Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 01:38

Laten we het er maar op houden dat we het niet met elkaar eens zijn :D

Ik ga naar bed :) Morgen weer een drukke dag.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 01:40

Feit is dat Assad de grootste terrorist is. We zijn t idd niet eens met dat hij een oplossing is.
welterusten :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:31

Mixje90 schreef:
Feit is dat Assad de grootste terrorist is. We zijn t idd niet eens met dat hij een oplossing is.

Laten we het zo zeggen: Assad vecht tegen burgers én IS. Als Assad word weggehaald en een of andere IS gek met een wapen grijpt de macht... wat gaat er dan gebeuren, denk je?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:52

Mixje90 schreef:

Syrië is nu een seculiere staat met een meerpartijenstelsel. Politieke partijen op religieuze gronden zijn verboden. Wat is de overeenkomst tussen de groepen die nu tegen de regering vechten?

Ik weet hoe de westerse media over Assad schrijft, de waarheid is op zijn minst een stuk complexer.

Er is besloten dat Rusland stout is, en dat wij niet meer afhankelijk moeten zijn van russisch gas, dus dan maar gas halen uit Qatar (ook niet bepaald lievertjes naar het westen toe). Die pijplijn moet door Syrië, maar Assad wilde niet, dus moest er een andere regering komen. Alternatieven zijn of vriendjes weer worden met Rusland (die ons liever ziet gaan dan komen en dat is begrijpelijk) of echt verstandig worden en van de fossiele brandstoffen af (wat gezien de klimaatveranderingen nogal kritisch is), echter dat zou betekenen dat o.a. Europa een flink stuk moet gaan inleveren en zich een andere levensstijl moet gaan aanleren. Dat soort slecht nieuws kost de politici hun baan, dus dan maar een lading propaganda en oorlogje spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:33

Ik vind de Assad kwestie lastig. Aan de ene kant is hij op dit moment imo niet het beste voor Syrie, maar wat er dan wel het beste zou zijn? Dat durf ik niet te zeggen. Ik ben van mening dat een tijdelijke sterke gezaghebber een goede stap zou zijn voor het land. Als Assad aftreed zal de hel daar nog meer losbreken dan het nu al doet, dan ontstaat er een gigantisch machtsvacuüm. Sowieso een sterke leider dus, maar wel eentje die aanzienlijk meer westers georiënteerd is dan Assad en vooral eentje die als doel voor ogen heeft om de boel daar te sussen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:04

Emmaa_ schreef:
Ik vind de Assad kwestie lastig. Aan de ene kant is hij op dit moment imo niet het beste voor Syrie, maar wat er dan wel het beste zou zijn? Dat durf ik niet te zeggen. Ik ben van mening dat een tijdelijke sterke gezaghebber een goede stap zou zijn voor het land. Als Assad aftreed zal de hel daar nog meer losbreken dan het nu al doet, dan ontstaat er een gigantisch machtsvacuüm. Sowieso een sterke leider dus, maar wel eentje die aanzienlijk meer westers georiënteerd is dan Assad en vooral eentje die als doel voor ogen heeft om de boel daar te sussen.

misschien werkt de westerse manier wel helemaal niet in die landen?
Kijk naar Irak,afganistan....daar moest een democratie komen vonden wij westerlingen.Het is nog nooit zo een puinhoop geweest.
Democratie is een proces wat de eigen bevolking moet doen,heel geleidelijk aan.Dan heb je kans op slagen....niet de door ons opgelegde democratie.

En weet je?Misschien hebben de mensen daar wel zo een temperament dat ze per definitie gewoon kort gehouden moeten worden?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:08

Ik vind soms sowieso dat het westen te veel zo iets heeft van 'onze cultuur is het beste/superieur'. Dat heeft al voor veel ellende gezorgd (denk aan slavernij, kruistochten, enz.)
Recenter ander soort voorbeeld: in 1919 viel het Duitse keizerrijk en kwam de democratische Weimar Republiek. Al snel bleek dat als het volk niet achter een democratie staat, het niet werkt. En dat was nog voor Hitler werd gekozen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:43

Ik zeg niet een westerse leider, ik zeg een westers georiënteerde leider. Iemand die openstaat voor het westen en ermee wilt samenwerken. Alle landen in de regio doen dat namelijk al sinds de Arabische Lente, Assad is één van de weinige overgeblevenen die niks wilt weten van het westen, behalve als ze hem kunnen helpen in een idiote oorlogvoering.

En Geerke wat je daar zegt is behoorlijk racistisch. 'Die mensen daar'. Het is gewoon een algemeen feit dat na het vallen van een sterke leider, een gigantisch machtsvacuüm ontstaat. Je kan daar niet zomaar een democratie planten en hopen dat het goed gaat, daar moet een nieuwe sterke leider, maar wel eentje die net iets anders is dan de vorige.
Ik zeg nergens dat wij daar onze democratie moeten neerplanten, en ik vind het knap dat jullie dat eruit halen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:47

wat hebben wij westerlingen dan in Irak gedaan en afganistan(inclusief de Amerikanen)
Hoezo rascistisch?Die mensen daar?Wat is daar rascistich aan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:56

Ik snap ook niet wat daar racistisch aan is? Is gewoon iets cultureels.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:04

Emmaa_ schreef:
Ik zeg niet een westerse leider, ik zeg een westers georiënteerde leider. Iemand die openstaat voor het westen en ermee wilt samenwerken. Alle landen in de regio doen dat namelijk al sinds de Arabische Lente, Assad is één van de weinige overgeblevenen die niks wilt weten van het westen, behalve als ze hem kunnen helpen in een idiote oorlogvoering.

En Geerke wat je daar zegt is behoorlijk racistisch. 'Die mensen daar'. Het is gewoon een algemeen feit dat na het vallen van een sterke leider, een gigantisch machtsvacuüm ontstaat. Je kan daar niet zomaar een democratie planten en hopen dat het goed gaat, daar moet een nieuwe sterke leider, maar wel eentje die net iets anders is dan de vorige.
Ik zeg nergens dat wij daar onze democratie moeten neerplanten, en ik vind het knap dat jullie dat eruit halen.

Dat democratie brengen is wat de VS en de westerse wereld als motief voor het ingrijpen in de landen en regeringen daar opgeeft. Die willen een westers georiënteerde leider omdat die buigt voor de westerse belangen ipv de verantwoordelijkheid van zijn eigen volk voorop te zetten. Saddam, Assad en Khadaffi zeiden/zeggen nee, mijn eigen volk is mijn eerste prio, niet dat jouw mensen goedkoop/betrouwbaar hun tank kunnen volgooien. Dat zelfstandig denken is waarom er nu volop ellende is.

Vertrouwen en respect moet van 2 kanten komen en dat is er nu niet. De hele wereldpolitiek staat op klappen omdat een aantal politici het vertikken toe te geven dat ze een dikke inschattingsfout gemaakt hebben en koppig door blijven drammen richting geweld als oplossing. Niet voor niets dat verschillende ex-regeringsmensen aan de bel trekken met waarschuwingen dat dit traject regelrecht naar WOIII loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:41

Sammie schreef:

Het klopt dat er daar een grotere machtsafstand is, maar Syrië is geen derde wereldland. 'Die mensen daar' hebben gewoon een top leven, en lopen totaal niet zo veel achter als iedereen lijkt te denken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:38

Het een sluit het ander toch niet uit :?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:32

Emmaa_ schreef:
Sammie schreef:

Het klopt dat er daar een grotere machtsafstand is, maar Syrië is geen derde wereldland. 'Die mensen daar' hebben gewoon een top leven, en lopen totaal niet zo veel achter als iedereen lijkt te denken.

ik weet niet of je het nieuws soms volgt....maar het leven in Syrie is op het moment niet zo ''top'' hoor :7

Saoudie Arabie is ook een heel welvarend en stinkend rijk land...moet je eens achter het stuur gaan zitten als vrouw,kun je lachen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:31

Emmaa_ schreef:
Sammie schreef:

,,hadden,, een top leven!

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 02:13

Mixje90 schreef:
Zal vast dat er mensen eens zijn met jou, maar degene om wie het echt gaat voor een heel groot deel niet. In 2003 was er nog geen keus, het was nog geneens isi. Pas na de ellende in Syrië is het isis geworden.
.

IS was er al in Irak, alleen kregen ze daar geen voet aan de grond omdat ze niets hadden te bieden aan mensen die zich wilde aansluiten bij dat soort groepen. Geen geld, geen wapens, geen macht etc.
Pas toen ze naar Syrie gingen, en daar, doordat het westen alle 'rebellen' wapens en andere steun gaf, en die dus ook in IS handen kwam, zijn ze daar onder andere, enorm snel door gegroeid.

voor een samenvatting (een van de vele) https://www.youtube.com/watch?v=BuYwc20zwxQ

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:51

Drifter schreef:
Mixje90 schreef:
Zal vast dat er mensen eens zijn met jou, maar degene om wie het echt gaat voor een heel groot deel niet. In 2003 was er nog geen keus, het was nog geneens isi. Pas na de ellende in Syrië is het isis geworden.
.

IS was er al in Irak, alleen kregen ze daar geen voet aan de grond omdat ze niets hadden te bieden aan mensen die zich wilde aansluiten bij dat soort groepen. Geen geld, geen wapens, geen macht etc.
Pas toen ze naar Syrie gingen, en daar, doordat het westen alle 'rebellen' wapens en andere steun gaf, en die dus ook in IS handen kwam, zijn ze daar onder andere, enorm snel door gegroeid.

voor een samenvatting (een van de vele) https://www.youtube.com/watch?v=BuYwc20zwxQ

The Islamic State of Iraq (ISI;........ It was formed on 15 October 2006 from the merger of a number Iraqi insurgent groups....

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Islamic ... the_Levant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:59

Ik zou Wikipedia nooit als een betrouwbare bron aanhalen. Iedereen kan informatie toevoegen en verwijderen van Wikipedia.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:19

Dat gaat enkel om t uitroepen van een staat! Dat is wat anders dan een groepering of groeperingen die lang daarvoor al actief was. ( wat er ook nog eens gewoon achter staat). En die groeperingen zijn nu nog steeds actief. Dat waren ze voor de ellende in Syrië, vervolgens zijn ze daar mee gaan vechten en dat zijn doen ze nu nog steeds.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:58

Ja natuurlijk... :)
Check your facts

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:03

Kun je beter tegen jezelf zeggen... De informatie is hier al reeds gegeven. Gok nog geen vijf pagina terug :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:11

Ik zeg dat er in 2003 nog geen Isi was, welke pas in 2006 in het leven geroepen is. Geen hogere wiskunde volgens mij ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:13

Heb je azijn gedronken vanochtend?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:17

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:23

Nee niet nodig. . Ben gezond genoeg . Jij daarentegen reageert regelmatig nogal zuur. Zou er maar wat minder van drinken dus. Komt de sfeer ook wat ten goede. {:)