Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

Schimmelig

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:34

rissa schreef:
Ook denk ik dat de afkeer van sommige mensen voor bv de burka voortkomt uit angst en onwetendheid.

Ik denk dat het een vrouwonderdrukkend symbool is. Eerder iets uit de middeleeuwen van van 'nu'.
Ikzelf ben er niet bang voor en het is zeker ook geen ontwetendheid Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:37

Snoevie schreef:
en ik vind dat je buitenlanders die hier komen wel kan verplichten nederlands te spreken omdat dat prettiger is.
anders is er bijna geen normale communicatie mogelijk.

Ik vind dat mensen die hier permanent wonen wel Nederlands moeten kunnen spreken, maar hoe men met vrienden en familie communiceert (ook op straat) laat me koud. Als dat in het Turks is? Prima. Als dat een onverstaanbaar dialect is, tsja. (Limburgs, Grunnings). Als dat een dialect is die pretendeert taal te zijn en graag serieus behandeld wil worden (Fries Haha! ) ook best. Maar wat mij betreft spreek je in Esperanto, Klingon of morsecode. Moet iedereen zelf weten.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:38

Biep biep biep..... bieeeeeep Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:45

over talen gesproken waar ik geen bal van versta.......fries!niks uit te halen zowat Haha!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:47

Ja het maakt mij idd ook helemaal niets uit in welke taal mensen met elkaar praten.

Ik heb zelf veel internationale vrienden en dan kiezen we er altijd voor om een taal te spreken die iedereen kan verstaan. Dat is dan dus Engels.

En dan spreken we dus ook Engels als we door de Nederlandse straten lopen of in een winkel zijn. Tong uitsteken

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:48

Engels vind ik anders.. engels is een taal die ze over de hele
wereld bijna spreken.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:48

Shadow0 schreef:
Alleen de vraag is en blijft: in hoeverre mag de meerderheid de vrijheid van het individu beperken?

Als ze hun individuele zaken willen behouden moeten ze niet in een land gaan wonen waar andere regels en normen zijn. In NL bv zijn er noremen die algemeen erkent zijn daar moet iedereen zich aan houden. En in dat geval is de vrijheid v t individu niet belangrijk. Aanpassen is t of niet hier zijn. Dat geldt ook voor de origenele NL die moet zich ook aanpassen. En aanpassen is altijd aan dat wat de meerderheid besloten heeft.
Zelf vind ik een hoofddoekje ook storend, niet overal maar wel bv op scholen. Mijn zoontje mag ook geen petje op v mij dat vind ik asociaal. Doe ik boodschappen in een turkse winkel vind ik n hoofddoekje heel gewoon. Het hangt er dus erg van af. En daar zit m nu juist het aanpassen: weten wat wel en niet kan en waar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:50

Over de burka staat anders niks in de koran. Het is echt een mannenuitvinding. Overigens om de mannen in de toom te houden. Als ze wat vlees zien.... Dus, omdat de mannen zich niet kunnen beheersen, moeten de vrouwen helemaal bedekt... In minder extreme gevallen alleen de enkels, armen en haar (en de rest van het lichaam natuurlijk Clown )
De burka houdt vitamine D aanmaak (door zonlicht) en is daarom ongezond. De botten worden zwak.
Dus het afkeuren van een burka, lijkt mij is westers oogpunt heel normaal.

Ik wil ook even over het keppeltje en school terug komen. Natuurlijk kunnen ze mete en keppeltje naar een joodse school en een Moslim ook met een hoofddoek naar een moslim school, het niet kunnen is pas als je naar een gemengde school gaat.

Het is wel opvallend dat bijna niemand iets heeft tegen mensen van andere geloven, maar dat men het meest valt over de islam. Maar dat komt door de extremisten. Die maken er een potje van. In de koran vind je niks van hun uitspraken of gewoontes terug. Maar ik val in herhaling... Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:53

ShirleyA schreef:
Mijn zoontje mag ook geen petje op v mij dat vind ik asociaal. Doe ik boodschappen in een turkse winkel vind ik n hoofddoekje heel gewoon. Het hangt er dus erg van af. En daar zit m nu juist het aanpassen: weten wat wel en niet kan en waar.

Precies.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:53

runningkawa schreef:
OP mijn werk, waar ik tomaten verkocht kwamen veel buitenlandse mensen, met hun buitenlands gewoonte.
Zo was afdingen heel gewoon, ook als je zei dat het een vaste prijs was.

En dan kwam het
Jij bent vrouw, jij niets weet, ga baas haal.
En dat verschillende keren in de week *zucht*

Ik zou eens moeten zeggen, jij bent een domme turk.

Dat mag dan weer niet.. Verward

Had ik toch gedaan! Hoe halen ze t in hun hoofd zo tegen je te praten zeg! Dat is dus duidelijk een voorbeeld van niet aanpassen! Het is hier heel normaal dat een vrouw WEL iets weet en dus ook heel beledigend dat zo'n Turk dat tegen je zegt. Zo werken ze zelf in de hand dat ze niet geacepteerd worden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:55

Ik vind dat ze zich moeten aanpassen.. Ze komen hier wonen dus moeten ook maar onze regels volgen.

Dan willen ze nog straatnamen gaan veranderen omdat ze ´zich niet gemakkelijk voelen´ Sigaar
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 19-11-06 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:55

ShirleyA schreef:
Als ze hun individuele zaken willen behouden moeten ze niet in een land gaan wonen waar andere regels en normen zijn.

Zoals vrijheid (van godsdienst en allerlei andere persoonlijke vrijheden)? Bloos

Citaat:
In NL bv zijn er noremen die algemeen erkent zijn daar moet iedereen zich aan houden.

Welke dan? Welke van dze vind je zo belangrijk dat iedereen zich eraan moet houden?

(En dan gaat het neem ik aan over zaken die niet in de wet staan. Want ik vind ook dat men zich aan de wet moet houden. Iedereen)

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:56

suus_ schreef:
Ik vind dat ze zich moeten aanpassen.. Ze komen hier wonen dus moeten ook maar onze regels volgen.

Inderdaad, en zo vind ik het ook Haha!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:56

Daarmee bedoel ik dat nederlanders zich ongemakkelijk voelen bij bv het zien van een burka of het horen van een vreemde taal. Maar dat wij ons ongemakkelijk voelen kan moeilijk worden afgeschoven op allochtonen. Het is een gevoel dat bij onszelf vandaan komt.

Ik ben het absoluut eens met dat een allochtoon gewoon nederlands moet praten om zichzelf duidelijk te maken in de nederlandse samenleving. Maar op het moment dat een allochtoon loopt te winkelen met zijn vrienden of familie, heb ik er totaal geen moeite mee dat ze onderling hun eigen taal spreken.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:58

aanpassen: jazeker!
eigen geloof/ cultuur behouden: ja ook! als jij naar een ander land verhuist zal niemand van jou vragen om je zo aan te passen dat jij bepaalden gebruiken niet meer mag uitvoeren etc.

en wij zijn hier in nederland zo ''ruimdenkend'' dus dit past het beste in onze maatschappij

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:01

Lusitana schreef:
Ik wil ook even over het keppeltje en school terug komen. Natuurlijk kunnen ze mete en keppeltje naar een joodse school en een Moslim ook met een hoofddoek naar een moslim school, het niet kunnen is pas als je naar een gemengde school gaat.

Waarom eigenlijk niet? Zolang de regels min of meer consequent zijn (als een joodse jongen met keppeltje mag komen, dan ook een moslimmeisje met hoofddoek, en andersom) valt er voor beide kanten wat te zeggen.

Overigens is 'gemengd' niet het goede woord, het gaat om het verschil tussen bijzondere en openbare scholen. Veel katholieke en protestantse scholen zijn ondanks hun religieuze grondslag toch 'gemengd' maar hebben, als elke bijzondere school, hier zelf zeggenschap over.

Persoonlijk ben ik overigens geen fan van onderwijs op religieuze grondslag, en mocht artikel 23 ooit verdwijnen, dan zal ik het niet missen. (Maar ja, dat wil het CDA niet....)

Citaat:
Het is wel opvallend dat bijna niemand iets heeft tegen mensen van andere geloven, maar dat men het meest valt over de islam. Maar dat komt door de extremisten.

Daardoor, en doordat iedereen zich vreselijke angst aan laat praten, het een ontzettend gehypet onderwerp is, je het overal hoort, en iedereen zich er vreselijk over opwindt. En dat staat niet in verhouding tot de werkelijke problemen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:18

Waarom vinden jullie (iedereen die zich aangesproken voelt) een hoofdoekje zo'n probleem? Waar heb je nou eigenlijk last van? En waar maak je je druk om als mensen tegen elkaar praten in een taal die je niet kan verstaan? Wil je nou persee weten waar ze het over hebben?

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:20

Jessix: Hint * Lees dan eens terug.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:21

ik heb op zich niks tegen een hoofddoekje(je ziet ook overal petjes en andere 'hoofddracht')
maar ik vind het spreken van een andere taal(welke dan ook)in openbare gelegenheden(winkels ed.) gewoon niet zo netjes overkomen.......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:21

Shadow0 schreef:
ShirleyA schreef:
Als ze hun individuele zaken willen behouden moeten ze niet in een land gaan wonen waar andere regels en normen zijn.

Zoals vrijheid (van godsdienst en allerlei andere persoonlijke vrijheden)? Bloos

Er is geloof ik niemand die zegt dat men hun godsdienst niet mogen houden.
Er zijn er ook niet veel tegen een persoonlijke vrijheid als kledingkeuze. Maar er zijn er wel die zich er aan ergeren. En die het niet eerlijk vinden tegenover de vrouw (en daar zit wat in, helemaal in een vrij land als Nederland, zouden de vrouwen dan ook die vrijheid moeten kunnen genieten zoals Nederlanders dat doen, met onbedekt gezicht).
Als gezegd, ik loop hier ook in en minirok WETENDE dat het niet echt geaccepteerd is buiten de steden en dús aanvaard ik de consequencies daarvan en voel me niet ineens als iemand me naar me start of me uitscheld slachtoffer... en als de minirok plots verboden wordt, so be it, dan maar in de korte broek Haha!

Maar buiten de kleding van de vrouw, en de taal, wat vindt men over het algemeen niet aangepast, wat IS aangepast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:23

Snoevie schreef:
over talen gesproken waar ik geen bal van versta.......fries!niks uit te halen zowat Haha!

dat is voor de niet friesen ook moeilijk denk ik, maar als je het 1x kan is het wel logisch hoor Haha!
bij ons in de buurt woont een chinees meisje van een jaar of 8 dat heel goed fries praat, vind ik zo knap, en het klinkt super schattig Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:23

Snoevie schreef:
maar ik vind het spreken van een andere taal(welke dan ook)in openbare gelegenheden(winkels ed.) gewoon niet zo netjes overkomen.......

Ja, daar valt men hier dus ook over als ik Engels praat met vrienden, of Nederlands, maar waarom zou ik Portugees moeten praten zodra ik ergens binnenstap? Niemand heeft wat met mijn privé gesprekken te maken, ook niet als ze het wél kunnen verstaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:30

Ronnie26 schreef:

Ik heb het hele topic al meerdere keren helemaal gelezen.. Ik snap gewoon niet waar mensen zich zo druk om maken.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:33

Jessix schreef:
Ronnie26 schreef:

Ik heb het hele topic al meerdere keren helemaal gelezen.. Ik snap gewoon niet waar mensen zich zo druk om maken.

Als iedereen overal schijt aan zou hebben... dan word het een zootje.
Niet iedereen is zo dat t hem niet uit maakt..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:41

Ik vind dat iedereen die in Nederland woont zich aan de Nederlandse wet moet houden.

Maar ik vind ook dat mensen hun eigen indentiteit mogen houden.
Dus als de een zich nou prettig voelt met een hoofddoek om, wat is dan het probleem?