Mag werkgever roker weigeren!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TheSam

Re: Mag werkgever roker weigeren!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:23

Het gaat weer nergens over... hier in het kikkerlandje zoeken ze altijd iets om over te zeiken Rolleyes

Maar als ik ga solliciteren zeg ik gewoon dat ik niet rook (rook wel namelijk). Dan heb ik de keuze of om te stoppen of in mijn pauzes te roken. Dat doe ik nu ook en ik vind dat dat moet kunnen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:30

Indeed TheSam Ja Ik rook hier meestal 1x mee en werk mijn pauze door. Flinke kerel die zegt dat dat niet mag Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:36

faye schreef:
Rokers vaker ziek? Bullshit. ja ze hebben meer kans op longkanker, maar dat dient zich vaak pas aan als ze tegen pensioengerechtigde leeftijd lopen.

Waar heb ik dat gezegd?

Ik heb gezegd dat ik vind dat een werkgever vrij moet zijn, wie hij aanneemt.
Dat vind ik geen discriminatie!

Over het aannemen van gezonde mensen ging dus niet over rokers, maar over het algemeen.
Idd rokers gaan vaak pas last hebben van rokers-klachten op latere leeftijd.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:39

roken buiten pauzes om is btw gewoon (intern) verzuim en mag dus ook niet maar als de werkgever zelf rookt wordt dat eerder gedoogd natuurlijk.
iemand mag zelf bij gelijke geschiktheid niet worden afgewezen (hier in nederland) omdat persoon a rookt en b niet want dat is discriminatie (en dat mag niet)

hebben jullie al door wie hier op dit moment toevallig een tentamen arbeidsrecht aan het leren is Knipoog

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:44

een wergever mag inderdaad vrij zijn om iemand aan te nemen,
of ie nu rookt of niet, hoofddoek draagt of niet,
piercings en tatoeage's.
wat iemand in zijn prve leven doet, gaat naar mijn mening een werk gever niets aan.
als ik op het werk niet rook, en die schade thuis dubbel en dwars inhaal, daar moet ik toch vrij in kunnen zijn.
ik blijf erbij dat iemand aangenomen moet worden om zijn kunnen en kwaliteiten.
of ie nu een hannekam op zijn hoofd heeft of niet.
gelukkig zijn er nog werkgevers die verder kijken dan hun neus lang is.

afwijzing op uiterlijk,roken,
vindt ik een vorm van discriminatie

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:46

uhm nou als een organisatie concrete en gegronde representatieviteitseisen heeft dan kan iemand op bv een hoofddoek of een hanenkam niet worden aangenomen... en dat is dat geen discriminatie

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:47

dat is wat anders moet dan wel duidelijk in de adv staan

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:53

Ik vind het wel een goede regel! Laat al die paffers maar een gezonde nieuwe verslaving vinden dan zo'n kill yourself stickie!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:56

Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:56

Je hebt recht op een ochtendtheepauze een lunchpauze en een middagtheepauze. Dat is bij elkaar gemiddeld zo'n 45 minuten. Daar kan je toch zeker wel 4x per dag een sigaretje voor gaan roken hoor! Ja

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:25

Ik vind het geen probleem dat mensen roken, alleen ik vind het soms wel jammer dat ze meerdere pauzes op een dag extra nemen om buiten een sigaret te roken. Als niet roker werk je dan door. Bij ons gaat dat tenminste zo. Als ze het gewoon in de pauze doen, vind ik het verder prima. Of het gezond of ongezond is, dat is ieders eigen verantwoording.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:53

BounceBabe schreef:
Ik vind het wel een goede regel! Laat al die paffers maar een gezonde nieuwe verslaving vinden dan zo'n kill yourself stickie!

Ehm, wát vindt je precies een goede regel? Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:49

terorita schreef:
dat is wat anders moet dan wel duidelijk in de adv staan

Nou het maffe is dus dat het niet in de advertentie mag staan (wettelijk), maar natuurlijk worden er bij sollicitatie wel degelijk bepaalde mensen onmiddelijk uitgeschift. De wet is er zodat mensen zich daarop kunnen beroepen als ze zich gediscrimineerd voelen, maar in de praktijk wordt er gewoon voorkeur gegeven aan bepaalde mensen en dat lijkt me niet meer dan logisch.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:56

Quellian schreef:
Lusitana schreef:
Het lijkt mij dat iemand die bereid is op te stoppen met roken voor zijn werk zeer gemotiveerd is en dus de beste werknemer. Dáár zou IK voor kiezen als baas.

Heel cru maar waar: sommige mensen hebben ook nog een privé leven naast hun baan Knipoog

En daarin is het roken iets wat zeer gewaardeerd wordt door de omgeving? Iets wat goed doet? Het is ook in je privé leven hinderlijk voor anderen en ongezond. Roken is slecht. Je verliest er niks mee als je stopt. Je krijgt er meer uithoudingsvermogen, betere huid en haar voor terug, je lijkt tien jaar jonger etc. Als je blijft roken, wordt je uiteindelijk een uitgedroogd, gerimpeld, geel, hees, rochelend, stinkend geval. Voor mij lijkt de keuze niet zo moeilijk, die is alleen lastg voor de slaaf van de rookwaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:03

Teveel stress is ook ongezond, dus ik zou me niet teveel druk maken over het prive leven van een ander Clown

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:20

Lusitana schreef:
En daarin is het roken iets wat zeer gewaardeerd wordt door de omgeving? Iets wat goed doet? Het is ook in je privé leven hinderlijk voor anderen en ongezond. Roken is slecht. Je verliest er niks mee als je stopt. Je krijgt er meer uithoudingsvermogen, betere huid en haar voor terug, je lijkt tien jaar jonger etc. Als je blijft roken, wordt je uiteindelijk een uitgedroogd, gerimpeld, geel, hees, rochelend, stinkend geval. Voor mij lijkt de keuze niet zo moeilijk, die is alleen lastg voor de slaaf van de rookwaar...

Nou, jouw post zal een hoop rokers doen besluiten om te stoppen met roken. Clown

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:23

Als anderen zich willen ergeren wat ik in mijn privé-tijd doe, dan ga ik me daar al helemaal niet druk om maken.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:40

faye schreef:
Teveel stress is ook ongezond, dus ik zou me niet teveel druk maken over het prive leven van een ander Clown

juist stress is nog slechter voor je.

Lusitana schreef:

dit soort dingen krijg ik als roker vaak naar mijn hoofd geslingerd,
tot in den treure.
we weten het ondertussen wel.
en te dik persoon met teveel overgewicht weet ondertussen ook wel dat ie
last van de gewrichten krijgt, maagzweer, stinkt en niet normaal in een restaurant kan gaan zitten, zonder door de halve toko te worden nagestaard

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:36

Lusitana schreef:

Wie weet wil ik wel graag een uitgedroogd, gerimpeld, geel, hees, rochelend, stinkend geval zijn. Is altijd al mijn toekomstdroom geweest Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:36

faye schreef:

Inderdaad!

Relax en steek een peuk op! Haha!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:55

Jemig, veel discussie voer bijgekomen in mijn vakantie.

Hoewel ik dit een belangrijk onderwerp vind om even op te reageren, heb ik niet alles doorgelezen, alleen de eerste 3 pagina's gelezen en de rest vluchtig doorgebladerd.

Wat mij opvalt is dat iedereen het heeft over het roken in de baas zijn tijd, dus met nadruk op de tijd die het roken vergt, waardoor een werkgeven een roken wel of niet zou moeten aannemen.
Ik neem als werkgever geen rokers aan om de volgende redenen en begin met de belangrijkste; Een veel grotere kans op gezondheidslachten en zeker op langere termijn (als men op leeftijd raakt) en dus ook veel hogere personeelskosten. (ik heb niet ervoor gekozen dat mijn personeel rookt, maar moet er dan wel voor betalen)
2e is dat ik het niet representatief vind voor mijn bedrijf, omdat die staat voor gezond leven, tast aan in de geloofwaardigheid. (niet rokende klanten letten er behoorlijk sterk op)
Dat mensen elk uur naar nuiten lopen om te roken (hoe druk ook) is waar, heb ik met eigen ogen gezien toe ik in loondienst zat, maar dat is een kwestie van gedrag corrigeren i.p.v. sollicitatieselectie. Ik zou het dus idd doen om de gezondheidskosten en afhankelijk van soort bedrijf de representatieviteit.

Gister stond er in de krant dat het UMCG een algeheel rookverbod in het ziekenhuis geld, ook daar een hele heisa over. De reden van het UMCG vind ik meer dan terecht (geld ook voor roken op stations) ook al sta je in de buitenlucht, bijna alle rokers hebben geen enkel idee hoever de rook zich door de lucht verspeid en hoeveel overlast dat dus voor astmapatienten veroorzaakt. Ik kan op mijn wc en badkamer ruiken wanneer mijn bovenbuurman rookt. Nu rookt hij in zijn eigen huis en kan ik het niet verbieden, maar ik heb er wel de overlast van. Een astmapatient kan niet eens in de tuin van het weer genieten als de buren in de tuin zitten te roken.

Ik kan me voorstellen dat rokers het idee krijgen dat er nu actief jacht op hun wordt gemaakt, maar ik vind het nu ook hoog tijd, nu er in de EU de regels hierover flink worden aangescherpt, dat de rokers beseffen, buiten hun eigen gezondheid, hoeveel overlast (onbewust) roken in de maatschappij eigenlijk veroorzaakt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:05

Arnoud, het blijkt dat andere oorzaken veel meer invloed hebben op jouw kosten als werkgever, sexe, gewicht, sportbeoefening en leefsituatie. Selecteer jij daar ook op? En zo niet, waarom dan wel op roken met betrekking tot de kosten die jij als werkgever zou moeten maken.

Dat je het niet acceptabel vindt dat een verkoper bij een klant rookt prima, maar wat heeft jouw klant er mee te maken wat die verkoper in zijn vrije tijd doet?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:07

Dan zou je ook geen sportende mensen meer moeten aannemen, want hoe groot is de kans dat iemand z'n nek breekt?

En uiteraard ook geen automobilisten, want hoeveel % krijgt een dodelijk ongeluk of een ongeluk waardoor diegene alleen nog maar geld kost?

Diegene zou tevens ook niet meer op vakantie mogen, want stel je voor dat het vliegtuig uit de lucht gedenderd komt!

En dan nog maar te zwijgen over het douchen, stel je voor dat iemand uitglijdt.

Ménsen, waar gáát dit in hemelsnaam over?? Haha! Haha! Haha!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:20

Ah, karl, ook weer van de partij Knipoog

Tuurlijk zijn er meer factoren die voor een werkgeven kosten met zich meebrengen, maar het gaat nu over roken. Sexe?, ja een vrouw met een kinderwens kan een werkgeven op termijn ook geld kosten, maar dat is dan iets wat wel geaccepteerd moet worden. Gewicht, goed dat je er over begint, iemand met een overgewicht door teveel eten i.p.v. een medische oorzaak, vormt ook door eigen toedoen een gezondheids risico.

Heb ik een vraag aan jouw. Vind jij het terecht dat een werkgeven voor de kosten op moet draaien van het uitvallen van werknemers door ziekten die verband houden met roken of overmatig eten, kortom door eigen toedoen van de werknemer?
Sinds de wet poortwachter zijn de verzekeringspremies voor werkgeven nl ook fos gestegen. Ook het nieuwe zorgstelsel heeft voor vele tot hogere premies geleid, door o.a. hoge zorgkosten. Dit is niet alleen de schul van rokers, snap ik ook, maar ook zij, samen met eters brngen de zorgkosten omhoog.

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het dus terecht dat er zorgen over worden gemaakt over slechte leefgewoonten van mensen en dat men daar maatregelen tegen probeert te nemen. Wel vind ik dat er niet alleen afgestraft moet worden, maar ook gestimuleerd, immer belonen heeft meer effect dan straffen. Hoe dit moet, geen idee, nog niet over nagedacht.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:20

Quellian schreef:
Dan zou je ook geen sportende mensen meer moeten aannemen, want hoe groot is de kans dat iemand z'n nek breekt?

En uiteraard ook geen automobilisten, want hoeveel % krijgt een dodelijk ongeluk of een ongeluk waardoor diegene alleen nog maar geld kost?

Diegene zou tevens ook niet meer op vakantie mogen, want stel je voor dat het vliegtuig uit de lucht gedenderd komt!

En dan nog maar te zwijgen over het douchen, stel je voor dat iemand uitglijdt.

Ménsen, waar gáát dit in hemelsnaam over?? Haha! Haha! Haha!

Aanstellen is ook een vak