Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Midasje

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:28

Ninx schreef:
joostvangestel schreef:
Goh, ik kijk hier ineens en het lijkt wel een campagne van de partij voor dieren. Verward Dit ging toch over paarden, dacht ik?

Jaja, zo zie je maar.... een paardenliefhebber houdt ook van andere dieren. Het moet niet gekker worden!
Toch zijn de dierenliefhebbers hier dun gezaaid hoor, want het loopt zeker niet storm bij dit soort topics.
En aangezien men er sowieso een sport van maakt ieder iniatief van dierenwelzijnsorganisaties en/of politieke partijen de grond in te rammen op dit forum; zal iedere poging iets positiefs te doen wel weer op niets uitlopen.
Hele diepe zucht...

Dat is iets wat mij ook opgevallen was

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:31

Fitch schreef:
xXVeronaXx schreef:
Ik drink ook sojamelk áls ik al melk drink
Was alleen verbaasd over het stukje dat er stond dat koeien er alleen voor de melk waren Clown

Inderdaad... Alsof een koe an sich geen waarde heeft... Frusty

Jawel hoor, een koe smaakt ook heel lekker Ja

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:35

@ Midasje: hoe zou dat komen? Ik bedoel; dat is op z'n minst wonderlijk op een forum waar paardenliefhebbers (ook een dier) samen komen?
Zou het te maken hebben met het feit dat mensen liever niet zaken onder ogen zien die ze ertoe zouden kunnen bewegen met bepaalde gewoonten te breken?
Als in: als ik niets weet, kan ik op dezelfde voet door blijven gaan.....?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:38

crossmonster schreef:
Misschien omdat de zogenaamde dierenactivisten vooral roepen hoe zielig het is, en verhalen uit derde hand gebruiken.

Hier in dit topic heb ik al een paar mensen gezien die in de agrarische sector werken, waaronder ik . Ik werk al ruim 10 jaar in de agrarische sector. Heb varkens getransporteerd , verzorgt, geslacht en zit nu bij een subfokker en bij een SWS stal.
Waarom zouden wij dan niet beter kunnen weten hoe het er werkelijk aan toe gaat in de agrarische sector?
Waarom blijven jullie komen met verhalen die andere activisten in het leven hebben geroepen?

Het valt allemaal best mee mensen ...
Ga zelf eens een paar weken meedraaien bij verschillende boeren,heus het valt best mee.

Kippen ben ik het met je eens, die hebben het niet best . Maar kippenvlees eet ik toch zelden omdat ik het niet lekker vind Knipoog

Hm. Misschien is jouw persoonlijke mening gewoon anders dan die van andere mensen, en zijn de feiten hetzelfde. Er zijn natuurlijk goede en slechte bedrijven. Maar hoe je het ook wendt of keert, bloedtappen voor de slacht bij varkens, oormerken bij koeien, halal slachten van dieren, zogenaamde scharreldieren, stroomstokken bij transport, paarden die levend in stukken worden gehakt, antibiotica dat door voer wordt gegooid, dieren die preventief geruimd worden, jonge dieren die meteen bij de moeder vandaan in een donkere kist gezet worden... (ik kan nog wel even doorgaan) is in mijn ogen NIET goed. Dit soort activiteiten zijn helaas nog steeds toegestaan en hoe je ook over jouw agrarische werkzaamheden praat, mijn strijdlust voor meer dierenwelzijn wordt er niet minder om!

En wie zegt dat alle activisten zomaar verhalen verzinnen? Als ze dat echt zo tof vinden gaan ze eerder een roman schrijven, lijkt me. Waarom zou iemand in godsnaam dierenactivist worden als ie toch alleen maar verhaaltjes verzint? Waarom zou iemand zo'n groot deel van z'n leven in iets steken wat totaal loos is? Waarom zouden er anders organisaties in het leven geroepen worden? Waarom zijn er nu 2 van onze 150 kamerzetels helemaal gewijd aan dieren? Niet voor niks! Omdat het nodig is!!

Ik zeg toch ook niet dat jij aan het liegen bent? Dat zou wel héél makkelijk zijn. Ik waardeer jouw mening ook. Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat mensen die bij de bedrijven zelf werken er alles van af weten en activisten niets. Natuurlijk weet jij meer van jouw bedrijf dan ik, maar ik interesseer me voor wetten, regelgevingen, spit kranten door. Het algemene plaatje vind ik belangrijker dan individuele gevallen. En zolang deze gruwelijke praktijken nog toe zijn gestaan, zal ik daar actie voor voeren!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:39

crossmonster schreef:

Ik ben bang dat je mij niet begrijpt. Koe an sich. Intrinsieke waarde. Waarde los van de mens. Niet voor het nut. Gewoon lekker koe zijn, kalfjes krijgen, rondlopen met andere koeien en gras eten.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:42

Ninx schreef:
@ Midasje: hoe zou dat komen? Ik bedoel; dat is op z'n minst wonderlijk op een forum waar paardenliefhebbers (ook een dier) samen komen?
Zou het te maken hebben met het feit dat mensen liever niet zaken onder ogen zien die ze ertoe zouden kunnen bewegen met bepaalde gewoonten te breken?

Ik denk en dat klinkt heel bot dat mensen het gewoon weg niet intereseert hoe een ander wezens het heeft.

En dat vind ik erg triest je hoeft geen vegetarier te zijn maar even een xtje geen vlees, of wat interesse tonen kan geen kwaad hoor.

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:43

Sammie schreef:
En lekker dat die frikadellen en gehaktballen zijn Vingers aflikken

Inderdaad! Vork

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:44

Fitch schreef:
crossmonster schreef:

Ik ben bang dat je mij niet begrijpt. Koe an sich. Intrinsieke waarde. Waarde los van de mens. Niet voor het nut. Gewoon lekker koe zijn, kalfjes krijgen, rondlopen met andere koeien en gras eten.

zou leuk zijn, maar dat kan niet uit.
dus dan zouden er een paar koeien voor de hobby worden gehouden, of als grazers, en de rest bestond niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:46

[/quote]

Ik ben bang dat je mij niet begrijpt. Koe an sich. Intrinsieke waarde. Waarde los van de mens. Niet voor het nut. Gewoon lekker koe zijn, kalfjes krijgen, rondlopen met andere koeien en gras eten.[/quote]

dus dan zouden er een paar koeien voor de hobby worden gehouden, of als grazers, en de rest bestond niet.[/quote]

Daar kan ik me prima in vinden Marigold!
In de veeteelt is het toch al een en al regels en alle eindjes aan elkaar knopen, er valt niet veel aan te missen.....

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:47

3 x raden wat ik net naar binnen werk, een heeerlijk frikandelbroodje van de Ah, en wat wassie lekker Cool

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:48

Midasje schreef:
Ninx schreef:

Ik denk en dat klinkt heel bot dat mensen het gewoon weg niet intereseert hoe een ander wezens het heeft.

En dat vind ik erg triest je hoeft geen vegetarier te zijn maar even een xtje geen vlees, of wat interesse tonen kan geen kwaad hoor.

Om heel eerlijk te zijn weet ik niet of paardenliefhebbers zulke dierenliefhebbers zijn. Ik denk niet dat ze meer dierenliefhebber zijn dan de gemiddelde Nederlandse bevolking. Natuurlijk kun je paardenliefhebbers onderverdelen in verschillende soorten: professionele mensen, mensen die wedstrijd rijden, buitenritmensen, NH'ers (of een combinatie van al deze disciplines, ik zeg ook maar wat), maar wat al deze paardenliefhebbers kenmerkt is dat we niet paardrijden voor het paard. We doen het toch vooral omdat we het zelf leuk vinden. Ik ga niet paardrijden omdat ik denk, 'ach dat paard wil het zo graag'. Nee, ik doe het omdat ik het zelf fijn vindt. Natuurlijk zijn er een paar paardenliefhebbers die hun paarden gewoon in een natuurgebied zetten en er verder weinig mee doen, maar dat zijn er maar heel weinig.
De meeste paardenmensen zitten niet in de paarden uit dierenliefde, maar voor hun eigen lol, lijkt me. En daarom is het imo niet zo vreemd dat er weinig echte dierenliefhebbers op bokt zitten...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:49

Marigold schreef:
dus dan zouden er een paar koeien voor de hobby worden gehouden, of als grazers, en de rest bestond niet.

Zou dat erg zijn? Als ze niet bestaan kunnen ze ook niet lijden, toch?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:49

beukiej schreef:
Sammie schreef:

Inderdaad! Vork

Hey, nog zo'n lolbroek!
Heb je al even gekeken waar dat vlees voor je frikandelletje vandaan komt?
Uit Mexico, van paarden, die levend in stukken gehakt worden (dit is zelfs meerdere malen voorbij gekomen op Animal Planet en niet alleen een internet 'verzinsel').
Dus, loop zo even naar stal met je bijl en hak je lieve paard levend aan stukken.... dan krijg je een goede idee van de inhoud van je frikandel! En wanneer je niet alles op krijgt kun je de rest verkopen aan Mora, krijg je er ook nog een centje voor, eet smakelijk!
Oh ja, de link:
[LN] Teken aub de petitie tegen paardenmishandeling in Mexico!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 18-03-08 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:51

ik ben dus zo iemand die haast nooit rijd Bloos
ik denk altijd, waarom erop, is het goed voor het paard, of is het omdat het leuk is voor mezelf?
buitenrit is leuk voor de pony, dus dat vind ik ook heel leuk,
maar ik ben net zo gelukkig met een kleine pony, gewoon omdat ik graag bij paarden/pony's ben, ik vind het heerlijk om te kijken hoe ze grazen, al die kleine dingetjes er omheen Lachen
en ga al van jongs af aan met pony's om maar heb best weinig rij ervaring.

Fitch, ik zou het heel erg jammer vinden ja als de boerderij uit het nederlandse landschap verdween!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:52

Nicky__ schreef:
3 x raden wat ik net naar binnen werk, een heeerlijk frikandelbroodje van de Ah, en wat wassie lekker Cool

Wanneer je daar zo weinig moeite mee hebt kun je het wel over je hart verkrijgen je inmiddels 'te kleine' Polly naar Mexico te verschepen waar ze levend in stukken wordt gehakt voor je frikandelletje....
Kijk maar:
[LN] Teken aub de petitie tegen paardenmishandeling in Mexico!
Ik zie dat je erg jong bent, dus neem ik het je maar niet kwalijk dat je zo lomp komt binnenvallen in een verder goede discussie.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:53

beukiej schreef:
Sammie schreef:

Inderdaad! Vork

Hey, nog zo'n lolbroek!
Heb je al even gekeken waar dat vlees voor je frikandelletje vandaan komt?
Uit Mexico, van paarden, die levend in stukken gehakt worden (dit is zelfs meerdere malen voorbij gekomen op Animal Planet en niet alleen een internet 'verzinsel').
Dus, loop zo even naar stal met je bijl en hak je lieve paard levend aan stukken.... dan krijg je een goede idee van de inhoud van je frikandel! En wanneer je niet alles op krijgt kun je de rest verkopen aan Mora, krijg je er ook nog een centje voor, eet smakelijk!
Oh ja, de link:[/quote]
...............................................................................

Bij dit soort mensen krijg ik zelf het idee dat ze niet eens van paarden houden maar rijden gewoon leuk vinden *erg zielig hoor*
hoop dat ik ze nooit ontmoet

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:55

Marigold schreef:
ik denk altijd, waarom erop, is het goed voor het paard, of is het omdat het leuk is voor mezelf?
maar ik ben net zo gelukkig met een kleine pony, gewoon omdat ik graag bij paarden/pony's ben, ik vind het heerlijk om te kijken hoe ze grazen, al die kleine dingetjes er omheen Lachen

Fitch, ik zou het heel erg jammer vinden ja als de boerderij uit het nederlandse landschap verdween!!

Oh, dat vind ik echt goed Marigold. Ik heb altijd fanatiek gereden, maar ik had nu al een jaartje niet meer gereden. Vorige week toch weer eens een keertje. Het beviel niet zo. Ik bedoel, het was dan wel in harmonie met het paard, maar hij had toch een bit in en ik moet toch aandrijven etc., maw hij doet 't toch niet vrijwillig. Daarom wandel ik nu alleen nog maar met m'n paard, hij loopt gewoon los mee, 't is net een hond.. Lachen en borstelen enzo.

Hm, ik zou het ook jammer vinden als er geen boerderij(dier)en meer zouden zijn. Maar ik vind het ook egoïstisch om dat alleen maar in stand te houden voor het plezier van de mens. Dat is eigenlijk best wel gecompliceerd. Pff, misschien zijn m'n opvattingen soms een beetje te radicaal.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:56

Marigold schreef:

Dat zou ik ook jammer vinden. Maar we kunnen een groot gedeelte van de traditionele boerderijen behouden als 'cultureel erfgoed', dat gebeurt nu al veel.
Aan die grote lelijke massa-hallen mis je immers niets, dat maakt het landschap niet veel fraaier.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:58

Midasje schreef:
[Bij dit soort mensen krijg ik zelf het idee dat ze niet eens van paarden houden maar rijden gewoon leuk vinden *erg zielig hoor*

Eensch. Iedereen die dergelijke dingen eet zouden we verplicht die gruwelijke filmpjes moeten laten zien. En een uitje naar een kippenvangsessie. Dan zijn ze snel genezen. Whoosh!

Nee, maar even serieus. Ik denk dat goede voorlichting al heel veel zou doen. Net als het voorbeeld van de scharreleieren.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:58

ik ben dol op bitterbal en kroket Sigaar tja ik ga het niet eten ofzo omdat er paardenvlees in zit..
en ja ik heb zelf een paard gereden wat naar de slacht is gegaan (ik was toen 13 ofzo) toen heb ik 3 jaar geen snacks meer gegeten, bang dat hij 'ertussen' zat.. Clown
maar nu snack ik weer vollop..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:59

Ninx schreef:
Aan die grote lelijke massa-hallen mis je immers niets, dat maakt het landschap niet veel fraaier.

mee eens ja Lachen
boerderij in de gewone sfeer, met koeien die naar buiten gaan.
dat is wat ik wil behouden in nl..
en veel boeren willen dat ook, maar zijn genoodzaakt om groter te worden enzo, omdat het anders niet meer uitkan..

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:59

moniekk schreef:
ik ben dol op bitterbal en kroket Sigaar tja ik ga het niet eten ofzo omdat er paardenvlees in zit..
en ja ik heb zelf een paard gereden wat naar de slacht is gegaan (ik was toen 13 ofzo) toen heb ik 3 jaar geen snacks meer gegeten, bang dat hij 'ertussen' zat.. Clown

En ook jij weet waar dat paardenvlees vandaan komt? Misschien moet je de link een paar berichten hierboven even checken. Dan eet je misschien je hele leven geen snacks meer! Lachen

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:00

Fitch schreef:
Midasje schreef:
[Bij dit soort mensen krijg ik zelf het idee dat ze niet eens van paarden houden maar rijden gewoon leuk vinden *erg zielig hoor*

Eensch. Iedereen die dergelijke dingen eet zouden we verplicht die gruwelijke filmpjes moeten laten zien. En een uitje naar een kippenvangsessie. Dan zijn ze snel genezen. Whoosh!

Nee, maar even serieus. Ik denk dat goede voorlichting al heel veel zou doen. Net als het voorbeeld van de scharreleieren.

ja ben ik het helemal mee eens er is te veel dieren leed mensen weten vaak niet eens hoe ze een cavia moeten houden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:01

moniekk schreef:

Ja, als ik jou was zou ik die eventjes heel goed bekijken. Bon apetit!!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:02

Marigold schreef:
Ninx schreef:

mee eens ja Lachen
boerderij in de gewone sfeer, met koeien die naar buiten gaan.
dat is wat ik wil behouden in nl..
en veel boeren willen dat ook, maar zijn genoodzaakt om groter te worden enzo, omdat het anders niet meer uitkan..

Inderdaad, die massahallen zijn lelijk en ze stinken ook nog eens gigantisch door al die dieren daar op elkaar gepropt. Boeren zijn genoodzaakt groter te worden. Dat komt echt door ons als consument, maar ook door de overheid. In verhouding geven wij in NL als je 't met andere landen vergelijkt echt een piepklein percentage van ons inkomen aan voedsel uit.