"Behekste" spookschommels houden wetenschappers bezig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snader

Re: "Behekste" spookschommels houden wetenschappers bezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:35

lor1_1984 schreef:
ik snap het nog steeds niet helemaal hoor, aangezien de wind vanaf de zijkant komt zou je nog zeggen dat de schommels opzij waaien. dat er een stukje natuurkunde bij komt kijken met het oog op een klok om maar wat te noemen ok, maar de wind komt dus van de zijkant... en al 3 maanden precies dezelfde wind + windsnelhieid?

Uitleggen kan ik het niet helemaal, want ik ken de precieze situatie niet. Wel kan ik het wat aannemelijker proberen te maken, door wat aannames te doen en te gissen. Lachen

Stel dat er naast de speeltuin een (flat)gebouw staat, dan kan deze een vortex (wervelwind) veroorzaken die een pulserende luchtstroom teweeg brengt. Iedereen heeft zoiets weleens meegemaakt. Een bepaalde plek naast een gebouw waar het áltijd waait, bladeren die op één plek ronddraaien of het "fluiten" van een gebouw. Fluiten is geluid, geluid is trilling en het cirkeltje is weer rond. Zoals Arabesk al duidelijk heeft uitgelegd, kan een trilling in de resonantiefrequentie van een object ervoor zorgen dat het object "buitengewoon" hard gaat trillen. Lachen Dat dit hier het geval is, zou kunnen kloppen. Zoals je hoort waait het er hard en de schommels bewegen in de richting van de wind. Je ziet ze langzaam schommelen, totdat ze gegrepen worden door de resonantie.
De reden waarom de wind hier áltijd waait en met de goeie frequentie, heeft waarschijnlijk iets te maken met de geometrie van de omgeving. De reden waarom de buitenste niet meedoen heeft wellicht te maken met de hoek waaronder de wind staat? Voor een regelmatige trilling in de lucht, moet deze laminair (zonder wervelingen) stromen. Bij de buitenste schommels komt de wind misschien tegen het frame van de schommel aan en wordt zo turbulent (met wervelingen). De frequentie van de wind op die plek kan anders zijn. Zelfs het gewicht en de zgn. veerconstante van de andere schommels zou anders kunnen zijn...

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:41

hoe kan het dan dat er telkens maar 1 schommel beweegt? elke keer een andere?! ik vind het maar raar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:44

Tsja... uitleg of niet, ziet er evengoed best vaag uit.... Ik denk idd dat het nog weleens waar kan zijn wat Snader vertelt. Alleen wel vreemd dat alleen de middelste schommelt. Hoewel... de andere 2 bewegen ook een beetje. Wat me wel opvalt.... hij gaat niet recht. Het is net alsof hij getrokken word ofzo, zonder dat er iemand op zit. Dus een geest? Dat weet ik nog zo net niet......

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:52

Omdat dit overal op het nieuws is denk ik niet dat het met een touwtje of iets gedaan wordt. En ik denk ook niet dat de wetenschappelijke verklaringen die hier gegeven worden waar zijn, omdat deze gebeurtenis al uitvoerig door wetenschappers bestudeerd is die er wel ter plekke waren. Van een filmpje denk ik neit dat dit mysterie dan wel opgelost kan worden, aan die theorieën is vast al gedacht door die mensen.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:54

brendaa schreef:
hoe kan het dan dat er telkens maar 1 schommel beweegt? elke keer een andere?!
Zover ik weet heb ik alleen nog maar de middelste zien schommelen? Kun je een filmpje laten zien waarop een andere beweegt?

P.S. Als je goed kijkt zie je dat alle schommels in precies dezelfde frequentie bewegen, alleen dan met een verschillende uitslag. Dat is ook wel erg toevallig. Knipoog

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:57

Ik vind het maar eng! Bloos!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:02

Ieeeh dat filmpje vind ik eng. Scheve mond

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:03

Dniesjj117 schreef:
En ik denk ook niet dat de wetenschappelijke verklaringen die hier gegeven worden waar zijn, omdat deze gebeurtenis al uitvoerig door wetenschappers bestudeerd is die er wel ter plekke waren.

Het klinkt misschien heel raar, maar misschien hebben ze resonantie nog niet goed onderzocht? Je weet niet wat voor onderzoekers er bezig zijn geweest.

De ontwerpers van de Erasmusbrug (de Zwaan) hebben resonantie ook over het hoofd gezien. Vandaar dat er nu nieuwe dempers aan de kabels hangen. Lachen

Overigens, ik probeer niet met man en macht een wetenschappelijke verklaring te geven hoor. Lachen Sterker nog, eigenlijk sta ik overal voor open. Dat is in ieder geval wat ik altijd probeer. Ik geloof dat er meer is tussen (wat men noemt) hemel en aarde, maar ik weet niet precies wat ik mij daarbij moet voorstellen. Misschien komen we ooit op een punt dat we er een "verklaring" voor kunnen geven, al zou ik er ook geen moeite mee hebben als het "zweverig" blijft. Dat betekent alleen niet dat ik zomaar alles aanneem. Volgens mij worden we héél vaak op het verkeerde been gezet door: de kracht van onze psyche, mensen die onze nieuwsgierigheid misbruiken voor aandacht of commerciële doelen, enzovoorts.

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:19

Snader schreef:
brendaa schreef:
hoe kan het dan dat er telkens maar 1 schommel beweegt? elke keer een andere?!
Zover ik weet heb ik alleen nog maar de middelste zien schommelen? Kun je een filmpje laten zien waarop een andere beweegt?

P.S. Als je goed kijkt zie je dat alle schommels in precies dezelfde frequentie bewegen, alleen dan met een verschillende uitslag. Dat is ook wel erg toevallig. Knipoog

oeps verkeerd gekeken dacht dat het verschillende waren Vork
Laatst bijgewerkt door brendaa op 28-10-07 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:19

Ik denk dat het resonans-verhaal best kan kloppen. Lachen Er zijn wel meer ingewikkelde natuurkundige gevallen zoals deze... denk maar aan die brug.

Zadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:33

Ziet er echt eng uit. Bloos!

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:48

maar als ik het dus goed heb kan dus alleen de middelste bewegen, doordat de 2 buitenste een bepaalde frequentie trillingen geeft??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:16

Roosjelief schreef:
maar als ik het dus goed heb kan dus alleen de middelste bewegen, doordat de 2 buitenste een bepaalde frequentie trillingen geeft??

ja

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:30

Arabesk schreef:
Roosjelief schreef:
ja

Eerlijk gezegd snap ik je vraag niet helemaal. Lachen Klopt dit met wat ik zeg?

Volgens mij zou het kunnen zijn dat de buitenste niet bewegen, omdat deze een andere eigenfrequentie hebben of anders aangestoten worden door de wind. Wat ik niet geloof, en dat lijkt hier te staan, is dat de schommels trillingen aan elkaar doorgeven.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:47

Snader schreef:
lor1_1984 schreef:
ik snap het nog steeds niet helemaal hoor, aangezien de wind vanaf de zijkant komt zou je nog zeggen dat de schommels opzij waaien. dat er een stukje natuurkunde bij komt kijken met het oog op een klok om maar wat te noemen ok, maar de wind komt dus van de zijkant... en al 3 maanden precies dezelfde wind + windsnelhieid?

Uitleggen kan ik het niet helemaal, want ik ken de precieze situatie niet. Wel kan ik het wat aannemelijker proberen te maken, door wat aannames te doen en te gissen. Lachen

Stel dat er naast de speeltuin een (flat)gebouw staat, dan kan deze een vortex (wervelwind) veroorzaken die een pulserende luchtstroom teweeg brengt. Iedereen heeft zoiets weleens meegemaakt. Een bepaalde plek naast een gebouw waar het áltijd waait, bladeren die op één plek ronddraaien of het "fluiten" van een gebouw. Fluiten is geluid, geluid is trilling en het cirkeltje is weer rond. Zoals Arabesk al duidelijk heeft uitgelegd, kan een trilling in de resonantiefrequentie van een object ervoor zorgen dat het object "buitengewoon" hard gaat trillen. Lachen Dat dit hier het geval is, zou kunnen kloppen. Zoals je hoort waait het er hard en de schommels bewegen in de richting van de wind. Je ziet ze langzaam schommelen, totdat ze gegrepen worden door de resonantie.
De reden waarom de wind hier áltijd waait en met de goeie frequentie, heeft waarschijnlijk iets te maken met de geometrie van de omgeving. De reden waarom de buitenste niet meedoen heeft wellicht te maken met de hoek waaronder de wind staat? Voor een regelmatige trilling in de lucht, moet deze laminair (zonder wervelingen) stromen. Bij de buitenste schommels komt de wind misschien tegen het frame van de schommel aan en wordt zo turbulent (met wervelingen). De frequentie van de wind op die plek kan anders zijn. Zelfs het gewicht en de zgn. veerconstante van de andere schommels zou anders kunnen zijn...

ok, zo klinkt het al een stuk aannemelijker Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:58

Idd duidelijke uitleg, thanks Ja

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:02

Eerst dacht ik dat jullie een grap maakten. Haha! Maar, ik heb het graag gedaan. Knipoog

Overigens wil ik nog even iets rechtzetten. Sommige mensen leken de indruk te wekken dat aardstralen en wateraders algemeen geaccepteerd zijn en "gewoon" gemeten kunnen worden. Tot op de dag van vandaag heeft de wetenschap deze (nog?) niet kunnen meten of het bestaan ervan anderszins kunnen verklaren. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze niet bestaan; de conclusies wil ik aan jullie overlaten. Lachen

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:06

Maar toch denk ik op de video iets van wind te horen of zo.. IIG ruis.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:26

je ziet overduidelijk een blaadje voorbij waaien op de video het waait pittig hard

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:31

Ja, maar als het resonantie is, waarom reageert de schommel dan nog precies hetzelfde als er iemand op de andere schommel aan het schommelen is? Dan zou de resonantie toch anders moeten zijn, en zou de middelste schommel toch niet zo (hoog) schommelen?
Of zie ik dat verkeerd Haha! ?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:36

nee de frequentie blijft hetzelfde waar die schommel op reageert. En die andere schommel is leeg. Misschien als die óf helemaal stilgezet worden of ze worden beide beschommeld dat het dan ophoudt.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:52

dus dat de middelste gaat bewegen heeft niks te maken met de 2 buitenste schommels?

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:17

Rinske schreef:
Ja, maar als het resonantie is, waarom reageert de schommel dan nog precies hetzelfde als er iemand op de andere schommel aan het schommelen is?

De resonantie vind (naar mijn idee) plaats door een pulserende luchtstroom die tegen de "vliegervormige" schommel aan blaast. Daardoor komt deze in beweging. In die situatie hoeft het weinig uit te maken als er iemand ernaast zit te schommelen. Lachen
Kleine kanttekening: De schommelaar zou de luchtstroming kunnen beïnvloeden waardoor het wél uitmaakt, maar nu ga ik er alwéér veels te ver op in. Dat zijn dingen die je ter plekke moet onderzoeken. Het blijft bij gissen en ik kan alleen mogelijke verklaringen verzinnen. Misschien zit ik er wel helemaal naast! Knipoog

De schommels oefenen (naar mijn idee) onderling geen resonantie op elkaar uit. De krachten die zo'n schommel tijdens een slingering teweeg brengt in het frame zijn vrijwel nihil. Veronderstel dat er twee mensen op een schommel gaan zitten. Als er nu één actief gaat schommelen, dan zou de ander zonder inspanning héél hard mee moeten gaan schommelen. Dat kan ik mij niet herinneren van mijn kinderjaren. Knipoog

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:08

De reden waarom de wind hier áltijd waait en met de goeie frequentie, heeft waarschijnlijk iets te maken met de geometrie van de omgeving. De reden waarom de buitenste niet meedoen heeft wellicht te maken met de hoek waaronder de wind staat? Voor een regelmatige trilling in de lucht, moet deze laminair (zonder wervelingen) stromen. Bij de buitenste schommels komt de wind misschien tegen het frame van de schommel aan en wordt zo turbulent (met wervelingen). De frequentie van de wind op die plek kan anders zijn. Zelfs het gewicht en de zgn. veerconstante van de andere schommels zou anders kunnen zijn...[/quote]

ok, zo klinkt het al een stuk aannemelijker Haha![/quote]

Maar hebben die wetenschappers daar dan niet aan gedacht?

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:12

Het blijft raar. Ik geloof best dat het resonantieverhaal waar kan zijn, maar kan iemand me deze dingen even uitleggen?
- Die buitenste schommels blijven niet de hele tijd even hard schommelen, waarom blijft de middelste dan wel zo hard gaan?
- Als de middelste schommel 'uitslaat' doordat de buitenste de resonantiefrequentie halen, blijft deze dan echt vier maanden achter elkaar zo hard schommelen, als de andere schommels al een andere frequentie hebben?
Want ik zie op de filmpjes dat de buitenste schommels steeds anders heen en weer gaan, dus dan zou de middelste vanzelf een keer langzamer moeten gaan door de luchtwrijving en dergelijke.
Bovendien, als dit de oplossing is, zou dit bij wel meer schommels voor moeten komen, waarom hebben alle wetenschappers daar niet eerder bij nagedacht?

Jammer dat dit topic niet kwam vóór mijn natuurkundeproefwerk over trillingen, dan had ik 't vast beter gedaan Nagelbijten / Gniffelen .