Ik zou wel graag een defenitie willen krijgen van het modteam wat voor bokt onder discriminatie wordt verstaan. Zal een stuk makkelijker discussieren worden.
Ik heb nl het idee dat een heleboel niet gezegd mag worden, gewoon feiten, die dan ineens als discriminatie gezien worden. Als die feiten niet storend of zelfs strafbaar zijn, hoe kunnen ze dan als discriminatie gezien worden? Ze mogen niet gezegd worden, dus klaarblijkelijk moeten we het zien als zijnde normaal. Wordt dan wel een hele dunne lijn.
BV de 1e generatie die hier naar toe gehaald zijn om voor ons eenvoudig werk te doen, we hadden toen een booming business, zoveel werk en te weinig arbeidskrachten. De buitenlanders die geronseld werden, kwamen uit arme werkloze gebieden, kregen hier een salaris dat tig keer groter was dan daar de gewoonte was. Toen is gezinshereniging ontstaan, immers die buitenlanders hebben er voor gekozen hier te blijven. Het was toen een heel andere tijd, en hard werken was toen anders dan nu. Het arbeidsproces is zo toegenomen vanwege de computerisatie dat het werktempo tig keer hoger ligt. Ik heb nog de tijd meegemaakt dat er gezellig werd koffie gedronken op kantoor, als er een velletje geprint werd door mijn matrixprinter, duurder het wel een paar minuten, dus een document van bv 10 pagina's was een half uur printen en de pc kon niet tegelijk met printen gebruikt worden, kortom een ander werktempo. Dé tijd dat die 1e generatie hier kwam schoonmaken en machineoperator werden. Nu moeten we nog steeds horen dat we toen die mensen hier hebben gehaald, ze wilden immers zelf, ze zijn er beter door geworden, het was geen markt waar ze als slaven gekocht werden hoor! en dat WIJ ze nu nog steeds wat verschuldigd zijn? Wat dan? Hoevelen hebben in hun vaderland niet een 2e huis of meerdere huizen gebouwd? Die worden nu verhuurd tijdens vakanties of verkocht tegen meerwaarde. Ze hebben het al met al nog niet zo slecht hier. Subsidies om eigen winkeltjes te starten, in hun cultuur is dat normaal eigen ondernemerschap. Ze hebben hun eigen scholen, eigen winkels, eigen garages, heel veel eigen.
De tijd dat er massaal misbruik werd gemaakt van gemeensschapsgelden, ja de tokkie-achtigen deden het ook, maar massaal was wel de weg gevonden naar tig kinderen in het vaderland dat niet gecontroleerd kon worden en ook uit goedgelovigheid niet gecontroleerd werd. Mijn neef werk bij de sociale verzekeringsbank en de fraudes die onderzocht worden zijn gigantisch, zaken lopen jaren omdat het ondoorgrondelijk is.
Het was cultuur om je vrouw uit werken te sturen en binnen een jaar in de wao, bijna elke marrokaanse vrouw vanuit een laagopgeleide sociale klasse zit in de wao. Een heel programma van Netwerk is er ooit aan besteedt.
Ik kan nog veel meer voorbeelden noemen, ze hebben het hier nog niet zo slecht. Voor de ouderen wordt heel wat minder hier gedaan. De invaliden, chronisch zieken vallen veel meer buiten de boot. Wordt tijd dat die eens luidkeels discriminatie roepen.
Ben het onderhand wel beu steeds te moeten worden herinnert aan die groep die hier is gehaald voor werk DOOR ONS en dat we nu daar maar eens aan moeten denken. Die groep besloot om economische redenen hier te blijven en we zitten ondertussen al in de 3e, 4e of wellicht al 5e generatie. Waarom roept een marokkaan altijd weer Ik ben Marokaan en jullie discrimineren? Hoe zit dat? Een snotaap van 14 met een bijna onverstaanbaar accent, want dat is stoer, die roept achtergesteld te worden, maar naar school gaan is niet stoer, fatsoenlijk de taal van zijn vaderland, Nederland dus, niet wil spreken, wellicht niet kan spreken, want naar school gaan is niet macho.
Ik heb in Amsterdam gewoond, nu niet meer, gelukkig maar. Van overlast kan ik hier niet spreken, maar de moskee tegen over mijn huis, daar hebben we geen last van, maar altijd wel weer leuk om herinnerd te worden dat wij kennelijk iets fout doen met ons 12 jaar oude autootje, maar wel een paard

, als we autoos de parkeerplaats op zien sturen waarmee wij in 1 klap ons huis mee kunnen aflossen. Niet 1tje, nee verschillende en dan nog alles wat tig meer de waarde van ons autootje overschreid. Het herinnerd ons weer dat hoewel we beter zijn opgeleid toch kennelijk iets chronisch fout doen....