Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 00:38

ik vind het zo te lezen maar een waardeloos iets..
wie zijn de DDB dat ze de boel blokkeren, en op die manier alle boeren dwingen aan de acties mee te doen of in elk geval eronder te moeten lijden??
ik dacht dat het bij vrijwillig lozen ten teken van protest zou blijven....

hoop echt voor alle boeren die hier de dupe van worden, dat de melkwagen gewoon langs komt, dit kan toch niet..

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 00:39

Oh. Nou dat is dan weer een opluchting.
Grappig is dat hier veehouders zijn die de melk weg hebben laten lopen en vandaag wilde ze weer leveren maar dat ging niet.
En dan zijn ze ineens gefrustreerd, tss

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 00:49

Nouja, eigen schuld, dikke bult. Dat vind ik wel erg stom hoor Lips are sealed

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 00:56

Zeggen de boeren die tegen de DDB acties zijn zodadelijk nee tegen de coöperaties, als blijkt dat met de vuist op tafel slaan wel zin heeft????
Ik ben het eens dat het geen goede zaak is dat boeren geraakt worden die het zo wel best vinden.

Maar het staat als een paal boven water dat er iets moet veranderen voor de varkens/koeboeren en tuinders in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 08:40

Er zijn er gewoon te veel. En dan wordt het moeilijk om het hoofd boven water te houden. Maar ik denk dan altijd maar, als boeren het zo verschrikkelijk slecht zouden hebben gaat men wel voor een baas werken. Maar dat gebeurt zelden. Het zal dus wel loslopen allemaal.
Dat boeren die niet mee willen werken aan de acties gedupeerd worden vind ik ronduit schandalig.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 08:53

faye schreef:
Er zijn er gewoon te veel. En dan wordt het moeilijk om het hoofd boven water te houden. Maar ik denk dan altijd maar, als boeren het zo verschrikkelijk slecht zouden hebben gaat men wel voor een baas werken. Maar dat gebeurt zelden. Het zal dus wel loslopen allemaal.
Dat boeren die niet mee willen werken aan de acties gedupeerd worden vind ik ronduit schandalig.

Het is natuurlijk heel sneu voor de mensen die graag hun boerderij voort willen zetten op de manier zoals het al generaties gaat maar we leven nu en je bent ondernemer of je bent het niet.
Wij zijn de laatste jaren flink aan het investeren geweest op ons bedrijf zodat we ook met een melkprijs van 25 ct kunnen blijven draaien terwijl we een goed inkomen houden. Ons motto "meer melk met minder werk"

Ik ken veel DDB leden die financieel zwaar zitten omdat ze hun bedrijf gewoon niet onder controle hebben. Dikke investeringen zonder dat ze nadenken over eventuele gevolgen. Bovendien hebben de meesten een stuk of 3/4 soms zelfs 6 trekkers op het erf staan plus een machine park waar de gemiddelde loonwerker raar van staat te kijken. En dan melken ze tussen de 70 en 120 koeien met 40 a 80 ha land. Moet je kijken wat dat kost aan rente, afschrijving en onderhoud....en tijd wat ze beter hadden kunnen besteden aan andere dingen. Er wordt gewoon veel te weinig berekend. Hun werk wordt veel te veel gezien als 1 grote hobby.

Een MKBer moet ook altijd scherp zijn anders gaat hij failliet. Zo werkt dat nu eenmaal. Tis een harde wereld. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 08:54

Dat het sneu is geloof ik best, maar als het echt zo slecht zou gaan met de boeren dan verdwenen er wel meer. In mijn ogen valt het dus wel mee met de boeren. Als ik hier om mij heen kijk dan hebben de boeren in de regio het gewoon goed.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 09:11

De meesten rijden idd nog steeds in nieuwere dikke auto's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:05

faye schreef:

Je bedoelt dat er te veel boeren zijn??? Kom op zeg! Weet je wel hoeveel boeren allang zijn gestopt zonder opvolger????? Gestoord
Het ligt niet aan het feit dat er te veel boeren zouden zijn, dat de melkprijzen die de boeren vangen, abominabel laag zijn en dat ligt er weer aan dat er te veel goedkope zuivel uit o.a. België in de supermarkten ligt. Als ze de invoer stoppen, is dat alleen maar goed voor de Nederlandse boeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:07

Nienke_ schreef:

Ja, en wat is daar mis mee? De gemiddelde boer heeft ook ten alle tijde nog een veetrailer nodig en die trek je niet met een Fiat Panda. Ook weer lekker kortzichtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:09

Ik heb in iedr geval niet zoveel medelijden met de boeren. Als het dan niet lukt is het slecht management of kan men de concurrentie niet aan. Ik zie nog steeds geen verschil met een ondernemer. Als het niet gaat, dan moet je stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:09

Om even terug te komen op de blokkades, gisteravond stonden ze her en der met grote tractoren en giertanken langs een provinciale weg. Ik weet van enkelen dat ze op de namiddag nog onder kun koeien zaten, en tegen een uur of half negen waren ze met groot materieel op de weg.
Ik begin er ook een zure smaak van te krijgen dat een aantal boeren het voor anderen onmogelijk maakte en misschien nog wel maakt om hun melk af te leveren.... het begint uit de hand te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:10

faye schreef:
Ik heb in iedr geval niet zoveel medelijden met de boeren. Als het dan niet lukt is het slecht management of kan men de concurrentie niet aan. Ik zie nog steeds geen verschil met een ondernemer. Als het niet gaat, dan moet je stoppen.

Volgens mij heb jij geen agrarische achtergrond en weet je niet echt veel van het boerenleven IRL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:18

Klopt, maar het zakenleven of boerenleven, het draait allemaal om een bedrijf. Ik zie zakelijk gezien nog steeds geen verschil. Maar ik kijk ook objectief, ik heb er geen gevoelens bij, dat scheelt.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:20

suleilitha schreef:
Nienke_ schreef:

Ja, en wat is daar mis mee? De gemiddelde boer heeft ook ten alle tijde nog een veetrailer nodig en die trek je niet met een Fiat Panda. Ook weer lekker kortzichtig.

Ok, Ik geef toe dat het kort door de bocht is....
Maar wij heb een trailer voor mijn paarden en daar komt bij ons een koe in. (Bovendien kan een golf prima een paard verslepen Haha! )

suleilitha schreef:
faye schreef:

Volgens mij heb jij geen agrarische achtergrond en weet je niet echt veel van het boerenleven IRL.

Ik heb medelijden met de boeren die financieel zwaar zitten maar het is bij velen idd een zaak van slecht management. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.
Misschien is intermboer een nieuwe functie op de arbeidsmarkt. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:23

Zolang de melkprijzen niet worden opgeschroefd zal het eerder slechter worden dan beter. Het is ook niet zo dat de gemiddelde boer straatarm is want het vermogen zit in het bedrijf, maar het is wel zo dat de inkomsten er niet beter op worden en daar gaan de meesten aan voorbij. Als je het omrekent in een uurloon, daar komen de meesten hier op bokt hun nest niet voor uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:32

Maar daar kiest men zelf voor, dus zo slecht zal het wel niet zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:43

faye schreef:

Teveel? Nederland is al zeker een eeuw niet meer instaat om vanaf zijn eigen grond zijn eigen bevolking te voeden. En dat is toch een basisbehoefte van een land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:45

Nee dat is beleid en keuzes maken. In de wereldeconomie gaat het er allang niet meer om of je je eigen land van voedsel kunt voorzien.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:47

faye schreef:
Nee dat is beleid en keuzes maken. In de wereldeconomie gaat het er allang niet meer om of je je eigen land van voedsel kunt voorzien.

Dat zal best... Maar een land dat het eigen volk niet kan voeden staat érg zwak....
Zodra er ergens een kink in de kabel (genaamd wereldeconomie) komt voelt de bevolking dat in de maag...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:47

tienus63 schreef:
Maar het staat als een paal boven water dat er iets moet veranderen voor de varkens/koeboeren en tuinders in Nederland.

+ Duitsland/Luxemburg......Hier worden de vrachtwagens ook geblokkeerd , maar zijn de mensen die niet mee willen doen aan de akties er nog niet de dupe van.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:57

faye schreef:

Grappig, het gehele landbouwbeleid, eigenlijk al het beleid, in de EU is gebasseerd op selfsupporting te zijn en blijven. Er zijn in het verleden al grote problemen geweest omdat de USA de graankraan dicht draaide vangwege een politiekgeschil dat soort dingen moeten voorkomen worden.

Een melkveehouderij is trouwens niet 1 op 1 te vergelijken met MKB-ondernemers vanwege de quota. Je hebt een productie beperking, bovendien is er veel meer kapitaal nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:05

Je hebt het nu over de EU, niet over NEderland. Waarom denk je dat er gee entingen tegen mkz gegeven mochten worden? Vanwege de export.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:16

tienus63 schreef:
Zeggen de boeren die tegen de DDB acties zijn zodadelijk nee tegen de coöperaties, als blijkt dat met de vuist op tafel slaan wel zin heeft????
Ik ben het eens dat het geen goede zaak is dat boeren geraakt worden die het zo wel best vinden.

Tuurlijk niet. Haha! Maar veel DDB'ers die nu demonstreren zijn in de winter overgestapt van FF naar DDB omdat DDB toen meer betaalde. Hadden ze toen maar niet zo dom moeten zijn..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:18

faye schreef:
Je hebt het nu over de EU, niet over NEderland. Waarom denk je dat er gee entingen tegen mkz gegeven mochten worden? Vanwege de export.

Het landbouwbeleid, ook hier in Nederland, wordt voornamelijk bepaald in Brussel. Vrijwel alle regels en subsidie komen door wat ze in brussel bedenken idem de entingen.

Waarom er niet geent mocht worden? Juist, vanwege de export naar het buitenland, buiten de EU. Die landen weigeren dan simpelweg producten uit de EU en er zijn landen genoeg die wel vlees van niet ingeente dieren willen leveren.

Overigens zal er in de toekomst misschien wel een vrije markt voor de melk komen omdat er plannen zijn het melkquotum af te schaffen..