Welke combinatie zal regeren??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essie79

Re: Welke combinatie zal regeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:17

Aimee schreef:
essie79 schreef:
Hoorde Femke vanmorgen dat ze vanmiddag samen met Wouter en Jan gaat koffiedrinken om elkaar even te polsen over een links kabinet..
Wat is dat nou voor onzin? Dat lijkt mij toch nog helemaal niet aan de orde?

Ah joh.... alsof CDA en VVD elkaar nog niet gepolst hebben Knipoog

Ik ben ook weer niet zo naief dat het niet gebeurt, maar dit is toch de verkeerde volgorde?
Maar laat ze maar openlijk elkaar gaan polsen, kunnen ze elkaar weer even achteraf afkatten enzo, dat doet het ook altijd leuk.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:45

Bos wilde zich nog niet over een voorkeur uitlaten dus dat kopje koffie drinken heeft weinig nieuws opgeleverd, alleen de nodige publiciteit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 20:51

Bos zal wel gek zijn nu hij het CDA zo dicht nadert en de ene doofpot zaak na de ander van dit kabinet boven water komt Go jij! Go jij! .

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:56

Welke doofpot zaken dan allemaal?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 21:35

Nou Hurry vandaag weer over het leger in Afghanistan, die zelf zeggen dat hun rapporten in Den Haag in het niets verdwijnen, het gedoe met die soldaten die dingen deden waar ze geen mandaat voor hadden dat gevoegd bij de zaken van Donner die Hirsch Balin tegen kwam
Daarnaast het verhaal dat de kerken vorig jaar 60% meer hebben uitgegeven aan armen.
Nu al de weigering van de werkgevers om een loonsverhoging toe te staan etc. etc.
En dat terwijl het volgens Balk allemaal zo goed gaat.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:45

Hurrycane schreef:
Bos wilde zich nog niet over een voorkeur uitlaten dus dat kopje koffie drinken heeft weinig nieuws opgeleverd, alleen de nodige publiciteit.

De enige reden waarom Wouter zich niet uitspreekt is heel simpel. Zodra hij zich voor een linkse coalitie uitspreekt geeft hij alle zwevende kiezers aan de linkerkant een vrijbrief om SP te stemmen Pling

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 22:52

Karl66 schreef:
De enige reden waarom Wouter zich niet uitspreekt is heel simpel. Zodra hij zich voor een linkse coalitie uitspreekt geeft hij alle zwevende kiezers aan de linkerkant een vrijbrief om SP te stemmen Pling

Dat niet alleen maar ook voor alle CDA stemmers die toch dat beleid eigenlijk niet zo christelijk vinden maar begrijpen dat wanneer de pvda groter wordt het cda wel gaat regeren, maar dan iets socialer dan de afgelopen tijd

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:57

Het probleem is dat niemand inclusief die CDA-kiezers een combinatie CDA/PvdA wil Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 23:01

Karl66 schreef:
Het probleem is dat niemand inclusief die CDA-kiezers een combinatie CDA/PvdA wil Haha!

Ik denk dat je je daarin vergist.

De logisch denkende midden en links stemmer begrijpt dat dat de enige werkbare optie is.

Balk werkt dat nu in de hand door zijn blunder van indertijd bij het referendum voor Europa te herhalen. Hij begint weer met doem en verdervenis af te roepen over de keuze die niet de zijne is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 01:27

Het gaat niet om wat Balkenende wil, het gaat erom dat uit opinie-onderzoek blijkt dat slecht 10% van de nederlanders niet tegen een kabinet CDA/PvdA is.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:41

ik denk dat een combi cda/pvda geen combi is, simpel omdat ze niet samen kunnen, net zoals olie en water, dat mengt gewoon niet.. en dan kunnen de nederlanders het wel willen, maar als de partijen het zelf niet willen dan houd het op.

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:46

Het kiesstelsel voorziet nou eenmaal niet in het aangeven van een keuze van een coalitie danwel een minister-president. Morgen wordt er gestemd op de partij waar de kiesgerechtigde zijn voorkeur naar uitgaat. Sommige kiezers menen strategisch te moeten stemmen, maar dat wil niet zeggen dat die uitgedachte strategie zal resulteren in de gewenste coalitie. Het enige dat bijna zeker is, dat is dat de grootste partij in de formatie zijn partner(s) gaat kiezen o.l.v. de (in)formateur(s).

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:48

ruiterinrust schreef:
Het kiesstelsel voorziet nou eenmaal niet in het aangeven van een keuze van een coalitie danwel een minister-president. Morgen wordt er gestemd op de partij waar de kiesgerechtigde zijn voorkeur naar uitgaat. Sommige kiezers menen strategisch te moeten stemmen, maar dat wil niet zeggen dat die uitgedachte strategie zal resulteren in de gewenste coalitie. Het enige dat bijna zeker is, dat is dat de grootste partij in de formatie zijn partner(s) gaat kiezen o.l.v. de (in)formateur(s).

Juist! dat heb je goed gezegd, dat bedoelde ik ook wel eigenlijk Tong uitsteken

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:14

sarabande schreef:
Nou Hurry vandaag weer over het leger in Afghanistan, die zelf zeggen dat hun rapporten in Den Haag in het niets verdwijnen, het gedoe met die soldaten die dingen deden waar ze geen mandaat voor hadden dat gevoegd bij de zaken van Donner die Hirsch Balin tegen kwam

Ik begin toch aardig flauw te worden van dit soort opmerkingen. Bloos Die uitspraak wordt wel heerlijk uit zijn verband gerukt. Heb je de docu gezien? De betreffende militair vertelt dat het heel lang duurt voor ze vanuit Den Haag een reactie krijgen of ze wel of niet een operatie uit mogen voeren. Hij beschrijft het traject hoe dat gaat. De informatie uit het missiegebied gaat naar Den Haag, daar maakt iemand de boodschap duidelijk en minder eng voor mensen die geen reet verstand van militaire acties hebben. Er wordt niks gezegd over rapporten die in Den Haag in het niets verdwijnen, en ik kots er een beetje van dat de militairen ineens maar moeten barsten om stemmen te winnen. Alsjeblieft zeg. Heb eens respect voor de dingen die ons leger doet voor mensen in het buitenland.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:36

Riemke: ik realiseer me net dat je 10 jaar oud was tijdens het laatste PvdA en CDA kabinet (Lubbers III), dat volgens mij ook nog eens 4 jaar heeft gezeten. Vóór "paars" zat het CDA altijd "automatisch" in een regering, het was alleen de keuze van wie er nog bij moest. Als het niet met de VVD kon, gebeurde het wel met de PvdA. De PvdA ruziede zich er meestal na een tijdje weer uit (a la D66 eerder dit jaar).

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:49

MissJ schreef:
Heb eens respect voor de dingen die ons leger doet voor mensen in het buitenland.

Er zijn ook mensen die vinden dat die militairen daar helemaal niet zouden moeten zitten... die anders dan jij denken over wat het leger daar "voor de mensen doet"... die anders denken over dingen waar respect mee te winnen valt, die een andere overtuiging hebben van wat "goed" is.
Iedereen heeft een goed doel vanuit z'n eigen overtuiging, daarom zijn er o.a. zulke politieke verschillen.

Moslimextremisten hebben vanuit hun eigen overtuiging ook een goed doel.... heb jij daar respect voor? Nee... hoeft ook niet, want hun overtuiging gaat tegen die van jou in. Moet ik dus respect hebben voor wat militairen doen op een missie die niet overeenstemd met mijn overtuiging? Nee.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:11

Maar Aimee, wou jij dan werkelijk deze vergelijking trekken? Ik vind hem namelijk kant nog wal raken.
Bouwen moslimextremisten iets op voor mensen in het buitenland? Scholen, waterputten, ziekenhuizen, politietraining,extra veiligheid? Lijkt me niet. Of je het nou wel of niet eens bent met de reden van de missie, het lijkt mij dat die jongens en meiden respect verdienen voor wat ze daar doen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:24

MissJ schreef:
Maar Aimee, wou jij dan werkelijk deze vergelijking trekken? Ik vind hem namelijk kant nog wal raken.
Bouwen moslimextremisten iets op voor mensen in het buitenland? Scholen, waterputten, ziekenhuizen, politietraining,extra veiligheid? Lijkt me niet. Of je het nou wel of niet eens bent met de reden van de missie, het lijkt mij dat die jongens en meiden respect verdienen voor wat ze daar doen.

Ja hoor... die vergelijking durf ik zo te trekken. De achterban van die moslimextremisten kan toch het idee hebben dat zij heel veel voor hun doen.... dat de wereld beter wordt als de islam regeert ofzo....
Ben ik het natuurlijk ook niet mee eens, maar goed.... de mogelijkheid dat er mensen zo denken is er wel.

Vanuit jou visie verdienen die militairen daar respect.... helemaal mooi, maar dat hoeft niet iedereen te hebben. Wellicht vinden ze dat anderen helemaal geen scholen, waterputten, ziekenhuizen enz. enz. daar moeten bouwen Knipoog

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:26

Dat is waar. Ja Maar moet de Nederlandse politiek dan nu maar gaan scoren over de ruggen van deze mensen? De mensen die er mede dankzij hen zitten?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 20:38

Het gaat niet voornamelijk over de militairen, het gaat vooral over de manier van besluiten. Over de schimmigheid van wat er wel naar de kamer gaat en wat niet. Over het niet eerlijk willen zijn waaron Nederland naar Irak ging. Dat heeft niets met de uitvoerderenden daar te maken.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:00

joostvangestel schreef:
Riemke: ik realiseer me net dat je 10 jaar oud was tijdens het laatste PvdA en CDA kabinet (Lubbers III), dat volgens mij ook nog eens 4 jaar heeft gezeten. Vóór "paars" zat het CDA altijd "automatisch" in een regering, het was alleen de keuze van wie er nog bij moest. Als het niet met de VVD kon, gebeurde het wel met de PvdA. De PvdA ruziede zich er meestal na een tijdje weer uit (a la D66 eerder dit jaar).

Ja dus?? Die kabinetten vielen dat toch niet voor niets... Daarom lijkt het mij geen optie omdat het al een aantal keer geprobeert is, zonder succes. Bovendien heb ik de debatten goed in de gaten gehouden de laatste tijd, en daarin leek het me geen goed idee om ze maar samen in een kabinet te stoppen Tong uitsteken Ik heb zojuist gestemd dus het is afwachten wat het gaat worden vanavond! Ik kan er nu niets meer aan veranderen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:19

Ik hoop nog steeds op CDA/VVD.Christenunie, en het ziet er nog steeds naar uit dat dat kan lukken Haha! Haha!

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:23

Ik hoop eigenlijk op CDA/SP/CU hoewel mij dat niet de meest voor de hand liggende combinatie lijkt en ook qua meerderheid zal het wel niet lukken.
Zoniet dan ga ik met Faye mee hoewel ik niet helemaal gelukkig ben met de VVD...

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:41

De CU ziet niks in de VVD, wel in de PvdA. Ook Rutte sprak zich uit tegen samenwerking met de CU, omdat hij ze te links vindt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 12:48

faye schreef:
Ik hoop nog steeds op CDA/VVD.Christenunie, en het ziet er nog steeds naar uit dat dat kan lukken Haha! Haha!

Dan heb je de uitspraken van de CU gisteren zeker gemist Knipoog