Is armoede in Nederland een keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hiltje1973

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:58

Veel mensen denken dat succes of geluk in je leven een keuze is....................dus wee je gebeente als je geen geluk of succes hebt en bijvoorbeeld arm bent.....................

Nou heb ik zelf succes en ben ik gelukkig, maar ik vind dus dat ik me daar gelukkig om mag prijzen en niet iets waar ik trots op zou kunnen zijn.

Veel mensen zeggen dat ik er zelf hard voor heb gewerkt en het dus 'verdien'. Maar dat vind ik niet altijd waar. Ik kan er niets aan doen dat ik met een bepaalde intelligentie en ook wel mentaliteit ben geboren. Dat is geluk hebben. En ik ben ook in een nest geboren waarbij ik een opvoeding kreeg die ervoor zorgt dat ik het goed red in de maatschappij. Natuurlijk werk ik hard, maar ik werk als advocaat echt niet harder dan andere mensen in andere banen. En toch verdien ik over het algemeen meer......... en dat is wel fijn voor mij..................en ik ga ook niet al mijn geld weggeven.... maar anders dan veel vrienden van mij vind ik het niet allemaal logisch...............Gewoon geluk...............

Helaas hebben ook een boel mensen pech. En het zou ook kunnen zijn dat ik later in mijn leven pech krijg waardoor het allemaal een stuk minder wordt..........................en dat zal ik dan moeten proberen te accepteren want ik heb zeker niet zomaar recht op het leventje dat ik nu leef............................

En het lijkt wel alsof sommige Tokkies schandalig leven en het hun eigen schuld is. Maar als je al als een dubbeltje geboren bent, en geen goede opvoeding hebt en je IQ en EQ ook nog eens laag is, dan is het ook wel heel moeilijk om jezelf te redden.

Daarmee bedoel ik niet dat de verzorgingsstaat dan maar alles op zich moet nemen. Maar ik vind ook niet dat je over een keuze kunt spreken en daarom mensen kunt veroordelen........

Wees blij als het je goed gaat en heb een beetje begrip voor de mensen die het minder hebben.....................

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:58

Ik ben ruim 3 jaar geleden voor 5 maanden werkloos geweest. Ik had een nieuwe baan per januari (daarvoor had ik een vast contract opgezegd) en bij mijn nieuwe baan zeiden ze na 3 dagen dat ze failliet waren en dat ik kon ophoepelen.

Heb me 623 slagen in de rondte gesolliciteerd, niets, niets, niets (economie trekt nu wel aan), maar een uitkering? Yup, na 3 maanden kreeg ik een voorschot van 250 euro Clown Doe het er maar mee! Ga maar even 3 maanden rekeningen betalen!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:00

@schimmelig:kan een goede eerste stap zijn, maar hangt helemaal af van de situatie Lachen

Wat jij steeds lijkt te vergeten is het feit dat armoede niet alleen van toepassing is op materiele zaken, maar dat er ook sprake moet zijn van kwaliteit van leven. Als jij afgesloten bent van de buitenwereld doordat je niks meer kunt betalen, je kunt niks leuks doen want je hebt geen geld,dan heeft dat ingrijpende invloed op je kwaliteit van leven. Je kunt verwachten dat mensen het zuinig aandoen, maar kwaliteit van leven is ook mee kunnen doen aan de samenleving.

Russel, internetvaardigheden zijn een inherent onderdeel van het hedendaagse onderwijs geworden. Dan gaat het vooral om het dagelijks gebruik, weten informatie te vergaren, en wat ook belangrijk is, voor veel jongeren een stuk sociaal leven (of dat goed is, is een ander verhaal,maar feit is dat dit een belangrijke functie van internet is). Kinderen uit arme gezinnen zitten vaak al in een uitzonderingspositie omdat ze geen hippe kleding kunnen dragen, niet meekunnen op schoolreis....Ik heb een korte periode van mijn school zonder thuispc met internet moeten doen, is wel gelukt, maar vraag niet hoe. En dan hebben we het over 8 jaar geleden, in dit tijdperk wordt er op middelbare scholen al bijna vanuit gegaan dat je een pc thuishebt. Zeker kun je op school ook wat doen, maar om alles op school te doen, is imo niet echt realistisch... maargoed, daarover kun je van mening verschillen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:01

peetie72 schreef:
Citaat:
570 is geen vetpot, maar je kunt er van rond komen.

Huur: minimaal 250 euro in de maand, vaak meer
Verzekeringen: minimaal 150 euro in de maand (zorgverzekering, uitvaartverzekering, enz)
Energie/ gas/water: 150 euro in de maand
Telefoon: 50 euro in de maand
Eten/drinken: minimaal 50 euro per maand
En dan krijg je elk jaar nog zo'n leuke brief waarin staat of je even 300/400 euro over wilt maken aan de gemeente...

Huur: Ik betaal 200 euro huur praktisch in het centrum van A'dam, ik ben geen uitzondering! Dat is wel INCL huursubsidie.
Verzekeringen: 95 bij Anderzorg, waar 34 pm van afgaat van de B-dienst, dus er blijft 61 over. Plus ik ben gezond, dus krijg mijn no claim terug. Mijn uitvaart verzekering is 30 in het jaar....
Energie: 140 per maand waarvan ik aan het eind van het jaar ook nog terug krijg.
Telefoon: 30 per maand (ik ben niet veel, neem elke maand minuten mee en heb een SMS bundel)
Eten en drinken: kost mij zo'n 100 per maand
Gemeente belastingen worden mensen met een 'minimum' inkomen kwijtgescholden!

Dus even een sommetje:
200 + 61 + 140 + 30 + 100 = 531 euro
Dan kan ik jaarlijks ook nog eens mijn uitvaart verzekering betalen Vork

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:02

En waar vindt je zo'n dumpstore dan? Midden in de stad waar je een hoop geld voor moet neerleggen om je auto te kunnen parkeren, of gaan we met het openbaar vervoer wat ook niet goedkoop is?
Of probeer je om een loodzware computer op je fiets te slepen wat niet goed voor je banden is?
Tja, thuisstudie, als iedereen dat gaat doen, raken de leraren werkloos en krijg je misschien nog meer armoede.
Ik lees jouw bericht met een sarcastisch tintje Russel, maar zo werkt het wel.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:04

@schimmelig:

en dan gaat je wasmachine kapot...
wordt je wel ziek...

En dan?

nou 200 inc... ik betaal voor mijn kamer in maastricht al 270 euro pm... en ik weet van al mijn vriendinnen die in a'dam studeren dat ze gemiddeld nog meer kwijt zijn per maand dan ik. daar heb je extreme mazzel mee, dus dat kan je nauwelijks als standaard meenemen.

peetie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:04

Citaat:
Eten/drinken: minimaal 50 euro per maand

Citaat:
Huhh? Wat eet jij?? elke dag de frietpan aan en 1 sneetje brood per dag of zo??

Citaat:
Ik zit hier per week al aan, alleen

Ik zeg ook minimaal, vaak is het idd meer. Maar als je echt weinig geld hebt wordt je erg creatief hoor. Alleen maar aanmaaklimonade drinken, want tja, cola is echt te duur. Brood, kaas bij de lidl halen enzo. Het kan wel, maar je leeft echt heel zuinig en je zal geen broodkorstje weg gooien.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:04

lies schreef:
Ik kan me herinneren dat Chiqa mijn oma (88, dus een oude van dage) het allemaal aan zichzelf te danken had en jij dat beaamde.

Maar goed, zoals ik ergens al eerder zei; je past je stelling te pas en te onpas aan. Het zou je sieren wanneer je zei; Jullie hebben gelijk, ik zit fout, ipv zeggen dat wij (ik iig) niet kan/kunnen discussieren en persoonlijk word/worden.

Ik heb het nooit zo bedoeld. Jij bent echter uit op een verhitte discussie o.i.d. Doei, doei

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:06

Schimmelig schreef:

In Utrecht niet. In Utrecht kun je 1x in de 5 jaar € 100,-- witgoedpremie krijgen, maar dan ook echt alleen als er iets stuk is.

Als je daarintegen naar Groningen kijkt, daar is het a la 'wasmachine kapot? Hier een nieuwe'.

Dus er zit heel erg veel verschil in.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:06

kjoetie schreef:
@schimmelig:

wordt je wel ziek...

En dan?

nou 200 inc... ik betaal voor mijn kamer in maastricht al 270 euro pm... en ik weet van al mijn vriendinnen die in a'dam studeren dat ze gemiddeld nog meer kwijt zijn per maand dan ik. daar heb je extreme mazzel mee, dus dat kan je nauwelijks als standaard meenemen.

Ik ben zoals vele andere Amsterdammers in de stad geboren Lachen
Dat brengt wel enig voordeel met zich mee. Ik vind zoiets normaal. Je vriendinnen komen in hun 'home town' ook makkelijker aan een woning, toch? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:07

Vanessa24 schreef:
En waar vindt je zo'n dumpstore dan? Midden in de stad waar je een hoop geld voor moet neerleggen om je auto te kunnen parkeren, of gaan we met het openbaar vervoer wat ook niet goedkoop is?
Of probeer je om een loodzware computer op je fiets te slepen wat niet goed voor je banden is?
Tja, thuisstudie, als iedereen dat gaat doen, raken de leraren werkloos en krijg je misschien nog meer armoede.
Ik lees jouw bericht met een sarcastisch tintje Russel, maar zo werkt het wel.

Nou dat hoeft niet, was niet sarcastisch bedoeld. Ik neem aan dat je wel een familielid hebt met een auto of een kennis/vriend/collega. Die pc winkels zitten overal, hoeft niet in de binnenstad te zijn. Kijk eens op internet hoeveel er worden aangeboden, maar dat is een gok, in een winkel weet je dat hij het doet. Die thuisstudie bedoel ik als alles tegenwoordig met pc gemaakt moet worden, waar is het gewone onderwijs. Maar goed ik ben geloof ik al belegen.

By the way ik heb onlangs mijn pc weggegooid, volgens manlief wilde niemand die hebben. Maarre jouw post is ook best wel sarcastisch hoor.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:08

peetie72 schreef:
Ik zeg ook minimaal, vaak is het idd meer. Maar als je echt weinig geld hebt wordt je erg creatief hoor. Alleen maar aanmaaklimonade drinken, want tja, cola is echt te duur. Brood, kaas bij de lidl halen enzo. Het kan wel, maar je leeft echt heel zuinig en je zal geen broodkorstje weg gooien.

Is ook Ja Ik heb gister weekboodschappen gedaan voor € 15,-- en dat was incl. € 7,-- hondenvoer.

Soms heb je gewoon hogere rekeningen en dan moet je bezuinigen op de boodschappen. Ik ben dan erg trots op mijn moeder, die mij heeft geleerd zuinig met geld om te gaan (waar ik over het algemeen lak aan heb Knipoog ).

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:08

Quellian schreef:
Schimmelig schreef:

In Utrecht niet. In Utrecht kun je 1x in de 5 jaar € 100,-- witgoedpremie krijgen, maar dan ook echt alleen als er iets stuk is.

Als je daarintegen naar Groningen kijkt, daar is het a la 'wasmachine kapot? Hier een nieuwe'.

Dus er zit heel erg veel verschil in.

Gemeente belastingen zijn in A'dam de premie voor de riolering e.d.
Dat heeft niks met witgoed te maken, daar heb je weer 'bijzondere bijstand' voor Lachen
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 06-07-06 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:08

@schimmelig:

En wat als je niet in je "hometown"kunt blijven wonen omdat daar helemaal geen werkgelegenheid is??

Wat jij steeds lijkt te vergeten is het feit dat armoede niet alleen van toepassing is op materiele zaken, maar dat er ook sprake moet zijn van kwaliteit van leven. Als jij afgesloten bent van de buitenwereld doordat je niks meer kunt betalen, je kunt niks leuks doen want je hebt geen geld,dan heeft dat ingrijpende invloed op je kwaliteit van leven. Je kunt verwachten dat mensen het zuinig aandoen, maar kwaliteit van leven is ook mee kunnen doen aan de samenleving. Je leven bestaat uit meer dan precies genoeg geld hebben voor alleen het betalen van je vaste lasten. Op papier zal het net aan uitkunnen volgens jouw berekening, maar in de praktijk...

gewoon uit interesse: uit wat voor nest kom jij? Lachen

peetie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:09

Citaat:
Huur: Ik betaal 200 euro huur praktisch in het centrum van A'dam, ik ben geen uitzondering! Dat is wel INCL huursubsidie.
Verzekeringen: 95 bij Anderzorg, waar 34 pm van afgaat van de B-dienst, dus er blijft 61 over. Plus ik ben gezond, dus krijg mijn no claim terug. Mijn uitvaart verzekering is 30 in het jaar....
Energie: 140 per maand waarvan ik aan het eind van het jaar ook nog terug krijg.
Telefoon: 30 per maand (ik ben niet veel, neem elke maand minuten mee en heb een SMS bundel)
Eten en drinken: kost mij zo'n 100 per maand

Dus even een sommetje:
200 + 61 + 140 + 30 + 100 = 531 euro
Dan kan ik jaarlijks ook nog eens mijn uitvaart verzekering betalen

Nou ik ben blij voor je, dat je met zou weinig geld rond kan komen, maar je bent echt een uitzondering hoor.
En je hebt toch ook je internet nog, je kabeltelevisie, het eten voor je dieren... Mijn schatting was er een van de meest noodzakelijke dingen,maar is niet echt representatief. Je hebt altijd meer kosten.
En idd, als je wasmachine kapot gaat, als je nu ziek thuis komt te zitten wat dan... 70 procent van je laatst verdiende loon. Tja dan heb je een probleem, want dan kan je dus niet meer rondkomen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:09

Schimmelig schreef:
kjoetie schreef:
@schimmelig:

wordt je wel ziek...

En dan?

Ik ben zoals vele andere Amsterdammers in de stad geboren Lachen
Dat brengt wel enig voordeel met zich mee. Ik vind zoiets normaal. Je vriendinnen komen in hun 'home town' ook makkelijker aan een woning, toch? Lachen

Goedkoop zit jij, jij hebt mazzel hoor, ik heb 10 jaar op een woning moeten wachten en betaalde dikke dubbele wat jij betaald in West. Je gaat er dus vanuit dat dat een normaal huurbedrag is? Nou dat zit je al verkeerd, dus heb je al niet echt een idee hoe het met kosten zit.

Trouwens hier in mijn dorp is het goedkoopste wat je krijgt minimaal 450 euro. Gas/Licht/Water is hier stukken duurder dan in Amsterdam, kom er zelf vandaan dus ken de prijzen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:11

Schimmelig schreef:

Ik heb het nooit zo bedoeld. Jij bent echter uit op een verhitte discussie o.i.d. Doei, doei

Ga je nou iedere post van mij beantwoorden met een Doei, doei ? Ik ben idd uit op een discussie, maar hoezo een verhitte Verward
Jij bent neem ik aan ook uit op een discussie als je een stelling aanneemt en op een openbaar forum zet.

Hoe heb je het dan wel bedoeld? Ergens een paar pagina's eerder heb je het zelfs over klaplopers.. Scheve mond

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:12

kjoetie schreef:
@schimmelig:

En wat als je niet in je "hometown"kunt blijven wonen omdat daar helemaal geen werkgelegenheid is??

Wat jij steeds lijkt te vergeten is het feit dat armoede niet alleen van toepassing is op materiele zaken, maar dat er ook sprake moet zijn van kwaliteit van leven. Als jij afgesloten bent van de buitenwereld doordat je niks meer kunt betalen, je kunt niks leuks doen want je hebt geen geld,dan heeft dat ingrijpende invloed op je kwaliteit van leven. Je kunt verwachten dat mensen het zuinig aandoen, maar kwaliteit van leven is ook mee kunnen doen aan de samenleving. Je leven bestaat uit meer dan precies genoeg geld hebben voor alleen het betalen van je vaste lasten. Op papier zal het net aan uitkunnen volgens jouw berekening, maar in de praktijk...

gewoon uit interesse: uit wat voor nest kom jij? Lachen

Uit wat voor nest ik kom staat elders in het topic Ja

Ik snap wat je bedoelt, maar kan mij daar niet helemaal in vinden...
Je kwaliteit van leven kan prima zijn, ook zonder al te veel financiele middelen Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:13

Schimmelig schreef:
Gemeenste belastingen zijn in A'dam de premie voor de riolering e.d.
Dat heeft niks met witgoed te maken, daar heb je weer 'bijzondere bijstand' voor Lachen

Nee, ik zei het krom.

In Utrecht moet je zelf je gemeentebelastingen betalen. En als ander geval bedoelde ik die witgoedpremie. 2 verschillende dingen dus.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:13

lies schreef:
Schimmelig schreef:

Ga je nou iedere post van mij beantwoorden met een Doei, doei ? Ik ben idd uit op een discussie, maar hoezo een verhitte Verward
Jij bent neem ik aan ook uit op een discussie als je een stelling aanneemt en op een openbaar forum zet.

Hoe heb je het dan wel bedoeld? Ergens een paar pagina's eerder heb je het zelfs over klaplopers.. Scheve mond

Dat staat tussen aanhalingstekens en in een hele andere context dan jij het bedoelt. Jij hebt een handje van dingen die ik bedoel verkeerd opvatten, ook als ik ze aan je uitleg, vandaar dat ik blijf zwaaien Doei, doei
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 06-07-06 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

peetie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:14

En nog een kleine toevoeging: Volgens mij gaan we hier uit van alleenstaanden, die op een kamer wonen. Want voor een huis ben je echt wel meer kwijt dan 200 euro per maand.... helaas....
Als je een twee ouder gezin bent met 2 kinderen (toch de standaard in nederland) ben je alleen al zorgverzekeringen al zo'n 400 euro per maand kwijt. En dan maar hopen dat je kinderen geen beugel nodig hebben... Want tja, je kan geen duurdere verzekering betalen, dus loop je het risico maar...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:14

daar zeg je het zelf: zonder al te veel financiele middelen. Dat impliceert dat er wel voldoende financiele middelen aanwezig moeten zijn om aan je basis behoeftes te kunnen voldoen, plus een klein beetje. Zonder al te veel is iets heel anders dan geen cent te makken hebben.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:15

Schimmelig schreef:
Je kwaliteit van leven kan prima zijn, ook zonder al te veel financiele middelen Lachen

Niet dus!

Mijn moeder is aan het overleven, kwaliteit is nergens te bespeuren hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:15

Schimmelig, doe je echt alles daar van of heb je ook wat bijbaantjes, je ouders geven die wel eens wat bij?

Mijn ervaring is wel toen ik nog alleen woonde en in Amsterdam, dat ik goedkoper kon leven nu ik getrouwd ben en niet meer in de stad. Hier is niet alles wat je daar hebt, hier heb je ook een auto nodig omdat je niet overal kunt komen, eten is duurder, kleren en schoenen, 2e hands zie je hier niet.

peetie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:16

Citaat:
Je kwaliteit van leven kan prima zijn, ook zonder al te veel financiele middelen

Ja, je kwaliteit van leven gaat er echt op vooruit als je nooit op vakantie kan, je nooit eens uit eten kan gaan, je nooit met je vrienden naar de bios kan, je geen vrienden kan uitnodigen om iets bij je te komen eten, want tja van dat geld kan je zelf een week lang eten....
Ja, dat is echt een goed kwalitatief leven...