Meer premie betalen omdat je te zwaar bent

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Meer premie betalen omdat je te zwaar bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:43

Zoals gezegd, mijn eetpatroon is niet veranderd. Ik eet redelijk gevarieerd en meestal vers van de boer. Snacken doe ik amper en ik doe vrijwel alles te voet omdat ik fietsen haat en niet altijd een auto tot mijn beschikking heb. Alles onder de 20 kilometer doe ik te voet. Minder eten kan niet vanwege fysiek zwaar werk, dan zou ik mijn werk niet meer kunnen doen en de kilo's vliegen eraan als ik al naar eten kijk. Chips en dergelijke moet ik niet, cola en andere suikerhoudende frisdrank drink ik zelden, alleen soms na het rijden of na een lange wandeling. Chocolade lust ik niet. En toch vliegen de kilo's eraan. Verder leef ik redelijk gezond, op het roken na. En dat die kilo's eraan vliegen is sinds ik deze medicatie gebruik. En dan gebruik ik nog speciaal medicatie waarvan je niet al te veel aankomt. Er zijn medicijnen waarbij 50 kilo!!! aankomen niet abnormaal is maar wel noodzakelijk!

Natuurlijk is er een probleem van dat ongezond fastfood makkelijk en goedkoop te verkrijgen is, dat zal niemand kunnen ontkennen. Maar dat is niet de enige oorzaak van overgewicht. En zolang er ontelbare redenen zijn waarbij je overgewicht (kan) krijgen vind ik het ronduit asociaal de premies dan maar rucksichloss te verhogen voor mensen die een BMI van boven de grofweg 30 hebben. Omdat die redenen niet perse iets met ongezond leven te maken hebben.

Er zijn mensen die zich een slag in de rondte sporten, fysiek werk doen, weinig en gezond eten en toch overgewicht hebben en er zijn mensen die dagelijks 2 zakken chips wegwerken, altijd kant-en-klaar maaltijden halen bij de super of naar de snackbar of chinees gaan en de hele avond voor de TV hangen en die geen gram aankomen.

Voordat er maatregelen genomen kunnen worden zou eerst eens grondig onderzocht moeten worden waardoor het massale overgewicht ontstaat. En dan niet zoals de onderzoeken nu doen, zich richten op steeds een aspect zoals de bereikbaarheid van gezond voedsel, maar naar het totaalplaatje, dus inclusief medicijngebruik, beweging, stofwisseling en wat er allemaal nog meer een rol kan spelen. Maar dat kost veel geld en tijd, dus dat zal wel niet gaan gebeuren. Het stigmatiseren van mensen is nou eenmaal makkelijker en goedkoper.

Tot slot: Iedereen kan een ziekte krijgen waardoor je plotseling op onverklaarbare wijze aankomt. Ben je dan mooi klaar mee. Eerst gestraft door het feit dat je een ziekte krijgt, en dan nog extra mogen dokken ook omdat je niet meer aan het ideaalplaatje voldoet qua uiterlijk!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:36

AlexandraM schreef:
trouwens wat is er in godsnaam met de vrijheid van iedereen gebeurt niks mag en alles wat mag word verboden... als mensen te dik willen zijn moeten ze dit zelf toch weten HUN GEZONDHEID!!!!

oke als het ziekelijk is over de 100kg oke dan
maar dan nog meer betalen! schandalig alles is al duur genoeg!

pffff sorry ik kan dr gewoon echt echt niet tegen

Dat moeten ze zeker zelf weten maar betalen ze dan ook de extra kosten die komen kijken wanneer dat persoon ziek wordt? Neem alleen al de ambulances die hier rijden omdat de mensen steeds dikker worden. Dan moet alles aangepast worden omdat mensen te dik zijn voor de reguliere ambulances. Waar gaat dit naar toe dan?

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:30

Jij bent zeker goed gezond, vraag me af of je nog zo makkelijk praat op het moment dat het niet zo is.
En probeer dan nog maar eens te bewijzen dat jouw ziekte of wat dan ook, niet het gevolg is van ongezond leven.
Zo werkt dat namelijk bij een verzekeringsmaatschappij, als ze een mogelijkheid kunnen vinden om niet te hoeven betalen of om jou meer premie te berekenen zullen ze dat niet nalaten.

Dit topic stuit me om 2 redenen verschrikkelijk tegen de borst:

Ten eerste vind ik de overheid al veel te betuttelend, ik maak graag zelf de keuze of ik rook of niet, zelfde geldt voor aaalle andere dingen die slecht zijn voor je gezondheid. Met een beetje geluk leg ik het loodje voor mijn 65ste, scheelt de staat toch zo 10-15 jaar AOW. (voor degenen die nu denken dat ik dan wel zal roken en drinken, dat antwoord is nee, maar ik maak graag zelf uit wel of niet)

Ten tweede stuit het mij verschrikkelijk tegen de borst dat alle mensen die 'voor' zijn zich gedragen alsof ze zelf voor de kosten van te dikke mensen moeten opdraaien. En dat alleen omdat ze heeel waarschijnlijk zelf nog slank en gezond zijn.
Dat is nu eenmaal het principe van een sociale staat, dan moet je in Amerika gaan wonen. Dan vragen ze je eerst of je wel verzekerd bent en zo niet, dan heb je gewoon vette pech. En als je al de pech hebt in iets mindere omstandigheden op te groeien, dan kun je zo'n verzekering niet betalen, want dat is behoorlijk duur. Ik geloof dat bij sommigen nog niet het besef het bestaat dat wij met z'n allen het nog best wel goed hebben in NL. En dat zelfs dan voor sommigen het best wel moeilijk is, denk aan chronisch zieken, gehandicapten, ouderen. Kun je nagaan hoe dat zal gaan wanneer we naar iedereen gaan vingerwijzen, alleen omdat je bang bent dat ze zelf een wat voor een ander moet betalen, wanneer we er een ego systeem van gaan maken.
Dat wordt juist alleen maar moeilijker voor mensen in wat mindere omstandigheden en niet voor de jonge mensen uit een goed milieu met een goede baan enz.
Ik ga bijna hopen dat de mensen die voor zijn ook ooit dik worden en ervaren hoe dat is.
(om tevens deze vraag voor te zijn; nee ik heb geen overgewicht, mijn BMI van 21 lijkt mij keurig..)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:48

Essie79 nee ik ben verre van gezond Knipoog
En als je mijn profiel zou zien zou je ook kunnen zien dat ik verre van slank ben Vork Maar ik kan dat blijven schrijven (zoals ik dat hier al gedaan heb) Ik heb het niet over mensen met wat overgewicht. Maar er lopen nogal wat rond die doordat ze zo dik zijn gewoon gezondheidsproblemen krijgen maar wel door blijven vreten. Die groep mogen ze wat mij betreft hard aanpakken die mensen moet je beschermen tegen zichzelf.

Edit: Maar dan kun je dus zien hoe kortzichtig je bent met deze reactie, ik blijf hoe dan ook voor deze regeling domweg omdat het een heel groot probleem is in Amerika. Willen mensen er niets voor doen? Prima laat ze dan ook maar opdraaien voor de kosten die hierdoor gemaakt worden.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:54

Ik zie niet in waarom je die mensen tegen zichzelf moet beschermen?? Je kan mensen waarschuwen, maar that's it.
Of wil je dat er een agent bij de Mc gaat staat, die aan alle mensen met overgewicht een boete uit gaat delen?

Dat moeten ze toch lekker zelf weten, ik vind dat er al genoeg regels die ons moeten beschermen tot vervelens toe.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:55

Ten eerste gaat dit niet over nederlanders. Ten tweede heb jij makkelijk praten jij hoeft al die zorgkosten niet te betalen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:56

Overigens hebben we hier in nederland de health check ook al, dus ik kijk er niet vreemd van op als wij daar straks ook naar toe gaan

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:03

ik denk dat veel mensen er best wat aan willen doen,maar dat het niet altijd alleen lukt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:08

essie79 schreef:
Ik ga bijna hopen dat de mensen die voor zijn ook ooit dik worden en ervaren hoe dat is

Ik heb overgewicht, en toch ben ik vóór, omdat het me een extra stimulans zou kunnen geven om wat gezonder te gaan leven, dus ga met Mistral mee je opmerking gaat dus niet voor iedereen op Knipoog

Ik vindt...net als in het milieu dat de vervuiler best wel mag betalen, in dit geval de mensen die ernstig overgewicht hebben.
Als ik niets aan mijn eetpatroon en lichaamsbeweging doe ga ik namelijk rustig naar de honderd kilo Lachen

mick75 schreef:
Zoals gezegd, mijn eetpatroon is niet veranderd.

Dan gaat er tóch iets niet goed, een mens komt niet zomaar zo enorm aan....Mss is een dietiste iets voor je? Blijkbaar komt er meer in dan je verbrand?

mick75 schreef:
Eerst gestraft door het feit dat je een ziekte krijgt,

Mag ik zeggen dat ik deze opmerking nogal 'slachtofferrollerig' vindt klinken? Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 00:54

MISTRAL94 schreef:
Overigens hebben we hier in nederland de health check ook al, dus ik kijk er niet vreemd van op als wij daar straks ook naar toe gaan

Op dit moment is er op mijn werk een proef waarbij alle medewerkers vrijwillig een uitgebreide check-up kunnen laten doen. Wordt door de baas betaald. Een collega is daardoor erachter gekomen dat zijn halsslagader voor 90% dichtgeslibt is. Toch vind ik het dan wel weer apart dat ze daar niet achter zijn gekomen toen hij in het ziekenhuis gecontroleerd werd ivm een tia.

Health check kan je jaarlijks laten doen, je betaald een gedeelte zelf en de rest wordt door de zorgverzekering vergoed. Volledig vrijwillig. Het is eigenlijk een soort aanvulling op het bevolkingsonderzoek.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 07:26

Chiqa, heb je Mick's verhaal wel gelezen? Dan zou je namelijk weten dat Mick nu dus medicijnen neemt die haar gewicht doen vermeerderen. Lezen is ook een vak.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:14

MISTRAL94 schreef:
Ten eerste gaat dit niet over nederlanders. Ten tweede heb jij makkelijk praten jij hoeft al die zorgkosten niet te betalen

Eeehhh, jij wel dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:17

xx_Horsiex schreef:
Chiqa, heb je Mick's verhaal wel gelezen? Dan zou je namelijk weten dat Mick nu dus medicijnen neemt die haar gewicht doen vermeerderen. Lezen is ook een vak.

Even minder kan ook Lachen Ik heb het verhaal wel degelijk gelezen maar je hoeft mij niet te vertellen dat je zomaar ineens enorm aankomt, dan doe je toch iets verkeerd met je eetpatroon, en denk eens aan de rust die terugkomt in je lichaam waar je voorheen veel energie mee verbrandde?
Tenzij je prednisons achtige medicatie slikt Knipoog

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:24

zo te horen zijn er aardig wat mensen TEGEN,
lijkt me dus geen goed idee! Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 15:08

essie79 schreef:
MISTRAL94 schreef:

Eeehhh, jij wel dan?

Ik kan me voorstellen dat ze op deze manier proberen te besparen op de zorgkosten. Feit blijft gewoon dat het een erg groot probleem is in Amerika. Terwijl het voor een groot deel van de mensen niet nodig is dat ze zo dik zijn. Ik geloof dat het zeker als stimulans kan werken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 15:08

Britt19 schreef:
zo te horen zijn er aardig wat mensen TEGEN,
lijkt me dus geen goed idee! Knipoog

Dat is jou mening Knipoog

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:56

Ik denk niet dat ik me in een slachtofferrol draai, ik concludeer slechts dat sinds ik deze medicijnen gebruik er 15 kilo bij is gekomen zonder dat er verder iets is veranderd. Medicatie kan namelijk invloed hebben op de stofwisseling en dan is er weinig aan te doen zonder andere gevolgen.

Ik geef alleen maar aan dat er meer dan genoeg ziekten zijn waarvan je aan komt, en nog veel meer medicijnen waarvan je aankomt. En als je dan puur op grond van overgewicht door je ziekte en/ of medicatie nog eens extra premie moet gaan betalen vind ik dat knap zuur, dat zie ik inderdaad als dubbel gestraft worden. En dat heeft niets met slachtofferrol te maken. Wie vraagt erom om ziek te worden? Ik denk niemand!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:12

Amerika is het toch wel even een ander verhaal, daar is het algemeen bekend waardoor er zoveel overgewicht is, wat niet van medicijnen komt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:16

dat is waar.
je kan alleen niet alle amerikanen over een kam scheren,ook al is er wel een hoofdprobleem daar.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:45

Maar dat is toch ook al tig keer geschreven? De mensen die zo ongezond leven moeten ze aanpakken en daar ben en blijf ik voorstander van.