faye schreef:Er zijn er gewoon te veel. En dan wordt het moeilijk om het hoofd boven water te houden. Maar ik denk dan altijd maar, als boeren het zo verschrikkelijk slecht zouden hebben gaat men wel voor een baas werken. Maar dat gebeurt zelden. Het zal dus wel loslopen allemaal.
Dat boeren die niet mee willen werken aan de acties gedupeerd worden vind ik ronduit schandalig.
Het is natuurlijk heel sneu voor de mensen die graag hun boerderij voort willen zetten op de manier zoals het al generaties gaat maar we leven nu en je bent ondernemer of je bent het niet.
Wij zijn de laatste jaren flink aan het investeren geweest op ons bedrijf zodat we ook met een melkprijs van 25 ct kunnen blijven draaien terwijl we een goed inkomen houden. Ons motto "meer melk met minder werk"
Ik ken veel DDB leden die financieel zwaar zitten omdat ze hun bedrijf gewoon niet onder controle hebben. Dikke investeringen zonder dat ze nadenken over eventuele gevolgen. Bovendien hebben de meesten een stuk of 3/4 soms zelfs 6 trekkers op het erf staan plus een machine park waar de gemiddelde loonwerker raar van staat te kijken. En dan melken ze tussen de 70 en 120 koeien met 40 a 80 ha land. Moet je kijken wat dat kost aan rente, afschrijving en onderhoud....en tijd wat ze beter hadden kunnen besteden aan andere dingen. Er wordt gewoon veel te weinig berekend. Hun werk wordt veel te veel gezien als 1 grote hobby.
Een MKBer moet ook altijd scherp zijn anders gaat hij failliet. Zo werkt dat nu eenmaal. Tis een harde wereld.