Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
eva2 schreef:ShirleyA schreef:Ik gaf deze zaak ook als voorbeeld. Ik denk ook dat als je je kind inschrijft op n school je daar in keus maakt over de grote lijnen die n school heeft. Die moeten wel aansluiten bij jouw manier v opvoeden. Over zijn andere juf ben ik zeer tevreden en ik zie haar zaken vaak heel netjes aanpakken, ook in dingen die ik anders zou hebben gedaan, maar ik kan haar wel volgen zeg maar. Die andere juf ligt me helemaal niet, dat is heel moeilijk. Ik ga na de vakantie ook zeker n gesprek met haar aanvragen want dit komt mijn kind niet ten goede.
Ik ga er v uit dat er wel n oplossing te vinden is in ons contact. Maar dat is aardig verstoord door dit voorval. En dat heb ik ook besproken met de directeur en die snapt mijn standpunt goed.
Het is in ieder geval fijn dat je je verhaal kwijt kunt. Dat is op veel scholen ook wel anders! Ik hoop voor je zoon dat het in orde komt, niets is zo belangrijk als een fijne schooltijd! Succes!!
Tieneke schreef:Waarom kan een kind geen kind meer zijn omdat het als kleuter heeft geleerd dat meisjes en jongens bv ook gewoon vriendjes kunnen zijn? Als dat dan zo kindonvriendelijk?
Op een school komen kinderen enorm veel in contact met elkaar, wat ze thuis toch minder hebben. Dan is het logisch dat je ook aandacht besteed aan dingen die met sociale omgang te maken hebben.
Ronja schreef:Het grootste deel van de (toekomstige) leraren die ik hierover heb gesproken (want ik vind het een interessante discussie) vinden de twee weken seksuele voorlichting die nu standaard gegeven worden in groep 8, ten eerste te weinig en ten tweede te laat. De meeste kinderen weten al hoe het werkt, of zijn bijvoorbeeld zelf al ongesteld, en de kinderen die nog van niets weten (om wat voor reden dan ook) worden regelrecht uitgelachen als dit in de les duidelijk wordt. Bovendien begint zo rond groep zeven het 'spelen' met sekskualiteit, dat wil zeggen het maken van dubbelzinnige opmerkingen en schunnige grappen. Op die leeftijd is seksualiteit best een big deal, maar tegelijkertijd wordt er geheimzinnig en giechelig over gedaan, wat het geven van voorlichting niet makkelijker maakt.
De meesten waren het erover eens dat het slimmer zou zijn om vanaf groep 5 langzaamaan te beginnen over seksualiteit en voortplanting (en puberteit e.d.), en dit over drie jaar uit te smeren waarbij je bijvoorbeeld de voorbehoedsmiddelen bewaart tot groep 8. Op die manier wordt het ook niet zo'n issue als wanneer je echt twee weken een soort van project "seksualiteit" hebt, en is het voor kinderen ook minder shoquerend of schokkend (en voor de ouders misschien ook) en kan het rustiger en op een normale manier worden verwerkt.
Nadya schreef:Maar ik zie nog steeds niet hoe mensen erbij komen dat een kind van 4, 5 al helemaal ingewijd wordt op school wat betreft seksuele voorlichting. Dat gaat heel spelenderwijs en ik vind daar niets mis mee. Mits het maar goed gebracht wordt en onze toekomstige school kennende, maak ik me daar helemaal geen zorgen over. Bovendien gaat het ook in samenspraak met de ouders. Ik ben niet van plan om geheimzinnig te doen over dit onderwerp naar mijn kind toe. Zo zit onze wereld niet meer in elkaar en ik ben liever open, dan dat ze straks niet genoeg voorbereid is. Zeker als meisje vind ik dat superbelangrijk.
Joscaa schreef:Vanaf de kleuterklas?Die kinderen weten nog niet eens wat het betekend.
Doe het vanaf groep 5 ofzo?
Vind inderdaad dat het wel moet, maar nou vanaf de kleuterklas al?
hildetc schreef:bah wat zitten er toch irritante mensen op bokt. ik weet ook heus wel dat ik fouten maak in mijn spelling, maar is dat dan triest faye, mag ik dan ineens geen fouten meer maken? een mens maakt fouten, daar is het een mens voor. aub zeg, doe ff gezond en hou het gezellig. ik heb al 100x gezegt dat ik niet op de spelling gelet heb, ik typ nl snel en ga niet alles weer nalezen. ik vind het maar wat triest dat hier steeds op ingegaan wordt en niet op mijn werkelijke verhaal. want het is wel erg makkelijk om alle fouten die ik maak af te schrijven met: jij bent de leerkracht, dus jij moet correct spellen. daag ik let daar niet altijd op hoor, op mijn werk wel, maar in mijn vrije tijd niet. en leerkrachten mogen net zo goed fouten maken, wij zijn ook mensen. net alsof jij nooit fouten maakt??? ben jij zo perfect dan??? dat zou top zijn en ik gun het je van harte, maar loop mij dan niet zo af te branden a.u.b. want ik beleef er nl geen lol aan om afgebrand te worden.
Shadow0 schreef:Hildetc, ik vind het jammer dat je niet op mijn vragen hebt gereageerd.
Wennie: ik denk dat zowel ouders als leerkrachten nodig eens volwassen moeten worden en moeten ophouden met 'jamaar zullie respecteren ons niet'. Ik vind inderdaad dat ouders soms erg onredelijk zijn naar scholen, in hun communicatie naar leerkrachten, in hun eisen, en al helemaal als er afspraken gebroken worden en de schoolregels niet geaccepteerd.
Ik vind ook dat er teveel leerkrachten erg makkelijk de schuld van zich afschuiven en zeggen dat het aan de directie / ouders / overheid ligt. Daarnaast maken ook leerkrachten fouten in de communicatie en afhandeling, en moeten ze wel oprecht naar de ouders blijven luisteren.
Ouders weten niet altijd alles beter dan leerkrachten, maar het zijn wel hun kinderen, dus die ervaring moet je wel serieus nemen! Leerkrachten weten niet altijd alles beter dan ouders, maar zij hebben wel geleerd op een andere manier naar kinderen te kijken en hebben meer vergelijkinsmogelijkheden, ook die ervaring moet je serieus nemen.
Als ik de discussie zo lees zijn er in beide groepen veel te veel mensen die nog niet volwassen genoeg zijn om een goed voorbeeld aan de kinderen te geven, dat is jammer. Niet alle leerkrachten zijn zo, niet alle ouders zijn zo, de meesten zijn denk ik menselijk: met soms fouten, soms stomme dingen en in de meeste gevallen doen ze gewoon hun best, binnen hun eigen mogelijkheden.
wennie schreef:Sexuele voorlichting is voor mij echt niet alleen het technische verhaal, maar juist ook uitleggen wat de puberteit is, wat verliefd zijn is en hoe een leuke relatie er uit zou moeten zien.
Verder merk ik in dit topic dat de discussie zich meer aan het verschuiven is naar de kwaliteit van het onderwijs.
Jammer dat er zo veel mensen twijfelen aan de leerkrachten van tegenwoordig.
Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde; goed onderwijs voor onze kinderen. Helaas zullen we af en toe water bij de wijn moeten doen.
Ik zou het persoonlijk erg op prijs stellen als er wat meer respect zou zijn voor leerkrachten. De juf of meester van jullie kinderen doet veel meer dan alleen een paar uur voor de klas staan.
Shadow0 schreef:Joscaa schreef:Vanaf de kleuterklas?Die kinderen weten nog niet eens wat het betekend.
Doe het vanaf groep 5 ofzo?
Vind inderdaad dat het wel moet, maar nou vanaf de kleuterklas al?
Ik snap dat 12 pagina's teruglezen wat veel is, maar het is toch erg jammer dat het dus helemaal geen zin heeft om uit te leggen wat men eigenlijk wil omdat dat toch niet gelezen wordt.
Jouw mening is al een keer of 20 aan bod gekomen en er is al even zovele keren op gereageerd.