlandse boeren vandaan.
Punt blijft dat het gros van de consumenten elke dag vlees wil, en dit dan duur vind...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:10

juval schreef:
de regels waar we nu tegen protesteren zijn Nederlands (en gedeeltelijk EU)

als er geen export meer is gaat dat zeer grote gevolgen hebben voor de Economie.

Maar aan de andere kant ben ik helemaal voor koop en consumeer lokaal. beetje dubbel dus misschien.

Als er geen export meer is zal er flink gesaneerd in de sector zijn.
Maar ik ben niet zo zeer tegen export maar meer voor het richten op de Europese markt en het restant exporteren.
Zijn er ook minder problemen met plotselinge handelsembargo's van doorgedraaide wereldleiders.

Regels zijn niet zo zeer Nederlands als wel een gevolg afspraken die Nederland met de EU gemaakt heeft.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:10

ofwel de nederlandse interpretatie van de EU regels... vooral mbt de Natura2000 gebieden en vastgestelde normen voor stikstof die in Nederland vele malen strenger zijn dan in andere EU landen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:53

juval schreef:
ofwel de nederlandse interpretatie van de EU regels... vooral mbt de Natura2000 gebieden en vastgestelde normen voor stikstof die in Nederland vele malen strenger zijn dan in andere EU landen.

Dat de gebieden misschien iets handiger aangewezen hadden kunnen worden is een inderdaad niet zo handig beleid. En er zijn meer bijzonder onhandige beleidsplannen gemaakt dat is zeker waar.
Na de afschaffing van het melkquotum had er meteen iets nieuwe regelgeving klaar moeten liggen om de veestapel niet teveel uit de kluiten te laten groeien. Dat fosfaat de beperkende factor zou worden was toen al bekend.
PAS is was ook bij voorbaat gedoemd te mislukken, geval falend beleid.

Stikstof is hier een groter probleem omdat we een klein land zijn wat zeer intensief gebruikt wordt.
Er is minder oppervlak om dingen mee "te verdunnen".

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:05

Precies, er moet 'een' quotum liggen, of dat nou melk, fosfaat of stikstof is. Zonder dat quotum, ja jammer dan vrije markt, gaat het gewoon mis. Nu wordt er veevoer ingevoerd, vlees uitgevoerd en NL blijft met de stront zitten.

Ik ben helemaal voor dat herenboeren concept. Lokaal voedsel produceren, boer in loondienst en alles biologisch en het kán gewoon. Er is meer dan genoeg grond. Er blijft zelfs over dan, als we stoppen met export.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:21

dat herenboeren concept klinkt wel mooi, maar ik vrees dat dat niet echt haalbaar is. Niet alle grond is geschikt voor biologische teelt. Wij zouden al zouden wij willen hier geen biologisch voer voor onze koeien telen.

Windbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:34

Waarom de distributiecentra blokkeren en niet gewoon je eigen levering stoppen?

Ik weet wel waarom: omdat dan zal blijken dat de supermarkten helemaal niet zoveel missen als de Nederlandse boeren niet leveren.

Maar prima hoor, ze doen maar. Ik denk alleen wel dat elke sympathie van de burger dan wel verdwenen is. Snap sowieso niet waarom je de burger zou willen raken, dit is iets tussen de politiek en de boeren.
Zoals iemand hier schreef eten de meeste Nederlanders die in de supermarkt kopen nog net zoveel vlees en sloten melk als altijd. De boeren moeten die mensen juist koesteren, zou ik denken. De meeste burgers interesseert deze discussie denk ik weinig en men heeft er ook geen invloed op als ze er wel een mening over zouden hebben.