voor / tegen doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WildChild

Re: voor / tegen doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:41

Tegen. Voor mensen met een veroordeling van een levenslange gevangenisstraf, is het fijner om meteen dood te zijn dan je dagen te slijten in een gevangenis. Laat ze maar boeten voor hun daden!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:41

Snouvie ik ben het met je eens, kijk is in Amerika hoe het daar is, dan hebben ze hier een luizen leventje

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:42

inderdaad,en dat vind ik schandalig.
als je zo iets hebt gedaan verdien je geen luxe.

kijk eens in verpleeghuizen,de mensen daar hebben het zelfs slechter.

en ja ik heb het allemaal eens gezien.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:45

Hier hebben ze een eigen tv en noem het maar op, nee het is vast niet de lux als thuis maar ze hebben het hier zeker niet slecht. en leven niet alleen op water en brood

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:45

Dus jullie vinden dat iemand met psychische problemen geen kans heeft op hulp? ( denk ook aan: meerdere persoonlijkheden hebben, waanideen, en dingen zien die je niet wilt zien..)

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:47

dat heb ik niet gezegd, ik vind alleen dat ze het hier niet slecht hebben en goed met die mensen omgegaan wordt (soms te goed).
Mensen met problemen hoor je mij niks over zeggen, mits dat bewezen kan worden dat die persoon dat heeft die verdienen wel hulp ja, de rest mag daar lekker weg rotten

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:48

er is ook een verschil tussen gevangenis en TBS, daarom is het ook moeilijk te bepalen, wie is ''gek'' en wie niet? Wie moet doodstraf en wie niet? Dat kan niet, en ieder is anders en moet anders bekeken worden.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:49

Het gaat ook niet zozeer om de mensen die iets mankeren maar om de dingen die ze doen, en ik ben sowieso tegen de doodstraf laat ze daar maar lekker in een cel zitten geef de mensen die hulp echt nodig hebben hulp en schek de rest weinig aandacht

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:51

natuurlijk moet iedereen apart bekeken worden.

ik vind eigenlijk als je iemand vermoord je zowieso wel gek bent(op een enkele uitzondering na misschien)

dat iemand iets mankeert is geen vrijbrief om dan maar iemand te vermoorden(jamaar hij kon er niks aan doen hij is psychisch ziek)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:52

een beetje vaag bericht van je maureenn.. Geef mensen die hulp nodig echt hulp?? krijgen ze wel hoor.. (valt alleen heel vaak weinig aan te doen..zijn een groot gevaar voor de maatschappij.. en hoe geef je dan zon iemand een leven? Iemand die niet meer in de maatschappij kan functioneren, en wel levenslang heeft? ja, die heeft het dan dus wel luxe) En schenk de rest weinig aandacht? Ik weet niet hoe het hier zit in de gewone gevangenissen.. maar volgens mij zijn ze daar wel aardig streng

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:00

je moet mijn bericht wel even goed lezen.
Ik vind mensen die iets mankeren het goed dat ze hulp krijgen dat vind ik voor iedereen wel, maar iemand met een gezond verstand had beter moeten weten!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:15

turbotinker schreef:
oomens;
Dus iedereen die iets misdaan heeft,is geestesziek?
Er zijn inderdaad ziektebeelden waarbij een persoon wordt gedreven door zijn/haar ziekte.
Maar de overige 90% is gewoon gezond en toerekeningsvatbaar.
Niet iedereen die een moord pleegt is daarmee ziek!
Wat ik wil zeggen,fijne vergelijking met een blinde hoor,maar blinden maken iets andere 'foutjes' dan moordenaars Nors opkijken
Je kunt geen appels met peren vergelijken.

En ookal is de moordenaar in kwestie ziek in zijn hoofd,dan nog dient de wereld daartegen beschermt te worden.
Deze mensen worden nooit beter.Moet de maatschappij dan maar zeggen; ach gus,die man kan er niks aan doen want hij is ziek?

Ik heb helemaal nergens gezegd dat iedere misdadiger geestesziek is.

Wél dat er geesteszieken bestaan die (mede)door hun ziekte strafbare feiten plegen.

In mijn ogen moet je iemand die bij volledig bewustzijn en uit vrije wil een misdrijf pleegt anders behandelen/straffen dan iemand die buiten zijn wil en vanuit een verstoorde waarneming/geestestoestand datzelfde misdrijf pleegt.

In het eerste geval zouden er omstandigheden kunnen zijn waarin mensen voor de doodstraf kunnen zijn. Iemand die bewust en met opzet een misdrijf pleegt moet daarvoor gestraft worden, en de doodstraf kan dan volgens sommigen een passende straf zijn.
In het laatste geval is er voor mij geen enkele reden waarom de doodstraf zou mogen worden opgelegd. Iemand "afmaken" vanwege zijn ziekte is niets anders dan gedwongen euthanasie. Een praktijk die helaas in de jaren '40-'45 ook in gebruik is geweest.

Nogmaals: ik vind niet dat alle geesteszieken dan maar vrijuit moeten gaan. Als ze enigszins toerekeningsvatbaar zijn, dan mogen ze best gestraft worden (evenredig met de mate waarin je hen hun gedrag kunt aanrekenen).
Zelfs als ze volledig ontoerekeningsvatbaar zijn moeten ze nog uit de maatschappij gehouden worden als/zolang er kans bestaat op herhaling.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:24

ik vind je vergelijking met de jaren 40-45 echt walgelijk,sorry!

je laatste alinea ben ik het mee eens,ziekte of niet,de maatschappij moet beschermd worden.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:35

Nu weer 2 mannen die vrijgekomen zijn (na 7 jaar cel) omdat ze na 14 jaar de echte (verdachte) dader gevonden hebben!
belachelijk. nu op sbs6
Ook nog per toeval opgelost ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:42

Daders die weer vrijkomen.....Was onlangs nog iemand op bokt die 15 jaar geleden aangerand is door
een of andere stakker...Stakkertje heeft 15 jaar gezeten, TBS natuurlijk maar heeft een huis gekocht..mag je driemaal raden bij wie? Juist zijn slachtoffer.
Zij durfte de straat dus niet meer op, en meneer rijdt alle dagen langs haar huis om haar angst aan te jagen.
Holladijee, wat heeft deze stakker weer veel geleerd in die 15 jaar dat hij met zn reet achter de TV zat in zn warme cel met drie gangen maaltijden...Sterker nog, het gaat gewoon weer door.

Ik ben het mn sommige voorgangers eens dat de strafmaat in Nederland best wel eens onder de loep mag worden genomen, het is gewoon niet streng, een lachertje voor elke simpele ziel die in de bajes veel beter af is dan rottend op straat in een kartonnen doos.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:48

wat erg,chiqa..........dat zou toch verboden moeten zijn...

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:05

Ik ben tegen.
Als je ze de doodstraf geeft zijn ze van alles af en is het nog niet echt een straf.
Ze moeten hun straf bewust ondergaan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:39

pinuts schreef:
wie zegt dat ze vrij rondlopen.. meestal komen die mensen in TBS hoor..?? En das ook niet altijd het luxe leventje zoals ze hier beweren. Echt niet

Nee, maar 6 keer ontsnappen en dan nog mensen vermoorden of verkrachten is wel heel goed te doen...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:40

Maureenn schreef:
Nu weer 2 mannen die vrijgekomen zijn (na 7 jaar cel) omdat ze na 14 jaar de echte (verdachte) dader gevonden hebben!
belachelijk. nu op sbs6
Ook nog per toeval opgelost ook!

In Putten, klopt. Ik ben blij dat de echte dader nu eindelijk in de kraag gevat is...!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:08

Maar vraag me af hoe die veranderingen eigenlijk vandaag komen, als ik sommige zaken volg. Is het soms meer een circus dan wat anders in de rechtszaal. En naar mijn idee heeft dit invloed op de strafmaat. Dat was vroeger toch allemaal niet?

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:32

Nu weet ik het niet precies maar ze willen het toch ook gaan verplichten dat iedereen daar TBS krijgt en dat ze niet meer mogen kiezen

_loekie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:29

Voor,
Als het echt 100% zeker is dat de juiste dader opgepakt is vind ik dat de doodstraf best toegepast mag worden. Natuurlijk wel bij grote misdaden als verkrachtingen en moorzaken. Helaas komt het nog wel eens voor dat ze de verkeerde te pakken hebben dus alleen met voldoende bewijs en/of een bekentenis.. De doodstraf voor moordenaars en verkrachters, de kans op in herhaling vallen is enorm groot dus waarom dat risico nemen?

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:06

Ik vind dat levenslang ook daadwerkelijk levenslang moet zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:11

ik vind dat die 2 mannen nog zo positief zijn na 7 jaar onschuldig vast zitten erg knap!
ze zijn trouwens allebei miljonair nu beide 1.2 miljoen.
ik gun het ze van harte, die 7 jaar krijgen ze nooit meer terug!
en hoe kan het in godsnaam, hun DNA is niet gevonden... hoe kan dit gebeuren! Boos!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:29

moonfish13 schreef:
ik vind dat die 2 mannen nog zo positief zijn na 7 jaar onschuldig vast zitten erg knap!
ze zijn trouwens allebei miljonair nu beide 1.2 miljoen.
ik gun het ze van harte, die 7 jaar krijgen ze nooit meer terug!
en hoe kan het in godsnaam, hun DNA is niet gevonden... hoe kan dit gebeuren! Boos!

Gelukkig zijn ze "maar" 7 jaar kwijt.
Ik wil niet weten wat er met hen was gebeurd als we in Nederland de doodstraf hadden gehad.