Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

0Whisper0

Re: Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:45

Kaat18 schreef:
Ik denk dat dit hele verhaal een trieste samenloop van omstandigheden is geweest en dat het verschrikkelijk wordt opgeblazen in de media. Alle betrokkenen hebben schuld, er is niet 1 schuldige aan te wijzen. Niemand had het tot donderdag voor mogelijk gehouden dat een gorilla over 4 meter water kon komen, die vrouw wist niet waar ze mee bezig was met haar vriendschapsbedoelingen en er waren net treiterige kinderen aanwezig en Bokito had een slecht humeur.

Ik ben het hier volkomen mee eens!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:47

Een bordje hangen dat gaat alles verhelpen Gestoord

En dan wetend dat ik nog een paar keer door verzorgers uitgelachen ben geweest niet in blijdorp omdat ik zei dat glazen wanden niet goed waren zoals al zo veel eerder bekend is. Maar goed pfff ik was maar in die tijd een 18 jarig beterwetertje.
Zit al zo lang met het oprichten van een forum en foundation in men hoofd om mensen in te lichten dat zo een dingen niet gebeuren. Maar precies of ik als twintig jarige serieus ga genomen worden....

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:57

faye schreef:
Aanleiding is ook Blijdorp. kijk maar eens hoe dichtbij de mensen kunnen komen. En het gaat idd om geld. Daarom hoop ik ook dat Blijdorp dicht zal moeten.

Ja! en dan moeten we ook alle stallen sluiten waar mensen gewond raken doordat ze van paarden vallen en kinderboerderijen moeten ook dicht want kippen pikken ook wel eens naar kinderen en auto's moeten ook verboden worden want die zijn ook gevaarlijk.. Rolleyes

Wees reeel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:01

Was Blijdorp maar realistisch. De dag na de uitbraak konden mensen weer contact met hem maken, met slechts een glazen wandje ertussen. Hoezo, vragen om problemen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:04

faye schreef:
Was Blijdorp maar realistisch. De dag na de uitbraak konden mensen weer contact met hem maken, met slechts een glazen wandje ertussen. Hoezo, vragen om problemen?

Faye er komt een bordje, zodat mensen het nooit meer gaan doen Afbeelding

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:06

Kaat18 schreef:
Ja! en dan moeten we ook alle stallen sluiten waar mensen gewond raken doordat ze van paarden vallen en kinderboerderijen moeten ook dicht want kippen pikken ook wel eens naar kinderen en auto's moeten ook verboden worden want die zijn ook gevaarlijk.. Rolleyes

Wees reeel..

Op stal weten de mensen dat hen van alles kan gebeuren men is daar onder het bereik van dieren. Ook de gevaren van het verkeer zijn bekend. In een dierenpark waar men entree vraagt, ga je ervan uit dat je veilig bent. Je gaat er ook niet vanuit dat je onder het bereik bent van de wilde dieren.

Ben benieuwd hoeveel mensen de dierentuin nog bezoeken als je dóór het leeuwenverblijf moet lopen Haha!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:09

Je moet ook heel erg waken welke conclusie je uit bepaald dierengedrag wilt trekken.
Blijkbaar wilde deze vrouw zo graag geloven dat de aap haar aardig vond dat ze zijn gedrag interperteerde als zie je wel hij vind mij leuk.
Iedereen hier op bokt die het filmpje heeft gezien interperteerde het gedrag als duidelijke agressie, en dat werdt ook nog eens door verschillende deskundigen bevestigd.

Mensen hebben snel de neiging dierengedrag te interpeteren als mensnegedrag maar ook wat zei graag van hun lievelingsdier willen zien. Probeer dat er vervolgens nog maar eens uit te praten als je deze mevrouw verteld dat Bokito het niet op prijs stelt wat ze doet. "Ach U ziet toch wel dat hij naar me lacht." Dat gelooft ze dan zo sterk dat het heel moeilijk wordt dat eruit te praten.

Ook als je veel met dieren te maken hebt moet je oppassen dat je dingen niet anders gaat interpeteren dat dat ze zijn. Maar het hoeft niet altijd zo duidelijk te zijn als bij Bokito het kan met hele kleine subtiele dingen al gebeuren dat we iets verkeerd interpeteren. Denk maar aan het verhaal van Clever Hans het paard dat kon rekenen. Uiteindelijk bleek dat dit paard niet rekende maar aan de subtiele reacties van zijn begeleider zag wanneer hij moest stoppen met zijn hoef te bewegen.
Jarenlang waren er vele mensen geweest die er in getrapt waren en dachten dat Hans kon rekenen, maar uiteindelijk had niemand door wat er nu echt gebeurde.

wij als mensen zijn gewoon erg lomp in het interpeteren van dierengedrag. Zo was deze vrouw mischien wel extreem lomp, maar zelfs ervaren dierenkenners gaan makkelijk in de fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:17

katiavl schreef:
faye schreef:

Faye er komt een bordje, zodat mensen het nooit meer gaan doen Afbeelding

ALS ze al werkelijk geloven dat dat helpt, hadden ze dat moeten doen voordat mensen weer zo dicht bij de apen hadden kunnen komen. Ik geloof dat Blijdorp het allemaal geweldige gratis publiciteit vind Rolleyes

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:23

Chiqa schreef:
ThePast03 schreef:
Er is haar niet gevraagd om bepaald gedrag anders te doen, er is haar alleen gevraagd om haar aandacht wat meer te richten op de andere apen.

Dat is haar dus wél verzocht..........

En daar heeft ze zich aan gehouden:

http://www.nosheadlines.nl/forum.php/li ... ce%5D=rss:

Citaat:
Op het moment dat Bokito ontsnapte was het stel naar andere apen aan het kijken

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:25

Dierentuin dicht doen? Wie gaat daar de dupe van worden? De mens niet nee, die vindt wel ander werk/een andere hobby. Maar wat met al die 'wilde' dieren? Te wild om zomaar ergens anders te steken en niet wild genoeg om ze weer uit te zetten. Daarbij komt nog dat al die fantastische fokprogramma's stopgezet worden dan.

Ze voldeden aan de voorschriften van de verblijven en ze hebben de vrouw aangesproken op haar gedrag. Hoe kan je nu op voorhand meer doen?
(neemt niet weg dat ze de schuldige zijn en zullen moeten opdraaien voor de kosten) Achteraf is het makkelijk gezegd hé, "je had ... moeten doen".

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:34

Dus omdat ze op dat moment ergens anders aan het kijken heeft, heeft ze zich daaraan gehouden komaan?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:37

Topoverkonte schreef:
Dierentuin dicht doen? Wie gaat daar de dupe van worden? De mens niet nee, die vindt wel ander werk/een andere hobby. Maar wat met al die 'wilde' dieren? Te wild om zomaar ergens anders te steken en niet wild genoeg om ze weer uit te zetten. Daarbij komt nog dat al die fantastische fokprogramma's stopgezet worden dan.

Ze voldeden aan de voorschriften van de verblijven en ze hebben de vrouw aangesproken op haar gedrag. Hoe kan je nu op voorhand meer doen?
(neemt niet weg dat ze de schuldige zijn en zullen moeten opdraaien voor de kosten) Achteraf is het makkelijk gezegd hé, "je had ... moeten doen".

Mischien effie dit lezen daar kan je veel argumenten vinden viewtopic.php?f=73&t=759548&hilit=artis

En waarom zou een fokprogramma stopgezet worden omdat dierentuinen dicht gaan?
Ze moeten niet dicht ze moeten de huisvesting op het welzijn van de dieren richten en niet op de bezoekers.
Dat binnenverblijf met direct toegang tot glas is walgelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:38

Precies, gesloten totdat de verblijven voldoen.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:43

Zoals het op mij overkomt is het die vrouw haar eigen schuld. Heel veel mensen verdiepen zich niet in dieren, interpreteren het gedrag als menselijk en als ze dan, door mensen die er verstand van hebben, wordt verteld hoe het werkelijk zit zijn ze nog eigenwijs ook.

Bovendien voldoet het gorilla verblijf aan de europese norm: die is 4 meter en de gracht in Blijdorp is 4,40 meter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:45

Nou dan moet vanaf nu iedere dierentuinbezoeker precies weten hoe elke soort zich gedraagt. Vooraf examen en anders geen toegang Nagelbijten / Gniffelen

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:47

Loretta schreef:
Iedereen hier op bokt die het filmpje heeft gezien interperteerde het gedrag als duidelijke agressie, en dat werdt ook nog eens door verschillende deskundigen bevestigd.

Uhm, waar is dat filmpje?

Ik vind het gebeurde zelf trouwens een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Okee, het is heel slecht dat hij uit zijn verblijf KAN ontsnappen, je zou toch verwachten dat eea met wilde dieren beter geregeld is. En alsof water apen echt tegen zou houden, beetje onlogische gedachte vind ik het wel Bloos In de natuur zullen ze er ook wel eens doorheen moeten.

Afijn, pech hebben voor de omstanders, al dat gezwam over schadeclaims ed vind ik ook ernstig overtrokken. Alsof iemand er echt iets aan kan doen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:48

Er is meer aan huisvesting dan gewoon aan de norm voldoen, als het dier zo mensafhankelijk is wat doet het dan in een binnenverblijf met alleen maar ramen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:52

faye schreef:
Nou dan moet vanaf nu iedere dierentuinbezoeker precies weten hoe elke soort zich gedraagt. Vooraf examen en anders geen toegang Nagelbijten / Gniffelen

Faye niet overdrijven Clown , een beetje hersenen weet je zoals die mevrouw op de filmpje bezig was niet te doen hadden ze maar eerder een bordje gehangen Dromen Trouwens die vrouw heeft de voorgeschiedenis van bokito gevolgd. Ze heeft dan ook gezien hoe de verzorgers in berlijn met hem omgingen. Denk dat het kloppen op het raam wel normaal was voor haar.

De aller beste oplossing zou zijn, huisvesting zonder interactie met de bezoekers en dat is mogelijk, maar dan word het direct en goed zicht op de dieren weggenomen, en dat vinden de bezoekers dan weer minder. En wie denk je dat de balans doet omslaan aan het eind van de dag....

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:52

En die vrouw en haar man noemden zichzelf echte apenliefhebbers... als je echt zo dol op ze bent, dan verdiep je je toch wel wat meer in hun gedrag lijkt mij?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:55

RoyalMemory schreef:
Bovendien voldoet het gorilla verblijf aan de europese norm: die is 4 meter en de gracht in Blijdorp is 4,40 meter.

Daar voldeed het verblijf in Berlijn ook aan. Toch kwam ie eruit. "Beetje dom" als je dan geen extra maatregelen neemt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:57

Calanddra schreef:
En die vrouw en haar man noemden zichzelf echte apenliefhebbers... als je echt zo dol op ze bent, dan verdiep je je toch wel wat meer in hun gedrag lijkt mij?

Vind ik ook, maar ja hoeveel mensen noem maar een voorbeeld die vogels in kleine kooitjes houden zijn vogelliefhebbers.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:59

katiavl schreef:
Calanddra schreef:

Vind ik ook, maar ja hoeveel mensen noem maar een voorbeeld die vogels in kleine kooitjes houden zijn vogelliefhebbers.

Hoe valt het gedrag van een in gevangenschap levende, door mensenhanden opgevoedde gorilla te beoordelen. Zelfs de "deskundigen" van Blijdorp hebben geen idee. Want dan lieten ze niet de mensen met de neus tegen het glas toe één dag na de ontsnapping.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:01

Praat ik dat goed soms nee? Maar iedereen die zich liefhebber noemt van een gorilla die gaat niet zo tegen het raam staan

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:02

faye schreef:

Gewoon geen contact zoeken met de dieren dan is er niets aan de hand, alleen houden niet alle mensen zich daaraan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:03

Dat vind jij! Zij waren ervan vertuigd dat hij dat leuk vond...