Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:38

Sjah waar is de tijd, waar de kok eten maakte voor het plezier van anderen. Inplaats van beledigd te voelen wanneer er saus op ligt. Raar dat ik in het hilton zat en er wel zout en peper was. En waar er zelfs gevraagd werd aan de ober om saus. Door een tafel achter me. Geen kwade kok gezien

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:39

Maar die heeft vast geen michelin ster.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:41

Ik vind het echt niet netjes als mensen, zonder geproefd te hebben, al gelijk er veel zout op gooien (zout geeft smaak, maar als je niet geproefd hebt, hoe weet je dan bij voorbaat al dat het smaakloos is....
Eerst proeven, dan pas zeuren! Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:43

Welshcobfan schreef:
Maar die heeft vast geen michelin ster.

Hij heeft er, en drie zelfs Lachen

Ik gebruik geen zout en saus, zit er wel meestal genoeg in. Soms is wat extra peper in de soep. Men mams doet er vaak een beetje te weinig in

Ik kan je punt zeker begrijpen, maar om je erin te ergeren snap ik niet. Zijn vast toch veel erger dingen dat bedoel ik.
Als een persoon zich daarin goed voelt, het belangrijkste is toch dat hij of zij van je bord geniet.

Ik denk wel dat mensen aangeleerd zijn om mayo te gebruiken bij alles. Dan kan ik als moeder zou zijn wel begrijpen dat je het wat wegneemt als bescherming van kinderen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:46

Ik vind het prima dat mensen peper, zout, etc gebruiken, maar proef het eerst even. Dat is wat beleefder.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:48

Ow, ik heb inderdaad problemen met grammatica en zinsbouw.

Maar van dat proeven snap ik best, ik dacht ook met proeven.
Dat het gewoon niet kon.

skipperfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:50

* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je stoel, dus niet onderuit gezakt.

Ik mocht ook niet onderuit gezakt zitten, maar echt helemaal recht hoeft ook weer niet.

* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.

Ik eet ook met mes en vork, maar ik moest wel mn mond naar het bord brengen anders knoeide ik Schijnheilig

* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met bord op schoot op de bank.

We hebben geen eetkamer, onze tafel staat gewoon in de woonkamer, ik eet ook nooit aan de salontafel of op de bank.

* De tv in de woon en eetkamer zijn allebei uit, de radio mag zachtje aan blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!

De tv staat bij ons wel altijd aan.

* Geen drinken op tafel bij avond eten

Dti vind ik echt een stomme regel, als je eet krijg je toch dorst? Ik heb wel altijd drinken bij mn eten.

* Niet van de tafel tijdens het eten

Doe ik wel, als ik wat moet pakken ofzo, of ik heb haast om ergens heen te gaan.

* Niet smakken of boeren

Doe ik niet.

* Pasta draai je met je vork op je lepel

Ik eet geen pasta Tong uitsteken

* Patat eet je ook met een vork

Patat eet ik thuis gewoon met mn handen.

* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.

Als ik iets niet lus(te) hoefde ik het echt niet te eten.

* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.

Nee gelukkig heb ik dat nooit gehad.

* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.

Ik snijd mn brood altijd al in blokjes Schijnheilig

*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.

Ik hoef hem nooit leeg te halen, vroeger moest ik wel vaak afdrogen en soms afwassen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 00:03

met je polsen op de tafel, je ellenbogen moesten er van af.

Je mocht pas van tafel als iedereen het eten op had. (uitzondering op mij ik deed er altijd lang over)

Met je mond dicht eten.

mes en vork ( mes rechts vork links)

Geen tv of radio, je mag wel praten.

Spreek ouderen met U aan.

de kinderen ruimen samen na het avond eten de tafel af.

Je doet eerst de soep, dan vlees dan aardappelen met groente en dan als je dat op hebt het toetje.

Bij ons mag je de groente wel prakken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 00:03

Nette regels.
Zo ben ik ook wel deels opgevoed.
Ik had alleen wel mazzel dat ik m'n bord niet leeg moest eten.
Natuurlijk heb ze mij ook wel eens latenn zitten en geen toetje gegeven etc. ... Mijn ma moest vroeger ook altijd haar bord leegeten, zo erg dat ze ervan moest kotsen. Dat wilde ze haar kinderen niet aan doen Vork
En ja, ik was ook een moeilijke eter, net als m'n ma. Nu is dat gewoon over en lust ik meer dan genoeg. M'n ma net zo. Lost zichzelf op. Kreeg wel altijd groente enzo.
groente idd wel prakken en zo nodig appelmoes erbij Tong uitsteken

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 00:10

* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je stoel, dus niet onderuit gezakt.

Nou met de rug tegen de leuning werd niet specifiek gemeld, maar ik mocht graag mijn knieen omhoog brengen en dat mocht toch echt neit van mijn moeder. Ook plaatsten mijn ouders de stoel altijd heel dichtbij de tafel.

* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.

Ehm kan me niet echt herinneren dat dit een regel was. Gewoon netjes eten en niet knoeien.

* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met bord op schoot op de bank.

Ik heb nog nooit gegeten in de woonkamer Haha! We aten elke maaltijd in de keuken waar we begonnen met bidden en eindigden met dankgebedje en dan pas van tafel mochten.

* De tv in de woon en eetkamer zijn allebei uit, de radio mag zachtje aan blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!

Door bidden/danken hadden wij de tv en radio uit. Vooral de dag doornemen en gezellig kletsen, bij hoge uitzondering (als er iets speciaals op tv was) mocht de tv aan.

Valt water ook onder drinken?

Pas na het danken.

* Niet smakken of boeren

Idd

Mijn moeder sneed de pasta altijd dus er viel niet zoveel te draaien.

Nope je mag ook wel eens iets met je handen eten, is ook wel eens gezond volgens mijn moeder. Net als een keertje lekker vies worden in de modder. Dat moet ook kunnen!

* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.

Wij hadden allebei 2 gerechten die we liever niet aten en dat werd dan gegeten als degene er niet was of er werden twee groenten klaar gemaakt. Of je kreeg iets wat overgebleven was van de vorige dag Vork

* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.

Als het echt niet ging mochten wij het lieten staan, maar moesten het wel opruimen en wegbrengen. Al het afval ging naar de dieren toe.

* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.

Mwah ook niet echt een regel bij ons.

*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.

Wij moesten als kinderen elke dag voor schooltijd helpen. De één afruimen van de tafel en de andere afwassen. Hetzelfde was voor 's avonds. Nu vaatwasser, maar we moeten nog steeds in en uitpakken en pannen enzo afwassen.

Nou ja, ben ik echt streng opgevoed wat tafelmanieren betreft? Of handhaven (ze bij) jullie ook ( een paar van) deze regels?

Ik vind dat je niet streng bent opgevoed maar heel netjes. Al vind ik dat uitspattingen wel eens mogen. Als kind leek het me heeeeerlijk om eens een broodje op de bank in de woonkamer te eten. Bord leegeten is niet altijd goed en heb ik zelf heel veel problemen mee gehad. Gelukkig was mijn moeder heel creatief en werd het eten een ritueel en ging het beter.

Als ik kijk naar de oppaskinderen van mijn moeder dan eten ze hier enorm goed. Thuis echter weigeren ze te eten en maken ze er een bende van. Bij ons thuis is er rust en geen afleiding. Ook beginnen we een maaltijd duidelijk en wordt er ook ge-eindigd, dan mogen ze van tafel. Iedereen in het huis eet dus er lopen geen mensen rond, staat geen tv aan en gewoon lekker eten en het gezellig hebben Haha! Dat is blijkbaar erg belangrijk voor kinderen.

Mijn eetproblemen zijn ook over, hoe weinig ik als kind at, hoe lekker ik nu alles vind Clown

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 00:16

Vriendin van mij was ook wel zo ongeveer opgevoed, niks mis mee hoor. Alleen ik vind et eng om dan te eten daar, zit je te klungelen met je bestek enz Clown Nee hoor Tong uitsteken

Maar ik eet gewoon op de bank of op mijn kamer. Tv staat gewoon aan. Drinken mogen we wel, van tafel af ook gewoon( als we aan tafel eten ).
Vaak genoeg ben ik er niet, dan ben ik op de manege en maak ik het eten warm of eet ik een hamburger of ga naar de frituur ofzo.

Wij zijn qua alles heel simpel, gelukkig, voor mijn gelukkig dan. Ik vind het prima als iemand zo opgevoed wordt. Maar ik denk dat ik er toch wel wat moeite mee zou hebben denk ik, al die regels Bloos Haha!

We hebben trouwens een vaatwasser en die doen mijn ouders altijd.
Verder, wat ik niet opkrijg laat ik staan, en mocht ik savonds honger hebben eet ik weer wat. Ook als ik iets niet luste hoefde ik het niet te eten maar dat waren meer zoiets als spruitjes ofzo, en die deed ik vroeger altijd tussen de aardappelen pletten en zo smaakte ze wel Vork

Mii_Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 00:22

* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je
stoel, dus niet onderuit gezakt.

Ik zit altijd wel recht op mijn stoel, maar ze zullen er niks van zeggen als ik iets
wat onderuit gezakt zat.

* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv
je mond naar het bord.

Tot mijn 16e at ik altijd met lepel, vond ik het fijnste, dit mocht ik ook Tong uitsteken
Maar nu eet ik wel met vork. Ik prak elke avond mijn eten, ik vind dat dit ook
niet met manieren te maken heeft, want het is maar hoe je eten het lekkerst
vind. Ik moet er namelijk niet aan denken om gekookte aardappels zo los te
eten.. Clown

* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer
maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog
klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met
bord op schoot op de bank.

Wij eten altijd aan tafel. Het komt heel zelfden voor dat we bij de tv eten.

* De tv in de woon en eetkamer zijn allebei uit, de radio mag zachtje aan
blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!

De tv gaat altijd uit. Radio mag ook gewoon aan staan als die aanstaat. En we
praten heel veel..

Wij hebben altijd drinken bij het eten. Dit heeft ook niet met manier te maken
vind ik. Tong uitsteken

Dat mogen wij ook niet, wel om dingen te pakken, maar niet om tv te kijken of
te computeren. We wachten gewoon tot iedereen klaar is met eten.

* Niet smakken of boeren
Smakken vind ik sowieso vies, hier wijs ik zelfs mijn broertje soms op.. Clown
Boeren.. Tja,, Tong uitsteken Ik zou dit bij anderen ook absoluut nooit doen,
maar thuis gebeurt het soms wel (behalve mijn moeder) toch lachen wij hier
wel om hoor.. Clown

Haha,, nee, ik prik het gewoon aan m'n vork.

Nope, lekker met mn vingerss Vork

* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, maar
dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets
anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.

Nee, want ik lust wel meer dan 2 gerechten niet.. Bloos Ik begin wel steeds
meer te lusten maar mijn moeder deed er ook niet echt moeilijk over. Dr staan
vaak 2 verschillende soorten gerechten op tafel.

* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan
tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.

Ik eet bijna nooit toetjes na het eten.. Tong uitsteken Zonde voor de smaak van het
eten.. Clown En als we geen zin/honger meer hadden deed ze hier ook niet
moeilijk over. Ik heb 1x in mijn leven een uur langer aan tafel moeten zitten,
om alles op te eten.

* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het
brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.

Bloos Zo'n aparte regel Nagelbijten / Gniffelen heb ik nog nooit gehoord.. Tong uitsteken Vroeger sneed mijn
moeder dan wel mijn brood in stukjes, omdat dit makkelijker was om te eten,
maar dit hoef ik nou gelukkig niet meer.. Tong uitsteken

*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school
leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.

Wij hebben geen vaatwasser, maar ik doe de afwas 's avonds en mijn broertje
de afdroog en dan maak ik het aanrecht schoon en hij ruimt op.

Ik vind bij jullie dus een aantal manieren de normaalste zaak van de wereld,
maar sommigen ook uhm vrij apart zeg maar. Gelukkig denkt iedereen daar
verschillend over en dat is maar goed ook Knipoog

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:53

onderuitgezakt mogen wij ook niet

ja

die vat ik niet..

* Niet smakken of boeren

moest niet

bij ons niet

snap ik niet

ik zet 's ochtends de tafel op en 's avonds af

tja, je bent eigenlijk best streng opgevoed maar ach, is niks mis mee. maar sommige dingen vind ik overdreven

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:27

Wij hebben thuis nog een extra regel: degene die gekookt heeft, is vrijgesteld van afwas en afruimen Lachen

kysia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:02

Uthrick schreef:
Er zat een studiegenoot naast mij een kom soep als een bouwvakker leeg te lepelen ( op punt van de stoel, arm met lepel in de hand haaks tegen de borst aan ( hmm, weet niet hoe je dat anders uit moet leggen) en zijn andere "vrije"arm op de tafel om de kom soep heen.

o dus per definitie heeft een bouwvakker geen fatsoen

ik ben per toeval getrouwd met iemand die werkt in de bouw
en die heeft meer fatsoen dan somige hooggeschoolde die ik ken
daarbij komt dat in onze opvoeding van zoon lief normen en waarden hoog in het vaandel staan....dus oordeel niet!!!! tafel manieren heeft niets met beroep te maken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:43

*relax* Knipoog

(bouwvakker decolleté is ook een begrip, maar dat wil ook niet zeggen dat álle bouwvakker de broek op half 7 hebben hangen)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:56

russel schreef:
Wat mij wel opvalt is dat er tegenwoordig overal stoornissen en allergieen voor zijn, had je vroeger niet. Ik heb idd een ouderwetse strenge opvoeding gehad, geen tegenspraak. Heb geen eetstoornissen in welke vorm dan ook, stressgerelateerde ziektes, borderline of andere psychische aandoeningen, ADHD of andere aanverwante ziekte, voedselallergieen in allerlei vormen en maten. Als ik mijn opvoeding vergelijk met de opvoeding van de kinderen van tegenwoordig, verschil van dag en nacht. Ik als kind had niks in te brengen, alles was moeten, ben er niet minder om geworden,als ik het eisenpakket en snelle belediging van kind tot puber bekijk en de tieners van nu, denk ik dat mijn opvoeding mij makkelijker in het leven heeft gezet. Ik verwacht niks, ben met zeer weinig tevreden en kan met groot gemak heel sober leven, heb er geen moeite mee gezag als meerderen te zien, loop dus niet meteen te jouwen en respect te roepen bij het minste geringste. Al bij een blik of verkeerde openingszin is de jeugd al beledigd en begint te roepen, moeten eerst nog iets neerzetten in de maatschappij. Daa'r kan ik mij aan ergeren, zie ik als gebrek in de opvoeding. Die hebben waarschijnlijk thuis niet te horen gekregen, "jij bent nog nat achter je oren, presteer eerst maar iets voor je een grote mond op gaat zetten!".

Amen Afgod

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:58

Ik ben mijn ouders elke dag nog dankbaar voor hun goede, strenge (maar rechtvaardige) opvoeding. Daar heb je heel veel profijt van later Lachen

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:59

Dat moet ik ook, maar 'n beetje onderuit gezakt mag wel Knipoog

Dat ook, alleen mochten we wel prakken Haha!

Wij eten bijna altijd aan de eettafel, en 1x per week bij de tv, soms 2/3x per week Knipoog

Ja, tv's zijn uit, radio aan, ons mam kan niet zonder radio Clown

Wij mochten wel drinken, ik kan zelfs niet zonder drinken, heb nl. nogal vaak dat ik bijna stik in 'n stukje eten, ook al is het nog zo klein Knipoog

Mochten we wel, voor iets uit de keuken ofzo te pakken, naar de wc moest voor of na het eten Knipoog

* Niet smakken of boeren
Mocht ook niet

Kan ik niet, en de rest ook niet Clown En ik lust het ook niet Clown

Doen we gewoon met de hand

Moet altijd wel eten wat de pot schaft, maar 'n klein beetje, en vaak heeft ons mam dan iets anders of mag ik een boterham of broodje Knipoog

Nee, als je gewoon niet meer kon hoefde je het niet op te eten Knipoog

Ik vouw het altijd dubbel, en we eten nooit samen 's ochtends, ik eet om 6.45, dan ligt de rest nog in bed Knipoog Clown

Ik ruim 2x per week de tafel af, en dek hem 2x per week, en ruim altijd de vaatwasser uit als ie klaar is Knipoog *LOL*

Ik vind toch dat je redelijk streng op bent gevoedt, sommige regels zijn echt totaal niet logisch Knipoog *LOL*

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:59

Welshcobfan schreef:
Wij hebben thuis nog een extra regel: degene die gekookt heeft, is vrijgesteld van afwas en afruimen Lachen

die hebben we spijtig genoeg ook
maar we hebben gelukkig wel een afwasmachine

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:02

Als je denkt dat je nu te streng bent opgevoed: kijk er eens naar als je wat ouder bent (en vooral als je mensen om je heen hebt met kinderen die echt niet opgevoed zijn). Dan denk je bij jezelf: hoezo streng? ik ben gewoon goed opgevoed! en ik wil daarvan ook een groot deel overbrengen naar mijn eigen kinderen.
(Had mijn zus dat ook maar gedaan, dan was het nu tenminste niet zo vreselijk om met haar kids aan tafel te zitten).

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:05

Welshcobfan schreef:
Als je denkt dat je nu te streng bent opgevoed: kijk er eens naar als je wat ouder bent (en vooral als je mensen om je heen hebt met kinderen die echt niet opgevoed zijn). Dan denk je bij jezelf: hoezo streng? ik ben gewoon goed opgevoed! en ik wil daarvan ook een groot deel overbrengen naar mijn eigen kinderen.
(Had mijn zus dat ook maar gedaan, dan was het nu tenminste niet zo vreselijk om met haar kids aan tafel te zitten).

ik vind wel dat ik te streng word opgevoed..
maar gelukkig is het minder als er geen bezoek ofzo is Bloos
ellenbogen van de tafel
recht zitten
eten naar je mond brengen en niet omgekeerd Clown (dit hoor ik nog dagelijks als mijn vader thuis is Boos!)
geen uren zitten kauwen op vlees (was vroeger nu ben ik vega)
pas drinken na het eten
met mes en vork eten
tafel zetten en afruimen
vaatwasser leeghalen

Pff Clown en bij ons is het zo als je mijn vader tegenspreekt dan krijg je een probleem Clown Bloos!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:09

En dat vind je te streng???? Ik vind het niet meer dan normaal Knipoog Wacht maar tot je met kids eet die echt extreem vrij zijn opgevoed wat betreft tafelmanieren (weglopen, tv altijd aan, als ze iets niet lusten maakt moeder ter plekke wat anders, etc).
Grote kans dat jij je kids net zo op gaat voeden als jij bent opgevoed, omdat het toch goed werkte. Nogmaals: als je wat ouder bent en je kijkt meer om je heen, dan waardeer je het echt wel Knipoog

Zolang iemand geen hekel heeft aan het avondeten (en nee niet het eten an sich, maar het gezamelijk eten van de maaltijd), dan is het niet té streng.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:19

Ik vind die regels best wel streng ja Nagelbijten / Gniffelen
Waarom is prakken eigenlijk niet netjes?
Bij ons maakt het thuis niet zoveel uit hoe we eten (naja niet boeren en smakken enzo) als we ons maar gedragen als we ergens anders eten of als er visite is.
We eten trouwens ook bijna nooit allemaal tegelijk, die moet daarheen en die moet daarheen en die is nog niet thuis, enz.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:22

herkenbare regels muv het drinken dan.

Bij ons was het zelfs zo dat je pas van tafel mocht als iedereen klaar was met eten, dus incl mijn met lange tanden etende broertje Knipoog

Blitze, normale regels dus IMO