lor1_1984 schreef:ik snap het nog steeds niet helemaal hoor, aangezien de wind vanaf de zijkant komt zou je nog zeggen dat de schommels opzij waaien. dat er een stukje natuurkunde bij komt kijken met het oog op een klok om maar wat te noemen ok, maar de wind komt dus van de zijkant... en al 3 maanden precies dezelfde wind + windsnelhieid?
Uitleggen kan ik het niet helemaal, want ik ken de precieze situatie niet. Wel kan ik het wat aannemelijker proberen te maken, door wat aannames te doen en te gissen.

Stel dat er naast de speeltuin een (flat)gebouw staat, dan kan deze een vortex (wervelwind) veroorzaken die een pulserende luchtstroom teweeg brengt. Iedereen heeft zoiets weleens meegemaakt. Een bepaalde plek naast een gebouw waar het áltijd waait, bladeren die op één plek ronddraaien of het "fluiten" van een gebouw. Fluiten is geluid, geluid is trilling en het cirkeltje is weer rond. Zoals Arabesk al duidelijk heeft uitgelegd, kan een trilling in de resonantiefrequentie van een object ervoor zorgen dat het object "buitengewoon" hard gaat trillen.

De reden waarom de wind hier áltijd waait en met de goeie frequentie, heeft waarschijnlijk iets te maken met de geometrie van de omgeving. De reden waarom de buitenste niet meedoen heeft wellicht te maken met de hoek waaronder de wind staat? Voor een regelmatige trilling in de lucht, moet deze laminair (zonder wervelingen) stromen. Bij de buitenste schommels komt de wind misschien tegen het frame van de schommel aan en wordt zo turbulent (met wervelingen). De frequentie van de wind op die plek kan anders zijn. Zelfs het gewicht en de zgn. veerconstante van de andere schommels zou anders kunnen zijn...