De grote donorshow

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeVol

Re: De grote donorshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:11

Inderdaad, mensen moeten afgekickt zijn voordat ze een nieuw orgaan krijgen. Anders kunnen ze dacht ik niet een opereren?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:13

tita schreef:
Ik had het zowieso niet over dikke mensen het gaat mij voornamelijk over mensen die alcholist zijn en drugs en rokers...

Tja ik vind het zot voor woorden als bv Jan een nieuwe long nodig heeft omdat ie hem opgerookt heeft...tja dan krijg je niet mijn long.

Ik heb gelezen hoor wat jouw arugmenten zijn om geen donor meer te zijn maar dat zijn niet de mijne.
Ik heb mijn wensen duidelijk aangeven zo ook wat er mijn mijn huid moet gebeuren..

Mensen die verslaafd zijn aan alchol en drugs enzo diens organen komen zowieso niet meer in aanmerking zijn al zwaar aangetast dus daar hoef ik niet bang voor te zijn Haha!

Dan heb je niet gelezen want ik ben wel donor alleen niet geregistreed, je nabestaanden kunnen dat namelijk ook gewoon doorgeven.
En ik hoop van harte dat mijn organen naar een rokende, drinkende te dik iemand gaat die ook nog eens oud is en geniet van het leven.

Voor jouw informatie: Iemand die te dik is heeft ook een kortere levensverwachting net als een roker en een drinker. Dus je maakt wel hele vreemde uitzonderingen vind ik.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:16

Citaat:
Dan heb je niet gelezen want ik ben wel donor alleen niet geregistreed, je nabestaanden kunnen dat namelijk ook gewoon doorgeven.
En ik hoop van harte dat mijn organen naar een rokende, drinkende te dik iemand gaat die ook nog eens oud is en geniet van het leven.

Voor jouw informatie: Iemand die te dik is heeft ook een kortere levensverwachting net als een roker en een drinker. Dus je maakt wel hele vreemde uitzonderingen vind ik.

Ik snap niet dat je je zelf steeds zo blijft verdedigen !! Knipoog
IK snap het nu wel hoor haha na aldoor het zelfde uitleggen !!!
Iedereen heeft ze eigen mening JIJ dus ook en Iedereen moet IEDEREEN ook in zijn eigen waarde houden Knipoog
KLAAR! hihi Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:16

Mijn levertje is geen alchol gewend en dat wou ik zo houden ook Haha!

Laat mij maar ik ben donor met eisen ja en zolang er flink te kort is aan organen zijn ze toch blij met mij en vooral omdat ik ook zo gezond leeft (dan maar hopen voor hun dat ik niet al te oud word)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:20

doom schreef:
Ik snap niet dat je je zelf steeds zo blijft verdedigen !! Knipoog
IK snap het nu wel hoor haha na aldoor het zelfde uitleggen !!!
Iedereen heeft ze eigen mening JIJ dus ook en Iedereen moet IEDEREEN ook in zijn eigen waarde houden Knipoog
KLAAR! hihi Knipoog

Omdat mensen blijkbaar het topic niet doorlezen en mij vragen stellen waar ik tig keer antwoord op gegeven heb. Dat is geen verdedigen maar gewoon uitleggen.

Iedereen in zijn waarde laten is ook iedereen gewoon alles gunnen wat mij betreft. Knipoog

Oh en mijn lever is ook geen alcohol gewend een hele ervaring voor hem dus na mijn dood. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:24

_Future_ schreef:
nounou, gezellig topic weer zeg. mag iemand die zijn organen af wil staan even zijn eigen mening hebben zonder dat iedereen dramatisch en zielig gaat doen? is het niet gewoon al tof dat diegene zijn organen af wil staan? mensen, laat iedereen even rustig zijn eigen mening hebben en maak er niet zo'n ruzie-topic van maken? zeg even op een normale manier je mening, de TS zit hier vast op te wachten...

dit is gewoon een discussie, wat is daar mis mee?! ruzie? waar zie jij ruzie? discussieren is heel iets anders dan ruzie maken.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:38

@ pluck
het was ook geen aanval naar jou hoor !! Knipoog
maar moet er gewoon om lache dat mensen er maar steeds op in door blijven gaan
en jij het steeds blijft uit legge !!
zoals het spreekwoord zegt geduld is een schone zaak !!
Haha! je blijft het keurig steeds uitleggen

NOu niet denken dat ik het met jou mening eens ben hoor want dan ben ik absoluut niet ..!
maar daar lever ik geen comentaar op want dat blijft jou mening Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:42

doom schreef:
NOu niet denken dat ik het met jou mening eens ben hoor want dan ben ik absoluut niet ..!
maar daar lever ik geen comentaar op want dat blijft jou mening Knipoog

Niemand hoeft het met mij eens te zijn, daarvoor is het mijn mening. Knipoog

Ik hoop gewoon dat zoveel mogelijk mensen hun organen willen doneren, met of zonder registratie.
Maar wel nadat ze goed nagedacht hebben en niet vanwege een televisie-uitzending, publieke opinie of uit de angst anders zelf geen organen te krijgen als ze die ooit nodig hebben.

En eigenlijk hoop ik ook dat iedereen een orgaan gegund wordt en niet alleen de 'zogenaamd gezond" levende mensen.
En dit is dan tevens de laatste keer dat ik uitleg. Haha!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:53

ThePast03
Ik kan het alleen maar met je eens zijn.
Als je later donor wilt zijn dan zonder voorwaarden, je doet het of je doet het niet.
Mensen willen tegenwoordig overal zeggenschap over hebben en dat loopt de spuigaten uit.
Ik bepaal niet hoe een ander moet leven .

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:56

dees_daan schreef:
_Future_ schreef:
nounou, gezellig topic weer zeg. mag iemand die zijn organen af wil staan even zijn eigen mening hebben zonder dat iedereen dramatisch en zielig gaat doen? is het niet gewoon al tof dat diegene zijn organen af wil staan? mensen, laat iedereen even rustig zijn eigen mening hebben en maak er niet zo'n ruzie-topic van maken? zeg even op een normale manier je mening, de TS zit hier vast op te wachten...

dit is gewoon een discussie, wat is daar mis mee?! ruzie? waar zie jij ruzie? discussieren is heel iets anders dan ruzie maken.

oke Knipoog ik vond het er behoorlijk evil uit zien

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:17

Ik vind het een beetje dubbel, enerzijds zou ik niet blij zijn als mijn organen naar iemand gaan die zijn eigen organen zelf kapot heeft gemaakt, anderzijds zou ik mensen daar wel een kans in gunnen, je weet niet wat er achter zit, iemand wordt niet zomaar alcoholist bijvoorbeeld.

Het is gewoon een gevoel.. ik zou het erg vinden als mijn longen bijvoorbeeld naar iemand gaan die ze zelf kapot gerookt heeft (en met die van mij verder gaat), terwijl er misschien ook mensen op die wachtlijst staan die een ernstige ziekte hebben waar ze niks aan kunnen doen. Gelukkig zou ik het zelf niet weten als dit zou gebeuren, ik ben dan immers dood Clown

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:19

tita, heb je dan ook een hekel aan meerokers? Die zullen uiteindelijk bijna net zulke slechte longen hebben als de rokers, en om jouw gedachtegang te volgen: hebben ze ook geen recht op een donororgaan (long in dit geval). Toch? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:29

En weet je wat ik eigenlijk denk? Dat een arts best wel kijkt naar iemand zijn of haar levenswijze. Ik bedoel, artsen weten heel goed hoe zo'n tekort er is aan donororganen. Ook zij zullen echt wel kijken of iemand geschikt is voor een orgaan qua levensstijl enz.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:32

Nerwen schreef:
tita, heb je dan ook een hekel aan meerokers? Die zullen uiteindelijk bijna net zulke slechte longen hebben als de rokers, en om jouw gedachtegang te volgen: hebben ze ook geen recht op een donororgaan (long in dit geval). Toch? Lachen

Dit wordt wel erg ver gezocht hoor....ik probeer niet mee te roken maar soms ontkom je daar niet aan bv een resturant.
Wil je nu beweren dat mijn longen even slecht zijn als van iemand die elke dag een pakje rookt.

ik heb er moete mee als Jan de alcholist leverkanker heeft en hij heeft een nieuwe lever nodig en krijgt mijn gezonde lever en velvolgens verzuip ie die dan ook.....
Jaren ben ik er zuinig op en zo iemand verpest het gewoon voor de 2e keer terwijl er zat andere mensen zijn die wel goed voor mijn lever zorgen.

Zo lang er flink te kort is op organen blijf ik mijn standpunt houden.
Ja ik geef een gezond iemand meer kans op een leven met mijn organen als iemand die flink rookt,drinkt of druges gebruikt.
Dat is mijn persoonlijke mening en ik zou me maar meer druk maken over al die Nederlanders die niet eens donor zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:33

Relaxed schreef:
En weet je wat ik eigenlijk denk? Dat een arts best wel kijkt naar iemand zijn of haar levenswijze. Ik bedoel, artsen weten heel goed hoe zo'n tekort er is aan donororganen. Ook zij zullen echt wel kijken of iemand geschikt is voor een orgaan qua levensstijl enz.

Volgens mij mag dat niet. Als je aan de beurt bent, ben je aan de beurt. Hoeveel patienten met levercirrose die alcoholist zijn staan er op de lijst voor transplantatie en gaan dan gewoon verder met drinken, zullen die uitgesloten worden? Dat kan volgens mij niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:34

Relaxed schreef:

Weet niet hoor iedereen staan op de wachtlijst en als ie nou een kettinroker is met 2 pakjes per dag dan wordt er echt niet gezegt

Jan jij staat al 5 jaar op de lijst je gaat bijna dood maar nummer 2 is een persoon van 13jaar oud en nog blanco wij geven die persoon eerst de longen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:38

Ik denk wel dat er naar een match gekeken wordt, tranplanteren is niet zomaar even een ander orgaan erin zetten en dichtnaaien. vaak overlijden de patienten juist na het transplanteren alsnog omdat er afstoting komt waar de patient juist heel ziek van wordt. Er zal wel gekeken worden naar het zoveel mogelijk aansluiten van het lichaamsvreemde orgaan.

Als patienten zo ziek zijn dat ze een ander orgaan nodig hebben, roken ze geen 2 pakjes per dag meer hoor, dat is dan al een tijdje, wellicht al jaren, passé ook al hebben ze het wel gedaan. Nadat ze getransplanteerde longen hebben, kunnen ze nog niet zomaar gaan roken, herstel periode komt er dan nog aan en ik denk dat die mensen nadat ze een reeks medicamenten hebben gekregen niet zo snel meer zullen gaan roken. Afkicken lijkt mij dan al gebeurd na al die tijd.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:45

Pffff als ik dood ben dan ben ik dood hoor.. Zou mij een worst zijn om de gene die mijn organen krijgt, rookt, drinkt, dik is.. etc etc. Als ik dood ben merk ik er toch niets meer van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:52

Tja, jammer dat niet iedereen zo denkt.

Toch vraag ik mij af of donoren ook gecheckt worden naar hun levenstijl.

Als ik een nier nodig heb, dan vind ik het wel fijn als ik een gezonde nier krijg. Ik kom maar 1 keer aan de beurt. Vraag me af of ze dat ook controleren, of zo een orgaan gezond is.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:53

Whiz zegt het een beetje cru, maar ik ben het er wel mee eens.
Het is niet aan mij om te bepalen wie mijn donor organen krijgen. Lachen

Edit: typo.
Laatst bijgewerkt door Ann op 02-06-07 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:56

russel schreef:

Als ik een nier nodig heb, dan vind ik het wel fijn als ik een gezonde nier krijg. Ik kom maar 1 keer aan de beurt. Vraag me af of ze dat ook controleren, of zo een orgaan gezond is.

Dat checken ze altijd! Ze gaan natuurlijk geen ongezond orgaan in jouw lichaam transplanteren. In het geval van de grote donorshow zeiden veel instituten al dat de nier van een kankerpatient niet getransplanteerd zou kunnen worden, omdat de kankercellen ook mee getranplanteerd zouden kunnen worden.

Ze checken altijd of het vielig en gezond is!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 14:01

Bonaire schreef:
russel schreef:

Dat checken ze altijd! Ze gaan natuurlijk geen ongezond orgaan in jouw lichaam transplanteren. In het geval van de grote donorshow zeiden veel instituten al dat de nier van een kankerpatient niet getransplanteerd zou kunnen worden, omdat de kankercellen ook mee getranplanteerd zouden kunnen worden.

Ze checken altijd of het vielig en gezond is!

ja.. en het moet ook altijd gecontroleerd worden of het orgaan wel bij jou lichaam past. Niet elk orgaan past bij elk lichaam. Anders gaat het lichaam het orgaan afstoten en dan sterft de persoon alsnog of heeft het weer een nieuw orgaan nodig.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 14:04

russel schreef:

Nee, je levensstijl wordt niet gecheckt. Oke, er wordt wel gevraagd of je rookt of drinkt, maar dat hoeft geen belemmering te zijn om een nier te geven of te krijgen. Wel wordt er een zeer uitgebreidt medisch onderzoek gedaan, aan beide kanten.

tita schreef:
Dit wordt wel erg ver gezocht hoor....ik probeer niet mee te roken maar soms ontkom je daar niet aan bv een resturant.
Wil je nu beweren dat mijn longen even slecht zijn als van iemand die elke dag een pakje rookt.

ik heb er moete mee als Jan de alcholist leverkanker heeft en hij heeft een nieuwe lever nodig en krijgt mijn gezonde lever en velvolgens verzuip ie die dan ook.....
Jaren ben ik er zuinig op en zo iemand verpest het gewoon voor de 2e keer terwijl er zat andere mensen zijn die wel goed voor mijn lever zorgen.

Zo lang er flink te kort is op organen blijf ik mijn standpunt houden.
Ja ik geef een gezond iemand meer kans op een leven met mijn organen als iemand die flink rookt,drinkt of druges gebruikt.
Dat is mijn persoonlijke mening en ik zou me maar meer druk maken over al die Nederlanders die niet eens donor zijn

Nee, niet als je incidenteel meerookt, maar iemand die bijna zijn/haar hele leven meegerookt heeft, het zij omdat de ouders roken, het zij omdat de partner rookt, hebben wel bijna even aangetaste longen als de rokers. Hiermee volg ik dus alleen jouw redenatie, omdat jij vindt dat mensen die roken geen orgaan zouden mogen krijgen (in dit geval een long). Dus dan meerokers ook niet, zij kunnen er tenslotte zelf voor kiezen of ze in de rook van rokers gaan zitten... Toch?

(Wat ik hiermee aan wil geven is dat ik jouw bewering "fanatieke rokerhater" nogal ongenuanceerd en zwartwit vind. No offence verder hoor, moet je helemaal zelf weten.)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 14:05

Het lijkt nu net in de discussie of alle mensen op de wachtlijst voor een donororgaan, daarop staan vanwege slechte leefgewoonten?!

Op de wachtlijst staan helaas juist veel mensen, bij wie door ziekte een of meerdere organen verloren zijn gegaan. Voor hun betekent een donororgaan de mogelijkheid om langer prettiger te leven.
zoals donorlongen voor CF patienten of donornieren voor nierpatienten.
Daar gaat het om!

Ik vind het zonde dat de discussie zich alleen maar toespitst op de discussie of rokers recht hebben op een nieuwe long of zware drinkers op een nieuwe lever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 14:05

Vraag mij af hoe ze dat kunnen checken. Je hebt een donorcodicil op zak, je sterft door bv een ongeval en je nieren worden er uit gehaald. Hoe weten ze dan dat die persoon zelf geen lichte nierstornis heeft? Het kan nl in een lichte vorm volledig ongemerkt blijven.