Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KiWiKo schreef:wat is mensenrecht.......... het recht van de dader of het recht van het slachtoffer?
Biepje schreef:Een mensenrecht is een recht dat aan elke mens is gegarandeerd. Een slachtoffer heeft in principe niets te maken met een misdaad, er wordt bij een strafproces namelijk opgetreden als vertegenwoordiging van de gemeenschap. Nu heeft de gemeenschap geoordeeld dat de doodstraf tegen de mensenrechten ingaat. Oog om oog, tand om tand hebben ze namelijk al enkele eeuwen geleden afgeschaft.
Biepje schreef:, maar ik vind het wel een mooie visie dat een misdaad in de eerste plaats een aanslag is op de maatschappij.
Biepje schreef:maar ik vind het wel een mooie visie dat een misdaad in de eerste plaats een aanslag is op de maatschappij.
Citaat:Een veelgebruikt argument voor de doodstraf is dat deze afschrikwekkender is dan enige andere straf.
En daarmee een preventieve werking heeft tegen criminaliteit. Meerdere onderzoeken hebben echter aangetoond dat er geen verband is tussen de doodstraf en het aantal ernstige misdaden dat gepleegd wordt.
Mystica schreef:Van mij mogen ze het in sommige echt ernstige en duidelijke gevallen best weer invoeren.
Jaren in deathrow zitten wachten wanneer de dag is, lijkt mij trouwens erger als levenslang achter de tralies. Op een gegeven moment ben je ook wel uitgedacht...
Hermesdeux schreef:Als ze levenslang ook echt levenslang houden, ben ik tegen de doodstraf. Maar hoe kan het, dat mensen met de meest gruwelijke dingen op hun kerfstok, de kans krijgen op herintreding!!!!
Ben absoluut tegen de doodstraf, maar die personen die zulke dingen uithalen, MOETEN ze ook levenslang opsluiten en niet na 15 jaar weer vrijlaten. En dan niet zo luxe, dat het ook geen tonnen kost...