Ik ga naar bed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mixje90 schreef:Feit is dat Assad de grootste terrorist is. We zijn t idd niet eens met dat hij een oplossing is.
welterusten
Emmaa_ schreef:Ik vind de Assad kwestie lastig. Aan de ene kant is hij op dit moment imo niet het beste voor Syrie, maar wat er dan wel het beste zou zijn? Dat durf ik niet te zeggen. Ik ben van mening dat een tijdelijke sterke gezaghebber een goede stap zou zijn voor het land. Als Assad aftreed zal de hel daar nog meer losbreken dan het nu al doet, dan ontstaat er een gigantisch machtsvacuüm. Sowieso een sterke leider dus, maar wel eentje die aanzienlijk meer westers georiënteerd is dan Assad en vooral eentje die als doel voor ogen heeft om de boel daar te sussen.
Emmaa_ schreef:Ik zeg niet een westerse leider, ik zeg een westers georiënteerde leider. Iemand die openstaat voor het westen en ermee wilt samenwerken. Alle landen in de regio doen dat namelijk al sinds de Arabische Lente, Assad is één van de weinige overgeblevenen die niks wilt weten van het westen, behalve als ze hem kunnen helpen in een idiote oorlogvoering.
En Geerke wat je daar zegt is behoorlijk racistisch. 'Die mensen daar'. Het is gewoon een algemeen feit dat na het vallen van een sterke leider, een gigantisch machtsvacuüm ontstaat. Je kan daar niet zomaar een democratie planten en hopen dat het goed gaat, daar moet een nieuwe sterke leider, maar wel eentje die net iets anders is dan de vorige.
Ik zeg nergens dat wij daar onze democratie moeten neerplanten, en ik vind het knap dat jullie dat eruit halen.
Emmaa_ schreef:Sammie schreef:Ik snap ook niet wat daar racistisch aan is? Is gewoon iets cultureels.
Het klopt dat er daar een grotere machtsafstand is, maar Syrië is geen derde wereldland. 'Die mensen daar' hebben gewoon een top leven, en lopen totaal niet zo veel achter als iedereen lijkt te denken.
Emmaa_ schreef:Sammie schreef:Ik snap ook niet wat daar racistisch aan is? Is gewoon iets cultureels.
Het klopt dat er daar een grotere machtsafstand is, maar Syrië is geen derde wereldland. 'Die mensen daar' hebben gewoon een top leven, en lopen totaal niet zo veel achter als iedereen lijkt te denken.
Mixje90 schreef:Zal vast dat er mensen eens zijn met jou, maar degene om wie het echt gaat voor een heel groot deel niet. In 2003 was er nog geen keus, het was nog geneens isi. Pas na de ellende in Syrië is het isis geworden.
.
Drifter schreef:Mixje90 schreef:Zal vast dat er mensen eens zijn met jou, maar degene om wie het echt gaat voor een heel groot deel niet. In 2003 was er nog geen keus, het was nog geneens isi. Pas na de ellende in Syrië is het isis geworden.
.
IS was er al in Irak, alleen kregen ze daar geen voet aan de grond omdat ze niets hadden te bieden aan mensen die zich wilde aansluiten bij dat soort groepen. Geen geld, geen wapens, geen macht etc.
Pas toen ze naar Syrie gingen, en daar, doordat het westen alle 'rebellen' wapens en andere steun gaf, en die dus ook in IS handen kwam, zijn ze daar onder andere, enorm snel door gegroeid.
voor een samenvatting (een van de vele) https://www.youtube.com/watch?v=BuYwc20zwxQ