Halal vlees bij AH, protesteer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liberte

Re: Halal vlees bij AH, protesteer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:30

loutjuh inderdaad!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:31

Zover ik weet is halal slachten redelijk tot net zo diervriendelijk als de stroomstoot na een paar uur wachten in doodslucht op de normale manier...

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:32

Misser schreef:
Aanpassen?
Sommige mensen horen het woord islam en zijn alweer bang en boos...

AH gaat Halalvlees verkopen omdat daar blijkbaar een markt voor is, wat is daar mis mee? Het gaat niet ten koste van gewoon vlees, er komt alleen iets bij.
Zullen we anders ook maar de Wereldgerechten van Knorr uit de schappen halen (bijv.) dat is ook niet echt nederlands he?

Ik vraag me af of deze halalmanier zoveel slechter is dan de gewone manier... Die lijkt mij ook niet zo diervriendelijk...

precies!!! als het halal slachten GEHEEL buiten de islamitische cultuur was gevallen, dan was er vast en zeker een discussie geweest maar niet zoals deze. Daarnaast is dit naar mijn idee niet alleen tegen het halal vlees, maar tegen het geloof. Daarom reageren de mensen ook zo fel. En dit zijn merendeels de mensen die er geen kaas van gegeten hebben...

Gulpje

Re: Halal vlees bij AH, PROTESTEER!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:32

paardje2005 schreef:
wat denk jij nou. dat dat stukje vlees dat jij 's avonds op je bord ligt niet 'ritueel' geslacht word.kom op zeg niet zo naief. in dier in nl. krijgt 1 pin door zijn kop, 9 van de 10 keer leeft ie nog. word aan zijn achterpoten opgehangen en opgesneden beest is pas dood als zijn bloed op is.

kan hier zo pisnijdig van worden. komt het in de pers komt heel nederland in opstand, terwijl het met gewoon vlees net zo moordadig gebeurd.

Hier ben ik het wel (iets meer genuanceerd Knipoog ) mee eens. Ik vind de manier waarop ze varkens 'gewoon' slachten ook zielig, maar dat vlees mag wél verkocht worden?

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:33

yousra schreef:
@shanna: Denk jij dat die dieren het voelen als ze aan bloeden zijn? Ze zijn al dood, hun aders en zenuwen naar hun hersenen zijn dan allang doorgesneden waardoor ze helemaal en ook echt helemaal niets voelen.

zoals al eerder gezegt is. als je de slagader en gewone ader in 1 keer doorsnijdt ze praktisch direct dood. snij je alleen de slagader door,zijn ze ook praktisch direct, maar snij je alleen de ader door, dan bloeden ze langzaam dood en voelen ze het wel degelijk, omdat de hersens nog gewoon bloed krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:36

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:37

paardje2005 schreef:
yousra schreef:
@shanna: Denk jij dat die dieren het voelen als ze aan bloeden zijn? Ze zijn al dood, hun aders en zenuwen naar hun hersenen zijn dan allang doorgesneden waardoor ze helemaal en ook echt helemaal niets voelen.

zoals al eerder gezegt is. als je de slagader en gewone ader in 1 keer doorsnijdt ze praktisch direct dood. snij je alleen de slagader door,zijn ze ook praktisch direct, maar snij je alleen de ader door, dan bloeden ze langzaam dood en voelen ze het wel degelijk, omdat de hersens nog gewoon bloed krijgen

hoe denk jij dat het gebeurt dan, ader voor adertje??? in een fractie van een seconde is het gebeurt...

Hoe denk jij dat dieren in het slachthuis zich voelen. Dan heb je gelijk, die zijn inderdaad niet altijd in 1 keer dood. Of ze zijn als aan het einde van hun latijn als ze van het transport afkomen.
Hoe denk jij dat kippen zich voelen: ooit een filmpje gezien hoe een gewone kip van begin tot aan de slacht leeft?? nee, dan heb ik nog wel iets voor je!

loutjuh

precies indeed....dat bedoel ik

het is niet slecht op de manier waarop....maar in vele ogen is het slecht omdat het weer met de islam te maken heeft.
Laatst bijgewerkt door loutjuh op 24-10-06 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Liberte

Ja en?? dat is niet het geval bij het slachten, dus ze voelen helemaal niets.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:39

trouwens m'n reactie sloeg op paardje2005 af. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:39

loutjuh schreef:
Shanna schreef:
ik weet hoe paarden geslacht worden en dan heb ik toch liever dat mijn paard zo geslacht woord in het slachthuis op de manier hoe ik het weet, in plaats van dat ik de keel doorsnijd en dat arme dier laat doodbloeden.. tot dat ze zoveel bloed zijn verloren dat ze dus doodgaan lijden ze wel degelijk hoor!! lijkt mij tenminste..

dit slaat echt werkelijk nergens op!!!! heb je gezien hoe kippen die in massa slachtingen geslacht worden?? heb je gezien hoe kalkoenen er aan toe gaan??? dat is pas verschrikkelijk.

Zoals ik al zei: ga geen loze woorden zeggen als je niet eens weet hoe het gebeurt!!!

noem ik hier ergens het woord kippen of kalkoenen? nee, die heb ik niet geslacht zien worden en dat wil ik graag zo houden, en dat de kippen de keel wordt doorgesneden, des te beter! maar koeien? nee liever niet!

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:41

eet jij nooit een stukje kip??

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:41

Waarom kippen wele en koeien niet Shanna?

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:42

loutjuh schreef:
eet jij nooit een stukje kip??

Ik niet maar dat komt omdat ik het niet lust... Oke sorry, ga verder met de discussie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:46

omdat de wijze van kippen slachten gewoon weg pure dierenbeulerij is dus als die kop eraf is voelen ze niks meer, en waarom koeien niet? omdat ik denk dat koeien er veel meer pijn van voelen dan kippen..

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:47

en denk je dat koeien die op de gewone manier geslacht worden helemaal geenpijn voelen??

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:48

Dus dat denk jij? Lijkt wel op dieren discriminatie. Clown haha
Het zijn allebei dieren, sorry hoor nu vind ik jou een dierenbeul als jij er zo erover denkt. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:48

En dan nog wat:

"Alleen vlees van gezonde dieren die een goed leven hebben gehad worden toegelaten door de islamitische wet. Er wordt ook een specifieke slachtmethode voorgeschreven. Deze manier van slachten geldt voor zowel runderen, schapen en gevogelte. Het slachten moet worden uitgevoerd door een moslim en er moet gebruik worden gemaakt van een scherp mes. Er moet een gebed worden uitgesproken tijdens het slachten. Het dier moet sterven door een halssnede en het karkas moet direct leegbloeden. Het dier mag niet of nauwelijks
verdoofd zijn, anders raakt de hartspier verlamd en stroomt het bloed niet snel genoeg weg. Moslims geloven dat er met het bloed bacteriën wegvloeien. Aangezien de Europese wetgeving voorschrijft dat slachtvee moet worden bedwelmd, zijn er momenteel wel bepaalde verdovingsmiddelen toegestaan bij de rituele slachting. Het dier mag echter niet op de rand van de dood verkeren of sterven voordat het wordt geslacht."

Hier zie je dus ook waarom halal-geslachte dieren niet of weinig verdoofd mogen worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:52

paardje2005 schreef:
MysticTinker schreef:
Ik heb em ook getekend.
Ik ben zowiezo tegen het slachten van dieren, ben ook vegetarisch, maar als ze dan ook nog eens niet verdoofd worden dat vind ik nog erger.. Stel je voor dat iemand je paard op die manier de keel doorsnijd! Moet je toch niet aan denken!
Als ze voor hun geloof perse op die manier dieren willen doden dan doen ze dat maar in hun eigen land..

dieren worden nooit verdooft voor ze geslacht worden

o jawel hoor, heb bij een kippenslachterij gewerkt, daar worden ze opgehangen, gaan door een soort water met vloeistof heen, en dan word de ader door gesneden, de kippen zijn dan al verdoofd, als je ze niet laat leven krijg je rode kippen (van het bloed) soms komen de kippen niet goed door de verdoving en dan staat er iemand achter met een mes, die de ader doorsnijd, dus dieren worden wel degelijk verdoofd Knipoog

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:11

euhm dit is geen leuk onderwerp maar ik denk/vind dat veel slachtdieren het in nederland beter hebben dan in andere landen.

en koeien die een pin door hun hoofd heen krijgen zijn meteen dood die voelen niks meer. kippen voelen ook niks als hun kop er af is. daar ben ik dus niet tegen. maar aders door snijden lijkt me dus wel erg pijnlijk.gewone aders duurt dach ik 5 min voor doodgebloed is en slagader 1 min dus dan is het al minimaal 1 min dat hij pijn lijd dat vind ik dus echt niet kunnen. dat heeft niks met tegen het geloof zijn te maken, het moet gewoon niet kunnen dat ze pijn lijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:31

http://www.as-siraat.nl/frontend/module ... cle&sid=96
Hier een link over ritueel slachten

http://islamitische.blogspot.com/2005/0 ... chten.html
Hier nog een vergelijking...

En ongeveer dezelfde inhoud op Wikepedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dhabiha

Ik dacht altijd dat met een pin slachten vrijwel pijnloos is, maar daar wordt dus volgens dat onderzoek wel erge pijn bij gevoeld...
Misschien toch info zoeken en lezen, en dan oordelen.
Verkeerde slachtpraktijken komen overal voor en al die ruimingen van dieren, daar heb ik met afkeer naar gekeken...

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:53

ik heb een keer een kippenfilm gezien hoe ze van klein kuikentje in een schuur zitten waar de ruimte steeds kleiner word, Etc, niet echt waar je blij mee moet zijn. bij ons op school vinden ze dat je dat moet weten.....

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:27

@ joyce B: intressante links. THNX.... zo zie je maar weer. Eerst lezen dan oordelen....

L_niie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:36

ik wil ook wel tekenen, maar geen idee hoe het moett?!?! of lees ik er soms (weer) overheen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:41

Hebben er al meer mensen een reactie gehad van Albert Hein? Ik kreeg dit terug:
Citaat:
Op maandag 23 oktober heeft TROS Radar in haar programma gesproken over
vlees bij Albert Heijn. TROS Radar heeft in deze uitzending onjuiste
informatie verstrekt over de slachtmethoden van dieren die bij Albert Heijn
in het vleesassortiment terechtkomen.

Albert Heijn staat garant voor de volgende informatie:
· Het vlees (inclusief kalfsvlees) en gevogelte in het reguliere
assortiment van Albert Heijn is verdoofd geslacht.
· Kip en kalkoen in het halal-assortiment van Albert Heijn zijn
verdoofd geslacht.
· Runderen en schapen voor het halal-assortiment van Albert Heijn
worden onverdoofd geslacht.
· Alle halal producten voldoen aan de daarvoor geldende eisen.
· Er is geen sprake van vermenging van onverdoofd geslacht vlees met
het reguliere vleesassortiment van Albert Heijn.

Albert Heijn is er voorstander van om voor het hele halal-assortiment te
zoeken naar een methode van verdoving en slacht, die recht doet aan de
eisen van ritueel slachten en tegelijkertijd dierenleed voorkomt. Albert
Heijn is hierover in gesprek met zijn leveranciers.

Met vriendelijke groet,
Albert Heijn Klantenservice.